تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى‏افزايد و گناهان را پا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803616187




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خانه هنرمندان شهرستان‌ها، سرنوشت فرهنگ و هنر ایران را دگرگون می‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: مجید سرسنگی: خانه هنرمندان شهرستان‌ها، سرنوشت فرهنگ و هنر ایران را دگرگون می‌کند خبرگزاری پانا: نشست خبری روزهای فرهنگی تربت حیدریه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
۱۳۹۴ دوشنبه ۲۶ مرداد ساعت 13:29

خبرگزاری پانا+

به گزارش سرویس فرهنگی پانا، نشست خبری روزهای فرهنگی شهرستان تربت حیدریه با حضور مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، و رضا حسن‌زاده، مدیر خانه هنرمندان تربت حیدریه، یکشنبه 25 مرداد در تالار استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در ابتدای این نشست سرسنگی، ضمن گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان به میهن و قدردانی از جان‌فشانی آنها در جبهه‌های جنگ گفت: باید بپذیریم که در گذشته آنچنان که باید و شاید هنر شهرستان‌ها را مورد توجه قرار نداده‌ایم و غفلت ورزیدن نسبت به توان هنرمندان شهرستانی موجب دلسردی و بی‌انگیزگی آنها شده است. هنر ایران را نمی‌توان در سطح ملی و بین‌المللی توسعه داد، مگر اینکه به هنر و هنرمندان شهرستان بها بدهیم. در گذشته، هنر شهرستان‌ها مقوم هنر ملی ایران بود و اکنون نیز باید به همان ساز و کار برگردیم تا شهرستان‌ها بتوانند هنرمندان بزرگ را پرورش داده و به جامعه هنری ایران معرفی کنند.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی، هم کمبود امکانات و هم بی‌توجهی مسئولان حوزه فرهنگ موجب عدم جوشش و پویایی هنر در شهرستان‌ها شده است. متاسفانه خودمان را از طیف گسترده‌ای از هنرمندان محروم کرده و تمام هم و غم و توجه خود را بر تهران و یکی دو شهر بزرگ گذاشته‌ایم و عمده امکانات هم در همین شهرهای بزرگ متمرکز است. در چنین شرایطی هنرمندان شهرستانی یا بی‌انگیزه شده و کار هنری را کنار می‌گذارند، یا اینکه به تهران مهاجرت می‌کنند و شهرستان‌ها از وجود آنها تهی می‌شود. ایران دارای خرده فرهنگ‌های فراوان با آداب و رسوم و مناسک خاص هر منطقه است. این تنوع فرهنگی فرصتی برای فرهنگ و هنر ماست که متاسفانه در اثر بی‌توجهی ما کمرنگ شده و در حال محو شدن است.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به افتتاح خانه هنرمندان سنندج، لرستان، همدان، یاسوج و.. در آینده‌ای نزدیک گفت: خانه هنرمندان ایران طی چهار سال گذشته، حرکت به سمت شهرستان‌ها و ایجاد خانه هنرمندان در نقاط مختلف کشور را جزو سیاست‌های جدی خود قرار داده است. به‌رغم تمام مشکلات، محدودیت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها به وظیفه خود عمل کردیم و امروز خوشحالیم که در چند استان خانه هنرمندان افتتاح شده و در چند استان دیگر نیز در حال راه‌اندازی خانه هنرمندان هستیم.

سرسنگی در بیان اهمیت ایجاد خانه هنرمندان در شهرستان‌های سراسر کشور گفت: نخست اینکه شبکه هنرمندان در کشور دوباره ایجاد می‌شود؛ اگر وضعیت فعلی هم‌چون برکه‌ای ساکن باشد، چنین شبکه‌ای به مانند یک جویبار موجب حرکت و به هم پیوستن هنرمندان نقاط مختلف ایران می‌شود. خانه هنرمندان ایران نیز در تعامل با دیگر خانه‌های هنرمندان در شهرستان‌ها، این امکان را فراهم می‌آورد که هنرمندان شهرستانی بتوانند به ارائه آثار خود در تهران بپردازند. این رابطه دو سویه باعث می‌شود هنرمندان اقصی نقاط ایران از جدیدترین اتفاقات هنری کشور آگاه شوند و آثار هنری درجه یک، در دور افتاده‌ترین نقاط نیز مقابل دیدگان علاقمندان به نمایش در آید. در همین راستا و به‌دنبال افتتاح خانه هنرمندان تربیت حیدریه در سال 1393، خانه هنرمندان ایران در طول هفته جاری میزبان هنرمندان شهرستان تربت حیدریه خواهد بود. نام تربت حیدریه شاید به گوش برخی ناآشنا بیاید، اما به لحاظ هنری بسیار غنی بوده و در برخی زمینه‌ها هم‌چون موسیقی مقامی و هنرهای نمایشی نیز از گذشته تاکنون صاحب سبک و دارای هنرمندان برجسته‌ای بوده است.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در بخش پایانی سخنانش گفت: نکته مهمی که نباید فراموش شود این است که خانه هنرمندان در هیچ کجا قرار نیست رقیبی برای دیگر مراکز فرهنگی باشد. سنگ‌اندازی‌هایی که بر سر راه افتتاح خانه هنرمندان در بعضی شهرستان‌ها صورت پذیرفته، ناشی از نگاهی است که خانه هنرمندان را به چشم رقیب می‌نگرد. این در حالی است که خانه هنرمندان به‌عنوان نهادی که توسط خود هنرمندان اداره می‌شود، صرفا ظرفیتی است که به فضای فرهنگی کشور افزوده شده است. اجرای چنین مدلی در سطح کشور بدون شک انگیزه از دست رفته هنرمندان را به آنها بازگردانده و بر سرنوشت فرهنگ و هنر ملی ما تاثیرگذار خواهد بود.

در ادامه این نشست خبری رضا حسن‌زاده، مدیر خانه هنرمندان تربت حیدریه، ضمن اشاره به برنامه روزهای فرهنگی تربت حیدریه در خانه هنرمندان ایران گفت: از خانه هنرمندان ایران و دکتر سرسنگی تشکر می‌کنم که زبان گویای هنرمندانی شده‌اند که در خلوت و دور افتادگی با عشق و علاقه به فعالیت خود ادامه می‌دهند. از زمان افتتاح خانه هنرمندان تربت حیدریه در بهمن 1393، بالغ بر 1000 هنرمند متعلق به این منطقه در آن ثبت نام کرده‌اند که در میان آنها برخی از اساتید پیشکسوت و برجسته نیز حضور دارند و این امر جای بسی خوشحالی است.

وی ضمن اشاره به برخی از اساتید عرصه فرهنگ و هنر هم‌چون شفیعی کدکنی، کیوان ساکت، جلال رفیعی و.. که از شهرستان تربت حیدریه به جامعه هنری کشور پا نهاده‌اند، گفت: روزهای فرهنگی تربت حیدریه بهانه‌ای است تا هنرمندان این منطقه گردهم آیند و تمرینی کنند تا حوزه آیینی و فرهنگی خود و همین‌طور توانایی‌هایشان را به هنردوستان دیگر نقاط ایران نشان دهند. رویکرد ما در این هفته فرهنگی، مبتنی بر ویژگی‌های فرهنگی خاص تربت حیدریه است و امیدواریم تداوم چنین برنامه‌هایی بتواند مانع از نابودی استعدادهای موجود در این شهرستان شود. حدود 60 نفر از هنرمندان تربت حیدریه در این برنامه‌ها مشارکت خواهند داشت و چنین فرصتی سبب آشنایی علاقمندان به خرده فرهنگ‌های ایران با هنر و فرهنگ گوشه‌ای از این جغرافیای پهناور خواهد شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن