تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 29 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا توكل كند، خداوند هزينه او را كفايت مى كند و از جايى كه گمان نمى برد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807063832




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در 6 سال گذشته تنها اعضای بدن دو بیمار مرگ مغزی در ایلام اهدا شده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


در 6 سال گذشته تنها اعضای بدن دو بیمار مرگ مغزی در ایلام اهدا شده است استان‌ها > ایلام - فرهنگ سازی برای اهدای عضو در نقاط مختلف کشور با هدف نجات جان بیماران نیازمند چند سالی است که به صورت جدی از سوی دستگاه های متولی و رسانه ها دنبال می شود، با این حال در استان ایلام در 6 سال گذشته تنها اعضای بدن دو بیمار مرگ مغزی اهدا شده است.

به گزارش ایرنا، هر چند هنوز اهدای عضو در کشور ایران با استانداردهای جهانی فاصله دارد و بسیاری از خانواده های دارای بستگان مرگ مغزی با این مساله کنار نیامده اند اما در همین چند سال اخیر اهدای عضو در کشور با سیر صعودی همراه بوده است.
واقعیت این است اعلام رضایت برای اهدای عضو از سوی برخی خانواده هایی که عزیزانشان دچار مرگ مغزی شده اند، سخت و گاه ناگوار است و به همین علت بیشتر خانواده ها از اهدای عضو بستگان خود اجتناب می کنند.
با وجود تبلیغات و گفتمان های وسیع و مداوم از سوی مسوولان و رسانه های مختلف، اما ارزش و اهمیت اهدای عضو در برخی استان ها و خانواده ها هنوز رواج نیافته و لایه های گوناگون اجتماع با این موضوع انس نگرفته و با آن بیگانه اند.
در استان ایلام هنوز خانواده و بستگان بیماران مرگ مغزی باور و درک صحیحی از اهدای عضو که همان نجات جان بیمار نیازمند و بخشیدن زندگی به اوست وجود ندارند و برخی با بدبینی به این مساله نگاه می کنند.
البته نکته حایز اهمیت دیگر اینکه، استان ایلام فاقد تجهیزات و علوم تخصصی و مرتبط با اهدای عضو است و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام، اکنون و حتی در آینده نزدیک نیز توانایی پیوند عضو در مراکز درمانی این استان وجود ندارد.
دکتر علی دلپیشه می گوید: پیوند عضو مرگ مغزی به بیمار نیازمند، منوط به داشتن تجهیزات پیشرفته، امکانات خاص و دانش است و همچنین باید دو گروه جراحی و بیهوشی همزمان در یک اتاق عمل برای بیمار و فرد مرگ مغزی شده حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: امکاناتی مانند حضور همزمان دو تیم پزشکی متخصص کنترل وضعیت حیاتی فرد مرگ مغزی و بیمار نیازمند پیوند در آن واحد و اتاق های عمل و گروه های جراحی متخصص در استان ایلام وجود ندارد.
وی یادآور شد: در 6 سال گذشته تنها دو مورد اهدای عضو مصدومان مرگ مغزی در این استان داشته ایم که هر دو در بیمارستان سینای تهران با رضایت خانواده ها انجام شده است.
دل پیشه تاکید کرد: هر چند مسوولان مراکز درمانی با مشاوره و رایزنی سعی در توجیه و آگاهی بخشی به خانواده های دارای بیمار مرگ مغزی برای اهدای عضو می کنند، اما بیشتر خانواده های بیماران تمایل چندانی به اهدای عضو عزیزان خود ندارند.
وی افزود: از آنجا که در استان ایلام در مقطع فعلی انجام عمل اهدا و پیوند عضو مقدور نیست، پس از تایید نهایی مرگ مغزی فرد از سوی پزشکان متخصص و رضایت خانواده ها، فرد متوفی برای اهدای عضو به استان های دارای تجهیزات مانند فارس، اصفهان و تهران اعزام و در بیمارستان های این استان ها عمل جراحی و پیوند عضو انجام می شود.
دل پیشه با اشاره به ارایه کارت اهدای عضو در استان به علاقه مندان گفت: در سال های اخیر دریافت فرم اهدای عضو و ثبت نام برای اهدای عضو داوطلبانه و اختیاری از سوی بسیاری از اقشار مختلف مردم در سنین و مشاغل گوناگون انجام شده که به علت ثبت نام در سامانه www.ehda.ir که یک سامانه کشوری است، آمار دقیقی از تعداد این افراد نداریم.
وی از تشکیل کمیسیون و شورای اهدای عضو در استان ایلام با ابلاغ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور پزشکان متخصص علوم مختلف خبر داد و افزود: شورای اهدای عضو پس از تایید مرگ مغزی فرد مصدوم از سوی پزشک متخصص با رعایت ضوابط قانونی و اخلاقی در مورد ارزش اهدای عضو با خانواده فرد متوفی برای جلب رضایت آنها مبنی بر اهدا عضو، گفت و گو می کنند.
در حالی که در شش سال گذشته 2 درصد از بیماران مرگ مغزی با قابلیت اهدای عضو در استان ایلام ثبت شده است، اهدای عضو از سوی 2 بیمار مرگ مغزی آمار بسیار اندک است که می توان با آگاهی بخشی به خانواده ها این آمار را افزایش داد.
شاید به علت هایی چون نداشتن نگاه خوشبینانه به این عمل از سوی خانواده ها و اقشار جامعه، آگاه نبودن و درک نکردن نجات جان یک بیمار با اهدای عضو فرد دچار مرگ مغزی، نگاه متعصبانه و سنتی، قانع و راضی نشدن خانواده ها، نبود امکانات اهدا و پیوند عضو در استان و دوری مسافت استان تا مراکز درمانی دارای امکانات تمایل مردم این استان به اهدای عضو مصدومان را کمرنگ کرده است.
هرچند اهدای عضو در استان ایلام از سوی خانواده های متوفای مرگ مغزی نیاز به فرهنگ سازی جدی دارد اما این قبیل خانواده ها باید به این عمل به عنوان باقیات صالحات بنگرند و در این بین نقش ائمه جمعه و جماعات، مسوولان و رسانه ها در سطح گسترده در تبیین و اشاعه این فرهنگ و اهمیت آن در نجات جان دیگر انسان ها نقشی مهم دارد ضمن اینکه پزشکان هم می تواند در تصمیم گیری خانواده فرد مرگ مغزی، تاثیر گذاری عمیق داشته باشند.
خانواده ها باید با دیده باز و خوشبینانه به امر مهم و حیاتی اهدای عضو بنگرند و این عمل را فریضه ای مقدس و زندگی بخش برای بیماران نیازمند و خانواده های امیدوار و نگران آنها بدانند.

کلید واژه ها: استان ایلام -




سه شنبه 3 شهریور 1394 - 12:42:07





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن