تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816750579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سدسازي در مکان‌هاي نامناسب اکوسيستم تالاب‌ها را نابود مي‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ شهريور ۱۳۹۴ (۱۲:۳۱ب.ظ)
ابتکار: سدسازي در مکان‌هاي نامناسب اکوسيستم تالاب‌ها را نابود مي‌کند موج- رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام اين که برنامه احيا رودخانه‌هاي کشف‌رود، زردرود و گهررود در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: توقف روند ورود آب به زاينده رود به دليل عدم تعادل ميان کشاورزي و محيط زيست رخ داده‌است.
به گزارش خبرگزاري موج، معصومه ابتکار در ارتباط با اقدامات صورت گرفته در دولت براي حل مشکل کم‌آبي موجود در کشور گفت: در حال حاضر تلاش خوبي در زمينه تمرکز بر حل مشکل کم آبي، در حوزه‌هاي احياي آب‌هاي زيرزميني، اصلاح الگوي کشت، آبخوان‌داري، آب‌خيزداري و... در حال انجام است.
وي ادامه داد: رويکرد وزارت کشاورزي پس از گزارشاتي که در شوراي عالي آب از سوي سازمان محيط زيست ارائه شد، تحول قابل توجهي در زمينه اصلاح الگوي آبياري و حفاظت از منابع آب داشته است. اين وزارتخانه به عنوان بزرگ‌ترين مصرف‌کننده آب و خاک کشور در ابتدا مسئوليت حفاظت از آب و خاک را بر عهده دارد؛ زيرا که يک کشاورز بدون آب‌وخاک و تنها با يک بذر، کاري نمي‌تواند، انجام دهد.
معاون رئيس‌جمهور با بيان‌اين که تغيير رويکرد وزارت کشاورزي در برخي مناطق همچون اطراف درياچه اروميه بهتر ديده مي‌شود، اظهار داشت: البته هنوز چالش‌هايي نيز در اين زمينه وجود دارد، براي نمونه ما نسبت به توقف ورود آب به رودخانه زاينده‌رود معترض بوديم؛ چرا که معتقديم که اين امربايد ادامه پيدا کند، اما از آن جا که هنوز تعادل لازم ميان کشاورزي و محيط‌زيست برقرار نشده‌است و خشک‌سالي نيز فشار بسياري به اين منطقه آورده است، هنوز با مشکل عدم ورود آب به زاينده‌رود روبرو هستيم.
ابتکاردر ارتباط با نقش کمبود آب در افزايش بحران گرد و غبار در کشور توضيح داد: چرخه‌اي بين آبِ رودخانه، تالاب و آب‌هاي زيرزميني وجود دارد که رطوبت خاک را تضمين مي‌کنند و به همراه آبِ سبزي که در خود خاک وجود دارد، يک اکوسيستم را حفظ مي‌کند و زماني که اين چرخه به هم مي‌خورد و آب رودخانه يا تالاب از بين مي‌رود، منشايي براي گرد و غبار به وجود مي‌آورد.
وي با بيان اينکه بخشي از بحران‌هاي گردو غبار در کشور به دليل بي‌توجهي به مساله آب است، افزود: گاهي شاهديم؛ سدها در مکان نامناسبي ساخته‌شده و مانع از احيا اکوسيستم مي‌شوند.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست تصريح کرد: ما در سازمان پيگير وضعيت تالاب‌ها هستيم، زيرا تالاب‌ها نشانگر وضعيت اکوسيستم هستند به طوري که اگر تالاب آسيب ببيند، زنگ خطري براي آب‌هاي زيرزميني و آب مورد نياز کشاورزي به صدا در مي‌آيد و نشانگر آن از بين رفتن رودخانه است.
ابتکار با اشاره به اينکه در اين مدت احياي درياچه اروميه از محورهاي کار دولت بوده است، افزود: علاوه بر اروميه، براي تالاب هامون نيز دولت برنامه مشخصي را دارد و براي اولين بار است که دولت در مورد اين تالاب به صورت ملي و بين‌المللي در حال تلاش است. در سال‌هاي اخير، ورود آب به هامون از رودخانه فراه به دليل موانعي که در سر راه رودخانه بود؛ رخ نداد، اما از اواخر سال گذشته با پيگيري‌هايي که انجام شد؛ اين موانع برطرف شد و اکنون هامون از اين منطقه در حال آبگيري است و در همان محدوده که تالاب احيا شده، گرد و غبار به طور محسوس کاهش پيدا کرده است و کشاورزي و وضعيت معيشت مردم بهتر شده است.
وي ادامه داد: مشابه اين وضعيت را در تالاب هورالعظيم نيز مشاهده مي‌کنيم، اين تالاب نيز به طور کامل خشک شده بود، در حالي که تعهد وزارت نفت در دولت قبل اين بود که اکتشاف نفت، تالاب را خشک نکند، اما اکنون با حمايت‌هاي آقاي زنگنه آب دوباره به هورالعظيم برگشته که اين امر از دستاوردهاي دولت است. در زاينده‌رود هم ورود آب را ولو يک دوره کوتاه داشتيم که سبب شد تا رطوبت خاک در آن منطقه افزايش يابد.
ابتکار اظهار داشت: ما براي اولين بار در دولت است که رديف اختصاصي براي احياي تالاب‌هايي همچون بختگان و پريشان، انزلي و هامون داريم و براي اولين بار است که در طي سفرهاي استاني براي احياي رودخانه‌ها نيز برنامه داريم. از جمله براي احياي کشف‌رود مشهد، زرد رود و گهر رود در گيلان برنامه داربم و توجه ويژه‌اي نيز به رودخانه کر در استان فارس خواهيم داشت.
معاون رئيس‌جمهور در مورد ديگر اقدامات دولت در زمينه مديريت صحيح منابع آب در کشور، گفت: ما در ارزيابي‌هاي زيست محيطي براي سدها و کانال‌هاي انتقال آب به شدت سخت‌گيرانه عمل مي‌کنيم و شديداً در مورد حق آبه رودخانه‌ها و تالاب‌هاي پايين دست سدها حساس هستيم.
وي با تأييد اينکه در دورهايي روند بي‌رويه سدسازي در کشور وجود داشته است، در مورد سد شفارود گفت: هنوز جواب قطعي و نهايي در مورد ارزيابي‌هاي زيست محيطي بسياري از سدها از جمله شفارود اعلام نشده و در دست بررسي است، اما به طور کلي بحث ما اين است که در استان‌هايي مانند گيلان و مازندران سدها نبايد به قيمت تخريب جنگل، آن هم جنگل‌هاي هيرکاني، احداث شود؛ اما مساحت اوليه‌اي که قرار بود در احداث اين سد از جنگل‌هاي هيرکاني، از بين برود؛ 400 هکتار بود که اکنون به حدود يک چهارم رسيده‌است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن