تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كارى او را اندوهگين و به خود مشغول كند و او با اخلاص براى خدا بسم اللّه‏ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813205595




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استراتژي 5 ساله براي اکوتوريسم تالاب انزلي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ مرداد ۱۳۹۴ (۹:۵۱ق.ظ)
استراتژي 5 ساله براي اکوتوريسم تالاب انزلي موج - مدير کل اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان گفت: رسيدگي به وضعيت تالاب انزلي به عنوان يک جاذبه طبيعي گردشگري و پيگيري در جهت حفاظت آن در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاري موج، با همکاري مشترک اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گيلان، سازمان حفاظت محيط زيست و گروه همکاري‌هاي ژاپن (جايکا)، استراتژي پنج ساله اکوتوريسم تالاب بين المللي انزلي تدوين شده است.
رضا عليزاده، ادامه داد: اين اداره کل در قالب کميته طبيعت گردي استان و نيز فعال کردن زير کميته تخصصي اکوتوريسم تالاب‌ها با محوريت تالاب انزلي با مشارکت اداره کل حفاظت از محيط زيست و مشاور شرکت همکاري‌هاي بين المللي ژاپن (جايکا) اقدام به شناخت و بررسي مشکلات فعلي در اين تالاب کرده است.
وي گفت: نابودي گونه‌هاي گياهي و جانوري، تحليل رفتن فرهنگ بومي، ارزش‌هاي سنتي و فرهنگي، سست شدن چارچوب خانواده‌هاي روستايي، عدم استقبال از تورهاي طبيعت به دليل کيفيت پايين برگزاري تورها، تمايل نداشتن مسافران به اقامت طولاني تر به دليل فقدان جذابيت تورهاي طبيعت از جمله مشکلات فعلي گردشگري در تالاب انزلي محسوب مي‌شود.
مدير کل اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گيلان در ادامه اذعان داشت: عدم سود رساني به جامعه روستايي اطراف تالاب در تورهاي طبيعت برگزار شده و کوتاه بودن مدت زمان تورهاي طبيعت گردي در تالاب از ديگر موانع توسعه توريسم در تالاب است.
عليزاده با اشاره به نداشتن جذابيت‌هاي لازم در تورهاي طبيعت گردي در تالاب انزلي اظهار کرد: عدم توجه به حساسيت‌هاي حيات وحش توسط راهنمايان و گردشگران در تورهاي طبيعت گردي و عدم آگاهي راهنمايان نسبت به علم و فن تفسير منابع طبيعي و فرهنگي نکته بسيار مهمي است که رفع آن مورد توجه ويژه قرار گرفته است.
وي در ادامه خاطرنشان کرد: عدم توانمندي راهنمايان در استفاده از تکنيک‌هاي تورگرداني طبيعت و عدم تنوع و يکنواختي تورهاي طبيعت گردي نيز از ديگر مشکلاتي است که هم اکنون گردشگري تالاب بين المللي انزلي با آن رو به رو است.
مدير کل اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گيلان تصريح کرد: تدوين استراتژي پنج ساله اکوتوريسم تالاب انزلي و استفاده از قابليت‌هاي بالقوه گردشگري روستايي با محوريت اکوتوريسم در روستاهاي اطراف تالاب انزلي در دستور کار قرار دارد.
وي به برگزاري جلسات هفتگي کميته طبيعت گردي به صورت دو بار در هفته با عنوان زير کميته اکوتوريسم تالاب با حضور نمايندگان محيط زيست و مشاور اکوتوريسم شرکت همکاري‌هاي بين المللي ژاپن اشاره کرد.
اين مقام مسوول در استان گيلان، تهيه و تحليل داده‌هاي آماري گردشگران تالاب به منظور شناسايي وضعيت موجود ميزان ورود گردشگران به تالاب را از جمله برنامه‌هاي اين کميته عنوان کرد.
عليزاده با اشاره به استخراج منابع تفسيري در بيش از 50 روستاي اطراف تالاب بين المللي انزلي تصريح کرد: استراتژي توسعه تورگرداني تالاب با استفاده از منابع طبيعت و فرهنگ با تاکيد بر استفاده از منابع به جاي استفاده مستقيم از منابع در دستور کار قرار دارد.
وي همچنين از انجام مصاحبه با جامعه محلي روستاهاي حاشيه تالاب انزلي و ريش سفيدان محلي روستاهاي اطراف تالاب جهت استخراج منبع تفسيري خبر داد.
مدير کل اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گيلان اذعان داشت: در اين راستا کتاب منابع تفسيري با استفاده از 180 تم تفسيري طبيعت و فرهنگ روستاهاي تالاب انزلي به منظور توسعه تورگرداني بر مبناي اصول اکوتوريسم در دست چاپ است که به زودي منتشر خواهد شد.
به گفته اين مقام مسوول در استان گيلان، مطالعات کتابخانه اي از پايان نامه‌هاي دانشگاه آزاد اسلامي رشت و پژوهشگاه ميراث فرهنگي استان گيلان نيز در اين راستا صورت گرفته است.
مدير کل اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گيلان از بررسي تأثيرات منفي گردشگران به خصوص تورهاي ورودي بر طبيعت و ارتقاي آگاهي‌هاي عمومي گردشگري و حفاظت از محيط زيست در بين جامعه روستايي اطراف تالاب انزلي خبر داد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن