محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830228150
نسخه امام سجاد(ع) برای طلب رزق و روزی
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
نسخه امام سجاد(ع) برای طلب رزق و روزی حقیقت عبادت این است كه انسان خود را بنده و مملوك خدا بداند، برای خود در مقابل خدا مالكیت و اراده مستقلی قایل نباشد، بلكه خود و دارایی خود را از آنِ خدا بداند؛ به طور كامل تسلیم اراده او باشد و به عبد بودن خود در مقابل پروردگار اعتراف كند.
به گزارش فرهنگ نیوز، عبادت، اظهار عبودیّت در پیشگاه ربوبی است خواه با توجه قلبی، خواه با اظهار زبانی یا نشان دادن با اعضا و جوارح. بنابراین جوهره دعا، عبادت است. شخصی كه دستش را پیش خداوند منّان دراز می كند، چه در ظاهر دست خود را بلند كند و یا در دل به خدا توجه پیدا كند و درِ خانه خدا گدایی نماید، عبادت كرده است؛ چرا كه این اعمال، همانا اعتراف عملی به عبودیّت خود، و ربوبیّت الهی است. دعا گرچه در ظاهر درخواست رفع نیازهای مادّی و معنوی است، ولی در واقع، اعتراف به بندگی، فقر و عجز انسان است. به همین دلیل است که در روایتی از نبی مکرّم اسلام (صلی الله علیه و آله) آمده است: "الدّعاء مخّ العبادة".(١) دعای خالصانه از این جهت که نهایت اظهار تذلّل و شکستگی و فقر و ضعف و بیچارگی در برابر خداوند غنیّ و قوی و قادر مطلق است به منزله مغز تمام عبادات است.(2)دعا، ابزاری برای بازسازی ویرانه های جامعهوضعیت معنویت و توجه به آموزه ها و تعالیم اسلامی در دوران امامت امام حسین و امام سجاد (علیهماالسلام) چنان اسفناک و فضاحت بار بود و مردم به قدری در منجلاب فساد و دنیاطلبی فرو رفته بودند که همین مردم جامعه اسلامی، ولیّ و امام زمان و سبط پیامبر(علیهماالسلام) خود را با فجیع ترین وضع به شهادت می رسانند.(3) جابر در روایتی از امام سجاد (علیه السلام) نقل می کند که ایشان فرمودند: ما نمی دانیم با مردم چه کنیم! اگر آنچه از پیامبر (صلی الله علیه و آله)شنیده ایم نقل کنیم، می خندند (و مسخره می کنند)، اگر نقل نکنیم طاقت نمی آوریم! (4)از طرفی فشار و اختناق و رعب و وحشتی که بر جامعه آن زمان حاکم بود، به امام سجاد (علیه السلام) اجازه نمی داد که بخواهد بی پرده و صریح با مردم سخن بگوید. بنابراین حضرت زین العابدین علیه السلام چاره ای ندارد جز اینکه برای بازسازی این ویرانه تباه شده و احیاء قلبهای مرده مردم و بازگرداندن روح معنویت به این جامعه نالایق، از طرق غیرمستقیم وارد شود. یکی از شیوه های حضرت برای انتقال آن معارف توحیدی فراموش شده، استفاده از ابزار دعاست.صحیفه سجادیه که شامل بخش قابل توجهی از دعاهای امام زین العابدین علیه السلام است، عالی ترین نمونه فکری و اعتقادی در خداشناسی، انسان شناسی، جهان شناسی و اصول اخلاقی و اجتماعی است. در این مجال کوتاه برآنیم تا نگاهی داشته باشیم مختصر و اجمالی به دعای بیست و نهم صحیفه سجادیه.نگاهی متفاوت به فقر و تنگدستیحضرت زین العابدین علیه السلام هنگامی که مبتلا به تنگدستی می شدند، این دعا را با خود زمزمه می کردند. همچنانکه پیش تر نیز اشاره کردیم، یکی از شواهدی که ثابت می کند ادعیه امام سجاد علیه السلام یک حرکت فکری و فرهنگی در جهت مبارزه با انحطاط آن روز جامعه ی به ظاهر اسلامی بود، محتوای عمیق و ژرف این ادعیه است.