تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان، درنده اى است كه اگر رها شود، گاز مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819894778




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

میراث امروز "پست بانک" برای مدیر عامل جدید؛ توفیق یا خروج اجباری از شبکه بانکی کشور


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: نخستین نشست خبری نه چندان آرام" خسرو فرحی" مدیرعامل تازه برکشیده پست بانک، درست سه هفته پس از معرفی وی به عنوان سکاندار جدید بانک دولتی، آن هم بدون حضور رئیس هیات مدیره امروز و مدیرعامل چندی پیش رسما کلید خورد.

به گزارش تراز ،نخستین نشست خبری نه چندان آرام "خسرو فرحی"، مدیرعامل تازه برکشیده پست بانک،درست سه هفته پس از معرفی وی به عنوان سکاندار جدید بانک دولتی، آنهم بدون حضور محمود حسن زاده رئیس هیات مدیره امروز و مدیر عامل چندی پیش رسما کلید خورد.

مدیرعاملی که کمتر از یکماه قبل کلید اتاق مدیریت را از"محمود حسن زاده"،مدیرسابق پست بانک تحویل گرفته تا انداختن طرحی نو، شاید، بتواند شانس نه چندان قوی خود درمنازعه با چالش های فراروی پست بانک را بیازماید.

خسرو فرحی که از هیات مدیره بانک صنعت و معدن بدین بانک کوچ کرده، درنخستین گردهمایی خبری خود شناسایی زیان 500 میلیارد ریالی در حساب های بانک متبوع خود را رد کرده و گفته است که این بانک درعین حال از سود آوری درسال 93 هم برخوردار بوده است؛ قرار نیست پست بانک که دارای سهامداران خصوصی هم هست در دولت با زیان مواجه شود".

به گزارش خبرنگار «تراز» رد زیانده بودن بانک 19 ساله پست، درست بعد از آن در صدر محافل رسانه ای قرار می گیرد که با وجود شکل گیری هسته این بانک ازسال 75 تا اکنون، اما همچنان این بانک از وضعیت و سهم قابل توجهی در شبکه بانکی کشور برخوردار نیست.

"استخوان بندی ضعیف سرمایه ای بانک مذکور"،"کمبود نقدینگی شدید"،"مطالبات معوق 350 میلیارد تومانی"،"نداشتن کوربانکینگ قوی"،"درج ذخایر اجباری 450 میلیارد ریالی معوق برای کارکنان" و البته "ناشفاف بودن صورت های مالی این بانک در گذشته" در واقع برش اندکی از دست اندازهایی بوده که مدیر عامل جدید بانک مورد اشاره برای عبور از آنها با معضلات جدی مواجه بوده و یا خواهد بود.

به نظر می رسد با در اختیار گرفتن 51 درصد سهم پست بانک به صورت مستقیم توسط دولت و همچنین 25 درصد از سهام عدالت که در اختیار چند وزارتخانه هم قرار دارد همچنان سهامدار غالب این بانک دولت محسوب می شود، هر چندکه با محاسبه پنج درصد از سهام باقیمانده متعلق به کارکنان، رقمی حول و حوش 19 درصد متعلق به بخش خصوصی خواهد بود.

با وجود آنکه سهام بانک مذکور از مدتها قبل در تالار شیشه ای مورد خرید و فروش قرار می گیرد اما براساس آمار، تعداد روزهای منفی"وپست" نماد پست بانک در تالار شیشه ای در 12 ماهه گذشته 99 روز و تعداد روزهای مثبت آنهم در همین مدت تنها یک روز بیشتر یعنی 100 روز بوده است.

نمی توان انکار کرد که که در ساختار شبکه بانکی کشور، بانک های دولتی همواره با مشکل تامین سرمایه و نقدینگی دست و پنجه نرم کرده اند، به ویژه پست بانک که در حال حاضر از سرمایه ای کمتر از 350 میلیارد تومان هم برخوردار بوده که به واقع از حداقل مجاز بانک مرکزی یعنی 400 میلیارد تومان هم به مراتب پایین تر است.

با وجود برگزاری مجمع، هنوز از سرنوشت افزایش سرمایه این بانک اطلاع دقیقی در دست نیست اما بر اساس اعلام رئیس هیات مدیره این بانک ،یکی از پیش نیاز های تحقق تامین سرمایه،عبور اساسنامه اصلاحی آن از فیلتر بانک مرکزی بوده که در اینصورت، ممکن است سرمایه این بانک به رقم 400 میلیاردتومان افزایش یابد.

از قرار معلوم، تامین سرمایه این بانک تا سطح 400 میلیارد تومان از محل افزایش سرمایه سهامداران و آورده نقدی آنهاخواهد بود چرا که افزایش سرمایه پست بانک، پیشتر یکبار از محل تجدید ارزیابی دارایی ها صورت پذیرفته است.

سازمان بورس و اوراق بهادار، خردادماه سال گذشته، با افزایش سرمایه ۴۷۶ درصدی پست‌بانک ایران از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور اصلاح ساختار مالی و استفاده از معافیت موضوع بند ۴۸ قانون بودجه سال ۹۲ کل کشور موافقت کرده است.

صرفنظر از پرداختن بیشتر به چالش کمبود نقدینگی این بانک در این شرایط، معضل دیگری که این بانک فراروی خود می بیند حبس شدن منابع این بانک بوده که در واقع بخشی از آن به دلیل تحریم های بین المللی نزد بانک های خارجی و بخش دیگر هم به دلیل برداشت بانک مرکزی محبوس شده است.

با وجود آنکه از میزان منابع حبس شده این بانک نزد بانک های خارجی اطلاعی دقیقی در دسترس نیست اما طبق اعلام رئیس هیات مدیره پست بانک، 320 میلیارد ریال ازمنابع این بانک نزد بانک مرکزی همچنان بلاتکلیف مانده که با افزایش حجم مطالبات معوق وگرفتن ذخایر اجباری در سال گذشته ، جملگی این عوامل سبب شده تا سال مالی 93 برای این بانک پایان خوشی هم نداشته باشد.

موضوعی که خسرو فرحی، مدیر عامل کنونی بانک آن را رد کرده و معتقد است که بانک متبوع او، نه تنها زیان نداشته بلکه سود هم شناسایی کرده هر چند که در ادامه بر چالش های جدی این بانک در شرایط کنونی هم صحه گذارده است؛"غیرفعال بودن برخی از کارگزاری های پست بانک" ،"مطالبات معوق"،"عدم شناسایی دارایی ها" و"همچنین وجود مطالبات مربوط به سنوات خدمتی کارکنان"، مقداری زیان ایجاد کرده که از اهمیت چندانی برخوردار نیست و با همکاری کارکنان این بانک مرتفع خواهد شد.

با وجود تاکید نامبرده بر سود ده بودن پست بانک اما یکی از علایم مبهم در شرایط کنونی، توزیع نکردن سود بین سهامداران در سال مالی 93 بوده که با وجود توزیع سود 98 ریالی در سال 92 می تواند طبق اذعان رئیس هیات مدیره این بانک دایر برعدم تحقق eps این بانک باشد.

با این اوصاف،گمان می رود که بانک مذکور برای عبور از بخشی از معضلات از پیش گفته،چاره ای جز اتخاذ تدابیر ریاضتی نخواهد داشت.

مدیر عامل نورسته پست بانک به طور قطع با وجود دست اندازهای فرارو، روزهای سختی را در پیش رو خواهد داشت به ویژه با قبض و بسط رکود و شرایط سخت حاکم براقتصاد کشور.

اگر بتوانددر تعیین تکلیف مطالبات معوق، اخذ مطالبه بانک متبوع خویش از بانک مرکزی،کارآمد تر کردن شعب و کارگزاری های بانک خود و ایجاد رقابت با سایر بانکها در سراسرکشور از خود رد پایی پررنگ بجای بگذارد، نه تنها نام نیکی دستکم در تاریخچه مدیریت پست بانک از خود بجای خواهد گذارد بلکه بانک مذکور نیز به مثابه سکویی برای پرش به مدارج برتر در شبکه بانکی برای او عمل خواهد کرد.

درغیر اینصورت باید تا مدتها پست مدیریت عاملی یک بانک دیگر را از مخیله خود خارج سازد.





زمانبندی انتشار: 7 شهر 1394 - 11:06





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن