واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
یحیی سکوت نکرد: تلخک زندگی و بازی روزگار وبلاگ > تهرانی، مهدی - سینمای ایران محتاج لوکیشن و بازیهای خوب و مهمتر از همه نیازمند فیلمنامه ی محکم است. یحیی سکوت نکرد از برخی امتیازات اینچنینی سود می برد. فیلم ضمن اینکه یک ملودرام خانوادگی است در زیر ژانر کودک نیز سربلند است. کاوه ابراهیم پور در اولین تجربه کارگردانیاش داستان پراز ریسکی را برای روایت تصویری انتخاب کرده اما به مدد بازیهای خوب و پرداخت کاراکترها کمی تا قسمتی از پس کار برآمده است. یحیی سکوت نکرد در سینمای حال حاضر ما یک فیلم قابل احترام است.
يحيي سكوت نكرد نوشته طلا معتضدي است. او پيش از اين عمدتا در زمينه ملودارم هرآنچه نگاشته بود كارهاي كشدار تكراري بودند و يا طنزهاي عادي. اين فيلم اما شايد بهترين كار نويسندگي او باشد. شكي نيست كه بازي هاي خوب نقص هاي فيلمنامه را پوشش داده اند با اينهمه ديالوگ هاي كاراكترها و داستانك ها موثر سروشكل داده شده اند. يحيي پسربچهاي است هشت ساله كه پدرش رهايش كرده و مادرش نيز به طرز غريبي فوت كرده است. او را به عمهاش ميسپارند كه ساكن منزلي بسيار قديمي است. هر چقدر اين خانه ميتواند رازهاي فراوان در درو ديوارش داشته باشد عمه ي يحيي نيز زندگي رازآلودي دارد. زني با رفتارهاي عجيب كه پيش ازاين فرزند پسرش را از دست داده و حالا قرار است همدم يحيي باشد... لوكيشن فيلم يحيي سكوت نكرد؛ براي ماجراجويي شخصيت يحيي و به تبع آن براي همراهي تماشاگر با وي پروپيمان است. يحيي از همان ابتدا با سه مورد قرار است روبرو شده و درگير حواشي آنها شود.اولي و مهمترين آنها همين عمه مرموز است. بعدي شخصيت دختر نوجوان يعني ليلا است كه به خانه عمه رفت و آمد دارد و يحيي او را دوست دارد و سومي همين خانه است. مكاني كه جاندار به نظر مي رسد. زمان نيز در آن خانه قديمي مي تواند با آنچه در طراحي صحنه به كار گرفته شده بسيار قديمي تر تصور شود. در واقع داستان فيلم در زمان كنوني روي مي دهد اين را مي توان از ابزارهاي جديد و روزآمد مورد استفاده در فيلم مشاهده كرد اما زمانيكه فقط در همان خانه قديمي سر ميكنيم به ويژه هنگاميكه عمه مرموز در زيرزمين اسرار آميزش حضور دارد؛ زمان و مكان فيلم همخواني معناداري باهم پيدا مي كنند. از امتيازات فيلم نگاه غالب يحيي در عمده سكانس هاست. يك يا دو سكانس در كل فيلم وجود دارند كه يحيي در آنها حضور غالب ندارد. شغل عمه نيز از نگاه يحيي جالب توجه است. گوشي پزشكي عمه براي او وسيله اي است ابتدا براي بازيگوشي اما در ادامه همين وسيله ابزار كشف حقيقت مي گردد. رابطه ها در يحيي سكوت نكرد واقعي از كار درآمده است. ماهان نصيري در نقش يحيي بچه هشت ساله هم پاي فاطمه معتمد آريا در نقش عمه پيش آمده است. در كنار اين دو شخصيت ليلا بابازي ندا جبرئيلي يك كاركتر مكمل راهبردي است كه حضورش خوب از كار درآمده است. در واقع حضور و پس از آن نبود اوست كه باعث مي شود يحيي يا سكوت كند و يا اينكه لب به حقيقت بگشايد. هنگامه و نقاط عطف اين رابطه ها نيز معقول در فيلم پرداخت و روايت شده است. يحيي مي خواهد با عمه اش سرسازش داشته باشد. رفت و آمد ليلا به خانه عمه نيز براي او خوش آيند است . معلوم است كه يحياي هشت ساله مي تواند جذب دختري شود كه از خودش سالها بزرگتر است. در اين حين اين پسرك باهوش در خانه متروك عمه گشت مي زند و هرچه مشاهده مي كند راز آلود نمايش داده مي شود. به گوش او مي ر سانند كه عمه ممكن است مادرش را كشته باشد و در اين خانه خيلي ها به دست عمه سر به نيست شده اند. يحيي اما به دنبال جايگزين مادر است و چه كسي بهتر از عمه كه ليلاي او را نيز به خانه اش راه مي دهد. پس يحيي نسبت به همه بدگماني ها سكوت مي كند اما مردن غم افزاي همين ليلا ست كه باعث مي شود سخن از حقايق تلخ از زبان كودك 8 ساله خطاب به عمه بيان گردد. يحيي سكوت نكرد سكانس افتتاحيه جالب توجه و سكانس اختتاميه غافلگير كننده اي دارد. تماشاگر با پسربچه اي طرف است كه قصد درد دل داشته و نگاه او جلوه ي پاكي دارد. قصه او سرگذشت همگان نيست و مابه ازاي اجتماعي مي تواند نداشته باشد اما بازگو كننده درد بچه هايي است كه همدم اصلي خود يعني مادر يا خواهري را از دست داده اند. اين فيلم اثر قابل قابل تقديري از كار درآمده است.
کلید واژه ها: نقد فیلم -
شنبه 24 مرداد 1394 - 16:47:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]