در این دعا، حضرت صرفا به دنبال اظهار عجز و فقر و تنگدستی خود در پیشگاه ذات ربوبی نیست بلکه قصد دارد تا از این طریق، یک دیدگاه ناب و توحیدی در تأمین روزی را به مخاطبین خود معرفی کند. حضرت در فرازهای ابتدایی این دعا چنین می فرمایند:«اللَّهُمَ إِنَّكَ ابْتَلَیْتَنَا فِی أَرْزَاقِنَا بِسُوءِ الظَّنِّ، وَ فِی آجَالِنَا بِطُولِ الْأَمَلِ حَتَّى الْتَمَسْنَا أَرْزَاقَكَ مِنْ عِنْدِ الْمَرْزُوقِینَ، وَ طَمِعْنَا بِآمَالِنَا فِی أَعْمَارِ الْمُعَمَّرِینَ»؛خداواندا تو ما را به سوء ظن در روزی هایمان مبتلا کردی به گونه ای که برای به دست آوردن روزی تو به روزی خوارانت متوسل شدیم! تو ما را گرفتار آرزوهای دور و دراز در طول مدت عمرمان کردی آنچنانکه طمع عمر کسانی را نمودیم که عمرهای طولانی داشتند!دو نکته ای که در مورد این فراز باید مورد توجه قرار بگیرد این است كه:اولا، "حرام" روزی نیست یعنی شخصی كه به سراغ حرام رفته عمداً روزی حلال خود را پشت پا زده، آنچه كه رزق اوست نخورده و آنچه كه میخورد رزق او نیست، کسانی که از كسبهای محرّم چیزی به دست میآورند، رزقشان را نخوردهاند و آنچه كه میخورند رزق دیگری است چون رزق آن است كه رازقش خدا باشد و چون حرام را نمیشود به خدا اسناد داد پس این كسی كه حرام میخورد رزق نیست، روزی دیگری را دارد میخورد. (5)امام سجادثانیا: اسلام از ما می خواهد در عین حال که در طلب روزی تلاش می کنیم، ذهن و قلب و دلمان نباید حتی برای یک لحظه هم دغدغه کم و زیاد شدن روزی را داشته باشد. امام صادق علیه السلام فرمودند: امیرالمومنین علیه السلام بارها و بارها می فرمود: به یقین بدانید كه خداوند براى هیچ بنده اى - اگر چه سخت چاره جویى كند و به شدت در جست و جوى روزى باشد و براى آن نقشه هاى كارساز بكشد - افزون بر آن چه در كتاب استوار (قضا و قدر، یا لوح محفوظ) رقم زده، روزى مقرر نداشته است. و رزق و روزی هیچ بنده ای هم به خاطر ضعف و نقص او در چاره جویی، کمتر از آن چه برای او در لوح محفوظ مقدر شده است، نخواهد بود.(6)در ادامه دعا، حضرت می فرمایند:«فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ هَبْ لَنَا یَقِیناً صَادِقاً تَكْفِینَا بِهِ مِنْ مَئُونَةِ الطَّلَبِ، وَ أَلْهِمْنَا ثِقَةً خَالِصَةً تُعْفِینَا بِهَا مِنْ شِدَّةِ النَّصَبِ» ؛ خدایا، پس بر محمد و آل او درود فرست و آن چنان یقین درست و صادقی به ما عطا كن كه هرگز در طلب روزى به دشوارى و سختى مبتلا نگردیم و اطمینان خالصى عطا فرما كه به رنج و مشقت هاى بسیار دچار نگردیم.پر واضح است که مقصود از دشواری و رنج و مشقت در طلب روزی در این دعا، سختی های جسمانی و فیزیکی نیست. به این دلیل که حضرت از خداوند می خواهد که سختیها و دشواریهای طلب روزی را به وسیله یقین درست و صادق، از ایشان دور کند. خستگی فیزیکی با استراحت مرتفع می شود نه با یقین و اطمینان قلبی. بنابراین مراد امام علیه السلام در این فراز، درخواست مرتفع شدن بیماری های قلبی سوء ظنّ به خدا و بلند پروازی های دنیوی در طلب روزی است. امام صادق علیه السّلام در روایتی می فرمایند: "... روزى را نه شره و آز حریص می آورد و نه نخواستن ناخواه آن را رد می كند، و اگر شخصىاز شما چنان كه از مرگ می گریزد، از روزیش بگریزد روزیش به او برسد، همچنان كه مرگ به او می رسد. سپس فرمود: خدا به عدالت و داد خویش نشاط و آسایش را در یقین و رضا قرار داده و غم و اندوه را در شك و ناخرسندى." (7)امام علیه السلام در ادامه دعا می فرمایند:«وَ اجْعَلْ مَا صَرَّحْتَ بِهِ مِنْ عِدَتِكَ فِی وَحْیِكَ، وَ أَتْبَعْتَهُ مِنْ قَسَمِكَ فِی كِتَابِكَ، قَاطِعاً لِاهْتِمَامِنَا بِالرِّزْقِ الَّذِی تَكَفَّلْتَ بِهِ، وَ حَسْماً لِلِاشْتِغَالِ بِمَا ضَمِنْتَ الْكِفَایَةَ لَهُ »؛ وعده ى قاطعانه اى را كه با وحى به ما ابلاغ فرموده و سپس در کتابت بر آن وعده سوگند خورده ای، موجب اطمینان خاطر ما گردان تا در طلب روزى به اعتدال عمل كنیم و با اشتغال بیش از حد به كارى كه تو آن را كفایت فرموده اى، عمر خود را صرف ننماییم.وعده ی قاطعانه ای که به تعبیر امام علیه السلام موجب اطمینان خاطر ما در طلب روزی می شود آیاتی است که ایشان در ادامه همین فراز، بیان می فرمایند:«فَقُلْتَ وَ قَوْلُكَ الْحَقُّ الْأَصْدَقُ، وَ أَقْسَمْتَ وَ قَسَمُكَ الْأَبَرُّ الْأَوْفَى: وَ فِی السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما تُوعَدُونَ. ثُمَّ قُلْتَ فَوَ رَبِّ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ ما أَنَّكُمْ تَنْطِقُونَ »؛ تو خود گفته اى و گفتار تو حق و صادقانه ترین سخن است که "روزى شما و وعده هایى كه داده ایم، در آسمان ثابت است" و سوگند یاد كرده اى و سوگند تو راست ترین سوگند است که "به پروردگار آسمان و زمین سوگند، روزى شما ثابت است، آن چنان كه سخن مى گویید."در حدیث قدسی آمده است که شما برای بقاء و ماندن آفریده شده اید نه برای فناء و نابودی.(٨) تلاش برای کسب رزق و روزی تا جایی لازم و ممدوح است که باعث نشود ما به ورطه ی خطای محاسباتی در نگرش خود به حقیقت دنیا و آخرت گرفتار آییم. رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: مرا با دنیا چه كار؟ حكایت من و دنیا حكایت سواریست كه در روز گرمى درختى برایش بپا شده و او در زیر آن درخت خواب قیلوله (كوتاهى) نموده، سپس كوچ كرده و درخت را واگذاشته است. (٩)پی نوشت ها:1) وسایل الشیعة، ج7، ص 27.2) علامه طباطبایی ره در تفسیر المیزان میفرماید: آیه شریفه:" وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَكُمْ، إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِینَ" (و پروردگارتان فرمود: مرا بخوانید تا دعایتان راى مستجاب كنم، كه آن كسانى كه از عبادت من استكبار مى كنند به زودى خوار و ذلیل به دوزخ در مىآیند. سوره مومن آیه 60) هم دعوت به دعا مى كند، و هم وعده اجابت مى دهد، و هم علاوه بر این دعا را عبادت مى خواند، زیرا نمى فرماید كسانى كه از دعا به درگاه من استكبار مى كنند، خوار و ذلیل به دوزخ وارد می شوند، بلكه به جاى آن مى فرماید كسانى كه از عبادت من استكبار مى كنند، چنین و چنان می شوند و با این بیان خود تمامى عبادت ها را دعا مى خواند، براى اینكه اگر منظور از عبادت، تنها دعا، كه یكى از اقسام عبادت است باشد ترك دعا، استحقاق آتش نمىآورد بلكه منظور ترك مطلق عبادت است كه استحقاق آتش مىآورد، پس معلوم مىشود مطلق عبادتها دعایند. علامه طباطبایی، تفسیر المیزان، ج2، ص33.3) مَا تَوَهَّمْتُ یَا شَقِیقَ فُوَادِی/ كَانَ هَذَا مُقَدَّراً مَكْتُوبَا، بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج45، ص: 115.4) الکافی (ط.الاسلامیة)،ج3،ص234.5) المیزان، ج3، ص 137.6) الکافی(ط.الاسلامیة)، ج5، ص 81.7) همان، ج2، ص 57.8) غرر الحکم و درر الکلم، ص 272.9) الکافی(ط.الاسلامیة)، ج2، ص 134.
++++ منبع: تبیان
94/5/17 - 11:39 - 2015-8-8 11:39:08
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]
صفحات پیشنهادی
نسخه خطی دیده نشده از ترجمه فرمان امام علی(ع) به مالک اشتر با خط قوام السلطنه /عکس
نسخه خطی دیده نشده از ترجمه فرمان امام علی ع به مالک اشتر با خط قوام السلطنه عکس فرهنگ > تجسمی - بسیاری احمد قوام ملقب به قوامالسلطنه را به سیاستمدار بودنش و البته نقش پررنگ او در حادثه تلخ کشتار مردم در 30 تیر 1331 میشناسند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این سیاسامام جمعه موقت اهواز:متن جمع بندی مذاکرات، پیروزی های فراوانی برای کشور دارد
امام جمعه موقت اهواز متن جمع بندی مذاکرات پیروزی های فراوانی برای کشور دارد اهواز-ایرنا-امام جمعه موقت اهواز گفت متن جمع بندی مذاکرات هسته ای نکات مثبت زیادی دارد و پیروزیهای بسیاری را برای کشور به دنبال دارد چرا که در این توافقنامه هیچکدام از مراکز هسته ای ایران تعطیل نمی شودامام جمعه بندرعباس: نقش پررنگ رهبری در پیروزی مذاکرات بر همه هویداست
امام جمعه بندرعباس نقش پررنگ رهبری در پیروزی مذاکرات بر همه هویداستامام جمعه بندرعباس گفت نقش پررنگ مقام رهبری در پیروزی مذاکرات بر همه هویداست به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس آیتالله غلامعلی نعیمآبادی ظهر امروز در خطبههای نماز جمعه با بیان اینکه رهنمودهابرخی دلواپس پیروزی اصلاحطلبان هستند/نگران اقدام خلاف عرف در بررسی صلاحیتها نیستیم
مرعشی در گفتوگو با ایلنا برخی دلواپس پیروزی اصلاحطلبان هستند نگران اقدام خلاف عرف در بررسی صلاحیتها نیستیم عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران خطاب به نمایندگان تندرو مجلس تاکید کرد ایکاش شما هم دراین سالها به مردم خدمتی کرده بودید که امروز لازم نبود برای فرار از دلواپسی خود بهرئیس بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج خبر داد تعویض 40 درصد از تختهای بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج
رئیس بیمارستان امام سجاد ع یاسوج خبر دادتعویض 40 درصد از تختهای بیمارستان امام سجاد ع یاسوجرئیس بیمارستان امام سجاد ع یاسوج با اشاره به اقدامات انجام شده در بیمارستان امام سجاد ع این شهر در طول طرح تحول سلامت یکی از این اقدامات را تعویض 40 درصد از تختهای بیمارستان ذکر کردفارس گزارش میدهد روستازادههای ایلامی نخستین پیروزی جنگ را رقم زدند/ اصلاحطلبان و اصولگرایان متدین و متعهد ح
فارس گزارش میدهدروستازادههای ایلامی نخستین پیروزی جنگ را رقم زدند اصلاحطلبان و اصولگرایان متدین و متعهد حرکت هاشمی را محکوم کنند هاشمی این روزها پر است از کینه و شکستبچههای روستازاده نخستین پیروزی دوران دفاع مقدس در جبهههای ایلام را رقم زدند هاشمی 40 درصد ملت ایران را مورفلسفه تلاش برای رزق روزی تقسیم شده
پرسمان فلسفه تلاش برای رزق روزی تقسیم شده خداوند ارزاق را مقدر ساخته و زیاد و كم نموده و بر حسب تنگى و وسعت معیشت آن را تقسیم كرده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیات وروایاتی در منابع اسلامی موجود است که به تقسیم روزی اشاره دارد خداوند درسوره زخرف آیه 32 میفرماید "قسمحمد هاشمی: تنها راه پیروزی در انتخابات مجلس ائتلاف است/سبد رای اصلاح طلبان، اعتدالگرایان و گروههای اصولگرا
محمد هاشمی تنها راه پیروزی در انتخابات مجلس ائتلاف است سبد رای اصلاح طلبان اعتدالگرایان و گروههای اصولگرا با یکدیگر تفاوت دارد رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت مذاکرات هستهای و توافق صورت گرفته بر پایه آن یک امر ملی است و امری جناحی و گروهی نیست به گزارش نامه نیوزرئیس بیمارستان امام خمینی دهدشت خبر داد راهاندازی مرکز سونوگرافی در کلینیک امام سجاد(ع) دهدشت
رئیس بیمارستان امام خمینی دهدشت خبر دادراهاندازی مرکز سونوگرافی در کلینیک امام سجاد ع دهدشترئیس بیمارستان امام خمینی دهدشت از راهاندازی مرکز سونوگرافی با ارائه خدمات دولتی در کلینیک امام سجاد ع خبر داد سیدامیر مولاییفر در گفتوگو با خبرنگار فارس در کهگیلویه اظهاررئیس بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج خبر داد انجام 63 آزمایش جدید در بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج
رئیس بیمارستان امام سجاد ع یاسوج خبر دادانجام 63 آزمایش جدید در بیمارستان امام سجاد ع یاسوجرئیس بیمارستان امام سجاد ع یاسوج با اشاره به افزایش 153 درصدی آزمایشات در این بیمارستان از انجام 63 آزمایش جدید در بیمارستان امام سجاد ع یاسوج خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوجدر کنگره امام سجاد (ع) محقق میشود میزبانی مجمع جهانی اهل بیت (ع) از 600 شخصیت برجسته جهان اسلام
در کنگره امام سجاد ع محقق میشودمیزبانی مجمع جهانی اهل بیت ع از 600 شخصیت برجسته جهان اسلامدبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور از میزبانی مجمع جهانی اهل بیت ع از 600 شخصیت برجسته محقق و اندیشمند جهان اسلام در جریان کنگره امام سجاد ع خبر داد به گزارشعارف:اصلاح طلبان راهی غیر از پیروزی در انتخابات پیش رو ندارند/اصلاح طلبان باید منافع و سهم خواهی جناحی و حزبی
عارف اصلاح طلبان راهی غیر از پیروزی در انتخابات پیش رو ندارند اصلاح طلبان باید منافع و سهم خواهی جناحی و حزبی خود را کنار بگذارند عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت اصلاح طلبان باید پیروز انتخابات پیش رو باشند و بهترین راهبرد تحقق این موضوع دستیابی به اجماع نظر در مورد کاندیداهاست راجمالی/ رحیمپور ازغدی پیش از خطبههای نمازجمعه تهران: تجدیدنظرطلبی برای عدول از مکتب امام خط قرمز انقلاب است/
اجمالی رحیمپور ازغدی پیش از خطبههای نمازجمعه تهران تجدیدنظرطلبی برای عدول از مکتب امام خط قرمز انقلاب است به دنبال عقلانیت جهادی هستیمعضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما طرفدار اجتهاد هستیم اما با تحجر و قشریگری هم مخالفیم گفت ما به دنبال عقلانیت جهادی به معنای محعارف:اصلاحطلبان در پیروزی احمدینژاد در سال 84 سهیم بودند/آماده نیستیم که حتی یک نفر ناعادلانه و نابحق رد صلا
عارف اصلاحطلبان در پیروزی احمدینژاد در سال 84 سهیم بودند آماده نیستیم که حتی یک نفر ناعادلانه و نابحق رد صلاحیت شود جمعی از فعالان رسانهای مطبوعات خبرگزاریها و سایتهای خبری به مناسبت روز خبرنگار با محمدرضا عارف عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار کردند روز نو جمعی از فعالامام جمعه بیرجند: برخی با دانش خود بهدنبال قدرتطلبی هستند
امام جمعه بیرجند برخی با دانش خود بهدنبال قدرتطلبی هستندامام جمعه بیرجند گفت بعضیها علم را برای اینکه منجر به ثروت شود و بعضیهای دیگر نیز برای قدرت یاد میگیرند به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند حجتالاسلام و المسلمین علی رضایی ظهر امروز در نشست شورای اداری خراسان جنوامام رضا(ع) زیباترین سرمایهها برای بشر سرگردان امروزی هستند
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۵ نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت ائمه اطهار ع و از جمله حضرت رضا ع بهترین چراغها و زیباترین سرمایهها و ماندگارترین یادگارها برای بشریت و جامعه سرگردان امروزی ما بویژه نسل جوان ماست به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیتامام جمعه موقت کوهبنان: دنیا مبهوت پیروزی ایران در مذاکرات شد
امام جمعه موقت کوهبنان دنیا مبهوت پیروزی ایران در مذاکرات شدامام جمعه موقت کوهبنان گفت دنیا از پیروزی به دست آمده توسط ایران اسلامی در مذاکرات مات و مبهوت شد به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان حجتالاسلام سیداحمد موسوی ظهر امروز در خطبههای نمازجمعه این هفته کوهبنان-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها