تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به نيازمند كمك مالى كند و با مردم منصفانه رفتار نمايد چنين كسى مؤمن حقيقى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798592818




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توقف طرح تحول سلامت در ايستگاه بي‌پولي!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: توقف طرح تحول سلامت در ايستگاه بي‌پولي!
انگار كفگير وزارت بهداشت و بيمه‌ها براي ادامه طرح تحول سلامت به ته ديگ خورده است. با وجود اين اما وزير بهداشت مصصم است طرح تحول سلامت را ادامه دهد...
نویسنده : زهرا چيذري 


انگار كفگير وزارت بهداشت و بيمه‌ها براي ادامه طرح تحول سلامت به ته ديگ خورده است. با وجود اين اما وزير بهداشت مصصم است طرح تحول سلامت را ادامه دهد، به همين خاطر به گفته دكتر‌سيد‌حسن قاضي‌زاده هاشمي اين وزارتخانه براي پرداخت مطالبات جامعه پزشكي تقاضاي وام كرده تا اگر بيمه‌ها همچنان در پرداخت معوقات‌شان تعلل كردند، بتوان كار را ادامه داد. در برابر اين اما انگار بيمه‌ها هم از وزارت بهداشت گلايه‌هايي دارند؛‌از مصادره به مطلوب طرح تحول سلامت گرفته تا هزينه‌كرد منابع عمومي به نفع پزشكان به جاي نظارت و فراموش كردن مراكز درماني تأمين اجتماعي در اجراي طرحي كه با منابع عمومي اداره مي‌شود.
چند ماهي مي‌شود ادامه طرح تحول سلامت با چالش جدي مواجه شده است. به گفته طاهر موهبتي، معاون برنامه‌ريزي و امور حقوقي وزارت بهداشت ابلاغ سياست‌هاي كلي نظام سلامت از سوي مقام معظم رهبري در تأمين منابع مالي سلامت كمك كرد و موجب شد موضوع يك درصد ارزش افزوده و 10 درصد درآمد ناشي از هدفمندي يارانه‌ها به همراه عوارض سلامت و كالاهاي آسيب‌رسان دائمي شود و همچنين دولت مي‌تواند براي سيگار و نوشيدني‌هاي قنددار عوارض قرار دهد. تمام اين منابع اما انگار كفاف ادامه اجراي طرح تحول را نمي‌دهد و اين مسير بدون همراهي بيمه‌ها هموار نيست. سرنوشت طرح تحول سلامت كه به زعم هاشمي توانسته رضايتمندي 70 درصدي مردم را به همراه داشته باشد، حالا بيش از هر زمان ديگري در هاله‌اي از ابهام است و نبود منابع مالي براي ادامه راه چهره اين طرح را مخدوش كرده است.
 
دفاع هاشمي از افزايش 120 تا 300 درصدي تعرفه‌ها
وزير بهداشت معتقد است طبق سياست‌هاي ابلاغي رهبري در حوزه سلامت، توزيع منابع بايد با نظارت وزارت بهداشت باشد. هاشمي با عنايت به بدهي 5 هزار ميلياردي بيمه‌ها به نظام سلامت طرفدار تجميع است. به باور وي در بحث تعرفه‌ها تهمت بي‌روايي زدند و گفتند به وزارت بهداشت پول دادند و آنها نيز پول‌ها را به پزشكان دادند. وزير بهداشت در اين باره مي‌گويد: واقعيت اين است كه تعرفه‌ها سال‌ها بود كه مورد توجه قرار نگرفته بود. بعد از افزايش تعرفه‌ها برخي نشان دادند كه ما حقوق‌هاي پزشكي را 300 درصد افزايش داديم، اما در كل در 10 قلم تعرفه‌ها افزايش يافت. قبل از افزايش تعرفه‌ها كسي عمل‌هاي با تعرفه غير واقعي را انجام نمي‌داد و در بخش خصوصي انجام مي‌گرفت. در بعضي مواقع به دليل مزمن شدن بيماري، بيمار بايد دهها برابر اين ارقام را هزينه مي‌كرد. هاشمي يك بار ديگر با بيان اينكه «هميشه جامعه پزشكي را به دليل برخي دريافت‌هايي كه انجام مي‌دهند، سرزنش كرديم اما هيچ‌گاه به علت آن نپرداختيم» به توجيه اين رفتار برخي از پزشكان مي‌پردازد. وي افزايش 120 تا 300 برابري تعرفه‌ها را نسخه وزارتخانه براي مبارزه با زير‌ميزي دانسته و مي‌افزايد: با اجراي تعرفه‌هاي جديد ميزان اين دريافت‌ها اصلاً با گذشته قابل مقايسه نيست و در سراسر استان‌هاي كشور همه چيز آرام شده و پزشكان، نظام پزشكي و رؤساي دانشگاه‌ها همه چيز را تحت كنترل دارند. البته در تهران شرايط‌مان متفاوت است، اما باز هم قابل مقايسه با قبل نيست.
 
هزينه منابع عمومي به جاي نظارت
علي حيدري، نايب رئيس هيئت مديره سازمان تأمين اجتماعي اما در ‌اين‌باره نظر متفاوتي دارد. به گفته وي، مواردي مانند تك شغله شدن پزشكان، خريد راهبردي، راهنماهاي باليني، نظام ارجاع و پزشك خانواده بحث‌هاي نظارتي است كه مغفول مانده و به آن توجه نشده است و فقط مواردي در اولويت قرار گرفته كه معطوف به پرداخت پزشكان، بيمارستان‌ها، مراكز دارويي تشخيص و. . . بوده است كه اين موارد در دراز‌مدت باعث مي‌شود هزينه‌هاي زيادي شكل گيرد كه يا بايد دولت پرداخت كند يا اينكه بيمه‌ها تقبل كنند. بنا به اظهار نايب رئيس هيئت مديره سازمان تأمين اجتماعي به دليل محدوديت اعتبارات دولت، اين اعتبارات به سمت بيمه‌ها سوق پيدا كرده در حالي كه اگر بحث نظارت انجام مي‌شد، منابع از بخش عمومي به سمت جامعه هدف هدايت مي‌شد.
حيدري معتقد است طرح تحول سلامت يك پكيج و بسته‌اي است كه نبايد مورد مصادره به مطلوب قرار گيرد و يكسري تغييراتي در حوزه پرداخت‌ها انجام شده كه بايد نظارت با آنها انجام شود، در غير اين صورت در دراز‌مدت به زيان مردم خواهد بود، همچنين به علت اينكه بيمه‌ها، سرمايه‌شان از جيب مردم است بنابراين بايد بحث‌هاي نظارتي و پيشگيري را در طرح تحول سلامت در اولويت قرار گيرد.
 
هنر وزارت بهداشت هزينه‌كرد منابع بوده
در حالي كه وزير بهداشت بيمه‌ها را پاشنه آشيل طرح تحول سلامت مي‌داند و از همكاري نكردن آنها گله دارد، نايب رئيس هيئت مديره سازمان تأمين اجتماعي، صحبت‌هاي وزير بهداشت را درباره همكاري نكردن بيمه‌ها رد مي‌كند و مي‌گويد: بيمه‌ها طي برنامه طرح تحول سلامت همكاري زيادي با وزارت بهداشت داشته‌اند بدون اينكه منابع متناسبي را از دولت دريافت كنند و در عمل وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت، هنر زيادي به خرج نداده زيرا اعتبار خيلي زيادي توسط دولت و مجلس به آنها اختصاص داده شده كه آنان نيز آن را هزينه كرده‌اند.  وي با اشاره به اينكه مبلغي از اين اعتبار به سازمان تأمين اجتماعي پرداخت نشده است، مي‌گويد: ما از محل منابع داخلي خودمان، افزايش هزينه‌هاي مربوط به اجراي طرح تحول سلامت را پوشش داده‌ايم و تعهداتي كه دولت بايد انجام مي‌داده، عملياتي نشده است.
 
جاماندن بيمارستان‌هاي تأمين اجتماعي
به گفته نايب رئيس سازمان تأمين اجتماعي منابعي كه براي طرح تحول سلامت هزينه مي‌شود، از منابع عمومي و نفت است و مربوط به تمام جمعيت كشور مي‌شود. در حالي كه مزاياي طرح تحول سلامت در بيمارستان‌هاي تأمين اجتماعي ايجاد نشده آن هم در شرايطي كه در برخي از شهرها وزارت بهداشت اصلاً بيمارستان ندارد و فقط تأمين اجتماعي بيمارستان دارد و اين تبعيضي است كه در وضعيت كارگران محروم ايجاد شده و آنها نمي‌توانند از مزيت‌هايي كه مربوط به همه مردم است، استفاده كنند.
اين همه اختلاف‌نظر در ميان بيمه تأمين اجتماعي و وزارت بهداشت و رسانه‌اي كردن آن در حالي است كه مردم انتظار دارند مسئولان سر ميز مذاكره نشسته و به توافقي برسند كه بازتابش ارتقاي سلامت جامعه باشد بدون آنكه آنها بيش از اين تحت فشار قرار گيرند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن