تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814690129




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش کریستین ساینس مانیتور از نزدیکی هر چه بیشتر اعراب و اسرائیل برای مقابله با ایران


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: گزارش کریستین ساینس مانیتور از نزدیکی هر چه بیشتر اعراب و اسرائیل برای مقابله با ایران
دوری گلد از مقامات وزارت امور خارجه اسرائیل ماه گذشته گفت، کشورهای عرب سنی منطقه متحدان اسرائیل هستند. این خبر پس از آن اعلام شد که وی ماه ژوئن فاش کرد اسرائیل و عربستان سعودی در ماههای اخیر مذاکراتی محرمانه برگزار کرده اند.
به گزارش نامه نیوز، کریستین ساینس مانیتور نوشت:‌ نشانه های فزاینده ای وجود دارد که اسرائیل و کشورهای پادشاهی حاشیه خلیج فارس در حال یافتن زمینه های مشترک برای مخالفت با ایران و داعش (گروه صهیونیستی تکفیری) هستند

به گزارش «انتخاب»، دوری گلد از مقامات وزارت امور خارجه اسرائیل ماه گذشته گفت، کشورهای عرب سنی منطقه متحدان اسرائیل هستند. این خبر پس از آن اعلام شد که وی ماه ژوئن فاش کرد اسرائیل و عربستان سعودی در ماههای اخیر مذاکراتی محرمانه برگزار کرده اند.

در حالی که اظهار نظرهای مشابه و امیدوار کننده از طرف اعراب در این باره شنیده نمی شود، این اظهارنظرها نباید نادیده گرفته شود.

روابط غیر رسمی میان اسرائیل و پادشاهی های حاشیه خلیج فارس موضوعی جدید نیست. هر دو طرف اغلب در مورد منافع امنیتی متقابل به تبادل اطلاعات می پردازند. اما تحولات جدید خاورمیانه ( غرب آسیا ) نشاندهنده امکان دستیابی به موفقیت در روابط اعراب و اسرائیل است. این اتفاق ممکن است خیلی زود اتفاق نیفتد.

فعلا عاملی که موجب صلح می شود بر اساس آنچه اسرائیل و عربستان سعودی به طور مشترک با آن مخالف هستند قرار دارد، نه سودی که ممکن است از روابط دوستانه بدست بیاید و این فهرست همچنان طولانی تر می شود.

نخست، آنها توافق هسته ای ایران را بر اساس این نگرانی خود دوست ندارند که ممکن است ایران و گروههای وابسته اش در خاورمیانه ( غرب آسیا ) را شجاع تر کند.

علاوه بر این، مذاکرات برای تشکیل کشور فلسطینی در حال حاضر به نظر می رسد پس از تلاش های اخیر آمریکا برای احیای آن متوقف شده باشد. اسرائیل و عربستان سعودی نگرانند در صورتی که توافق ایران موفق شود، آمریکا درصدد کاهش حضور خود در منطقه بر بیاید. در نتیجه این خلاء قدرت، اسرائیل و عربستان سعودی ممکن است به یکدیگر نیاز پیدا کنند.

برای اینکه روابط اسرائیل و عربستان گرمتر شود، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می تواند حمایت بیشتری از طرح صلح عربی بعمل آورد که یک بسته پیشنهاد شده در سال 2002 بلافاصله پس از حملات یازده سپتامبر است. بر اساس آن طرح، اگر اسرائیل تمام زمینهای تصرف شده در سال 1967 را رها کند و با یک «راه حل عادلانه » برای فلسطینیان موافقت کند اعراب، اسرائیل را به رسمیت می شناسند. اسرائیل در مورد این پیشنهاد در آن زمان سکوت کرده بود.

اسرائیل در حال حاضر با همسایگان عرب خود یعنی مصر و اردن و همچنین مغرب روابط خوبی دارد. اسرائیل با توسعه منابع دریایی گاز طبیعی خود می تواند به یک شریک انرژی در منطقه تبدیل شود.

بررسی های اخیر توسط موسسه سیاستگذاری و استراتژی نشان می دهد تنها 18 درصد از مردم عربستان، اسرائیل را بزرگترین تهدید تلقی می کنند. بیش از نیمی از عربستانی ها، ایران و پس از آن داعش را دشمنان اصلی خود می دانند. شگفت انگیز ترین نتیجه این بود که 24 درصد از سعودیها از اتحاد با اسرائیل در مبارزه با ایران حمایت می کنند.

صلح باید از جایی شروع شود حتی اگر آغاز آن با این عقیده قدیمی باشد که دشمن دشمن من دوست من است. فقط باید دید که چگونه تفکر آقای دوری تغییر کرده است.

وی درست 12 سال پیش کتابی تحت عنوان پادشاهی نفرت: چگونه عربستان سعودی به پشتیبانی از تروریسم جهانی جدید می پردازد نوشت. وی اکنون به عربستان به عنوان یک متحد اشاره می کند.



۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن