تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كم بخورد، سالم مى‏ماند و هر كس زياد بخورد تنش بيمار مى‏شود و قساوت قلب پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820462712




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرك به حساب بيمه شدگان براي قطع سرانه 21 هزار توماني سلامت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سرك به حساب بيمه شدگان براي قطع سرانه 21 هزار توماني سلامت
بيمه سلامت رايگان بيش از 10 ميليون ايراني يكي از افتخارات دولت يازدهم بوده و هست اما به گفته نايب رئيس هيئت مديره سازمان بيمه سلامت قرار است اين بيمه ديگر براي همه رايگان نباشد و در طرح تازه‌اي كه پيشنهاد شده و در حال بررسي است...
نویسنده : زهرا چيذري 


بيمه سلامت رايگان بيش از 10 ميليون ايراني يكي از افتخارات دولت يازدهم بوده و هست اما به گفته نايب رئيس هيئت مديره سازمان بيمه سلامت قرار است اين بيمه ديگر براي همه رايگان نباشد و در طرح تازه‌اي كه پيشنهاد شده و در حال بررسي است، بخشي از سرانه درمان از افرادي كه تمكن مالي دارند، گرفته ‌شود. اين در حالي است كه شيوه تعيين تمكن مالي بيمه‌شدگان و ميزان سهمي كه قرار است از سرانه ماهي 21 هزار توماني درمان بپردازند، هنوز معلوم نيست.
دي‌ماه سال گذشته بود كه جشني با حضور رئيس‌جمهور برپا شد؛ ‌موضوع اين جشن بزرگ صدور هشت ميليون و يكمين دفترچه بيمه سلامت ايرانيان بود. اين دفترچه براي دختر خردسال معلولي به نام نرگس تحيرپرست صادر و توسط رئيس‌جمهوري به وي تقديم شد. رئيس‌جمهور  در جشن بيمه سلامت همگاني، پوشش همگاني بيمه سلامت در ايران اسلامي را تحقق يكي از آرزوهاي ديرينه دانست و افزود: بيمه سلامت همگاني همه عدالت نيست اما قطعاً بخشي از عدالت است. بيمه همگاني همچنين همه رضايتمندي مردم را ايجاد نمي‌كند اما بخشي مهم از خواست عمومي و از عوامل اساسي ايجاد رضايتمندي در جامعه است. حالا اما قرار است در اين آرزوي ديرينه دولت كه آرزوي ديرينه بسياري از مردم هم بود، تغييراتي اعمال شود؛‌ تغييراتي كه مي‌تواند بيمه سلامت را از جايگاه خود خارج كند، هر چند در حال حاضر نيز اين بيمه آنقدر كه رسانه‌اي شد به كار مردم نمي‌آيد.
 
دست در جيب ملت براي تأمين منابع سلامت
آنطور كه دكتر انوشيروان محسني‌بندپي، مديرعامل بيمه سلامت گفته بود، 16 درصد افراد جامعه و به عبارتي 10 تا 13 ميليون نفر در كشور تحت پوشش هيچ بيمه‌اي نبودند. اغلب اين جمعيت هم از اقشار محروم جامعه به شمار مي‌رفتند. دولت يازدهم اما در كنار اجراي طرح تحول سلامت بحث بيمه اين افراد را در سياست‌هاي خود گنجاند. به گفته محمدباقر هوشنگي، نايب رئيس هيئت مديره سازمان بيمه سلامت، بيمه همگاني رايگان ايرانيان از سال گذشته در دستور كار سازمان بيمه سلامت قرار گرفت و تاكنون بيش از ۱۰ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر بيمه شده‌اند اما ظاهراً كفگير اين سازمان نيز مانند كفگير طرح تحول سلامت به ته ديگ خورده و مي‌خواهند با دريافت بخشي از سرانه از افراد داراي تمكن مالي، اين كمبود منابع را تأمين كنند. اين كار قرار است تحت عنوان سازماندهي بيمه سلامت ايرانيان انجام شود. هوشنگي در اين باره مي‌گويد: طرحي پيشنهاد كرده‌ايم تا افرادي كه تمكن مالي دارند بخشي از سرانه درمان خود را پرداخت كنند. قصد داريم بيمه اين افراد را سازماندهي كنيم كه در اين خصوص نيز اقدامات كارشناسي لازم انجام شده و در حال رايزني با دولت و متخصصان امر هستيم. پيشنهادات مختلفي در مورد سازماندهي بيمه سلامت همگاني ايرانيان ارائه شده كه هم اكنون در حال رصد آنها هستيم و به زودي به نتيجه قطعي مي‌رسيم. وي با اشاره به كمبود منابع سازمان بيمه سلامت از قول مساعد رئيس‌جمهور و دولت براي رفع مشكلات سازمان در جهت كمبود منابع خبر مي‌دهد.
به باور هوشنگي يكي از راه‌هايي كه مي‌توان تا حدودي مشكل كمبود منابع سازمان را جبران كرد، طرح پرداخت بخشي از سرانه درمان از سوي افرادي است كه تمكن مالي دارند، كه البته اين طرح هنوز به تصويب نهايي نرسيده و در حال رايزني است.
نايب رئيس هيئت مديره سازمان بيمه سلامت با اشاره به اينكه بيش از ۷۵ درصد افرادي كه تحت پوشش بيمه ايرانيان قرار گرفته‌اند، حاشيه‌نشين بودند، مي‌گويد: بر‌اساس گزارش‌ها اكثر اين افراد در مناطق محروم و حاشيه‌نشين زندگي مي‌كردند و درآمد ماهانه آنها كمتر از يك ميليون تومان بود؛ به همين دليل براي زندگي نياز به كمك داشتند و بر همين اساس نيز تحت پوشش بيمه رايگان قرار گرفتند.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر مبلغ سرانه درمان ۲۱ هزار تومان است، مي‌افزايد: قصد داريم پس از انجام كارهاي كارشناسي و بررسي‌هاي لازم از افرادي كه از لحاظ مالي مشكلي ندارند و درآمد ماهانه آنها كم نيست، بخشي از سرانه درمان بيمه همگاني را پرداخت كنند.
به گفته هوشنگي، مابقي افرادي كه مشكل مالي دارند همچنان مي‌توانند تحت پوشش رايگان بيمه سلامت قرار بگيرند و از خدمات و تسهيلات درماني بهره‌مند شوند.
 
توجيهي براي سرك به حساب مردم
احمد آريايي‌نژاد، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي در واكنش به اين طرح سازمان بيمه سلامت به «جوان»‌ مي‌گويد: در حالي كه دولت در برابر حذف يارانه اقشار پردرآمد مي‌گويد ما نمي‌توانيم به حساب‌هاي مردم سرك بكشيم، حالا چگونه قرار است افراد داراي تمكن مالي را شناسايي كند و بخشي از سرانه درمان بيمه همگاني را از خودشان بگيرد؟
به باور وي بيمه ايرانيان هم مانند نفت متعلق به تمام مردم است و اگر بنا بود فقط براي افراد بي‌بضاعت باشد كميته امداد و بهزيستي هم همين كار را مي‌كردند. اين عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با تأكيد بر هزينه بيشتر براي پيشگيري و كاهش هزينه‌هاي درمان مي‌افزايد: آيا طي دو سالي كه طرح تحول سلامت اجرايي شده از تعداد بيماران كاسته شده است؟ آريايي‌نژاد با تأكيد بر اينكه همچنان با افزايش بيمار و بيماري در جامعه مواجهيم، مي‌افزايد: من معتقدم بايد بيمه همگاني رايگان بماند اما با اولويت توجه به پيشگيري. به باور وي با عنايت به محدوديت منابع موجود بايد هزينه‌كرد در بخش سلامت را اولويت‌بندي كرد و منابع مورد‌نياز براي ادامه چنين روندي را از طريق جريمه‌ها براي صنايع آلاينده و مشاغلي كه موجب ضرر به سلامت مردم مي‌شود، جبران كرد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن