واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بهروز فرنو مطرح کرد
سوءتفاهم درباره مفهوم و معنای غربزدگی «فردید»
رییس بنیاد فردید گفت: پس از گذشت نیم قرن از طرح مسئله غرب زدگی توسط متفکر فقید سیداحمد فردید هنوز این معنا در نزد عموم اهل نظر به درستی درک نشده و سوءتفاهم دراین خصوص بسیار است.
بهروز فرنو رییس بنیاد فردید در گفتوگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس به مناسبت سالروز درگذشت سید احمد فردید (25 مرداد ماه) عنوان کرد: اگر چه طی پنجاه سالی که از طرح مبحث غربزدگی گذشته سخن در باره آن بسیار گفته شده اما از برخی اقوال بر میآید که هنوز توجه کافی به اصل مقصود فردید نشده است. وی در ادامه افزود: بر اساس برخی از این سوءتفاهمات، مطرح شده است که اگر فردید با غرب و غرب زدگی مخالف بود، پس چرا به تفکرات فیلسوفان غربی نظیر هیدگر، هوسرل، نیچه و ... پرداخته و بدانها استناد کرده است؟ فرنو با اشاره به اینکه منظور فردید از طرح مسئله غربزدگی، غرب و شرق جغرافیایی نیست بلکه توجه به سیر تفکر در عالم است که در عصر جدید از مغرب زمین و عالم خودبنیاد بشر مدرن، سر بر آورده است؛ ادامه داد: مسئله این است که در پایان دوره مدرن و وضع بحرانی آن که به مابعد مدرن مشهور شده، برای کدام یک از اهل تفکر، چه در این سوی عالم چه آن سوی آن، فکر غربی متزلزل شده و پرسش از ماهیت آن آغاز شده است. قدر مسلم اگر علامتی از بحران و تزلزل هست، که هست، نخست باید در کانون تفکر غرب، یعنی اروپا بروز کرده باشد و آثار آن را در وهله اول باید در هنر و تفکر آنجا جست. وی در ادامه افزود: علامتهای آخرالزمانی که طی دو جنگ جهانی، یک جنگ سرد، بحرانهای اجتماعی و زیست محیطی، نفوذ مخاطرهآمیز امپریالیسم و صهیونیسم در جهان و علیالخصوص اروپا بروز کرده، کاملاً مشهود است؛ اما آثار و عوارض آن نیز در هنر و ادبیات پست مدرن و اقوال متفکران منتقد مدرنیته، بر اهل نظر پوشیده نیست. در این میان اقوال وافکار مارتین هیدگر جای خاص دارد که مرحوم استاد فردید نیز در مقام همسخنی به آن استناد کرده است. البته با این تفاوت که تذکر به احوال آخرالزمانی بشر در عالم غربزده کنونی برای ما بدون توجه به معارف اسلامی و علیالخصوص سرمایه فقیرانه عرفان وتصوف ممکن نیست و این نکته نیز از تاکیدات مکرر مرحوم فردید است. رییس بنیاد فردید اظهار داشت: به اعتقاد سید احمد فردید هر کس در هر گوشه عالم اگر مدافع وضع موجود جهان و سیاستهای استکباری حاکم بر آن باشد، اصرار در غربزدگی و اکتفای به آن دارد، اما اگر کسی در دنیا نسبت به وضع موجود تأمل کند و نسبت به وجوه آخرازمانی احوال کنونی بشر تذکر داشته باشد در طریق گذشت از غرب زدگی است. فرنو در پایان با استناد به این بیت حافظ «از خلاف آمد عادت بطلب کام که من / کسب جمعیت از آن زلف پریشان کردم» یادآور شد: تفکر حکمی فردید خلاف آمد عادت است و توجه به آن بر اساس درک روزمره و عوامانه ممکن نیست. انتهای پیام/ک
94/05/26 - 09:58
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]