تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز كليد همه خوبی هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820120521




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رقابت نیروی دریایی ایران و آمریکا


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: رقابت نیروی دریایی ایران و آمریکا
روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی در مورد رقابت دریایی ایران و آمریکا، نوشته است که طرفین به دقت یکدیگر را زیر نظر دارند.
فارس: روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی در مورد حضور نیروی دریایی ایران و آمریکا در خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عرب و خلیج عدن، نوشته است که دو طرف به دقت یکدیگر را زیر نظر دارند.

نویسنده این گزارش را با تشریح حادثه‌ رویارویی ماه گذشته نیروی دریایی ایران و آمریکا در خلیج عدن آغاز کرده و نوشته است: «فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی روز ۲۵ جولای در دفترش بود که تلفن زنگ خورد: یک کشتی ایرانی در خلیج عدن به کشتی‌ای که یک بالگرد نظامی آمریکایی در آن فرود آمده، نزدیک شده است.

خدمه کشتی ایرانی با یک اسلحه سنگین بالگرد آمریکایی را نشانه رفته بودند... بالگرد آمریکایی، بر اساس دستور پیش‌فرض کاهش تنش به جای تشدید آن، از کشتی بلند شد، اما خدمه ایرانی برای چند لحظه همچنان به ردگیری آن با آن اسلحه ادامه دادند و بعد آن را رها کردند.»

نیویورک‌تایمز در ادامه به نقل از دریادار «جان میلر» فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نوشته است که در تمام طول این مدت، خدمه کشتی ایرانی در حال فیلمبرداری از اوضاع بودند. وی گفته است: «کل قضیه چند دقیقه طول کشید. نمی‌دانستیم چرا دارند از ما فیلم می‌گیرند.»

نویسنده این گزارش سپس این سوال را مطرح کرده است که تیم آمریکایی چطور متوجه شد دارند از آن‌ها فیلم می‌گیرند. میلر در پاسخ به این سوال، با خنده گفته است: «خوب، چون ما هم داشتیم از آن‌ها فیلم می‌گرفتیم. ما از ویدئوی آن‌ها ویدئو داریم.»

نیویورک‌تایمز با بیان اینکه برخی از منتقدان توافق هسته‌ای بیم آن را دارند که این موافقتنامه به کاهش خصومت طرفین منجر شود، نوشته است: «اما در آسمان و آب‌های خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عرب و خلیج عدن، دو کشور دائما یکدیگر را زیر نظر دارند. کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در آب‌های طول خط ساحلی ۱۱۰۰ مایلی جنوب ایران جولان می‌دهند و رادارهای آن‌ها ساحل و کشتی‌های ایرانی که بندر را ترک می‌کنند، کنترل می‌کنند. جنگنده‌های ایرانی هم در آسمان گشت‌زنی می‌کنند و دائما هواپیماهای آمریکایی را که با نزدیک شدن جنگنده‌های ایرانی از عرشه ناو هواپیمابر بلند می‌شوند، تحت نظر دارند.»

«بنجامین هیولت» فرمانده نیروهای نیرو هوایی سوار بر ناو هواپیمابر تئودور روزولت که در حال حاضر در خلیج فارس مستقر است، می‌گوید: «خوب کمی شبیه بازی می‌ماند. زمانی که (جنگنده‌های) آن‌ها بلند می‌شوند، ما هم بلند می‌شویم. ما اینجا را (عرشه ناو) را اراضی حاکمیتی خود می‌دانیم و به همین خاطر نمی‌خواهیم آن‌ها در اطراف ناو هواپیمابر، بدون اسکورت بمانند.»

نیویورک‌تایمز نوشته است که ریسک در این موقعیت آنقدر بالاست که یک گام اشتباه می‌تواند به بروز درگیری منجر شود. با این حال، به نوشته این روزنامه، در برهه کنونی، حضور نیروی دریایی در خاورمیانه از اهمیت بالایی برای دولت باراک اوباما برخوردار است، چرا که متحدان عرب و همچنین جمهوری‌خواهان کنگره می‌خواهند اطمینان یابند که آمریکا از ایران چشم برنمی‌دارد.

بنا بر این گزارش، اخیرا شمار زیادی از مقامات منطقه برای کسب اطمینان از وضعیت، راهی ناو روزولت شده‌اند و از نزدیک اوضاع را دیده‌اند. از جمله این افراد، محمد بن سلمان وزیر دفاع و نایب ولیعهد عربستان سعودی بود که چند هفته قبل روی عرشه ناو حاضر شد. در آن بازدید، خدمه ناو حتی وی را به اتاق فرماندهی نبرد، که یکی از محل‌های طبقه‌بندی‌شده در کشتی است که کمتر کسی امکان حضور در آن را دارد، نیز بردند.

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت: «افسران روزولت گفته‌اند که در هفته‌های منتهی به جمع‌بندی توافق هسته‌ای در ماه جولای، فعالیت ایران در خلیج (فارس) کاهش یافته است، اما همه آن‌ها می‌گویند این کاهش به احتمال زیاد به دلیل ماه رمضان بوده است. به گفته افسرها پس از آنکه توافق امضا شد و رمضان هم به پایان رسید، فعالیت ایرانی‌ها در خلیج (فارس) افزایش یافت و ایران کشتی‌های جنگی بیشتری در ساحل ایران مستقر کرده و پرواز جنگنده‌های ایرانی هم بیشتر شد.»

دریادار «روی کلی» فرمانده گروه تهاجمی سوار بر روزولت می‌گوید «فکر نمی‌کنم الان (در مقایسه با پیش از توافق)، چیزی تغییر کرده باشد. هر روز بین ما و ایرانی‌ها تماس رد و بدل می‌شود. ۵۰درصد خط ساحلی خلیج فارس متعلق به ایران است و بنابراین آن‌ها ما را می‌بینند و می‌آیند و ما را چک می‌کنند. آن‌ها اغلب حرفه‌ای هستند.»

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشته است: «چند دقیقه بعد، صدایی در تمام ناو پیچید: "پست اسلحه... شرایط تندر." چیز ناشناسی در حال نزدیک‌ شدن به ناو بود، که البته آنطور که کاپیتان هیولت گفت، معمولا یک کشتی یا قایق ایرانی است. در واقع هم یک کشتی ایرانی بود، اما خیلی نزدیک نشد و خیلی زود اوضاع عادی شد.»





تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن