تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814706883




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تيم بررسي سانحه آنتونف 140 براي جمع‌بندي نهايي به کشور اوکراين مي روند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ مرداد ۱۳۹۴ (۱۰:۲۳ق.ظ)
تيم بررسي سانحه آنتونف 140 براي جمع‌بندي نهايي به کشور اوکراين مي روند موج - مسوول بررسي سانحه هواپيماي آنتونف ۱۴۰ گفت: تيم بررسي سانحه سازمان هواپيمايي کشوري جمهوري اسلامي ايران به زودي براي جمع‌بندي نهايي به کشور اکراين اعزام مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري موج، محمد شهبازي، مسوول بررسي سانحه هواپيماي آنتونف ۱۴۰، به تشريح آخرين نتايج بررسي سانحه ايران ۱۴۰ پرداخت و گفت: طبق ماده ۳۱ آيين‌نامه بررسي سوانح و حوادث هوايي (غيرنظامي) مصوب سال ۱۳۹۰ هيأت وزيران، سازمان هواپيمايي کشوري بايد در سالگرد سانحه نسبت به تهيه گزارش نهايي يا گزارش موقت اقدام کند.
وي افزود: به دنبال وقوع سانحه هواپيماي آنتونف ۱۴۰ در مرداد سال گذشته، سازمان هواپيمايي کشوري با تشکيل تيم بررسي سانحه، متشکل از ۱۱ کارگروه از متخصصين مجرب اقدام به بررسي اين سانحه کرد.
شهبازي گفت: به موازات بررسي اين سانحه توسط تيم مذکور برابر الزامات بين‌المللي مندرج در ضميمه شماره ۱۳ پيمان شيکاگو، سازمان هواپيمايي کشوري ضمن اطلاع رساني به سازمان بين‌المللي هواپيمايي کشوري (ايکائو) و کشورهاي ذي‌ربط تمهيدات لازم را جهت حضور نمايندگان کميسيون بررسي سانحه کشورهاي مشترک‌المنافع، شرکت آنتونف (طراح هواپيما)، شرکت موتورسيچ و پروگرس (طراح و سازنده موتور هواپيما)، شرکت طراح سيستم کنترل موتور و شرکت طراح ملخ هواپيما فراهم کرد.
وي خاطرنشان کرد: بنابراين آن‌ها نيز در بررسي سانحه مذکور مشارکت کردند و در بررسي اين سانحه همچنين از توان و امکانات تعدادي از شرکت‌هاي داخلي و متخصصين صنعت هوايي کشور از جمله متخصصين شرکت هسا، شرکت طراحي و ساخت موتورهاي توربيني، شرکت پارس و... بهره گرفته شد.
مسوول بررسي سانحه هواپيماي آنتونف ۱۴۰ تصريح کرد: پس از بررسي‌هاي اوليه؛ گزارش مقدماتي بررسي سانحه در ۳۷ صفحه در تاريخ ۱ آبان ۹۳ تهيه و به مبادي مربوطه ارسال شد و پس از آن تيم بررسي سانحه نسبت به تکميل بررسي‌ها به منظور مشخص کردن زواياي مختلف اين سانحه اقدام کرد.
شهبازي افزود: در اين فرايند بقاياي لاشه هواپيما مورد بررسي‌هاي دقيق کارشناسي قرار گرفت و برخي از قطعات به کارگاه‌ها و آزمايشگاه‌هاي داخلي جهت انجام آزمايش‌هاي مختلف ارسال شد. موتور سمت راست، واحد کنترل سوخت (FCU)، توزيع‌کننده سوخت و قطعات ديگر به‌طور کامل باز شده و مورد بررسي‌هاي فني و تحليل قرار گرفت.
وي ادامه داد: بررسي ساير مستندات و مدارک هواپيما و شواهد عيني و همچنين اطلاعات جعبه‌هاي سياه هواپيما و مکالمات مراقبت پرواز به‌ صورت موشکافانه توسط متخصصين داخلي بررسي شد و همچنين فرايند و نحوه عمليات نجات، اطلاعات هواشناسي و غيره مورد بررسي و ارزيابي کارشناسي قرار گرفت.
مسوول بررسي سانحه هواپيماي آنتونف ۱۴۰ يادآور شد: در مراحل مختلف کارشناسان خارجي با سفر به ايران ضمن بازديد از لاشه هواپيما و بررسي اطلاعات FDR و CVR (جعبه‌هاي سياه) هواپيما در امر بررسي اين سانحه مشارکت کردند.
شهبازي ابراز داشت: در مرحله اخير که نمايندگان کمسيون بررسي سانحه کشورهاي مشترک‌المنافع، شرکت طراح سيستم کنترل موتور و شرکت طراح و سازنده ملخ هواپيما حضور داشتند، تيم بررسي سانحه يافته‌هاي خود در ارتباط با بررسي اين سانحه، خصوصا گراف‌هاي تهيه شده از جعبه سياه هواپيما را به تيم خارجي ارائه و اقدام به تبادل‌نظر با طرف‌هاي مذکور کرد.
وي اظهار داشت: تيم بررسي سانحه مشکلات مربوط به عملکرد هواپيما، موتور و سيستم‌هاي مختلف آن را در اين سانحه مطرح و نظر تيم خارجي را جويا شد که در اين ارتباط تيم خارجي اظهارنظر در مورد برخي يافته‌هاي تيم بررسي سانحه را موکول به بررسي‌هاي تکميلي کرد.
مسوول بررسي سانحه هواپيماي آنتونف ۱۴۰ افزود: تيمي متشکل از کارشناسان بررسي سانحه با سفر به کشور اوکراين و حضور در شرکت طراح هواپيما ضمن تبادل‌نظر با شرکت سازنده پيگير دلايل برخي از اشکالات و عملکرد نامناسب هواپيما و سيستم کنترل موتور آن شد و همچنين به منظور انجام آزمايش‌هاي تکميلي بر روي محفظه احتراق موتور هواپيما قطعه مذکور به آزمايشگاه پيشرفته کشور روسيه ارسال شد که در حال حاضر برخي از آزمايش‌هاي تحت نظارت کارشناسان تيم بررسي سانحه انجام و مقرر است پس از تکميل آزمايش‌هاي گزارش تحليلي آن تحويل تيم بررسي سانحه شود.
شهبازي گفت: تاکنون در مجموع بيش از ۳۰ هزار نفر ساعت کار کارشناسي در ارتباط با اين سانحه انجام شده که خلاصه نتايج اين بررسي‌ها در تاريخ ۲۳ خرداد ۹۴در قالب يک گزارشي تکميلي در ۷۲ صفحه تهيه و به مراجع ذي‌صلاح و مربوطه ارسال شده است.
وي، خاطرنشان کرد: در طول اين مدت از نقطه نظرات متخصصان صنعت هوانوردي و شرکت‌هاي مختلف نيز در بررسي سانحه استفاده شد و حتي سناريوهاي ارائه شده توسط آن‌ها خصوصا شرکت سازنده هواپيما (هسا) به دقت مورد بررسي‌هاي کارشناسي قرار گرفته است.
مسوول بررسي سانحه هواپيماي آنتونف ۱۴۰ به تشريح سناريوهاي مطرح شده پيرامون دلايل از دست رفتن موتور هواپيما پرداخت و گفت: طبق بررسي‌هاي انجام شده سناريوي ارائه شده مبني بر اين که جريان مغشوش ناشي از هواپيماي جلويي (wake turbulence) باعث از دست رفتن موتور اين هواپيما شده است، در بررسي‌هاي دقيق کارشناسي تيم بررسي سازمان هواپيمايي کشوري، رد شد و نظريه تيم بررسي سانحه سازمان نيز پس از ارائه به طرف‌هاي خارجي مورد تأييد تيم کميسيون بررسي سوانح کشورهاي مشترک‌المنافع و شرکت آنتونف نيز قرار گرفت.
شهبازي گفت: عملکرد سيستم کنترل الکترونيکي موتور هنگام از دست رفتن موتور نامناسب بوده و اين موضوع تأثير زيادي در وقوع اين سانحه داشته است. عملکرد ناصحيح اين سيستم باعث شده است، هشدار از دست رفتن موتور به شکل صحيح و به‌موقع به خلبانان پرواز داده نشود و از طرف ديگر ملخ اين موتور نيز با تأخير فدر (feather) شده است.
وي با بيان اين که بررسي‌هاي پارامترهاي جعبه سياه (FDR) توسط تيم بررسي سانحه از عملکرد غيرمتعارف اين سيستم در حين از دست رفتن موتور حکايت دارد، افزود: بررسي‌هاي تکميلي در اين خصوص نشان داد که عملکرد نامناسب اين سيستم مي‌تواند دليل از دست رفتن موتور باشد، پس از تکميل بررسي‌ها، يافته‌هاي تيم بررسي سانحه در اين خصوص به طرف‌هاي خارجي نيز منتقل شد.
مسئول بررسي سانحه هواپيماي آنتونف ۱۴۰ گفت: براساس آزمايش‌هاي انجام شده بر روي محفظه احتراق موتور در داخل کشور وجود شکستگي در پوسته محفظه احتراق در اثر ضربه ناشي از سانحه ايجاد شده و وجود ترک در آن قبل از وقوع سانحه تأييد نشد با اين وجود به پيشنهاد طرف خارجي و به منظور انجام آزمايش‌هاي تکميلي، اين قطعه به آزمايشگاه‌هاي مجهز کشور روسيه ارسال و مقرر شده است نتايج آن به زودي در اختيار تيم بررسي سانحه قرار گيرد.
شهبازي تصريح کرد: ساير مسائل مربوط به اين سانحه از زمان بارگيري تا زمان سقوط و حتي سوابق و مستندات هواپيما، مربوط به قبل از بروز اين سانحه به دقت توسط تيم بررسي سانحه تجزيه و تحليل شده است که در گزارش نهايي ارائه خواهد شد.
وي گفت: عملکرد نامناسب سيستم کنترل موتور (SAO ۲۰۰۰) همزمان با از کار افتادن موتور سمت راست، حدود ۲ ثانيه قبل از جدا شدن هواپيما از سطح باند دليل بروز اين سانحه بوده است. البته عوامل ديگري از جمله عدم رعايت دستورالعمل‌هاي مربوط به محاسبه وزن بار و مسافر (وزن برخاست بيش از حد مجاز هواپيما) وجود باد جانبي با مؤلفه باد پشت بالا، دماي بالاي هوا و سرعت تصميم به برخاست (VR) کمتر از مقدار تعيين شده در کتاب هواپيما، عملکرد خلبانان و همچنين وزن خالي بالاي اين هواپيما در بروز اين سانحه مؤثر بوده‌اند.
وي با اشاره به تأثيرگذار بودن سوخت‌گيري بيش از مقدار مورد نياز براي اين پرواز در افزايش آتش‌سوزي بعد از برخورد هواپيما به زمين افزود: قرار بود شرکت آنتونف ظرف ده روز پس از برگزاري جلسات کارشناسي اخير گزارش خود را ارائه داده و به سؤالات تيم بررسي سانحه پاسخ دهد و همچنين گروه دوم از کارشناسان تيم بررسي به کشور اکراين اعزام شوند که تاکنون به دليل عدم اعلام آمادگي شرکت آنتونف اين گروه اعزام نشده‌اند، ولي؛ برابر پيگيري‌هاي انجام شده مقرر است تيم مذکور به زودي به کشور اکراين اعزام شوند.
شهبازي، ابراز داشت: پيش‌نويس گزارش نهايي با توجه به مقررات و الزامات بين‌المللي تهيه شده که پس از دريافت نتايج آزمايش‌هاي تکميلي محفظه احتراق از روسيه، پاسخ سوالات تيم بررسي از طراح در خصوص عملکرد نامناسب موتور و سيستم‌هاي کنترل آن و نقطه نظرات شرکت آنتونف، اين گزارش تکميل و به کشورهاي مربوطه ارسال مي‌شود.
وي تأکيد کرد: کشورهاي مذکور حداکثر ظرف مدت ۶۰ روز فرصت دارند که نظرات خود را به‌صورت مکتوب به تيم بررسي سانحه ارائه کنند و گزارش نهايي پس از دريافت اين نقطه نظرات احتمالي تکميل و براي ايکائو و ساير مبادي مربوطه ارسال مي‌شود.
مسوول بررسي سانحه هواپيماي آنتونف ۱۴۰ پيش‌بيني کرد که پيش‌نويس گزارش نهايي ظرف يک ماه و نيم آينده تهيه و براي کشورهاي روسيه و اوکراين ارسال شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن