تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه دیدید که مردی باکی ندارد که چه می گوید و چه درباره اش گفته می شود،چنین ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803728892




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عرضه محصولات پتروشيمي در بورس کالا از رانت در معامله جلوگيري مي‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ شهريور ۱۳۹۴ (۱۶:۵۴ب.ظ)
عرضه محصولات پتروشيمي در بورس کالا از رانت در معامله جلوگيري مي‌کند موج-عرضه محصولات پتروشيمي در بورس کالا افزون بر شفاف شدن بازار مي‌تواند از به وجود آمدن رانت در معامله انواع محصولات پليمري و شيميائي جلوگيري کند.
به گزارش خبرگزاري موج، اين‌روزها در حالي بحث خروج محصولات پتروشيمي از بورس کالا دوباره مطرح مي‌شود که پيگيري‌هاي خبرنگار شانا از وزارت امور اقتصادي و امور دارايي حکايت از آن دارد که اين وزارتخانه از عرضه محصولات پتروشيمي در بورس کالا حمايت مي‌کند.
از زمان تشکيل دولت يازدهم بارها اعلام شد که وزارت اقتصاد مدافع سرسخت حضور پر رنگ اين محصولات در بورس کالاي ايران است و افزون بر علي طيب نيا وزير اقتصاد، ديگر مديران، بر لزوم شفافيت بازار محصولات پتروشيمي در بستر بورس کالاي ايران تأکيد دارند.
اين گزارش مي‌افزايد: مجتمع‌هاي پتروشيمي بر اساس مصوبه ستاد تنظيم بازار و ستاد هدفمندي يارانه‌ها، بايد تمام محصولات خود را در بورس کالاي ايران عرضه کنند و عرضه خارج از اين چارچوب تخلف است.
عدم امکان خريد محصولات پتروشيمي براي مشتريان خرد، نبود امکان انعقاد قراردادهاي بلندمدت ميان مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان در بستر بورس و همچنين نبود امکان خريد کافي براي برخي کالاهاي عرضه شده در بورس و محدوديت‌هاي مربوط به فروش اعتباري محصولات پتروشيمي را در بورس از دغدغه‌هاي مطرح شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان مي‌شود که در اين مسير بورس کالا تمام اين موارد را براي معامله‌ها فراهم کرده است.
بر اساس اين گزارش، توليدکنندگان محصولات پتروشيمي مي‌توانند با عرضه مناسب محصولات خود در بورس کالاي ايران به صورت سلف، امکان برنامه‌ريزي دقيق را به مصرف‌کنندگان کالاها بدهند؛ که اين موضوع علاوه بر ايجاد فرصت براي برنامه‌ريزي دقيق کسب‌وکار، امکان تأمين مالي را براي توليدکنندگان اين محصولات فراهم مي‌کند و هيچ محدوديتي از سوي بورس کالا براي فروش اعتباري محصولات پتروشيمي در اين بورس وجود ندارد و بورس کالاي ايران همواره پيگير و همگام با سياست‌هاي اعتباري عرضه‌کنندگان است.
تا تير سال ۹۳ نرخ‌گذاري با لحاظ نرخ ارز مبادله‌اي براي تبديل قيمت‌هاي فوب به قيمت‌هاي داخلي اعمال مي‌شد و بر اساس اطلاعات بورس، در اين دوره زماني حدود ۴۷ درصد عرضه محصولات پتروشيمي با مازاد تقاضا و مشکل تناسب نداشتن عرضه و تقاضا مواجه بودند؛ اين در حالي است که با اصلاح شيوه قيمت‌گذاري اين محصولات از تيرماه سال گذشته، در حال حاضر فقط ۷ درصد محصولات پتروشيمي عرضه شده در بورس، با مازاد عرضه مواجه هستند؛ از اين‌رو، چنانچه محصولات پتروشيمي با قيمت منطقي و به مقدار مورد نياز توسط مجتمع‌هاي پتروشيمي در بورس عرضه شوند، همه مشتريان اعم از مشتريان خرد و عمده مجتمع‌هاي پتروشيمي قادر به خريد از بورس خواهند بود.
به گزارش خبرنگار شانا، وظيفه اصلي بورس کالاي ايران به وجود آوردن فضا و بستري امن براي معامله‌هاي کالايي است و در اين مسير رقم خوردن معامله‌هاي شفاف و بي‌واسطه سبب به وجود آمدن بازاري مطمئن شده است اما در چند ماه گذشته برخي از شرکت‌هاي پتروشيمي با عرضه محصولات خود در خارج از بورس کالا فضاي بازار را با چالش مواجه کرده‌اند.
امروز بورس کالا در به تعادل رساندن معامله‌ها در شرايط اقتصادي کنوني کشور نقشي مهم را ايفا مي‌کند و با توجه به ابزارهاي متنوع براي معامله اکنون اين بورس محلي مطمئن براي فروشندگان و خريداران است و در اين مسير عرضه‌هاي خارج از بورس کالا از سوي برخي از مجتمع‌هاي پتروشيمي سبب شده تا خريداران دست‌خالي بورس کالا را ترک کنند.
بر اين اساس بايد گفت که دولت از فعاليت بورس کالاي ايران حمايت مي‌کند و براساس برنامه دولت تدبير و اميد مبني بر خروج غيرتورمي از رکود اقتصادي، بورس کالاي ايران مسئوليت اصلي را در حوزه تنظيم بازار و اصلاح نظام قيمت‌ها بر عهده گرفته است، اما اکنون نيازمند حمايت براي افزايش حجم و ارزش معامله‌ها است.
بر اساس برنامه اعلامي دولت تدبير و اميد درباره خروج غيرتورمي از رکود، تاکيد شده که نقش دستگاه‌هاي دولتي متولي در تنظيم بازار کالاها از تعيين‌کننده سقف قيمت‌ها به پايش کننده بازار و اخذ تصميم‌ها و سياست‌هاي مناسب براي حفظ بازار در شرايط رقابتي تغيير کند و کشف قيمت شفاف، منطقي و منصفانه از طريق بورس کالاي ايران صورت گيرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن