واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم:
پر حاشیه ترین خبر امسال با فاصله ی زیاد،خبر جدایی خالق سری Metal Gear Solid،Hideo Kojima از کونامی بود.با اینکه در زمان نوشتن این مقاله بازی MGS 5:The Phantom Pain عرضه شده و تمجیدات فراوانی از طرف منتقدین دریافت کرده،ولی حماسه ی عزیمت کوجیما،یکی از عجیب ترین خبر های امسال است. شاید به این فکر کنید که کار عاقلانه برای کونامی نگه داشتن کوجیما در این شرکت باشد،فقط به این خاطر که او آینده نگرترین فرد در این شرکت برای حداقل چند سال اخیر بوده است.تا دلایلی مثل نگهداشتن این کمپانی در جنگ بین کنسول ها در کنار PlayStation توسط سری Metal Gear Solid، به وجود آوردن انقلابی در عرضه ی یک تجربه ی سینمایی و اکشن مخفی کاری توسط بازی های Metal Gear Solid 2,3 و اینکه کوجیما و تیمش همچنین خالق Fox Engine هم هستند که به احتمال زیاد تا مدت ها در فرنچایز Pro Evolution Soccer به کار خواهد رفت. و یا اگر موفقیت سری Metal Gear کافی نبوده است،کوجیما همچنین در حال بازسازی Silent Hill بوده. Silent Hills یکی از مورد انتظارترین همکاری های کوجیما و Guillermo del Toro بود و اگر بخواهیم خلاصه کنیم،دموی کوتاه P.T به تنهایی توجه همه را دوباره به سمت این فرنچایز جلب کرد.چرا کونامی باید به فکر بیرون کردن او باشد،حتی با وجود تاخیر های Metal Gear Solid 5:The Phantom Pain و بودجه ی عظیم این بازی و یا حتی قضیه اذیت کردن کارکنان این استودیو که بعد از این ماجرا به بیرون درز کرد؟ هر دلیلی که وجود داشته باشد،کونامی بدون کوجیما مطمئنا همان کونامی سابق نخواهد بود. برای هر طرفدار MGS،این خبر بدین معنی است که به احتمال زیاد دیگر یک بازی از کونامی همراه با مهر تایید این کارگردان افسانه ای وجود نخواهد داشت،چه برسد به اینکه یک بازی به عظمت بازی Metal Gear Solid 5 ببینیم.ولی سوالی در این بین به وجود خواهد آمد:از لحاظ عملی،کونامی بدون کوجیما چه خواهد بود؟ Pro Evolution Soccer با وجود تغییرات مداوم هم از نظر کیفی هم از نظر تکنیکی،به اندازه ی سری FIFA در بازار بازی های ورزشی تاثیر ندارد. Castlevania:Lord of Shadow 2،که ادامه ی ناامیدکننده ای از بازسازی موفق نسخه اول بود،آخرین عنوانی بود که از این فرنچایز عرضه شده بود.
کونامی همچنین سابقه ی خوبی در نابود کردن تعدادی از فرنچایز های قبلی خود مانند Bomberman (که هیچ عرضه ای از زمانی که استودیوی Hudson Soft در سال 2012 منحل شد نداشته است) و یا Suikoden و حتی Silent Hill (فقط یک نسخه اصلی موفق از این سری را نام ببرید که در دهه ی قبل عرضه شده باشد) دارد.پس حق داریم از خود سوال کنیم که آیا چیزی هست که این کمپانی را از ورشکستگی نجات دهد،چه برسد به اینکه آیا گیمر ها دلیلی برای اهمیت دادن به کونامی بعد از عزیمت کوجیما دارند یا خیر. مطمئنا یک بازی دیگر از سری Metal Gear در سال های آتی حتی بدون دخالت کوجیما خواهیم داشت.کونامی حتی ممکن است که تمرکز خود را از روی بازی های پر خرج کنسولی بردارد و به دلیل موفقیت Dragon Collection روی بازار بازی های موبایل سرمایه گذاری کند.به این نکته توجه کنید که Metal Gear Solid 5:The Phantom Pain به تنهایی بودجه ای معادل 80 میلیون دلار حتی بدون در نظر گرفتن بازاریابی و تبلیغات و توزیع داشته،و این مبلغ زمان زیادی طول می کشد تا به کونامی برگردد. ولی بازی های موبایل،برعکس،سرمایه گذاری های کم ریسک تر و کوتاه مدت تری هستند که برای مثال با یک میلیون دلار سود به صورت آنی به دست می آید.صنعت گیمینگ در ژاپن هم به سمت بازار بازی های موبایل در حال سوق پیدا کردن است،که این با توجه به فروش آرام PS4 و بازی های آن در این کشور و موفقیت متوالی نینتندو(با اینکه فروش 3DS بسیار کمتر از DS بوده است)کاملا مشهود است.حالا سوال ما به این صورت تغییر پیدا می کند که:سرنوشت کونامی در کشور های خارج از ژاپن چه خواهد بود؟مردم فقط تا زمان محدودی Metal Gear Solid 5:The Phantom Pain بازی خواهند کرد.
ولی به هر صورت،آینده کونامی به این زودی ها در خطر قرار نخواهد گرفت،حتی اگر پروژه های جدید و سرمایه گذاری های بازار بازی های موبایل به خوبی پیش نرود.به Square Enix نگاه کنید. با اینکه Final Fantasy XIV یک شکست بود , فروش ادامه های Final Fantasy XIII به طرز مسخره ای پایین بود و چرخه ی بازی های Final Fantasy 15 و Kingdom Hearts از عنوان های موفق به عنوان های افتضاح تبدیل شده بود، این شرکت دوباره به عرصه بازگشت. البته،این کمپانی چند عنوان غربی مثل Hitman و Tomb Raider داشت هر چند که فروش این دو در حد انتظار نبود. پس اگر Square Enix با اینکه اشتباهات فراوانی مرتکب شده بود به مرز ورشکستگی نرسید ،پس Konami هم به همین راحتی ها ورشکسته نخواهد شد. ممکن است با خود بگویید که خجالت آور است که کونامی بعد از دهه ها ارائه بازی های موفق،به این وضع دچار شده است.با این حال،باید قبول کرد که مدت هاست این هویت جدید این کمپانی است،یک ماشین که دیگر قادر به ارائه بازی های AAA همراه با ریسک فراوان نیست و تلاش های کوجیما تنها یک استثنا در این میان بوده است. نظر شما چیست؟آیا کونامی بدون کوجیما برای شما اهمیتی دارد؟
17 شهريور 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پردیس گیم]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 488]