تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821202732




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيشگيري از مصادره ميراث پزشكي با برندسازي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پيشگيري از مصادره ميراث پزشكي با برندسازي
ناتواني پزشكي مدرن از پاسخگويي و درمان بيماري‌ها موجب شده مردم به طب سنتي روي بياورند اما ورود افراد سودجو و غير متخصص به اين حوزه نيز موجب شده به تعبير وزير بهداشت طب سنتي هم با دست‌هاي آلوده‌اي غير‌قابل دفاع شود.
نویسنده : زهرا چيذري 


ناتواني پزشكي مدرن از پاسخگويي و درمان بيماري‌ها موجب شده مردم به طب سنتي روي بياورند اما ورود افراد سودجو و غير متخصص به اين حوزه نيز موجب شده به تعبير وزير بهداشت طب سنتي هم با دست‌هاي آلوده‌اي غير‌قابل دفاع شود. هر‌چند به دلايل مختلفي در حوزه طب سنتي به عنوان يكي از ارزشمندترين پشتوانه‌هاي علمي كشورمان هنوز اندر خم يك كوچه‌ايم و با وجود داشتن ذخاير علمي به طب سنتي چيني و هندي روي آورده‌ايم.
امروز روز ميلاد پزشك برجسته و دانشمند شهير كشورمان ابوعلي سيناست؛ سالروزي كه در تقويم كشورمان به نام روز پزشك نامگذاري شده است. به همين مناسبت روز گذشته طي مراسمي با حضور هاشمي وزير بهداشت، علي اكبر ولايتي، زالي رئيس سازمان نظام پزشكي و مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران به همراه جمعي از معاونان وزارت بهداشت از مجسمه شيخ‌الرئيس ابوعلي سينا در موزه مشاهير برج ميلاد رونمايي شد. اين مراسم فرصتي شد تا يك بار ديگر طب سنتي كشورمان و چالش‌هاي پيش روي آن مورد بحث و بررسي قرار گيرد.
 
هجمه طب چيني و هندي به طب ايراني
پزشكان قديمي را حكيم مي‌ناميدند و محرم راز مردم بودند. وزير بهداشت هم در مراسم رونمايي از مجسمه ابن سينا با تأكيد بر لزوم اخلاق مداري در حوزه پزشكي افزود: به نظر مي‌رسد مي‌توانيم در كنار طب ملي و اسلامي كاري كنيم كه اخلاق‌مداري در حوزه پزشكي بيش از گذشته حكمفرما باشد. اين نياز جدي جامعه ما نه تنها در حوزه پزشكي بلكه در همه بخش‌هاست و نبايد از آن غافل باشيم.  به باور هاشمي محرم راز بودن در درد و زندگي بيماران به دليل وجود افرادي مانند بوعلي سيناست. پس ضرورت دارد ضمن افتخار به چنين افرادي در اخلاق نيز به آنها تأسي كنيم. اين در حالي است كه پزشكي امروز حتي از ظرفيت‌هاي علمي طب سنتي هم فاصله گرفته است كه دليل آن آلوده‌ شدن طب سنتي با دست‌هايي است كه آن را غير قابل دفاع كرده است. وزير بهداشت ادامه داد: متأسفانه نسل امروز ما نه از بعد تاريخي بلكه از بعد علمي هم با اين افراد بيگانه است. انتظار مي‌رفت كه طي 20 الي 30سال اخير قدم‌هاي زيادي در طب سنتي برداشته شود، اما هنوز در اين زمينه اندرخم يك كوچه هستيم.  هاشمي با اشاره به وجود ظرفيتي بين‌المللي در طب سنتي گفت: ظرفيتي كه در اين زمينه مي‌توانست بين‌المللي شود، حتي ملي هم نشده و بسته‌هايي را كه در اين زمينه معرفي كرديم، متأسفانه امروز با دست‌هايي آلوده شده و قابل دفاع نيست. بدتر از همه اين است كه طب كشورهايي مانند هند و چين را وارد كشور مي‌كنيم،  در حالي كه از گنجينه ارزشمند خود در اين زمينه غافليم.
 
ايجاد 10 كلينيك مجهز طب سنتي
هاشمي ضمن ابراز اميدواري نسبت به امكان ايجاد 10 كلينيك مجهز از داروهاي گياهي با همان سبك و سياق قديمي در كشور گفت: من به كاركرد طب سنتي باور دارم و معتقدم نه تنها در شفا و درمان مردم بلكه در خودباوري نسل ايراني بسيار مؤثر خواهد بود اگرچه معتقدم در حق اين پيشينه تاريخي و موهبت تاريخي كوتاهي كرده‌ايم.  وزير بهداشت درباره نسخه‌اش براي برچيدن دست‌هاي آلوده از طب سنتي گفت: در صورتي كه برنامه مشخصي داشته باشيم، طي دو الي سه دهه مي‌توانيم اين طب ملي را جايگزين عطاري‌ها كرده و آن را نه تنها در مرزهاي داخل بلكه در خارج از مرزها و به خصوص در كشورهاي اسلامي ترويج كنيم.  وي با تأكيد بر انجام كاري اساسي در زمينه طب سنتي اظهار كرد: راه‌اندازي دانشكده‌هاي طب سنتي كافي نيست. مردم تا كاركرد اين طب را نبينند و مقايسه نكنند و مسئولان نيز در عرصه حضور پيدا نكنند، اتفاق زيادي نخواهد افتاد.  بنا به تأكيد هاشمي عنوان سنتي يا آكادميك و غيرآكادميك براي اين طب خيلي مناسب نيست زيرا سختگيري‌هاي اين طب بيشتر از طب مدرن است. وي افزود: در طول يك سال گذشته مشوق‌هايي را در زمينه طب سنتي قرار داديم كه فوق انتظار دوستان بوده است. اما به نظر مي‌رسد كه دوستان در طب سنتي خرامان خرامان حركت مي‌كنند، در حالي كه بايد با سرعت بيشتري مسير از دست رفته را جبران كنيم.
 
حاكميت 600 ساله طب سنتي ايران بر دنيا
رئيس مركز استراتژي رياست‌جمهوري هم در اين مراسم با اشاره به كلام حضرت امام خميني(ره) درباره ابوعلي سينا گفت: امام راحل با وجود آنكه در برخي نظرات فلسفي به ابن‌سينا اشكالاتي وارد مي‌دانستند ولي فرمودند: بعد از معصومين كسي مانند ابوعلي‌سينا نداريم. دكتر علي اكبر ولايتي با بيان اينكه ابن‌سينا طولاني‌ترين تحليلش براي كتاب قانون بوده است تصريح كرد:‌اين كتاب 600 سال مرجع نخست تمام مدارس پزشكي اروپا و كشورهاي اسلامي بود و تا همين اوايل قرن بيستم در دانشگاه‌هاي فرانسه تدريس آن صورت مي‌پذيرفت.  ولايتي با بيان اينكه هم‌اكنون 50 درصد كتاب قانون معتبر و كاربردي است، افزود: در كتاب قانون 900 مفرد پزشكي آمده است، در حالي كه در كتاب مرجع طب يوناني 500 مفرد قيد شده است و اين مسئله نظريه‌ غلط اروپاييان را كه عنوان مي‌كنند ابن‌سينا و پزشكان ايراني مترجم علوم يوناني بودند، باطل مي‌كند.
 
مراقب مصادره ابن سينا باشيم
عليرضا زالي، رئيس سازمان نظام پزشكي نيز در اين مراسم خاطرنشان كرد: بسياري از روش‌هاي ابن‌سينا هنوز با روش‌هاي جديد همخواني و برابري مي‌كند، از ياد نبريم كه در كتابي كه در مورد علم عصب‌شناسي است ذكر كردند كه ابن سينا اولين پيوند عصب را زده است اما متأسفانه در همان كتاب او را يك فرد عرب معرفي كرده‌اند.  رئيس سازمان نظام پزشكي كشور افزود: توجه كنيم كه ميراث ما را در حال تصاحب كردن هستند و در اينجا از رئيس‌جمهور مي‌خواهيم كه حداقل در علم پزشكي، برندسازي‌هاي بين‌المللي را در دستور كار قرار دهند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن