تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812982699




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آشنایی با وظایف ویراستار |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: آشنایی با وظایف ویراستار
در این لایه، ویراستار به معنای کلمات توجه می کند و باید به کلمات فارسی و عربی و کاربرد معنایی آنها در جمله مسلط باشد؛ برای مثال بداند که تفاوت معنایی دو واژه «فقط» و «تنها» که به جای هم به کار می رود در چیست؟
کد خبر: ۵۲۵۷۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰ - 21 August 2015



آشنایی با وظایف ویراستار
 ویرایش زبانی در چند لایه انجام می گیرد

 ـ لایه املایی: یکی از وظایف ویراستار آشنایی با رسم الخطی یکدست، مهذّب و مطابق با دستور زبان است؛ برای مثال باید بداند «بشدت» درست است یا «به شدت»، «خوشحالند» یا «خوشحال اند».

 ـ لایه آوایی: برای آشنایی با این لایه، ویراستار باید تا حدی آواشناسی بداند، با صامت ها و مصوت های زبان و خصوصیات واج ها و هجاها در زبان فارسی آشنا باشد تا خطاهای مربوط به این لایه را تصحیح کند؛ برای مثال تفاوت «شُمال» و «شِمال» یا «خانه بزرگ» و «خانه بزرگ» را بداند.

 ـ لایه واژگانی: منظور از این لایه، کاربرد صحیح واژگان به لحاظ سازه شناسی  است. ویراستار با شناخت انواع سازه ها، کاربرد درست واژه در جمله را رعایت می کند؛ برای مثال در این لایه باید بداند «جابه جایی» درست است یا «جابجایی».

 ـ لایه نحوی: چنانکه از نام آن پیداست مربوط به نحو زبان و قواعد دستوری زبان است؛ مطابقت فعل و فاعل در جمع و افراد، نشانه های جمع فارسی، حذف در جمله، نگارش وجه وصفی، کاربرد «را» در جمله، افعال مرکب، افعال مجهول و... از جمله مواردی است که در این لایه قرار می گیرد؛ برای مثال ویراستار باید بداند «کتاب مشهوری» درست است یا «کتابی مشهور»؛ به تعبیر دیگر یای نکره به صفت می چسبد یا موصوف؟

 ـ لایه معنایی: در این لایه، ویراستار به معنای کلمات توجه می کند و باید به کلمات فارسی و عربی و کاربرد معنایی آنها در جمله مسلط باشد؛ برای مثال بداند که تفاوت معنایی دو واژه «فقط» و «تنها» که به جای هم به کار می رود در چیست؟

و لایه ...

ادامه این مطلب ادبی و دیگر اخبار گوناگون را در سایت «تابناک با تو» ببینید












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن