تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850250736




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیشنهادی در مورد قانون حمایت از آمران به معروف


واضح آرشیو وب فارسی:الف: پیشنهادی در مورد قانون حمایت از آمران به معروف
بخش تعاملی الف - عبدالصمد مصلح


اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.


تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۵
یکی از آسیب های ناشی از وجود نهاد قانونگذاری پارلمانی در نظام اسلامی این است که علیرغم آنکه احکام شرعی به جهت آنکه مبتنی بر اصل علم و حکمت الهی است دارای اعتبار قطعی و غیرقابل بحث و تشکیک هستند.اما آنگاه که این احکام در روند پیاده سازی در جامعه از مجرای تصویب مجلس می گذرد سبب می شود تا عده ای آگاهانه یا ناآگاهانه با این عنوان که این ها مصوبه ی نمایندگان مجلس است به تشکیک و تردید و سنگ اندازی در مسیر اجرای آن ها بپردازند. چرا که اینها مصوبه ی نمایندگان است و آن ها هم ممکن است اشتباه کرده باشند. با این حال همواره باید بین این گونه نقدهای که اصل دین را مورد خدشه قرار می دهند با نقدهایی که متوجه شیوه ی اجرا و پیاده سازی احکام اسلام در جامعه است، فرق گذاشت و از این نوع اخیر استقبال کرد.در قضیه ی قانون «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» هم بعضا نقدهایی با ژست دلسوزانه مطرح می شود که وقتی دقت می کنیم، می بینیم اصل فریضتین (امر به معروف و نهی از منکر) را مورد خدشه قرار می دهد! نه شیوه ی اجرای آن را. مثلا معاون پارلمانی رئیس جمهور در زمان تصویب قانون در مجلس به عنوان مخالفت می گوید: « افراد با چه تشخیصی نهی از منکر می‌کنند؟ این طرح با این مواد موجب هرج و مرج خواهد شد.»! و مدعی می شود که وجود سازمان هایی مثل سازمان بازرسی و دیوان محاسبات برای نهی از منکر کافی است!همانطور که می بینیم این بیانات نقد به «شیوه ی اجرا» نیست بلکه نفی اصل واجب شرعی امر به معروف و نهی منکر است. ایشان در مورد اشکالات این قانون به خصوص به این نکته تأکید دارند که مبنای تشخیص مردم در مورد مصداق معروف و منکر چیست؟ «اگر فردا شهروندی در اداره‌ای تابلویی روی دیوار دید و خواست بلند شود و در جلسه اعتراض کند که این مصداق تجمل‌گرایی است یا نسبت به عدم تکریم خود معترض شد مطابق کدام معیار عمل کرده است؟»اگرچه در اصلاحات بعدی قانون فوق ، مصادیقی مثل تجمل گرایی یا عدم تکریم ارباب رجوع حذف شد با این حال در جواب باید گفت: اولا نهی از منکر علاوه بر آنچه در قانون فوق آمده، شرایط شرعی دیگری دارد که فرد باید آن ها را رعایت کند و ماده ۸ این طرح هم که به حق امر به معروف و نهی از منکر نسبت به مقامات دولتی و اداری و کارمندان تأکید کرده، تصریح نموده که باید «در چارچوب شرع و قانون» باشد.حدود معروف و منکر در شرع به دقت مشخص شده و در بعضی موارد مثل تجمل گرایی و تکریم ارباب رجوع یک امر عرفی است که باید به عرف متدینین رجوع شود. علی ای حال اگر در جایی نهی از منکر نسبت به رفتاری باشد که منکر بودن آن ثابت و مسلم نیست، طبیعی است که مورد حمایت قانون مورد بحث هم قرار نمی گیرد چون یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر، علم به معروف و منکر و قطعیت وقوع آن است. فارغ از برخی دلواپسی ها که نتیجه ی تبلیغات سوء می باشد با این حال نمی توان از کنار این نگرانی دولت که «نهی از منکر مردم نسبت به مدیران و مقامات و کارمندان دولت منجر به درگیری و بی نظمی خواهد شد» به سادگی گذشت به ویژه آنکه خواه ناخواه این دولت است که مجری قانون است و فعلا هم با ارسال قانون به هیئت حل اختلاف قوا از اجرای آن امتناع نموده است و این خطر وجود دارد که به خاطر چنین اشکالات جزئی اصل قانون به حاشیه راننده شود.پیشنهاد نگارنده این است که با توجه اینکه مدیران و کارمندان در محیط اداری خود را محق می دانند که شأن و اقتدار آن ها در برابر دیگران و ارباب رجوع حفظ شود، و از این جهت احتمال تنش بین ناهیان از منکر با کارمندان زیاد است، بنابراین بهتر است که فعلا امر به معروف و نهی از منکر در محیط های اداری مقید و محدود شود. به این صورت که امر به معروف و نهی از منکر نسبت به کارمندان و مقامات اداری یا باید به صورت خصوصی باشد، یا خارج از محیط اداری. و الا اگر کسی بخواهد در محیط اداری و در حضور دیگران ، کارمند یا مدیر و مسئولی را امر و نهی کند، فقط باید به صورت کتبی صورت گیرد یا درِگوشی به طوری که دیگران متوجه نشوند.و بالاخره نکته ی آخر اینکه «آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است» مورد امر و نهی قرار گرفتن یک امر ناگوار و ناخوشایند است و هیچ کس دوست ندارد که مورد امر و نهی قرار گیرد و به همین خاطر اگر خداوند که مالک و صاحب اختیار مخلوقات است چنین اجازه ی نداده بود، احدی حق نداشت به بندگان دیگر او امر و نهی از کند چون امر و نهی از شئون ولایت است و ولایت بر مخلوقات از آن خداست. و درست به همین دلیل است که در رساله ها آمده نهی از منکر باید به شیوه ای باشد که اذيّت آن كمتر و تأثير آن بيشتر است. با این حال باید در نظر داشت که این اذیت و تکلف، خود ضمانت اجرایی برای رعایت قوانین از سوی افراد است. اگر فرد قوانین را رعایت کند نباید نگرانی ای از بابت دخالت پلیس، نظارت بازرسان و همینطور نظارت مردمی یا همان امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد.








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن