تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كسى، به هدايتى راهنمايى كند، پاداشى را كه براى پيروان هدايت وجود دارد، براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816702478




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«برجام» و آفات نگاه جناحي به آن


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «برجام» و آفات نگاه جناحي به آن
همدلي و همزباني دولت و ملت در دوران پسا«برجام» مي‌‌تواند چاره‌ساز پيامدهاي مختلف سياسي، اقتصادي و امنيتي سندي باشد كه قرار است بعد از گذشت 13 سال يكي از مهم‌ترين موضوعات ميان ايران و نظام سلطه را به سرانجام برساند. و در نقطه مقابل آن تلاش در بهره‌گيري جناحي و سياسي از نتيجه مذاكرات هسته‌اي و اوج‌گيري رقابت‌هاي داخلي و بهره برداري انتخاباتي از آن، مي‌‌تواند علاوه بر كاهش حمايت مردم و فعالان سياسي از اين پرونده ملي، ميدان را براي بازيگري و نفوذ دشمنان داخلي و بيروني نظام اسلامي فراهم كند.
مقام معظم رهبري در سخنان خود در ديدار مسئولان نظام در روز عيد سعيد فطر آنگاه كه به موضوعات داخلي كشور اشاره مي‌كنند دغدغه اصليشان در خدشه بر وحدت و انسجام ملي معطوف به مذاكرات هسته‌اي است، آنگاه كه مي‌‌فرمايند: «ملت ايران بايد متحد باشد. از اين قضاياي هسته‌اي و غير هسته‌اي و مانند اينها، دودستگي درست نشود كه هر دسته يك‌جور بگويند - بالاخره يك كاري است دارد انجام مي‌گيرد، مسئولاني دارد، دنبال مي‌كنند، ان‌شاءالله آنچه منافع ملي است تشخيص بدهند و دنبال آن باشند- بين مردم نبايد دودستگي به‌وجود بيايد. دشمن اين را مي‌خواهد. الان هم اگر كسي تعقيب كند اين سخن‌پراكني‌هاي بيگانگان را، اين راديو تلويزيون‌ها و اين وبگاه‌هايي كه از طرف آنها دارد همين‌طور مرتب توسعه پيدا مي‌كند و مرتب هم دارند مطلب مي‌دهند، دنبال اين هستند كه بين مردم دودستگي ايجاد كنند، نگذاريد دودستگي بشود، وحدت را حفظ كنيد، با هم باشيد.»
پيامد‌هاي منفي نگاه جناحي به روند مذاكرات هسته‌اي را در چند بعد مي‌‌توان مورد بررسي قرار داد:
1- رقابت‌هاي زودرس انتخاباتي و تلاش براي مصادره به مطلوب نتيجه مذاكرات مهم‌ترين پيامد منفي داخلي برجام است. اين امر آنگونه كه در صحنه بروز يافته است، معطوف به افراد جريان‌هايي است كه از قبل هم به مذاكرات و نتيجه آن، نگاهي جناحي داشته‌اند و نتيجه مذاكرات را عمدتاً براي شكل دهي به آرايش مجلس دهم و حتي مجلس خبرگان پنجم و كسب اكثريت در آنها مي‌‌خواستند. اعلام كانديداتوري زودهنگام براي مجلس خبرگان و زير سؤال بردن سلامت انتخابات تنها نمونه‌اي از آن است اما تسري اين نگاه مي‌‌تواند ائتلاف‌هاي مصلحتي گذشته را نيز تحت‌الشعاع قرار دهد، به طور مثال در اين زمينه مي‌‌توان به سخنان هفته گذشته آقاي محسن رهامي رئيس كميته انتخاباتي اصلاح‌طلبان اشاره كرد. وي خطاب به رئيس‌جمهور مي‌گويد: « اگر اين كشتي سوراخ شود، تمام ايرانيان غرق خواهند شد، يك شخص با رأي احزاب، اشخاص و انجمن‌ها بالا مي‌‌آيد و رئيس‌جمهور مي‌‌شود، اينكه آن آقا بگويد من به هيچ حزبي وابسته نيستم نشان از بي(...) اوست، از كجا آورديد؟ ما ده به ده و شهر به شهر گشتيم و آرا را به حساب جاري شما حواله كرديم، مگر ما مرض داشتيم كه هزينه داديم، اگر كمك نمي‌كرديم جليلي به روي كار مي‌‌آمد.» اين مواضع البته مبتني بر يكسري بحث‌ها و رقابت‌هاي پنهان در جلساتي است كه موضوع آن مي‌‌تواند سهم‌خواهي گروه‌هاي حامي دولت در انتخابات آينده باشد كه از آن اطلاعاتي در دست نيست، اما سخنان آقاي عارف بخشي از اين چالش‌ها را آشكار مي‌‌كند. 
به گزارش ايرنا، عارف طي ديدار با اعضاي حزب مردم سالاري با اشاره به اينكه انكار نقش تفكر اصلاح‌طلبي در تشكيل دولت تدبير و اميد خطاي فاحش است، گفت: اصلاح‌طلبان به هيچ وجه به دنبال به رخ كشيدن نقش خود در پيدايش فضاي ايجاد شده نيستند و تاكنون هيچ گونه سهمي از دولت نخواسته و نخواهند خواست. وي افزود: بايد تلاش شود جريان هواداران دولت و اصلاح‌طلبان به يك ليست واحد برسد. به نظر مي‌‌آيد «برجام» قبل از اجرا، ائتلاف مصلحتي شكل گرفته در انتخابات يازدهم را از هم اكنون متزلزل كرده است.
2- ميدان يابي دشمنان براي نفوذ و مديريت تحولات داخلي به ويژه درآستانه انتخابات يكي ازپيامدهاي نگاه بخشي به نتيجه مذاكرات است؛ نكته‌اي كه در هفته‌هاي اخير سران كاخ سفيد از بيان آن ابايي نداشتند. پس از انتشار خبر آرزوي فليپ هاموند وزير خارجه انگليس مبني بر قدرت گرفتن اصلاح‌طلبان و سخنان اوباما در مصاحبه با راديو ملي امريكا(npr) كه گفته بود با امضاي توافق، دست نيروهاي معتدل‌تر در ايران را قوي‌تر كرديم و اگر كابينه روحاني اينطور وانمود كند كه اتفاق خوبي براي مردم رقم زده‌اند، دست آنها در مقابل تندروها قوي‌تر مي‌‌شود، انتشار سخنان آقاي صادق خرازي در داخل و مايكل لدين مشاور اسبق امنيت ملي امريكا ابعاد تلخ اين پيوند بيروني و دروني را آشكار‌تر كرد.
آقاي صادق خرازي سفير اسبق ايران در فرانسه و پايه گذار حزب اصلاح‌طلب نداي ايرانيان، هفته گذشته در گفت‌وگو با، هفته‌نامه تحليلي- خبري مثلث از اصلاح‌طلباني كه گرا به دشمن مي‌‌دهند، نام مي‌‌برد و مي‌‌گويد: «من اصلاح‌طلبي كه نمادش خارج از كشور باشد و پول بگيرد را قبول ندارم. اينكه بروند و اتهام بزنند و بدوبيراه بگويند و شانتاژ كنند را قبول ندارم. كساني را يادم است كه در دوراني كه سفير بودم با خارجي‌ها مذاكره مي‌‌كردند و به دشمن گرا مي‌‌دادند، من آنها را به‌عنوان اصلاح‌طلب قبول ندارم. ليستشان را هم دارم و اگر قرار باشد روزي ارائه دهم، ارائه خواهم داد، منتها به سيستم امنيتي نخواهم داد و اگر بخواهم بدهم به مردم ايران ارائه مي‌‌دهم كه بدانيد اين آقا در دوره اصلاحات با فلان مقام ارشد اروپايي يا فرانسوي يا فلان مقام ارشد امريكايي پنهاني مذاكره كرده و گرا داده است. ما اين را قبول نداريم. اگر قرار باشد اين‌طور باشد پس حكومت شاه را بياوريم. اگر قرار بر اين باشد كه ما ته زمين هستيم و خيلي از ما لايق‌ترها وجود دارند. كساني كه در هاروارد و جاهاي ديگر خوب درس‌خوانده‌اند و با تمام نهادهاي امريكايي و اروپايي هم كانكشن دارند. اگر قرار به وابستگي باشد آنها بهتر از ما مي‌‌توانند.»
در نقطه مقابل «مايكل لدين» مشاور اسبق امنيت ملي امريكا و از چهره‌هاي برجسته محافظه‌كار هم هفته گذشته با انتشار مطلبي در نشريه «فوربس» متن كامل نامه‌اي را كه گفته مي‌‌شود از سوي سران فتنه و در پاسخ به پيام دولت امريكا نوشته شده، منتشر كرده است كه در آن نامه فتنه‌گران، نظام ايران را با «شديداللحن‌ترين» الفاظ نظير «خشن» و «ديكاتور‌» توصيف و درخواست تشديد فشارها بر ايران را مي‌‌كنند. انتشار همزمان اين دوسند بيانگر واقعيت تلخ ميدان دهي جريان تجديد نظر طلب به بيگانگان براي بازيگري در عرصه داخلي و برآورنده آرزوهاي افرادي نظير اوباما، جان كري و هاموند است.
3- نقد غير منصفانه «برجام» آفت ديگري است كه روند تحقق آن را تهديد مي‌‌كند. در اين عرصه ترديدي نيست كه در كنار نقد دلسوزانه برخي كارشناسان و تحليلگران سياسي، برخي از نقد‌ها نيز ريشه در رقابت‌هاي جناحي و سياسي داشته باشد. در اين گونه نقدها، ملاحظات نظام، ظرفيت‌هاي دستگاه ديپلماسي، آرايش صحنه مذاكرات و... در نظر گرفته نمي‌شود و معمولاً انتظاراتي مطرح مي‌‌شود كه تحقق آن عملي نيست. برخي از اين واكنش‌ها اگرچه ممكن است به دليل راهبرد تحقير آميز مسئولان اجرايي در مواجهه با منتقدان باشد، ولي ترديدي نمي‌توان داشت كه بخشي از آن هم مي‌تواند ناشي از مطالبات و انگيزه‌هاي جناحي باشد كه آن هم مضر بر روند بررسي و نقد برجام است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن