تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799145220




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غربی ها برای سرمایه گذاری در کدام صنایع به ایران می آیند؟ / رسانه های خارجی درباره اقتصاد ایران چه میگویند؟


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: محافل اقتصادی و رسانه‌ای بیگانه وانمود می‌کنند: بازار بکر ایران مقامات و صنایع و تجار غربی را شیفته خود کرده و به همین علت شاهد سبقت گیری آنها برای حضور در ایران هستیم، اما ظاهرا تنها این بازار بکر مطالبه محافل سیاسی و اقتصادی غربی نیست و آنها علاوه بر سود اقتصادی، «سیاست توسعه اقتصادی مستقل» کشور را نیز هدف گرفته اند.

به گزارش تراز ،تهران طی دو ماه گذشته میزبان مقامات بلندپایه مختلف از غرب ازجمله فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و زیگمار گابریل Sigmar Gabriel معاون آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان بوده اَ‍ست. هدف از این سفرها عمدتا بر همکاری اقتصادی با ایران متمرکز بوده است.
گابریل و لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه با یک هیئت بازرگانی بزرگ به تهران سفر کردند تا از این فرصت به دست آمده برای همکاری اقتصادی با ایران پس از لغو تحریم های اقتصادی علیه این کشور استفاده کنند. هاموند نیز در این زمینه استثناء نبود. هاموند و هیئت بازرگانی همراه او با بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران دیدار کردند. (1)
«تیه ری کویل» Thierry Coville، کارشناس ایران و پژوهشگر در موسسه روابط بین‌المللی و راهبردی (Iris) که مقر آن در فرانسه است، با اشاره به اینکه quotation mark اقتصاد و روابط تجاری یکی از اهداف مهم انگلیس در از سرگیری روابط خود با ایران است quotation mark افزود: quotation mark فراموش نکنیم قبل از آنکه تحریم های بین المللی علیه ایران به اجرا در آید اروپا اصلی ترین شریک ایران بود. بعد از اروپا نیز شرکت های چینی، هندی، ترک و کره جنوبی برای ورود به بازار ایران ابراز علاقه کرده اند quotation mark .
«تیه ری کویل» که درباره پرسش پژوهشی اقتصاد نفتی نیز کار می کند در پاسخ به این پرسش که از سرگیری روابط اقتصادی بین ایران و انگلیس، چه چیزی را برای لندن تغییر خواهد داد گفت: قبل از هر چیز روند اعطای روادید به صاحبان شرکت ها و صنایع انگلیسی برای ورود به بازار ایران را آسان خواهدکرد.(2)
کاملیا انتخابی فرد، کارشناس رسانه های بیگانه نیز تصریح کرد: اروپایی ها مصالح و منافع خاص خود را در ارتباط با ایران دارند. آلمان اولین کشوری بود که بعد از توافق هسته ای یکی از وزرایش را به ایران اعزام کرد. بازار ایران برای کشورهای اروپایی بسیار با اهمیت است. این بازار میلیاردها دلار ارزش دارد. پس از آزاد شدن دارایی های بلوکه شده ایران، این بازار فعال می شود و فرصت های اقتصادی مناسبی فراروی کشورهای اروپایی قرار می گیرد. انگلیس، آلمان ، ایتالیا و سوئیس از کشورهایی هستند که در بازار ایران سرمایه گذاری خواهند کرد. (3)
در عین حال، ظاهرا سیاست‌های جذب سرمایه در ایران که مهمترین هدف آن سد نفوذ اقتصادی کشور‌های
غربی در ایران، یا به تعبیر دیگر «توسعه مستقل» است، خوشایند کشور‌های غربی نیست.
روزنامه گاردین 1394/06/02 پس از توافق هسته ای تهران با قدرت های جهانی بسیاری از شرکت های خارجی برای حضور در بازار ایران اشتیاق نشان داده اند اما نباید خیلی خوش بینانه به اوضاع نگاه کرد.
به اعتقاد نویسنده بحث هایی که در مورد بهترین الگو برای رشد اقتصادی ایران - و این که این کشور باید روابطش را هم با روسیه و هم با آمریکا توسعه دهد - مطرح می شود، از وجود یک اجماع گسترده در این کشور درمورد اهمیت توسعه مستقل و جذب سرمایه هایی که از این روند حمایت می کند، حکایت دارد. این بدان معنا است که کشور‌های غربی در پی آن هستند که ایران در زمینه جذب سرمایه‌های خارجی «همه سیب‌های خود را در سبد کشور‌های غربی قرار دهد» تا اقتصاد کشور به صورت مطلق به غرب وابسته شود.
این گزارش در ادامه درباره علل و عوامل این سیاست گذاری در ایران دیدگاه واقع بینانه‌ای را مطرح کرد:
quotation mark اکنون در حالی که دولت حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در برابر مخالفت تندروها با هرگونه حضور غرب در ایران کوتاه نخواهد آمد اما سوءظن نسبت به نیت خارجی ها بخشی قدیمی از ذهنیت سیاسی ایران را تشکیل می دهد quotation mark .
به گزارش گاردین از آنجائیکه روحانی و دولتش مصمم هستند تضمین کنند شرکای خارجی به الگوی رشد ایران احترام خواهند گذاشت و از آنجائیکه هیچ تضمینی وجود ندارد که اجرای تحریم ها بار دیگر از سر گرفته نخواهد شد، ایران سرمایه گذاری ها را به سمت «نیازهای بلندمدت» خود سوق خواهد داد. این بدان معنا است که کشور‌های در پی سرمایه‌گذاری‌های در زمینه نیاز‌های کوتاه مدت در ایران هستند.
در ادامه گاردین به مطالبی اشاره می‌کند که حکایت از این دارد که غرب سرمایه‌گذاریی در ایران را می‌پسندد که:
- راکت در آن بیش از 50 درصد باشد تا قدرت تصمیم گیری نهایی در اختیار آنها باشد،
- خطوط تولید به صورت کامل وارداتی باشد،
- سبب نشود صادرات غیر نفتی ایران افزایش یابد،
- فن آوری و دانش به ایران منتقل مشود،
- از بخش خصوصی ایران حمایت نکند،
به گزارش این روزنامه، محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنایع پس از یک نشست با سران تجاری اتحادیه اروپا که پس از توافق هسته ای برگزار شد، گفت سرمایه گذاری های خارجی باید مبتنی بر تمهیداتی باشد که با شراکت 50-50 شرکت های ایرانی اجرا شود. وی برای ورود مجدد تولیدکنندگان فرانسوی خودروی به ایران شرایط خاصی بیان کرد و گفت ایران خطوط تولید داخلی خود را حفظ خواهد کرد. ایران همچنین به دنبال صادرات خودروهای فرانسوی تولید ایران به کشورهای منطقه است تا از این طریق درآمدهای غیرنفتی خود را افزایش دهد.
دیدگاه مشابهی در بخش نفت هم وجود دارد. امیر حسین زمانیا، معاون وزیر نفت در امور بین الملل این هفته گفت جذب سرمایه گذاری خارجی در رده دوم اهمیت قرار دارد. وی تاکید کرد از شرکت های خارجی انتظار می رود فن آوری و دانش خود را به ایران منتقل و از بخش خصوصی ایران حمایت کنند.
نویسنده این مقاله در ادامه برای منصرف کردن مقامات ایرانی از این مطالبات، این دیدگاه‌ها غیر واقع بینانه دانست و افزود: quotation mark دو مشکل در این زمینه وجود دارد. اول آن که ایران همچنان با کمبود سرمایه مواجه خواهد بود. با توجه به کاهش قیمت نفت ایران نمی تواند برای تامین سرمایه لازم برای برابری با سرمایه گذاری های خارجی به درآمد نفتی خود تکیه کند. نکته دوم این که سرمایه گذاران آتی خیلی شرایط دشوار یا سوءظن را بر نمی تابند. انتظاراتی که سرمایه گذاران خارجی باید برای راضی نگاه داشتن ایران داشته باشند، قابل درک است اما احتمال دارد که کاملا محقق نشوند به ویژه اگر شرکت ها تمایلی نداشته باشند فن آوری های حساس خود را به ایران منتقل کنند.





زمانبندی انتشار: 3 شهر 1394 - 10:27





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن