تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خداوند عزيز و جليل نقل كرده است كه فرمود: هر كار ارزشمندى كه در آن بسم ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804339629




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرانسه يا آلمان؛ برنده بازار خودروي ايران کيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۳ مرداد ۱۳۹۴ (۲۰:۴۳ب.ظ)
فرانسه يا آلمان؛ برنده بازار خودروي ايران کيست؟ گروه بين الملل خبرگزاري موج
به دنبال دستيابي ايران و گروه 1+5 به توافق هسته اي در تاريخ چهاردهم جولاي، نگاه غول هاي خودروسازي جهان به سمت بازار 80 ميليون نفري ايران برگشت. بازاري که مي تواند بسياري از اين شرکت ها را از بحران هاي اقتصادي نجات دهد و ايران را پس از سال ها تحريم، مقصد فروش خودروهاي اين شرکت ها کند.
بدون شک نمي توان نقش لابي گري شرکت هاي خودروسازي کشورهايي نظير آلمان و فرانسه را در دستيابي به توافق هسته اي ناديده گرفت. سياستمداران دو کشور در طي اين سال ها همواره از سوي سهامداران بزرگ شرکت هاي خودروسازي تحت فشار بوده اند تا با رفع تحريم ها عليه ايران بار ديگر خودروهايشان را روانه بازار بزرگ ايران کنند.
دور از ذهن نيست که شرکت هاي خودروسازي آلمان و فرانسه رقابت آشکاري براي تصرف بازار پرمصرف ايران داشته باشند. شرکت هاي بزرگ خودروسازي اين دو کشور به خوبي مي دانند که بازار ايران مي تواند سود بسياري را راهي چرخه توليد اين شرکت ها کند.
از سوي ديگر ضعف توليدات خودروسازي داخلي به دليل کيفيت پايين و قيمت بالا براي مصرف کنندگان، اين اميد را براي خودروسازان اروپايي ايجاد کرده است که پس از رفع تحريم ها بتوانند جايگزين خوروهاي داخلي ايران شوند.
در دوران تحريم ها اين خودروسازان چين بودند که با ورود خوروهاي نسبتا ارزان قيمت و نه چندان محبوب در ميان ايرانيان جاي خالي خودروسازان اروپايي را پر کرده بودند، اما؛ ايرانيان که همواره خواهان خريد اتومبيل هاي غربي بوده اند اين بار با رفع تحريم ها چشم به خودروهاي اروپايي دوخته اند.
به دنبال دستيابي ايران و شش قدرت جهاني به توافق هسته اي و با لغو تحريم ها عليه ايران در آينده اي نزديک، هيات هاي تجاري دو کشور آلمان و فرانسه با سفر به ايران اولين قدم براي ورود به عرصه رقابت با يکديگر را برداشتند.
تنها چند روز پس از امضاي توافق هسته اي در وين، هيات 60 نفري آلمان به رياست زيگمار گابريل، قائم مقام صدر اعظم آلمان و وزير اقتصاد اين کشور براي تعميق روابط سياسي و اقتصادي راهي ايران شدند.
به دنبال سفر هيات بزرگ تجاري آلمان به ايران، تحليل گراني که بر نقش سازنده اين کشور در دستيابي به توافق هسته اي تاکيد مي کردند بار ديگر چرايي اين نقش را در ظرفيت هاي بازار ايران براي استقبال از خوروسازان آلماني مي جستند. بي دليل نبود که فرانک اشتاين ماير، وزير خارجه آلمان، بيش از ساير مذاکره کنندگان اروپايي در گفت و گوهاي هسته اي نسبت به پايبندي ايران به تعهداتش ابراز خوش بيني مي کرد.
بر کسي پوشيده نيست که آلمان به عنوان قدرت برتر اقتصادي اروپا در سياست خارجي، همواره گوشه چشمي به مديران صنايع داخلي و غول هاي خودروسازي خود دارد. اين بار هم منافع اقتصادي و چرخيدن چرخ هاي صنايع بزرگ آلمان همچون چراغ راهنمايي در مسير راه سياست گزاران خارجي مي درخشيد. راهنمايي که بي شک اقتصاد آلمان را که روز به روز در حال بزرگ شدن است به زودي منتفع خواهد کرد.
بدين ترتيب ده شرکت بزرگ آلمان نظير لينده، زيمنس، مرسدس دايملر، باسف، فولکس واگن، جي آي زد و ده ها شرکت کوچکتر آلماني نمايندگانشان را راهي ايران کردند تا اولين برداشت کنندگان محصول توافق هسته اي غرب با ايران باشند. هيات تجاري آلمان با ديدار با وزير نفت، وزير امور خارجه، وزير صنعت، معدن، تجارت و وزير نيرو در ايران مراتب اشتياق خود را براي آغاز جدي مراودات تجاري با تهران نشان دادند.
گفتني است؛ فدراسيون صنعت و تجارت آلمان اعلام کرد که قرار است طي سه يا چهار سال آينده صادرات اين کشور به ايران را به بيش از ده ميليارد يورو افزايش دهد. اين حجم از صادرات به نوبه خود اهميت بازار ايران براي توليدکنندگان آلماني را آشکار مي کند.
حضور نمايندگان شرکت هاي خودروساي مرسدس بنز و فولکس واگن به همراه معاون صدر اعظم آلمان در ايران بيش از هر کسي توجه فرانسوي ها را به خود جلب کرد. خودروهاي فرانسوي نظير رنو و پژو سيتروئن سال ها بازار ايران را تصاحب کرده بودند. با اين حال آنها اولين خودروسازان غربي بودند که پس از اعمال تحريم ها بازار ايران را ترک کرده بودند و حال بايد بار ديگر براي رقابت با آلماني ها به بازار پرمصرف ايران برمي گشتند.
شرکت هاي خودروسازي فرانسه که اولين ترک کنندگان بازار ايران در زمان تحريم ها بودند، اينک بايد منتظر عواقب اين رفتار خود باشند. در همين رابطه مدير عامل ايران خودرو تاکيد کرد: «سوابق گذشته شرکاي فرانسوي و نحوه رفتار آنها با خودروسازان ايران در شرايط تحريم ها مدنظر قرار گرفته و مطابق آن در قراردادهاي جديد تدابيري مي انديشيم که آنها به سادگي نتوانند بازار خودروي ايران را ترک کنند.»
رويکرد خودروسازان فرانسوي در زمان تحريم ها در برابر ايران بسيار شبيه موضع گيري لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه در قبال مذاکرات هسته اي بود. فابيوس به عنوان مهره کارشکن در اين مذاکرات همواره با گوش سپردن به دغدغه هاي رژيم صهيونيستي نسبت به حسن نيت ايران ابراز بدبيني مي کرد. فابيوس همواره با قائل شدن محدوديت غيرمجاز بر فعاليت هسته اي ايران، موجب برهم خوردن مذاکرات هسته اي مي شد. وي بارها عنوان کرد که در مذاکرات هسته اي با ايران دغدغه هاي رژيم صهيونيستي و کشورهاي عربي شوراي همکاري خليج فارس را در نظر خواهد گرفت.
بر کسي پوشيده نيست که حضور فابيوس در مذاکرات هسته اي به طولاني شدن روند مذاکرات دامن زد. بسياري بر اين باورند که عدم وجود وي به عنوان نقش بازدارنده در مذاکرات مي توانست به دستيابي سريع تر توافق هسته اي کمک قابل توجهي کند.
سرانجام توافق هسته اي در وين امضا شد و زمينه براي لغو تحريم ها عليه ايران به وجود آمد. در اين ميان لوران فابيوس مدعي شد که سختگيري وي در مذاکرات هسته اي شانس شرکت هاي فرانسوي را در مبادلات بازرگاني با ايران کم نخواهد کرد. به دنبال اين اظهارات، ژان کريستف، مدير بخش خاورميانه اي پژو از پيشرفت مذاکرات با ايران براي آغاز مبادلات تجاري خبر داد. وي وعده داد که ايراني ها بايد منتظر يک «جهش نسل» در خودروي پژو باشند.
با اين حال نبايد ناديده گرفت که پيش از اعمال تحريم ها، خودروسازان فرانسوي نظير رنو و پژو سيتروئن بودند که بيشترين سهم از بازار ايران را به خود اختصاص داده بودند. پژو در سال 2014، سهم 29 درصدي از فروش خودروهايش در ايران را داشت. دور از ذهن نيست که پس از رفع تحريم ها اين خودروسازان فرانسوي باشند که بيشترين سهم بازار را از آن خود کنند. شرکت پژو قصد دارد سالانه 400 هزار دستگاه خودرو به ايران بفروشد و بازار ايران با توجه به سابقه اي که از آن سراغ داريم، پتانسيل استقبال از اين حجم از خودرو را دارا است.
گفتني است شرکت هاي خودروسازي فرانسوي به ايران وعده داده اند که اين بار با تکنولوژي جديدي وارد بازار مي شوند. شرکت هاي فعلي، مدل هاي قديمي تر اين خودروها را مونتاژ مي کنند. اين در حالي است که در آينده اي نزديک با برداشته شدن فشار تحريم ها، نسل جديد خودروهاي فرانسوي جايگزين خواهند شد و انتظار مي رود که مصرف کنندگان ايراني مانند قبل از آنها استقبال کنند.
در پايان مي توان متذکر شد که آنچه در حال حاضر حائز اهميت است، نحوه تعامل ايران با خودروسازان غربي است. اينکه ايران بتواند با سياستي دقيق از پتانسيل بازار بزرگ خود براي امتيازگيري از شرکت هاي خودروسازي غربي استفاده کند، امري است که بايد منتظر ماند و ديد. شايد بتوان اميدوار بود که رقابت خودروسازان غربي براي تصاحب بازار ايران، زمينه را براي بهبود کيفت خودروهاي مصرفي در ايران، صرفه جويي در مصرف انرژي و کمک به حفظ محيط زيست فراهم کند.

سارا دهاز













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن