تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى كه دل در درون سينه بى قرار است و به دنبال حق مى‏گردد و چون به آن رسيد، آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798945612




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فعال محیط زیست: امیدوارم روزی این جریمه‌ها صرف سربازان محیط زیست شود |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: فعال محیط زیست: امیدوارم روزی این جریمه‌ها صرف سربازان محیط زیست شود
جریمه قانونی این دو شکارچی، علاوه بر مجازات از بابت جنبه عمومی جرم، پرداخت مبلغ ۹ میلیارد و ششصد میلیون ریال (۹۶۰ میلیون تومان) ضرر و زیان وارده به محیط زیست به حساب دولت و تحمل حبس خواهد بود؛ حکمی که احتمالا تقدیر از سازمان محیط زیست و دستگاه قضا را به دنبال خواهد داشت و مایه خرسندی و دلگرمی دست اندرکاران حفاظت از محیط زیست و فعالان و دوست داران این عرصه خواهد شد.
کد خبر: ۵۲۷۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰ - 28 August 2015




هرچند سنگین ترین جریمه در نظر گرفته شده برای شکار گونه های مختلف جانوری بعد از یوز و پلنگ، برای شکار این پرندگان شکاری در نظر گرفته شده، اما ظاهرا سود سرشار ناشی از قاچاق این پرندگان مانع از آن است که شکار انبوه این گونه های در خطر انقراض متوقف شود.

به گزارش «تابناک»، به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر عبور یک محموله قاچاق پرندگان وحشی از محورهای استان اصفهان، نیروهای یگان محیط زیست این استان به تحقیقاتی پرداختند که با همکاری نیروی انتظامی به ثمر نشست تا ۱۶ پرنده شکاری که در صندوق عقب خودروی سواری پنهان شده بود، کشف شود و مانع از قاچاق این گونه های نادر و در خطر انقراض شوند.

سعید یوسف پور، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان در این باره به دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران گفت: این محموله که شامل ۱۰ شاهین ، ۴ بحری و ۲ بالابان بود در یک دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ در شهرستان سمیرم اصفهان در پست ایست و بازرسی نیروی انتظامی کشف شد و در این رابطه دو نفر متهم نیز بازداشت شده با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی افزود: متاسفانه پرندگان شکاری کشف شده بر اثر تغذیه و شرایط حمل و نگهداری نامناسب وضعیت جسمانی خوبی ندارند و به شدت ضعیف و لاغر شده اند. همچنین پلک های این پرندگان توسط متخلفین دوخته شده تا جایی را نبینند و در زمان جابه‌جایی و حمل و نقل کمترین میزان تقلا را داشته باشند. پرندگان کشف شده هم اکنون در اختیار محیط زیست استان اصفهان و تحت تیمار مراقبت های دامپزشکی هستند اما احتمال تلف شدن تعدادی از آنها زیاد است.

















جریمه میلیاردی قاچاچیان

*از دیرباز به پرندگان شکاری، به ویژه انواع ریز جثه تر آنها قوش گفته می‌شده و قوش بازی، یا دست آموز کردن این پرنده های شکاری برای بهره گیری از آنها در شکار، در بسیاری کشورها از جمله ایران رواج داشته است. این رسم که به نظر می‌رسد از آسیای شرقی و کشورهایی چون مغولستان نشات گرفته باشد، تا سده های پیش آنچنان مرسوم بوده که حتی در اروپا با اسامی مشابهی رواج داشته است؛ رسمی که با مدرن شدن زندگی بشر، تقریبا در اغلب کشورها منسوخ شده الا برخی مناطق بومی نشین در شرق آسیا و البته ثروتمندان آن سوی آب های خلیج فارس!


با اینکه این پرندگان شکاری در راس هرم غذایی قرار دارند و به دلیل حرام گوشت بودن، به ندرت هدف تیراندازی یا شکار توسط دیگر جانوران قرار می‌گیرند، اما رواج قوش بازی در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و پول خوبی که برای خرید این قوش ها* می‌پردازند، موجب شده که نسل آنها در کشورهایی چون ایران به شدت در معرض انقراض قرار بگیرد.

بر این اساس، مسئولان محیط زیست یکی از بالاترین نرخ جرایم را برای شکار شاهین، طرلان، بالابان، بحری و لاچین در نظرگرفته‌اند که اندکی از جریمه شکار یوزپلنگ و پلنگ کمتر و هم تراز جریمه شکار گوزن زرد ایرانی است؛ ششصد میلیون ریال! (بر اساس مصوبه شماره 380 شورای عالی محیط زیست که در آخرین روزهای خردادماه به تصویب رسیده و با درج در روزنامه رسمی در انتهای تیرماه، مدتی است اجرایی شده)

این در حالی است که قانونگذار به استناد تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون شکار و صید، برای هر شخصی که مبادرت به زنده‌گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و قاچاق پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه نماید، علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات حبس مقرر در این ماده که به مدت ۳ سال می‌باشد، جزای نقدی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا بیست میلیون ریال در نظر گرفته است.

بدین ترتیب می‌توان دریافت که جریمه قانونی این دو شکارچی، علاوه بر مجازات از بابت جنبه عمومی جرم، پرداخت مبلغ ۹ میلیارد و ششصد میلیون ریال (۹۶۰ میلیون تومان) ضرر و زیان وارده به محیط زیست به حساب دولت و تحمل حبس خواهد بود؛ حکمی که احتمالا تقدیر از سازمان محیط زیست و دستگاه قضا را به دنبال خواهد داشت و مایه خرسندی و دلگرمی دست اندرکاران حفاظت از محیط زیست و فعالان و دوست داران این عرصه خواهد شد.

اوضاع بهتر شده اما...

شادی مدرس، یکی از فعالان حیات وحش ایران در این باره می‌گوید: خوش بختانه تغییرات خوبی رخ داده و حساسیت روی موضوعات محیط زیستی زیاد شده تا جایی که می‌شود حدس زد که متهمان این پرونده به حبس محکوم بشوند در حالی که تا مدتی پیش به در چنین پرونده‌هایی به جریمه نقدی کفایت می‌شد؛ مثل ماجرای کشتار دردناک پلنگ البرز که به تبرئه متهم منجر شد. البته همه اینها در حالی است که می‌بینیم سود حاصله از این کار در مقابل جریمه های در نظر گرفته بسیار بیشتر است و در نتیجه این افراد برای شکار این گونه های در خطر انقراض انگیزه بالایی دارند.

وی می‌افزاید: به این دلیل می‌گوییم که شکارچیان انگیزه بالایی دارند که از یکسو می‌دانند که سود سرشاری به دست می‌اورند و از سوی دیگر احتمال به دام افتادنشان اندک است که این موضوع هم ریشه در مشکلات محیط بانان دارد؛ هم تعدادشان کم است، هم امکانات ضعیفی در اختیار دارند، هم به مشکلات معیشتی شان توجه نمی‌شود و دست آخر، حمایتی که برای حفاظت از محیط زیست و حیات وحش لازم دارند را هم دریافت نمی‌کنند؛ به ویژه در مقابل این دسته از شکارچیان که پشتشان به پول های اعرابّ آن سوی خلیج فارس گرم است و به مراتب از شکارچیان قوچ و میش خطرناک تر هستند.

مدرس در ادامه می‌گوید: بی توجهی به مشکلات محیط بانان موجب شده که گاه شاهد انفعال ایشان باشیم که هرچند کم رخ می‌دهد ولی به شدت خطرناک است؛ انفعالی که ممکن است ناشی از تلاش ایشان برای حفظ امنیت خودشان باشد و یا از آن بدتر، از جذب شدن محیط بانان توسط شکارچی ها نشات بگیرد که همه در نتیجه بی توجهی به مشکلا این قشر است؛ قشری که نقس سرباز محیط زیست را ایفا می‌کنند و اگر نباشند، فیل، رخ و حتی شاه و وزیر هم در معرض خطر قرار می‌گیرند!

این فعال حقوق حیوانات در پاسخ به این سوال که آیا همراهی دستگاه قضا در پیگیری پرونده های محیط زیستی دورنمای خوبی از آینده ترسیم می‌کند؟، می‌گوید: سال گذشته در چنین روزهای دکتر لاریجانی، رئیس مجلس به سازمان محیط زیست رفت و بازدیدی از آنجا داشت که در حاشیه این بازدید، سخنان بسیار خوبی هم مطرح کرد؛ از جمله اینکه «منتظریم سازمان پینشنهاد بدهد تا در مجلس حمایت های قانونی لازم برای برخورد با شکار غیرمجاز را فراهم کنیم» ولی هنوز که هنوز است خبری از ارائه پیشنهادات محیط زیست در این باره به مجلس نشده و حتی اتفاقات شومی مانند کشتار متعدد پلنگ ها، نسل کشی پرندگان در فریدونکنار و امثال اینها هم موجب شکل گیری این اتفاق نشده است. قطعا این همراهی ها سازنده و یاری گر خواهد بود به شرطی که قدر این فرصت های طلایی را بدانیم.

















دغدغه آفرینی برای مردم به هیچ وجه کافی نیست

مدرس با اتاکید بر اینکه مجازات های سنگین تر، بازدارندگی بیشتری ایجاد می‌کنند،  می‌گوید: درست است که افزایش جریمه ابزار خوب و موثری است ولی در نهایت وقتی حفاظت ضعیف باشد، آدمهای بسیار قوی‌ای هستند که در برابر مجازاتهای خیلی سنگین تر هم مقاومت می‌کنند و دست از حیات وحش نمی‌کشند چراکه سود زیادی از این راه نصیبشان می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که جز تقویت محیط زیست و همراهی دستگاه قضا، چه راهکاری برای حفاظت از گونه های جانوری کشور وجود دارد، می‌گوید: راه های زیادی وجود دارد ولی از نظر بنده بهترین و مهم ترین راه تقویت محیط بانان است چراکه می‌بینیم به رغم آشنایی مردم با پلنگ و خطراتی که نسلش را تهدید می‌کند، با وجودی که با بسیاری از مدرم عادی مواجه می‌شویم که درباره این موجود و خطر انقراضش شنیده‌اند و گاه نگرانند، باز اخبار زیادی از کشتار این گونه می‌شنویم. یعنی هر چقدر مردم درباره این موضوعات دغدغه هم داشته باشند، باز لازم است که در زمینه حفاظت از این گونه ها فعال تر باشیم.

این فعال حیات وحش می‌افزاید: البته توقع نداریم که سازمان محیط زیست به تنهایی همه مشکلات را حل کند ولی انتظار داریم که دست کم در رسیدگی به مشکلات اولویت بندی کرده و برخی از مشکلاتی که حفاظت از حیات وحش کشور با آن دست به گریبان است را حل کند چراکه وضعیت بحرانی شده و حتی جا دارد که راه حل های کوتاه مدتی مثل بیمه گونه های گوشتخواری مثل پلنگ را در دستور کار قرار دهیم چون می‌دانیم که اغلب کشتار این گونه به دلیل حمله پلنگ به دام ها صورت می‌گیرد که اگر بیمه باشند، لازم نیست کسی برای مراقبت از دام های خود دست به سلاح ببرد یا طعمه مسموم در راه پلنگ ها قرار دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست تفاوتی میان آن دسته از شکارچیان که پرندگان یا گونه های حلال گوشت را غیرقانونی شکار می‌کنند، با شکارچیانی که امثال پلنگ را برای گرفتن عکس یادگاری می‌کشند یا حتی قاچاقچیان گونه های نادر به خارج از کشور، قائل شویم و مجازات های متفاوتی برایشان در نظر بگیریم، می‌گوید: نمی‌شود گفت چون یکی قصدش تجارت است و دیگری تفریحی سنگدلانه یا خوردن شکار، اینها با هم فرق دارند چون در هر حال، گونه های ارزشمندمان را از دست می‌دهیم که یا قابل جبران نیست و یا جبرانش صرف زمان و هزینه زیادی نیاز دارد. مهم این است که اغلب از حمایت حیات وحش عاجزیم؛ دیگر چه فرقی می‌کند که دزدی که اموال با ارزشمان را به تارج می‌برد، هدفش چیست؟ استفاده شخصی، انگیزه مالی و قاچاق یا حتی بیماری فرد؟!

مدرس در پایان با تاکید بر این نکته که ابتدا باید ساختار حفاظتی مان را تقویت کرده و سپس به راهکارهایی مثل افزایش جریمه و... بپردازیم، می‌گوید: اولین، بهترین و موثرترین راهکار حفاظت از حیات وحش، تقویت محیط بانان است و به نظرم اگر به دنبال این هدف هستیم، می‌توان ترتیبی اتخاذ کرد که جریمه های اخذ شده از شکارچیان غیرقانونی به تقویت این بخش اختصاص داده شود نه اینکه به حساب دولت واریز شده و صرف امور دیگری شود. به شخصه امیدوارم این تصمیم به زودی اتخاذ شده و جریمه ها صرف حفاظت از حیات وحش شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن