تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده اش در هر روز نصيحتى عرضه مى كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و اگر ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812796821




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افراد جامعه بايد از شيشه‌اي‌ها فاصله بگيرند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: افراد جامعه بايد از شيشه‌اي‌ها فاصله بگيرند
وحشت از شيوه ارتكاب جنايت حالا بيش از خود جنايت فراگير شده است


وحشت از شيوه ارتكاب جنايت حالا بيش از خود جنايت فراگير شده است. مرتكبان برخي اعمال مجرمانه‌ به واسطه مصرف مخدرهاي صنعتي است كه با خشونت بيشتري دست به قتل و ضرب و جرح قربانيان خود مي‌زنند. سربريدن و آتش زدن قربانيان، قطع اعضاي بدن و رها كردن آنها در هر گوشه شهر، شكنجه‌هاي طولاني مدت كه منجر به فوت قرباني مي‌شود و حوادثي از اين دست، ذهن‌ها را به سمت جنايت‌هايي سوق مي‌دهد كه از سوي ستمكاراني چون گروه داعش در حال وقوع و شيوع است. در اين دست از جنايت‌ها، آنچه بيش از هر چيز باعث وحشت مخاطب مي‌شود، نه مرگ قرباني بلكه شيوه‌اي ‌است كه وي به دست مجرم به كام مرگ مي‌رود.
با فراگير شدن مصرف مخدرهاي صنعتي و رونمايي از مخدرهاي جديد، حالا تب خشونت‌هاي حاصل از اين مصرف بالاتر رفته است به طوري كه اعضاي خانواده فرد مصرف‌كننده در صف مقدم افراد آسيب‌پذير قرار دارند. شكل‌گيري پرونده‌هاي همسركشي كه در جريان آن زنان بي‌گناه به طرز دلخراشي به دست شوهران شيشه‌اي شكنجه مي‌شوند و به قتل مي‌رسند يا قتل عضوي از خانواده به دست فرد مصرف كننده، آن‌هم به شيوه‌اي دلخراش، حكايت از پيامدهاي اين بلاي خانمان‌سوز دارد. با ورود افراد مصرف‌كننده به جرگه تبهكاراني چون سارقان، وحشت افراد جامعه از خشونت‌هاي به كار گرفته شده در اعمال مجرمانه هر روز بيشتر مي‌شود. شكل‌گيري پرونده‌ها نشان مي‌دهد كه مرتكبان به واسطه مصرف مخدرهاي صنعتي براي رسيدن به اهداف مجرمانه خود به راحتي مرتكب خشونت‌هاي دلخراش مي‌شوند. تب وحشت از پيامدهاي مصرف مخدرهاي صنعتي هر لحظه فراگيرتر مي‌شود. گاه آن رسيده است كه افراد سالم جامعه مرز خود را با مصرف‌كننده‌هاي  مواد مخدر توهم‌زا مشخص كند.
 
   افراد جامعه بايد از شيشه‌اي‌ها فاصله بگيرند
به باور دكتر امان‌الله قرايي‌مقدم جامعه‌شناس، شيشه و ديگر مخدرهاي صنعتي از كوبنده‌ترين عوامل اجتماعي و يكي از آسيب‌زاترين عواملي است كه مي‌تواند منجر به قتل و ديگر جنايت‌هاي خشن شود.  وي مي‌گويد: «در اصل مصرف شيشه دروازه‌اي است براي ورود فرد به ديگر آسيب‌هاي اجتماعي از جمله قتل‌هاي سريالي و... شك نكنيد كه اعتياد به اين مواد صنعتي فرد را از خود بي‌خود كرده و او را به سمت جرم سوق مي‌دهد. نه‌تنها در رابطه با وقوع جنايت بلكه در تمامي موارد افراد جامعه بايد از شيشه‌اي‌ها فاصله بگيرند. براي اينكه خطر و اهميت اين بحث را متذكر شوم به عنوان مثال مي‌توانم به شيشه‌اي‌هاي ميدان شوش اشاره كنم. اگر شما در تاريكي شب سري به پارك هرندي واقع در ميدان شوش بزنيد، خواهيد ديد كه معتادان شيشه‌اي با سرنگ‌هايي كه در دست دارند به منظور سرقت به افراد حمله مي‌كنند. خب بايد به اين فكر باشيم كه چرا اين افراد در جامعه رها شده‌اند؟ همين رها بودن آنها زمينه‌اي براي رخ دادن جنايت‌هاي خشن است.»

    ايجاد هراس، باعث فاصله گرفتن جامعه از شيشه مي‌شود
‌دكتر سعيد خراطها، جرم شناس درباره گرايش به مواد مخدر مي‌گويد: «گرايش به سوءمصرف مواد مخدر علل و زمينه‌هاي مختلفي دارد و تا آنها رفع نشود، نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم مصرف شيشه در جامعه كم يا فروشش كنترل شود. به همين دلايل است كه ما شاهد خشونت افسارگسيخته از سوي مصرف‌كنندگان اين مخدرها در جامعه هستيم.» ‌وي ايجاد هراس از مصرف مخدر شيشه را نوعي تبليغ براي فاصله گرفتن جامعه از اين مخدر مي‌داند و مي‌گويد: «‌ اين هراس در بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي ايجاد شده و بازدارنده بوده است اما در مورد مواد مخدر كه تا مغز استخوان افراد جامعه پيش رفته است، كار خاصي انجام نشده است.‌»

    نداشتن چيزي براي از دست دادن
دكتر قرايي‌مقدم درباره علت بروز اعمال مجرمانه از سوي مصرف‌كنندگان شيشه مي‌گويد: «آنها خودشان هم مي‌دانند كه همين مصرف مواد و جنايت در پي آن، خلاف قانون بوده و جرم تلقي مي‌شود اما چون چيزي براي از دست دادن ندارند، خودشان را در اين مرداب مي‌اندازند. در واقع با اين طرز فكر توهم دار هر كار و هر جنايتي كه از دستشان بربيايد، انجام مي‌دهند. در كل مجرمان شيشه‌اي از آنچه انجام مي‌دهند ناآگاه و غافلند. آنها سرمست هستند و ديگر براي ادامه زندگي رمقي ندارند. آنها به خاطر اينكه با فقر و بدبختي بزرگ شده‌اند و در خانواده‌هاي بدسرپرست يا بي‌سرپرست زندگي كرده‌اند، نسبت به جامعه بدبين شده و درصدد انتقامجويي از جامعه بر مي‌آيند. اين انتقامجويي برابر است با وقوع يك قتل فجيع. به عنوان مثال در اين باره مي‌توان به قتل سپهر، پسربچه10 ساله‌اي كه چند روز پيش از سوي يك فرد معتاد به شيشه نشانه گرفته شده بود، اشاره كرد.»
 
  دخيل بودن مصرف شيشه در بروز عمل مجرمانه
دكتر خراطها تأثير مخدرهاي صنعتي در بروز خشونت در اعمال مجرمانه را دخيل مي‌داند و مي‌گويد: «مطمئناً گروهي از معتادان مجرمي كه مرتكب قتل‌هاي فجيع مي‌شوند، تحت‌تأثير مصرف شيشه هستند. علاوه بر آن بحث ناخالصي شيشه ‌و فرهنگ خشونت افراد معتاد كه در ‌مصرف‌كنندگان شيشه وجود دارد‌ به خشن‌تر كردن فضاي جامعه كمك مي‌كند.»
 
  تجهيز به آگاهي
آگاهي بخشي افراد مهم‌ترين اصل براي دور ماندن از آسيب‌ها مي‌باشد. اين موضوع درستي است كه افراد آگاه جامعه كمتر در معرض دشواري‌ها قرار مي‌گيرند. دكتر خراطها براي برون‌رفت از اين معضل معتقد است: «جامعه را بايد در ارتباط با سوء‌مصرف شيشه به آگاهي‌هاي لازم مجهز كرد. وقتي آگاهي جامعه افزايش پيدا كند، راه‌هايي براي مقابله، دور ماندن و مصون ماندن از مخاطراتي كه تنها افراد شيشه‌اي مي‌توانند آن را ايجاد كنند، معرفي خواهد شد كه قادر خواهد بود تا حدودي از آمار قربانيان يا از قرباني شدن برخي از افراد جلوگيري كند.»

    ارتكاب قتل‌هاي خشن به فرهنگ تبديل شده است
وي در شرح بيشتر اين آگاهي‌بخشي معتقد است: «ما بايد به افراد آگاهي دهيم تا متوجه شوند كه علائم مربوط به شيشه، نشانه‌هاي تشخيص مصرف‌كنندگان شيشه و... چيست. بايد به عموم مردم اطلاعاتي كارساز بدهيم تا بدانند كه چطور بايد با افرادي كه دچار توهم شيشه‌اي شده‌اند، برخورد كنند. به همين منظور نهادهايي براي آموزش پيامدهاي مصرف شيشه، علائم تشخيص مصرف شيشه و شيوه‌هاي شناسايي معتادان به آن در سطح جامعه ايجاد خواهد شد. با شناسايي دروازه‌هاي ورود به سوءمصرف مواد و شيوه‌هاي كنترل و معرفي افراد معتاد به نهادهاي حمايتي، در مجموع قادر خواهيم بود تا حدودي در مصرف شيشه و مخدرهاي صنعتي و صوتي در جامعه اثري كاهنده بگذاريم. امروزه براي اصلاح امور مربوط به مواد مخدر نيازمند زمان بيشتري هستيم؛ چراكه متأسفانه مصرف مواد و در پي آن ارتكاب قتل‌هاي خشن در بطن جامعه ما به يك فرهنگ تبديل شده و ابعاد مختلف و لايه‌هاي دروني جامعه را دربر گرفته است. به جرئت مي‌توان گفت كه اجتماع ما دچار تخدير شده و ارزش‌ها و هنجارهاي تخديري جايگزين ارزش‌هاي كارآمد و سالم شده‌اند. خانواده‌هاي زيادي تحت‌تأثير سرپرست معتادان يا افراد درگير شده به اعتياد دچار تزلزل، عارضه فرهنگي و آسيب‌هاي بي‌شمار اجتماعي شده‌اند. واقعاً تأسف‌آور است. كوچه و خيابان‌هاي ما محل جولان معتادان و تجلي فرهنگ اعتياد شده است و تصميماتي كه به منظور مقابله با سوءمصرف مواد مخدر گرفته مي‌شود نيز عاري از تخدير نيست.»
 
   عزم ملي براي مبارزه
زماني كه خشونتي در جامعه بروز پيدا مي‌كند، ابزارهاي مقابله با خشونت هم به كار گرفته مي‌شود. در كشور ما اما بيشتر اين ابزارها به حذف عامل خشونت منجر شده است. اين جرم‌شناس مبارزه با اين دسته از خشونت‌ها را نيازمند عزم ملي مي‌داند و مي‌گويد: «به نظر من براي مقابله با اين گونه خشونت‌ها به بسيج عمومي نياز است. يك عزم سيستماتيك بايد از سوي دولت و دولتمردان صورت گيرد. با اين كار بايد به رفع عوامل ريشه‌اي اين معضل پرداخت. در اين راستا هم ضروري است كه جامعه را تجهيز كرد. تبليغات رسانه‌ها را در اختيار مبارزه با مواد مخدر قرار داد و نهادهاي فرهنگي و اجتماعي را به جاي نهاد‌هاي نظامي براي مقابله با اين آسيب اجتماعي و كنترل آن در سطح جامعه فعال كرد.»
 
  راه برون‌رفت
دكتر قرايي‌مقدم براي برون‌رفت از اين آسيب بر اين باور است كه «ما بايد ابتدا اشتغالزايي‌مان را بالا ببريم و به فكر ايجاد شادي در دل افراد جامعه باشيم. به نظر من جامعه قاتل است، نه معتاد شيشه‌اي كه در اثر توهم و... مرتكب قتل شده است. عامل اصلي كه منجر مي‌شود تا ما شاهد چنين حوادث ناگواري باشيم، جامعه است؛ جامعه‌اي كه در خود جوانان بيكار دارد. بيكاري جوانان، آنها را به سوي سيگار، قليان، شيشه و اعتياد به مخدر و پس از آن به سمت قتل سوق مي‌دهد.»



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


حوادث

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن