محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846153428
تفاوت عیبجویی و خطاپوشی شخصیتها در دیوان حافظ
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۸
«نگاهی به تفاوت عیبجویی و خطاپوشی شخصیتهای زاهد و پیر مغان در دیوان حافظ با تکیه بر بیت: پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت / آفرین بر نظر پاک خطاپوشش باد» عنوان مطلبی است که پیمان شوهانی نوشته است. به گزارش خبرنگار ایسنا در خوزستان، شوهانی مدرس دانشگاه پیام نور شوش در رشته ادبیات فارسی و نیز سخنگوی انجمن دوستداران ایران شوش دانیال (ع) است. زمینه تحقیق او بیشتر شامل حافظ و فردوسی است. مطلب این نویسنده و دوستدار میراث فرهنگی که آن را در اختیار ایسنا گذاشته در پی میآید: «رشتهای بر گردنم افکنده دوست میکشد هر جا که خاطرخواه اوست یکی از راههای رسیدن به فهم و شناخت ذهن و زبان حافظ پی بردن به کنه و ماهیت بازیگرانی است که در دیوان او نقشآفرینی میکنند و حضوری فعال دارند؛ چه این بازیگران به دو رده مخالف و متضاد تقسیم میشوند. دیوان حافظ نمود بارزی از دنیای اضداد بازیگران و قهرمانان غزلیاتی است که در دو گروه مخالف هم قرار دارند. ( هر چند بازیگرانی نیز هستند که در این دو طیف جای ندارند مانند باد صبا که پیامآور بین عاشق و معشوق است و...). نخست شخصیتهایی که موافق طبع و ذهن و زبان و منش حافظ هستند و نگاه حافظ به آنها مثبت است؛ کاراکترهایی نظیر پیر (با ترکیباتی از قبیل پیر مغان، پیر گلرنگ، پیر میخانه و...)، رند، مغبچه و... که با حافظ همسو و همراه هستند و به فرموده حافظ : گر چنین جلوه کند مغبچه بادهفروش خاکروب در میخانه کنم مژگان را و دیگر، شخصیتهایی که از منظر حافظ منفور هستند و خواجه ما با آنان سر سازش و تسامح ندارد و هماره به دنبال گوهر آزادی و آزادگی است. چنان که خود میفرماید: سر به آزادگی از خلق برآرم چون سرو گر دهد دست که دامن ز جهان درچینم کسانی مانند زاهد، صوفی، محتسب، شیخ و... از آن دسته نقشآفرینانی هستند که بارها در جای جای دیوان دل شاعر شوریده ما را به درد آوردهاند و از دست و زبان آنان خواجه به ستوه آمده است تا جایی که میفرماید: شراب تلخ میخواهم که مردافکن بود زورش که تا یک دم بیاسایم ز دنیا و شر و شورش یکی از شخصیتهایی که امروز میخواهیم بدان بپردازیم کسی نیست جز زاهد. در دیوان حافظ زاهد از معنای اصلی خود که زهد ورزیدن است کاملا فاصله گرفته و با تحول و انقلابی همراه است که با ریاکاری قصد فریب دیگران را دارد و از جمله کسانی است که با افعال خود موجب تکدر خاطر و طبع لطیف لسانالغیب شده است. زاهد در دیوان حافظ بازیگری است که دو ویژگی بارز و عمده دارد که حافظ به سختی با آن سر جنگ و جدل دارد؛ نخست عجب و خودبینی و تکبر و دیگری عیبجویی از دیگران. حافظ با زیبایی هر چه تمامتر این دو صفت مذموم و نکوهیده زاهد را به رشته تحریر درآورده است. برای مبین شدن هر چه بیشتر این سخن به برخی از ابیات دیوان برای نمونه نظر میانداریم: یارب آن زاهد خودبین که به جز عیب ندید دود آهیش در آیینه ادراک انداز در مصراع اول بیت فوق این دو صفت ناپسند و مذموم زاهد یعنی خودبینی و عیبجویی از دیگران به زیبایی به تصویر کشیده شده است و در مصراع دوم بیت حافظ عاجزانه از خداوندگار خود میخواهد که دود آهی همراه با معرفت و بصیرت در آیینه ادراک زاهد قرار نهد تا دست از این صفات مذموم خود باز دارد و در راه صدق و راستی و پاکبازی قدم گذارد: برو ای زاهد و بر دردکشان خرده مگیر که ندادند جز این تحفه به ما روز الست *** عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزهسرشت که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت *** زاهد غرور داشت سلامت نبرد راه رند از ره نیاز به دارالسلام رفت *** زاهد و عجب و نماز و من و مستی و نیاز تا تو را خود ز میان با که عنایت باشد *** زاهد ار راه به رندی نبرد معذور است عشق کاریست که موقوف هدایت باشد *** برو ای زاهد خودبین که ز چشم من و تو راز این پرده نهان است و نهان خواهد بود *** برو زاهدا خرده بر ما مگیر که کار خدایی نه کاریست خرد *** مرا به رندی و عشق آن فضول عیب کند که اعتراض بر اسرار علم غیب کند *** کمال سر محبت ببین نه نقص گناه که هر که بیهنر افتد نظر به عیب کند که اگر با دقت به ابیات بالا نگریسته شود مشاهده میشود که حافظ این دو عیب زاهد را به زیبایی هر چه تمامتر به سلک نظم درآورده است. اما در مقابل این عیبجویی شخصیت زاهد کاراکتری با نام پیر مغان وجود دارد که انسانی کامل است و بر عکس زاهد نه تنها به عیب دیگران وقعی نمینهد بلکه بر عیب آدمیان سرپوش میگذارد و خطا و قصور آنان را نادیده میانگارد. حافظ در بیت مطلع غزل: صوفی ار باده به اندازه خورد نوشش باد ور نه اندیشه این کار فراموشش باد بیان میدارد که مریدان و شاگردان پیر به نزد مراد خود میروند و از دست صوفی ریایی متظاهرنما زبان به شکوه و شکایت میگشایند و با طرح این موضوع که صوفی و زاهد ریاکار خود در خلوت به شراب و بادهنوشی دست مییازند اما دیگران را از این کار بر حذر میدارند از پیر مغان چاره کار را خواستار میشوند. اما با دقت به جواب زیبای حافظ از زبان پیر مغان در بیت بعدی غزل به این عیبپوشی و باریکاندیشی نغز پیر مغان دست مییابیم: پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت آفرین بر نظر پاک خطاپوشش باد پیر مغان در جواب مریدان خود بیان میدارد که قلم صنع الهی (ترکیب قلم صنع تشبیه بلیغ است؛ چه صنع به معنای آفرینش hsj و صنع به قلمی تشبیه شده که صانع و نقاش این قلم آفریدگار عالمیان است) برای صوفی و زاهد نیز مانند دیگر آدمیان دو قطب و بعد وجودی را که عبارتند از قطب روحانی و قطب جسمانی، سرشته است و اگر صوفی و زاهد نیز بنا به اقتضای بعد جسمانی خود در نهان به بادهنوشی و گناه دست مییازد بر او حرجی نیست زیرا این عمل برآمده از قطب تاریک و جسمانی او است نه قطب رخشان روحانی او. اما بهتر آن است که آدمی با توجه به مقام خلیفةالله بودن و گوهر نابی که یزدان سرای ناسوت و لاهوت در اختیار او قرار داده است در قطب و بعد روحانی وجود خود گام بردارد و به سرحد کمال خویش دست یابد. این گونه پیر ما به زیبایی هر چه تمامتر نه تنها بر عیب صوفی خرده نمیگیرد و بر طبل رسوایی او نمیکوبد بلکه خطا و عیب او را توجیه میکند و بر آن سرپوش میگذارد. برای روشنتر شدن این کمال اخلاقی پیر که ما را رهنمون به آزادی و آزادگی عزت نفس پیر میکند نگاهی گذرا به برخی از ابیات دیوان میاندازیم: پیر دردیکش ما گرچه ندارد زر و زور خوش عطابخش و خطاپوش خدایی دارد *** نیکی پیر مغان بین که چو ما بدمستان هر چه کردیم به چشم کرمش زیبا بود پیر گلرنگ من اندر حق ازرقپوشان رخصت خبث نداد ار نه حکایتها بود *** احوال شیخ و قاضی و شرب الیهودشان کردم سؤال صبحدم از پیر میفروش گفتا نه گفتنی است سخن گرچه محرمی درکش زبان و پرده نگهدار و می بنوش *** به پیر میکده گفتم که چیست راه نجات؟ بخواست جام می و گفت عیب پوشیدن که در ابیات فوق حافظ بارها به سرپوش گذاشتن بر عیب دیگران توسط پیر مغان و خطاپوشی او اشاره صریح دارد و خواجه نازکدل ما چنان به این مقوله نغز و اخلاق عملی اعتقاد راسخ دارد که بیان میدارد از پیر میکده طریق نجات و راه رستگاری را پرسیده است که چیست؟ و پیر در جواب حافظ سرپوش گذاشتن بر عیوب آدمیان و ستار بودن را تنها راه رسیدن به کمال و رستگاری دانسته است: شعر حافظ همه بیتالغزل معرفت است آفرین بر نفس دلکش و لطف سخنش». انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
فرمانده سپاه عاشورا: محافظه کارانه از انقلاب خود دفاع نخواهیم کرد / ترویج بیتفاوتی نسبت به اصول انقلاب از برن
فرمانده سپاه عاشورا محافظه کارانه از انقلاب خود دفاع نخواهیم کرد ترویج بیتفاوتی نسبت به اصول انقلاب از برنامههای دشمن استفرمانده سپاه عاشورا گفت یکی از برنامه های دشمن در شرایط کنونی این است که اصحاب انقلاب و آنهایی را که سرسختانه از انقلاب دفاع می کنند به سوی بی تفاوتی سوقرئیس دیوان عدالت اداری تأکید کرد تفاوت مبانی حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر جهانخواران/تلاش مستکبران برای ترسیم ج
رئیس دیوان عدالت اداری تأکید کردتفاوت مبانی حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر جهانخواران تلاش مستکبران برای ترسیم جلوه مشوه از اسلامرئیس دیوان عدالت اداری بر ضرورت تکریم مراجعان و اهتمام ویژه در اعاده حقوق ایشان بر اساس آموزه های دینی و فرامین قرآنی تأکید کرد و آنرا نمونه بارز حفظ حقوخندوانه با آغاز و پایانی متفاوت
خندوانه با آغاز و پایانی متفاوت تاریخ انتشار سه شنبه 13 مرداد 1394 ساعت 10 10 | شماره خبر 2043027334254367301 تعداد بازدید 16 پ پ تیتراژهای آغاز و پایانی خندوانه تغییر خواهد کرد دوتن از هنرمندان سرشناس کشور این تیتراژها را آماده کرده اند به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روتیپ متفاوت احسان علیخانی + عکس
تیپ متفاوت احسان علیخانی عکس احسان علیخانی در یک دورهمی با تیپ متفاوت خودش همراه فرزاد فرزین عکس یادگاری گرفت باشگاه خبرنگاران احسان علیخانی مجری برنامه ماه عسل که ما همیشه او را با لباس رسمی در ذهن داریم در یک مهمانی دورهمی عکسی همراه با فرزاد فرزین گرفته است که نشان از تیپراهکارهای خلق شخصیتهای انیمیشن با هویت ایرانی بررسی میشود
دبیر دومین همایش ملی انیمیشن ایران اعلام کرد راهکارهای خلق شخصیتهای انیمیشن با هویت ایرانی بررسی میشود خبرگزاری پانا دبیر دومین همایش ملی انیمیشن ایران اعلام کرد که در این همایش به صورت کاملا علمی راهکارهای خلق شخصیتهای انیمیشن با هویت ایرانی مورد بررسی قرار میگیرد و برایفضای متفاوت رسانه در ژانر جنگ/ «نیمه پنهان» فضایی آشکار برای جنگ
فضای متفاوت رسانه در ژانر جنگ نیمه پنهان فضایی آشکار برای جنگ مستند نیمه پنهان برنامهای است که هر چهارشنبه از شبکه افق میزبان همسران معظم شهداست به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان شاید از میاشخصیتهای شناخته شده جهان درباره رهبر انقلاب چه دیدگاهی دارند؟
شخصیتهای شناخته شده جهان درباره رهبر انقلاب چه دیدگاهی دارند کتاب جلوه آفتاب شامل دیدگاه شخصیتهای داخلی و خارجی درباره رهبرمعظم انقلاب حضرت آیت الله خامنهای نوشته علی احمدیخواه از سوی دفتر نشر معارف تجدید چاپ شد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس جلوه آفتاب عنواندبیر دومین همایش ملی انیمیشن ایران اعلام کرد: راهکارهای خلق شخصیتهای انیمیشن با هویت ایرانی بررسی میشود
دبیر دومین همایش ملی انیمیشن ایران اعلام کرد راهکارهای خلق شخصیتهای انیمیشن با هویت ایرانی بررسی میشوددبیر دومین همایش ملی انیمیشن ایران اعلام کرد که در این همایش به صورت کاملا علمی راهکارهای خلق شخصیتهای انیمیشن با هویت ایرانی مورد بررسی قرار میگیرد و برای رسیدن به چنین نقطپیمان قاسمخانی برای شبکه ۲ سریال مینویسد/ طنزی متفاوت
پیمان قاسمخانی برای شبکه ۲ سریال مینویسد طنزی متفاوت شناسهٔ خبر 2876678 - شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۱ هنر > رادیو و تلویزیون علی عطشانی کارگردان سینما و تلویزیون اعلام کرد که قصد دارد سریال شبانگاهان را که داستان آن درباره سازندگان یک برنامه روشنفکری است در شبکه ۲ کارگردادورهمی متفاوت ایرانیها/ یک یادگاری برای رادیو ثبت شد
دورهمی متفاوت ایرانیها یک یادگاری برای رادیو ثبت شد شناسهٔ خبر 2874518 - سهشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۰۰ هنر > رادیو و تلویزیون تعدادی از اهالی رادیو ایران در مراسمی گرد هم آمدند تا با ضبط یک تیزر یادگاری ویژهای را برای این رسانه به جا بگذارند به گزارش خبرنگار مهر جمعی ازحافظ ممتاز قرآن در گفتوگوی مشروح با فارس مطرح کرد حفظ 9 جزء قرآن در 2 ماه/ آخرین روز 12 صفحه حفظ کردم
حافظ ممتاز قرآن در گفتوگوی مشروح با فارس مطرح کردحفظ 9 جزء قرآن در 2 ماه آخرین روز 12 صفحه حفظ کردمنخستین روز حضور در جلسه قرآن آنقدر برایش جذاب بود که از همان کودکی به حفظ قرآن علاقهمند شد تا اینکه به دلیل علاقه فراوان به حفظ کل 20 جزء اول قرآن را در مدت 3 سال و اواخر 10 جزءحافظ ممتاز قرآن در گفتوگوی مشروح با فارس عنوان کرد 8 سال تلاش برای حفظ قرآن/ ماجرای شرکت در مسابقه قرآنی که م
حافظ ممتاز قرآن در گفتوگوی مشروح با فارس عنوان کرد8 سال تلاش برای حفظ قرآن ماجرای شرکت در مسابقه قرآنی که منجر به ازدواج شددر یکی از جلسات قرآنی قم به حفظ آیات الهی علاقهمند شد اما به دلیل عدم وجود کلاس حفظ در خرمشهر با نوارهای کاست حفظ قرآن را دنبال کرد تا اینکه پس از 8 سالشخصیتهای شکرستانی در پنج نرمافزار طراحی و تولید شد
شخصیتهای شکرستانی در پنج نرمافزار طراحی و تولید شدمحمدرضا موذنزاده گفت نرمافزار نقاشخانه شکرستان در سه نسخه آی او اس اندروید و دسکتاپ و عکاسخانه شکرستان در دو نسخه آی او اس و اندروید طراحی و تولید شد به گزارش خبرگزاری فارس محمدرضا موذنزاده مدیر گروه برنامهنویسشماره معکوس اتمام جشنواره لوکارنو آغاز شد اعطای جایزه اول بخش درهای باز به فیلم «سنگر مردان دیوانه»
شماره معکوس اتمام جشنواره لوکارنو آغاز شداعطای جایزه اول بخش درهای باز به فیلم سنگر مردان دیوانهجشنواره فیلم لوکارنو در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک میشود که جایزه اول بخش جنبی درهای بازی به فیلم سینمایی سنگر مردان دیوانه محصول کشور الجزایر اعطاء شد به گزارش خبرنگار سینماییهمه تفاوت های سیندرلای جدید با نسخه نوستالژی اش
متفاوت اما وفادار همه تفاوت های سیندرلای جدید با نسخه نوستالژی اش فیلم جدید سیندرلا با کارتون نوستالژیک آن تفاوت اساسی دارد تفاوت هایی که صدای منتقدان و مردم را درآورده است هفته نامه همشهری جوان همه آنهایی که کارتون سیندرلا را در دوره بچگی خورده اند و تک تک صحنه هایش را بهعکسی از چهره متفاوت مهدی هاشمی در یک فیلم
عکسی از چهره متفاوت مهدی هاشمی در یک فیلم فرهنگ > سینما - عبدالله اسکندری چهرهپرداز مطرح سینمای ایران عکسی از مهدی هاشمی را در فیلم مرگ یزدگرد مربوط به سی سال پیش منتشر کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین فیلم «مرگ یزدگرد» بر اساس نمایشنامهای به هگزارش فارس از کنسرت «سهیل نفیسی» از ترانههای صمیمی جنوب تا غزلهای طربانگیز حافظ
گزارش فارس از کنسرت سهیل نفیسیاز ترانههای صمیمی جنوب تا غزلهای طربانگیز حافظسهیل نفیسی همواره نشان داده به راهی که در موسیقی برگزیده اعتقاد راسخ دارد دوستدار سادگی است و از پیچیدگی به دور سخت معتقد به نقش تاثیرگذار تک تک کلمات در موسیقی است و نوع بیان و خوانش او نشان دهنده ه-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها