تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813167997




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزايش ابتلا به پوکي استخوان در مردان ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ مرداد ۱۳۹۴ (۱۸:۱۲ب.ظ)
افزايش ابتلا به پوکي استخوان در مردان ايراني موج- دستيار فوق تخصصي غدد پژوهشگاه علوم غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي تهران گفت: نتايج مطالعات نشان داده است که شيوع پوکي استخوان (استئوپروز) و کاهش توده استخواني در مردان با شيب بيشتري درحال افزايش است.
به گزارش خبرگزاري، دکتر مرضيه هادوي اين موضوع را در نشست دفاع از پايان نامه خود با عنوان مقايسه شيوع پوکي استخوان در دو مطالعه فاز اول و سوم (آي موس) و عوامل مرتبط با آن در بازه زماني 1390-1380 اعلام کرد.
وي درخصوص جزئيات پايان نامه خود توضيح داد: از آن جا پوکي استخوان (استئوپروز) جزو شايع‌ترين بيماري است و مهم‌ترين عارضه آن شکستگي استئوپروتيک است و شيوع استئوپروتيک در دنيا در افراد بالاي 50 سال از هر 3 زن يک نفر و از هر 8 مرد يک نفر را درگير مي‌کند.
وي ادامه داد: با توجه به اعلام سازمان بهداشت جهاني که استئوپروز جزو يکي از چهار دشمن اصلي بشر يعني استئوپروز، سرطان، سکته قلبي و سکته مغزي است، علاقه مند به مطالعه بيشتر شدم.
هادوي در خصوص روش اجراي اين مطالعه اظهارکرد: اين مطالعه بر اساس فاز اول و سوم (آي موس) صورت گرفته و نوع مطالعه نيز به صورت توصيفي- تحليلي است، جمعيت مورد مطالعه در اين تحقيق زنان و مردان سالم در رده سني 20 تا 70 سال بودند که بر اساس نمونه گيري خوشه اي تصادفي انجام شد که فاز اول (آي موس) در سال 1379 و در پنج شهر شامل بوشهر، تبريز، تهران، شيراز و مشهد است و فاز سوم نيز در سال 1390 در شهرهاي اراک و سنندج انجام شده است.
وي افزود: پوکي استخوان (استئوپروز) در مردان بالاي 50 سال و زنان يائسه، و استئوپروز در مردان کمتر از 50 سال و زنان قبل از سن يائسگي مورد بررسي قرار گرفته است.
دستيار فوق تخصصي غدد پژوهشگاه علوم غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي تهران گفت: نتايج اين مطالعه چند نکته بسيار کليدي را نشان مي‌دهد، اول اينکه شيوع پوکي استخوان (استئوپروز) و کاهش توده استخواني در مردان با شيب بيشتري در حال افزايش است و از آنجايي که ميزان مرگ و مير به دنبال شکستگي در مردان بيشتر از زنان است، اهميت موضوع بيشتر مي‌شود.
وي افزود: دوم اينکه، با توجه به ناهمگون بودن شيوع استئوپروز در شهرهاي مختلف و از طرفي مطالعه محدود در زمينه استئوپروز در مردان، بررسي شيوع استئوپروز در مردان در شهرهاي مورد مطالعه در فاز اول (آي موس) مي‌تواند هدف مطالعات بعدي قرار گيرد.
هادوي اضافه کرد: سوم اينکه، در حال حاضر بيشتر برنامه‌هاي آموزشي و پيشگيري از استئوپروز در زنان و بويژه زنان يائسه متمرکز شده و گسترش دامنه آموزش و پيشگيري به کل جامعه از جمله گروه مردان کمک کننده خواهد بود. همچنين با توجه به افزايش جمعيت افراد مسن حتي در صورت ثابت بودن شيوع استئوپروز، در سال‌هاي آينده با خطر جدي عوارض و شکستگي رو به رو خواهيم بود.
وي ادامه داد: در نهايت تغيير شيوه زندگي و در رأس آن فعاليت بدني و تغذيه مي‌تواند نقش مهمي در پيشگيري از پوکي استخوان داشته باشد و با توجه به شيوع ديسکوردنس، کماکان سنجش تراکم استخوان در دو سايت مختلف ضروري به نظر مي‌رسد.
اين پايان نامه به راهنمايي دکتر باقر لاريجاني، و مشاوره دکتر مصطفي قرباني و دکتر بابک عشرتي در سالن استاد دکتر باستان حق پژوهشگاه انجام شده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن