تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821166325




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عرضه نفت خام و گازوئيل از طريق بورس انرژي، به زودي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ شهريور ۱۳۹۴ (۱۱:۳۶ق.ظ)
مدير عامل بورس انرژي ايران خبر داد: عرضه نفت خام و گازوئيل از طريق بورس انرژي، به زودي موج - مدير عامل بورس انرژي ايران با بيان اين که اولين محموله نفت کوره به حجم ۳۵ هزار تن چهارشنبه هفته پيش در بورس انرژي عرضه شد، گفت: به زودي نفت خام و گازوئيل هم از طريق بورس انرژي ايران عرضه خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري موج، سيدعلي حسيني، با بيان اين که اولين محموله 35 هزار تني نفت کوره 380 سانتي استوک در بورس انرژي عرضه شد، گفت: محموله با هدف صادراتي روز چهارشنبه، 4 شهريور 94 از سوي شرکت ملي نفت ايران عرضه شد.
وي گفت: اين محموله صادراتي نفت کوره که براي تحويل در اسکله بندر شهيد رجايي بندرعباس عرضه شد، اما تسويه معاملاتي آن به صورت ريالي انجام مي‌شود.
مدير عامل بورس انرژي ايران با بيان اين که فعلاً از معرفي خريدار نفت کوره خودداري مي‌شود، گفت: محموله صادراتي و به مقصد خارج از کشور خارج بود، اما به صورت ريالي تسويه مي‌شود و اميدواريم عرضه‌ها تداوم داشته باشد و با توافق انجام شده با شرکت ملي نفت ايران و به ويژه حمايت شخص وزير نفت اين عرضه‌ها در بورس پايدار و مداوم باشد.
حسيني با بيان اين که فرايند هماهنگي براي عرضه نفت کوره يک سال طول کشيد، گفت: براي تدوين الگوي اجرايي و رفع مشکلات قانوني و مالياتي و مدل عملياتي در يک فرايند کارشناسي يک سال زمان لازم بود و اولين بار شرکت ملي نفت ايران در طول عمر خود در يک ساز و کار شفاف و از طريق بورس انرژي يک فرآورده مهم را براي صادرات عرضه کرد.
وي گفت: معاون امور حقوقي، سرمايه‌گذاري و مهندسي شرکت ملي نفت ايران و شخص آقاي مهندس زنگنه وزير نفت در اين عرضه نفت کوره نقش داشتند و اين مساله با فرهنگ اقتصاد مقاومتي و شفافيت بازار سازگاري دارد.
مدير عامل بورس انرژي ايران در پاسخ به اين پرسش که آيا قيمت نفت کوره صادراتي با محصول عرضه شده در داخل تفاوت دارد، گفت: محصولات داخلي به صورت سوبسيدي و يارانه‌دار است و چون حجمي در حد 35 هزار تن در داخل عرضه نمي‌شود و اين محموله بزرگ از طريق کشتي‌هاي بزرگ به مقصد صادراتي حمل خواهد شد.
حسيني با بيان اينکه رضايت نسبي در تجربه عرضه نفت کوره در وزارت نفت وجود دارد، گفت: اميدواريم عرضه حامل‌هاي انرژي از طريق بورس ادامه داشته باشد.
مدير عامل بورس انرژي ايران در مورد قيمت محموله نفت کوره گفت: قيمت مرجع اين معاملات که نوع معامله کشف پريميوم مشهور است، نسبت به قيمت‌گذاري نشريه پلت به عنوان مرجع قيمت‌گذاري، با معيار منهاي 24.5 دلار نسبت به قيمت پلت در دوره تحويل تعيين مي‌شود.
حسيني در مورد دوره تحويل اين محموله نفت کوره گفت: دوره تحويل تا يک ماه است و خريدار بايد کشتي اجاره و يا تهيه کند و در تاريخ مشخص آن را به شرکت ملي نفت اعلام کرده و حداکثر ظرف يک ماه بارگيري اين محموله به مقصد مورد نظر انجام شود.
وي افزود: نفت کوره کالاي پرطرفدار در منطقه است که از 5 فرآورده اصلي نفتي است و کيفيت نفت کوره ايران در منطقه بالا است و طرفداران زيادي دارد.
مدير عامل بورس انرژي ايران در مورد اين که آيا عرضه حامل‌هاي انرژي در بورس انرژي منجر به قيمت واقعي حامل‌ها و هدفمند شدن يارانه مي‌شود، گفت: وقتي حامل‌هاي انرژي به قيمت روز و به صورت شفاف معامله شوند و قيمت حامل‌ها از کانال رسمي بورس به اطلاع عموم برسد، هم شفافيت در اقتصاد و هم شفافيت در بازار حامل‌هاي انرژي انجام مي‌شود و اين براساس سياست اقتصاد مقاومتي است؛ زيرا متنوع‌سازي روش‌هاي فروش نفت که از جمله عرضه در بورس است، بر اساس سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي انجام مي‌شود.
حسيني در مورد اين که بورس انرژي دوبي با عرضه ۵ ميليارد بشکه نفت به عنوان مرجع قيمت‌گذاري نفت برخي از کشورها است، گفت: اکثر معاملات بورس انرژي دوبي بر اساس قراردادهاي آتي است که هر قرارداد هزار بشکه نفت را در بر مي‌گيرد و آمار معاملات قرارداد آتي آن بورس به 8.5 ميليون قرارداد يعني حدود 8.5 ميليارد بشکه نفت عمان را در قالب قراردادهاي آتي معامله کرده است، البته همه قراردادهاي آتي منجر به تحويل نمي‌شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن