تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813183302




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حامي ايران در مواجهه با چالش‌هاي کمبود آب مي شويم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ شهريور ۱۳۹۴ (۱۶:۴ب.ظ)
نماينده فائو در ايران پيشنهاد کرد: حامي ايران در مواجهه با چالش‌هاي کمبود آب مي شويم موج - ساير رسانه ها؛ داده‌هاي ماهواره اي فائو مي‌تواند تأمين کننده چشم انداز جديدي در خصوص چگونگي مصرف آب به شيوه اي کارآمدتر و پربازده تر در ايران باشد.
ايانا نوشت:
سازمان خوار و بار و کشاورزي ملل متحد (فائو) در حال توسعه پرتال اطلاعاتي جديدي با دسترسي آزاد براي عموم است که با به‌کارگيري تصاوير ماهواره اي به کشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا امکان مديريت بهتر منابع ارزشمند آب را مي‌دهد.
سرج ناکوزي نماينده فائو در جمهوري اسلامي ايران در اين خصوص گفت: پرتال مذکور جايگاه ارزشمندي در تأمين بينش لازم براي حمايت از کشورهايي که با مسئله کمبود آب دست به گريبان هستند، دارد به گونه اي که امکان توليد محصول بيشتر از هر قطره آب را مي‌دهد.
وي افزود: اين پرتال جديد ثابت خواهد کرد که بدون شک وسيله اي بسيار ارزشمند و سودمند براي کشورهايي همچون ايران است که هم اکنون با چالش اثربخشي مديريت منابع آب موجود رو به رو هستند.
به گزارش واحد ارتباطات و اطلاع رساني نمايندگي فائو در ايران، در حال حاضر کشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا به شدت از کمبود آب رنج مي‌برند و اين مسأله تأثير قابل ملاحظه اي را بر کشاورزي نيازمند آبياري به عنوان بزرگ‌ترين مصرف کننده آب در اين منطقه گذاشته است.
بر اساس بررسي‌هاي فائو، انتظار مي‌رود اين وضعيت در پي تغييرات آب و هوايي و تناوب بيشتر خشک‌سالي ها از وخامت بيشتري برخوردار شود، به طوري که نهايتاً تأثير مخربي را بر روند توليد محصولات غذايي خواهد داشت.
هدف از ايجاد پرتال جديد فائو جمع آوري و تحليل داده‌هاي ماهواره اي است که مي‌تواند براي بهبود بهره وري منابع آب و خاک و ارتقاي پايداري نظام‌هاي کشاورزي به کار گرفته شود. دسترسي به تمامي اين اطلاعات به براي عموم آزاد است و کشورها و اشخاص نيازمند به اين اطلاعات مي‌توانند به راحتي از آن‌ها بهره مند گردند.
فائو پيشنهاد انجام اين پروژه جديد را در جريان برگزاري کنفرانس سالانه هفته جهاني آب (23 الي 28 اوت برابر با 1 الي 6 شهريور) در استکهلم سوئد ارائه کرد.
اين پروژه چهار ساله که منجر به توسعه پرتال اطلاعاتي يادشده مي‌شود، از سوي دولت هلند تأمين مالي شده است و توسط فائو با همکاري موسسه آموزش عالي آب يونسکو- آي اچ اي و ساير مشارکت کنندگان به اجرا گذاشته خواهد شد. پيش بيني مي‌شود انجام اين پروژه از اکتبر (مهر ماه) 2015 آغاز شود.
جيب هووگوين هماهنگ کننده اين پروژه و کارشناس فني بخش آب و خاک فائو در اين خصوص خاطر نشان کرد: گزارش دهي در خصوص بهره وري مصرف آب هم اکنون يکي از نيازهاي ملي در مناطقي است که با کمبود آب مواجه هستند و اين اطلاعات کليدي نقش مهمي را در ايجاد نظام‌هاي پايدار کشاورزي در اين مناطق ايفا مي‌کند.
وي افزود: تصاوير ماهواره اي سنجش از راه دور به دولت‌ها اين امکان را مي‌دهد که اطلاعات واقعي در خصوص وضعيت بهره برداري از منابع طبيعي را براي رشد توليد محصولات غذايي، ارزيابي و تقويت اقدامات کشاورزي کنوني به شيوه اي کارآمدتر با اثرگذاري کم هزينه تر انجام دهند.
فن آوري هاي سنجش از راه دور در حال حاضر انقلابي را در خصوص امکان ارزيابي بهره وري منابع آب و خاک ايجاد کرده است، به گونه اي که با فراهم ساختن پوشش گسترده تر دريافت اطلاعات بسياري از کشورهايي که از ظرفيت‌ها و منابع لازم براي تحليل و کار بروري اين اطلاعات برخوردار نيستند، را ياري مي‌رساند.
اين پايگاه جديد داده‌ها به توسعه در سه مقايس فضايي شامل سطح قاره اي که برگيرنده کل خاورميانه و شمال آفريقا است، سطح رودخانه‌ها و حوزه‌هاي آبريز کشورها و نهايتاً سطح تحت پوشش آبياري مي‌شود. اين رويداد به متخصصان امکان اطمينان يافتن از صحت اطلاعات را در سطوح مختلف مي‌دهد به گونه اي که نتايج بدست آمده از سطوح مختلف را براي اطمينان يافتن از توصيه‌هاي مناسب و بهبود بکار گيرند.
پشتيباني‌هاي فني فائو شامل کمک به کشورها در رصد وضعيت بهره وري منابع آب و خاک، شناسايي خلاءهاي بهره وري، پيشنهاد راهکارهايي به منظور کاهش اين خلاءها و مشارکت در رشد پايدار محصولات کشاورزي مي‌شود.
بر اساس بررسي‌هاي فائو، ميزان افزايش مصرف آب در سطح جهاني دو برابر سرعت رشد جمعيت در قرن گذشته است و تعداد مناطقي که در زمينه دسترسي به خدمات آب مطمئن با مشکل مواجه هستند نيز رو به رشد است.
در حال حاضر بخش کشاورزي 70 درصد آب شيرين را در جهان مصرف مي‌کند که اين رقم براي کشورهاي در حال توسعه بالغ بر 95 درصد است.
بر اساس پيش بيني‌هاي فائو تا سال 2025 تعداد 1.8 ميليارد نفر از جمعيت جهان با مسئله کمبود آب به صورت "مطلق" روبرو خواهند شد و بالغ بر دو سوم ساکنان کره زمين نيز وارد شرايط "نگران کننده" مي‌شوند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن