تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس با آبى غسل كند كه پيش‏تر در آن غسل شده است و به جذام مبتلا شود، كسى را جز خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820298767




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آتش سوزي در تنگ چوگان آسيبي بر نقوش برجسته نداشت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ شهريور ۱۳۹۴ (۱۳:۴۱ب.ظ)
آتش سوزي در تنگ چوگان آسيبي بر نقوش برجسته نداشت موج-شب گذشته قسمت‌هايي از ارتفاعات تنگ چوگان آتش گرفت که با همکاري مردم محلي آتش مهار شد.
به گزارش خبرگزاري موج، محمدرضا معيني، مسوول ميراث فرهنگي شهرستان کازرون گفت: متاسفانه شب گذشته در ارتفاعات تنگ چوگان حدود دو هکتار از پوشش گياهي منطقه از بين رفت.
وي افزود: آتش با نقوش برجسته فاصله داشته و خسارتي بر اين آثار تاريخي وارد نشده است.
معيني گفت: طبق بررسي‌هاي کارشناسان نقوش سنگي تنگ چوگان و شهر بيشاپور آسيب نديدند.
وي افزود: عامل آتش سوزي توسط نيروهاي يگان حفاظت ميراث فرهنگي شهرستان کازرون دستگير شده است.
مسئول ميراث فرهنگي شهرستان کازرون گفت: مهار آتش با همکاري مردم محلي از جمله روستاهاي هم‌جوار مثل اسلام آباد، عمويي، سيد حسين و دستگاه‌هاي ذيربط، پايگاه‌هاي مقاومت بسيج، فرمانداري، هلال احمر، آتش نشاني و... شب گذشته مهار شد.
وي با بيان اينکه در تنگ چوگان شش نقش برجسته از دوره ساسانيان وجود دارد افزود: با توجه به تاريخي بودن منطقه و پوشش گياهي موجود مي‌طلبد افراد نسبت به حضور و يا اقامت چند ساعته در منطقه نکات ايمني را رعايت کنند تا شاهد چنين اتفافاتي نباشيم.
گفتني است؛ تنگ تاريخي چوگان در 23 کيلومتري شهر کازرون و روبروي شهر باستاني بيشاپور واقع شده و رودخانه شاپور در جهت شمال شرقي به جنوب غربي در ميان آن روان است.
اين تنگ طبيعي و تاريخي در کنار ويرانه‌هاي شهر تاريخي بيشاپور قرار دارد و داراي 3 روستا است که عبارتند از: روستاي تنگ چوگان بالا، تنگ چوگان پايين، تنگ چوگان وسطا.
کوه شاپور مشرف بر روستاي تنگ چوگان وسطا است، اما راه اصلي براي رسيدن به غار از تنگه چوگان عليا(روستاي کشکولي) مي‌گذرد.
تنگ چوگان در دل خود گنجينه‌اي بي‌نظير از آثار و حجاري‌هاي دوره ساسانيان را جاي داده و به همراه طاق بستان در کرمانشاه و نقش رستم و نقش رجب در نزديکي تخت جمشيد يکي از محوطه‌هاي تاريخي با ارزش آن دوره به شمار مي‌آيد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن