تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گناه نکردن آسان تر از طلب توبه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819706385




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایت عضو اتاق بازرگانی از رفت و آمدهای هیات های خارجی به ایران/ آماری از قراردادهای منعقد شده با شرکت های اروپایی نداریم/ امارات و ترکیه رقیب جدی ما در جذب سرمایه خارجی هستند


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: شرکت های خارجی در حال آمد و شد به ایران هستند اما از آنجا که آماری در دسترس نیست مشخص نیست چه مقداری از این رفت و آمدها منجر به عقد قرارداد همکاری مشترک شده است.

پایگاه خبری تحلیلی تراز :جمشید عدالتیان عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با تراز در باره حضور شرکت های اروپایی در ایران گفت: این شرکت ها بیشتر برای سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز به ایران می آیند که این بخش نیزعمدتا در اختیاردولتی ها است .
وی در مورد همکاری این شرکت ها با بخش خصوصی ایران خاطر نشان کرد: بخش خصوصی ایران بیشتر در صنایع پایین دستی و پتروشیمی فعال است ولی بیشترین صحبتی که برای سرمایه گذاری مشترک و تولید صورت گرفته است عمدتا صنایع دولتی مانند خودرو، نفت ، گاز و پتروشیمی هستند.
عدالتیان درباره راهکار سرمایه گذاران خارجی در بخش خصوصی ادامه داد: متاسفانه اصل 44 کامل و به درستی اجرا نشد برای همین ما در اقتصادمان به تغییر ساختار احتیاج داریم. ضمن اینکه شرکت ها ی خارجی وقتی حضور شرکت های بزرگ دولتی را می بینند شراکت با آنها به دلیل ضمانت و سرعت سرمایه گذاری بهتر، جذاب تر است . لذا باید بخش خصوصی کوچک و متوسط ما بیشتر وارد مذاکره شده ویاد بگیرید که با این شرکت ها تولید مشترک داشته باشند تا بتواند با بازاریابی مناسب حتی به کشورهای منطقه صادرات نیز داشته باشد.
 عدالتیان ادامه داد: صنایعی که برای غربی ها اهمیت بیشتری دارد فولاد، نفت، گاز ، پتروشیمی و... صنایعی هستند که اکثرا دولتی هستند. خودروسازها نیز اگر چه ظاهرا دولتی نیستند اما همه می دانند که ایران خودرو و سایپا بیشتر دولتی هستند تا خصوصی.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت های اروپایی تا کنون قراردادی با بخش خصوصی منعقد کرده اند گفت: خیلی از این شرکت ها قبلا در ایران حضور داشتند و می خواهند مجددا به ایران بازگردند. شرکت هایی هم که برای اولین بار قصد حضور در ایران را دارند بیشتر برای ارزیابی به ایران آمده اند. به هم دلیل ما باید در ارزیابی کمکشان کنیم . کمااینکه در حال حاضرهم برخی از بخش خصوصی ما تحت لیسانس شرکت های خارجی در حال فعالیت هستند وبرخی از کالاهای مصرفی مانند مواد بهداشتی و.. تولید می کنند.
وی در مورد حضور اقتصادهای ورشکسته اروپایی مانند ایتالیا در ایران به خبرنگار تراز گفت: به نظر من نباید نگاه دولتی و کشوری به این شرکت ها داشت. ظرفیت سرمایه گذاری در این کشورها تکمیل واشباع شده است. برای همین این شرکت ها بیشتر تمایل دارند تا در اقتصادهایی با ظرفیت خالی سرمایه گذاری کنند. اتفاقا کشورهایی که در اقتصاد داخلی شان به مشکل برمی خورند بیشتربه دنبال اقتصادهایی هستند که با سرمایه گذاری درآن کشور مشکلشان حل شود.
این اقتصاددان افزود: شرکت های خارجی در حال آمد و شد به ایران هستند اما از آنجا که آماری در دسترس نیست مشخص نیست چه مقداری از این رفت و آمدها منجر به عقد قرارداد همکاری مشترک شده است. ولی درمورد سرمایه گذاری خارجی چون کانال دولتی وجود دارد سازمان جذب سرمایه گذاری می تواند اطلاعات را اعلام کند اما وقتی یک شرکت با یک شرکت دیگر در بخش خصوصی قراردادی را منعقد می کنند این قرارداد به آن صورت در جایی ثبت نمی شود.
عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: شرکت های ایرانی قبل از تحریم ها شرکای تجاری زیادی در اروپا داشتند اولین اتفاقی که می افتد عادی سازی روابط اقتصادی با شرکای اروپایی است. ولی اینکه در حوزه ها وبخش های جدید سرمایه گذاری صورت گیرد هم طرف غربی و هم ایرانی ها به دنبال اطلاعات هستند و به نظرم یکی از اقداماتی که اتاق های بازرگانی و حتی دولت باید انجام دهند همین مسئله اطلاع رسانی در مورد حوزه های سرمایه گذاری در کشور است.
وی در مورد رقبای تجاری ایران گفت: امارات و ترکیه رقبای تجاری ما هستند که خیلی از این شرکت های اروپایی در این دو کشور سرمایه گذاری کرده اند ما باید بتوانیم با ایجاد مزیت های بیشتر طرف اروپایی را قانع کنیم که برای سرمایه گذاری مجدد فضای ایران را انتخاب کنند .
وی در پایان خاطرنشان کرد: حضور هئیت های تجاری در ایران را نباید به طور کلی منع کرد بلکه باید تشویق کرد تا فرصت ایجاد شود اینکه از ابتدا با این موضوع برخورد بدبینانه شود واکنش بدی را در خارج از کشور ایجاد می کند.





زمانبندی انتشار: 25 مرد 1394 - 11:49





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن