تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821138070




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قهرماني در پايان فصل رويايي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: قهرماني در پايان فصل رويايي


فوتبال- مسكو - همشهري عصر:
سرانجام فصل رؤيايي شياطين سرخ با قهرماني آنها در ليگ قهرمانان اروپا به پايان رسيد تا همه چيز به كام هواداران اين تيم، شيرين شود.

در بازي نهايي جام‌باشگاه‌هاي اروپا كه در ورزشگاه لوژنيكي مسكو برگزار شد، تيم منچستريونايتد براي سومين بار در بازي‌هاي قهرماني تحت هدايت UEFA در اين سطح پيروز شد تا سرآلكس فرگوسن به اسطوره‌اي فناناپذير براي انگليسي‌ها تبديل شود.

منچستر يونايتد در رويارويي با تيم چلسي تنها در ضربات پنالتي پس از پايان وقت اضافه با نتيجه 6 بر 5 پيروز شد و بدين ترتيب براي يازدهمين بار جام قهرماني اين ليگ معتبر به كشور انگليس رسيد.

در ورزشگاه لوژنيكي كه بهترين ورزشگاه روسيه و ورزشگاهي 5ستاره شمرده مي‌شود، حدود 69 هزار و 900 تماشاگر جمع شده بودند؛ يعني چيزي حدود 15 هزار نفر كمتر از ظرفيت واقعي آن.

تماشاگراني كه از انگليس آمده بودند حدود 36هزار صندلي را به‌خود اختصاص داده بودند و ديگر صندلي‌ها در اختيار روس‌ها بود كه البته بسياري از آنها به‌دليل تملك باشگاه چلسي توسط رومن آبراموويچ، دوست داشتند آبي‌پوشان لندني پيروز اين بازي بزرگ شوند.
چمن تازه ويژه‌اي كه براي اين بازي از گلخانه به ورزشگاه آورده شده بود، اجازه مي‌داد ستارگان تكنيكي دو تيم راحت‌تر توپ را در زمين به گردش دربياورند.

من‌يونايتد در تركيب خود، ادوين فان‌درسار، وس براون، ريو فرديناند، نمانيا ويديچ، پاتريس اورا، اوون‌هارگريوز، پل اسكولز، كريستيانو رونالدو، وين روني و كارلوس ته‌وز را مي‌ديد و چلسي هم پيتر چك، ميشل اسين، ريكاردو كارواليو، جان‌تري، اشلي كول، كلود ماكه‌له‌له، ميشائيل بالاك، فرنك لمپارد، جو كول، فلوران مالودا و ديديه دروگبا را در تركيب ابتدايي خود قرار داده بود. داوري مسابقه را لوبوس ميشل از اسلوواكي برعهده داشت كه چند بار براي قضاوت داربي ايران انتخاب شده بود؛ اما هيچ گاه بازي حساس ايران را سوت نزده بود.

اولين گل را در نيمه اول كريس رونالدو در دقيقه 26 زد. اين گل به‌دليل برتري مسلم من‌يو در نيمه اول، حق طبيعي شياطين سرخ بود، اما در آخرين دقيقه نيمه اول نتيجه تغيير كرد. فرنك لمپارد بر اثر چند بار رفت و برگشت توپ و ضربه‌اي كه اسين به توپ زده بود، در موقعيت گلزني قرار گرفت و ضربه‌خود را به گل تبديل كرد تا در آخرين بازي خود براي چلسي هم كارساز باشد.

نيمه دوم اگرچه با برتري چلسي همراه بود، اما گلي نداشت. دو وقت 15 دقيقه‌اي بازي هم مانند نيمه دوم بازي گل نداشت، اما حوادثي داشت كه كارلوس ته‌وز، بازيكن آرژانتيني من‌يو را بايد محرك اصلي اين اتفاقات دانست؛ اتفاقاتي كه باعث شد باران كارت زرد بر سر بازيكنان دو تيم باريدن بگيرد.

در وقت‌هاي اضافي، داور نيمي از اخطارهاي خود در اين بازي را خرج كرد. او در اين بازي به اسكولز، ويديچ، ته‌وز و فرديناند (از منچستر يونايتد) و بالاك، ماكه‌له‌له، اسين و ريكاردو كارواليو (از چلسي) كارت زرد نشان داد و دروگبا را هم در دقيقه 116 با كارت قرمز از بازي اخراج كرد تا چلسي بدون مهاجم ساحل عاجي خود به ضيافت‌ پنالتي‌ها برود؛ اخراجي كه رومن آبراموويچ را در جايگاه ويژه به شدت عصباني كرد و واكنش‌هاي عصبي او به قدري تند بود كه دوربين‌هاي ورزشگاه هم آن را شكار كرد و همه تماشاگران ديدند كه مالك چلسي چه حالي دارد. او در آن لحظات نمي‌دانست ايستاده بازي را دنبال كند يا بنشيند.

در اواسط نيمه دوم، پيش‌بيني هواشناسي مسكو درست از آب درآمد و باران شروع به باريدن كرد. بارش باران ابتدا ملايم بود، اما در اواخر بازي شدت گرفت؛ باراني كه در ضربات پنالتي به جان تري و چلسي ضرر فراواني زد.

آغاز ضربات پنالتي، اوج هيجان و حساسيت را به تماشاگران هديه داد. ضرباتي كه تا نفر سوم بدون هيچ مشكلي پيش رفت.

ته‌وز و كريك دو پنالتي اول من‌يونايتد و بالاك و بلتي دو پنالتي اول چلسي را به گل تبديل كردند. بعد نوبت به رونالدو، بهترين بازيكن اين فصل اروپا رسيد تا پشت توپ قرار بگيرد، اما مثل اينكه او هنوز هم در شوك از دست دادن پنالتي دقيقه اول بازي رفت با بارسلونا قرار داشت و اين بار پيتر چك او را ناكام گذاشت تا كاخ آرزوهاي او در پايان اين فصل رؤيايي در آستانه نابودي قرار بگيرد.

لمپارد زننده سومين پنالتي چلسي بود كه به گل تبديل شد.‌هارگريوز و اشلي كول هم دو پنالتي ديگر را به‌ترتيب براي من‌يو و چلسي به ثمر رساندند. پنالتي ناني براي من‌يو به گل تبديل شد تا جان تري، كاپيتان چلسي پشت توپ قرار بگيرد. در اين لحظه چلسي در آستانه قهرماني قرار داشت و تماشاگران اين تيم به حالت نيم‌خيز قرار گرفته بودند تا به محض زدن گل، فرياد قهرماني سربدهند، اما تقدير، قهرماني را به نام تيم لندني ننوشته بود.

او به دليل لغزندگي زمين پس از باران، روي چمن سر خورد و پنالتي او به ثمر ننشست تا اندرسون و كالو دو پنالتي ديگر را براي دو تيم بزنند. پنالتي گيگز به گل تبديل شد و آنلكا، بازيكن پابه‌سن گذاشته چلسي پنالتي را هدر داد تا من‌يو، قهرماني خود را از دل نااميدي و غم به دست آورد.

* به‌دليل سرد شدن هوا و بارش باران و نيز نبود گل، از هيجان هواداران و تماشاچيان نيز كمي كاسته شده بود. در جايگاه طرفداران چلسي حدود 40-30 جاي خالي بود كه از انگليس به خاطر وضعيت هوا به مسكو پرواز نكرده بودند.

* پيش از آغاز بازي، تماشاگران انگليسي از سوي هر دو تيم بليت‌‌هاي آشناهاي خود كه نتوانسته بودند در بازي حضور بيابند را به قيمت مقرر مي‌فروختند. مثلاً يك انگليسي از طرفداران چلسي بليت دوستان خود كه به بازي نرسيده بودند را در محل پشت دروازه به قيمت 140 يورو به هوادار روس فروخت. چنين مواردي ديده مي‌شدند.

* پس از اينكه باران شروع به باريدن گرفت، در ورزشگاه مي‌گفتند كه روسيه تمام تلاش خود را كرده كه همه چيز براي انگليسي‌ها مناسب باشد، حتي آب و هوا هم آب و هواي انگليسي بود.

* تيم ملي روسيه نيز در ورزشگاه حضور داشت و در تركيب كامل خود شاهد بازي بود.
در پايان بازي گريه‌هاي جان‌تري كاپيتان چلسي كه نتوانست در ضربه پنالتي گل بزند، تمام نمي شد و همين تا حدي آورام گرانت مربي چلسي را آرام كرد كه ابتدا خيلي عصباني بود، اما با ديدن گريه‌هاي تري، سعي كرد كاپيتان تيم را آرام كند. بازيكنان چلسي حتي فراموش كردند كه از هواداران خود تشكر كنند، پس از چند دقيقه آنها به سوي تماشاگران رفتند و از آنان تشكر كردند.

* مراسم اهداي جوايز با موسيقي كلاسيك آغاز شد. بازيكنان منچستر كه از پيروزي بسيار خوشحال بودند، در دو رديف ايستادند تا به تيم چلسي بازي را تبريك بگويند. ابتدا اعضاي تيم بازنده، يعني چلسي با صورت‌هايي غمگين مدال‌هاي خود را دريافت كردند. به هنگام اهداي مدال‌ها دختري با لباس سنتي روسي نيز به ورزشكاران تبريك مي‌گفت.

پس از آن، مدال‌ها و جام قهرماني به منچستر يونايتد داده شد كه چندين دقيقه در سكوي برندگان پايكوبي كرده، فرياد مي‌كشيدند و از خوشحالي در پوست خود نمي‌گنجيدند.

* تماشاگران بي طرف و طرفداران چلسي، خيلي زود ورزشگاه را ترك كردند. اما طرفداران منچستر يونايتد حداقل تا نيم ساعت پس از اعطاي جوايز به شادي و تشويق مشغول بودند.
* برنده جام قهرماني 108 ميليون يورو دريافت ‌كرد. امسال براي اولين بار بازيكنان به‌خاطر افزايش سرانه پرداختي تيم‌ها، حمايت مالي از سوي حاميان خود، درآمد فروش بليت و فروش مجوز پخش تلويزيوني درآمد اضافي خواهند داشت. حتي تيم بازنده نيز مبلغي قابل توجه، حدود 38ميليون يورو به دست آورد. تا قبل از فينال نيز منچستر و چلسي هر يك 38 ميليون يورو درآمد داشتند كه با پول فينال مجموعا به 146 ميليون يورو رسيد. اين از مبلغ سال گذشته به‌طور قابل توجهي بيشتر است.
* مسكو نيز بي‌نصيب نماند و دركل، بيش از 5/44 ميليون يورو درآمد داشت.
* كريس رونالدو با گلي كه در نيمه اول به ثمر رساند، هم تيم خود را پيش انداخت و هم فاصله خود را در جدول گلزنان اين جام با ديديه دروگبا به عدد 2 افزايش داد. اين فاصله تا پايان بازي حفظ شد تا رونالدو با 8 گل زده بهترين گلزن اين فصل ليگ قهرمانان اروپا شود.
* در پايان بازي، پليس مسكو از چند درگيري بين طرفداران دو تيم در مركز شهر جلوگيري كرد. پليس مسكو كه 4500 مامور را در شهر به حالت آماده‌باش درآورده بود، آمادگي كاملي براي اينگونه برخوردها داشت. به گفته نمايندگان نيروهاي پليس، هواداران انگليسي فوتبال به رفتار تند و درگيري‌هاي مكرر مشهور هستند. با اين حال چند درگيري در نزديكي رستوران‌هايي كه در آنها فوتبال به ‌صورت مستقيم پخش مي‌شد، از جمله در خيابان‌هاي ماخووايا، ساداوايا - تريئومفالنايا و پيروايا تويرسكايا در مركز شهر كه فاصله كمي با ميدان سرخ دارند، رخ داد. در ساير نقاط مركز شهر هم دعواهايي بين گروه‌هاي هوادار ديده شد، اما هيچ كس آسيب نديد و پليس مانع بروز برخوردهاي جدي شد.
* طبق اطلاعات دريافتي از زمان نيمه دوم وقت اضافه، درگيري‌ها در شهر آغاز شد.
هواداران، ورزشگاه را از دو جهت مختلف و از بين راهروي انساني نيروهاي پليس ترك كردند و پس از آن پليس آنها را تا اتوبوس‌ها همراهي كرد.
* متروي مسكو هميشه تا ساعت يك بامداد كار مي‌كند؛ اما ديشب پس از آنكه در پايان وقت اصلي برنده بازي مشخص نشد، اعلام شد كه مترو تا ساعت 4 كار خواهد كرد تا همه بدون دغدغه بازي را ببينند.
* در كنفرانس مطبوعاتي پس از بازي، آورام گرانت، مربي چلسي گفت كه با وجود اين شكست، به تيم خود افتخار مي‌كند. او گفت: امشب ما در برابر بهترين باشگاه دنيا شكست خورديم. آن هم در ضربات پنالتي. اين چيزي از لياقت‌هاي تيم ما كم نمي‌كند. تيم ما در تمامي فصل جاري به‌خوبي كار كرد. با اين حال او نتوانست احساس خود را از اين شكست پنهان كند؛ «شكست در هر مسابقه ورزشي، غم‌انگيز است، به‌خصوص كه اين شكست براي چلسي در بازي فينال و آن هم در ضربات پنالتي به دست آمد. ما در نيمه دوم بهتر از حريف بازي كرديم و موقعيت‌هاي خطرناك بيشتري ايجاد كرديم.» گرانت در پايان سخنان خود دومين قهرماني ليگ قهرمانان اروپا را به سرآلكس فرگوسن مربي اسكاتلندي من‌يونايند تبريك گفت و او را يك مربي بزرگ ناميد.
* سر آلكس فرگوسن هم ازي را برابر و خوب قلمداد كرد و چلسي را يك حريف قابل احترام دانست. او در ضمن، اين قهرماني را حق تيم خود دانست.
* سپ بلاتر (رئيس‌فيفا)، ميشل پلاتيني (رئيس يوفا)، يوري لوژكف (شهردار مسكو) و شخصيت‌هاي مختلف از نزديك بازي را مي‌ديدند.

تاريخ درج: 2 خرداد 1387 ساعت 13:01 تاريخ تاييد: 2 خرداد 1387 ساعت 13:35 تاريخ به روز رساني: 2 خرداد 1387 ساعت 13:32
 پنجشنبه 2 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 498]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن