تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با اخلاق نيكو، گفتار نرم مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799485864




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شرط ورود سرمایه‌گذاران خارجی،امنیت است


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
تجار شرط ورود سرمایه‌گذاران خارجی،امنیت است

در گفت‌وگو با یک اقتصاددان مطرح شد
شرط ورود سرمایه‌گذاران خارجی،امنیت است
یک کارشناس اقتصادی درباره ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران گفت: سرمایه‌گذار برای ورود به کشور نیازمند امنیت سرمایه‌گذاری در دوره بلند مدت است.



به گزارش سرویس اقتصادی"جام نیوز"، وحید شقاقی - عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی - با اشاره به تشدید ریسک سرمایه‌گذاری در دوران تحریم گفت: متاسفانه ما در تصمیم‌گیری‌هایمان نوسانات 180 درجه‌ای داریم. اساسی‌ترین مشکلمان این است که تصمیم‌گیری‌های ما ثبات ندارد که اسم آن را می‌توان "عدم ثبات محیط اقتصاد کلان" دانست.

وی با اعلام اینکه متاسفانه تغییرات مکرر قوانین و مقررات کشور ما، عدم ثبات مقررات، تصمیمات و سیاست‌های کلان اقتصادی در کشور باعث شده تا محیط اقتصاد کلان با ثباتی نداشته باشیم گفت: این ضعف بنیادین باعث می‌شود هیچ سرمایه‌گذاری جرات ورود به اقتصاد ایران را نداشته باشد و تا زمانی که حاکمیت نتواند به یک تعریف واحد از محیط اقتصاد کلان برسد و نتواند مسولیت سرمایه گذاری را برای یک دوره طولانی مدت تضمین کند سرمایه گذار نخواهد آمد.

این اقتصاددان با اشاره به علت حضور سرمایه‌گذاران خارجی در پروژه‌های نفتی و گازی گفت:دلیل سرمایه گذار خارجی در ورود به پروژه‌های نفت و گاز برخورداری آنها از مزیت نسبی بوده است. به غیر از پروژه‌های نفت و گاز امنیت سرمایه گذار خارجی بسیار پایین و ریسک سرمایه گذاری آن قدر بالاست که حاضر نمی‌شود در حوزه‌های دیگر فعالیت کند. به همین دلیل نقدینگی داخل کشور را هم می بینید که عمدتا به سمت دلالی و سوداگری می‌رود.

شقاقی با تایید روند جذب سرمایه از طریق شناسایی و معرفی، تشویق و فراهم ساختن امنیت درباره مزیت‌های نسبی ایران در حوزه سرمایه‌گذاری گفت: ایران مزیت‌های نسبی متعددی دارد. به عنوان مثال در حوزه معدن و کریدور شمال و جنوب ظرفیت‌های بالقوه خوبی داریم و حتی در حوزه تشویق سرمایه‌گذاری هم تا حدودی ورود پیدا کرده‌ایم ولی امنیت سرمایه‌گذاری هنوز در کشور ما جدی گرفته نشده است.

وی با ذکر دغدغه سرمایه‌گذاران از وجود ضمانت و پایبندی سیستم اقتصادی به قوانین افزود: بطور مثال شما پولی دارید و می خواهید سرمایه گذاری کنید. آنچه از دولت خواهید پرسید این است که آیا دولت بعدی یا مجلس و یا حتی خود دولت کنونی نسبت به قوانین وضع شده تا شش سال بعد پایبند خواهد ماند یا خیر.

این اقتصاددان با اظهار تاسف از رعایت نشدن امنیت سرمایه‌گذاری در ایران، آخرین قدم برای تضمین رغبت ورود بلندمدت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را وجود یک محیط اقتصاد کلان با ثبات دانست و نسبت به نبود چنین محیطی انتقاد کرد و افزود: ما یک ایراد کلی در اقتصاد داریم و آن هم این است که نتوانستیم یک محیط اقتصاد کلان که هم مولفه‌های اقتصادی را شامل شده و هم از یک محیط حقوقی با ثبات بهره‌مند باشد را تعریف کنیم. مثلا نوسانات نرخ سود بانکی را در نظر بگیرید که در دنیا نرخ بهره 10 تا 15 سال یکبار بصورت جزیی تغییر می کند حال آنکه در اقتصاد ما ظرف 10 سال، 10 تا 20 بار نرخ سود بالا و پایین می شود که این منجر به ازهم ریختگی امنیت سرمایه‌گذار خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در تشریح راه حل ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار اقتصادی ایران گفت: اگر واقعا بخواهیم سرمایه‌گذاری داخلی و هم سرمایه‌گذاری خارجی را جذب پروژه‌های خودمان کنیم و آنها را در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت دهیم باید محیط حقوقی با ثبات همراه با قوانین و مقررات شفاف، محیط اقتصاد کلان با ثبات که مولفه‌های اساسی مثل نرخ‌های تعرفه، ارز و سود بانکی آن در تعادل باشند و یک نظام اداری کارآمد همراه با کیفیت بروکراتیک حداقلی را ایجاد کنیم.اگر این سه ضلع بتوانند با یکدیگر هماهنگ شوند سرمایه‌گذار خارجی برای ورود به ایران تمایل نشان خواهد داد.

وی در پایان با برشمردن مشکلات بر سر راه جلب اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی که شامل خلاهای قانونی، وجود مقررات اضافی و عدم اجرا و یا اجرای نادرست قوانین می‌شود،افزود:ما مشکلمان تنها قانون نیست در اجرایش هم مشکل داریم. مثلا قانون بهبود فضای کار تصویب می‌شود ولی آیین‌نامه‌های آن نوشته نمی‌شود و یا اصلا آیین‌نامه‌هایش نوشته می‌شود در حالی که به اجرا در نمی‌آید./ایسنا/110



۰۹/۰۶/۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن