واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: ˝ شب نقش ˝ در تالار حافظ نقشی از خاطره زد خبرگزاری پانا: آیین نکوداشت استاد «علیرضا عطروش» به پاس یک عمر فعالیت او در عرصه هنرهای تجسمی با عنوان «شب نقش» برگزار شد.
۱۳۹۴ جمعه ۱۶ مرداد ساعت 16:24
به گزارش خبرگزاری پانا، بهزاد مریدی با بیان اینکه خلاقیت آموختنی است ولی منش برتر همه آنهاست، علوم شناختی را مرهون هنر دانست و افزود: هنر شناختی، امروز بسیار مهم است و رشته ها و همه علوم نمی توانند خود را از علوم شناختی جدا بدانند. عامل انگیزش، عامل محیطی و عامل عاطفی ۳ عنصری است که امروز بدون این عوامل زیست میسر نیست. اگر همه مهارت خویش را به کار بگیریم و عطوفت را از آن خارج کنیم یقین بدانیم چیزی به جا نمی ماند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هنرمندان را نمی توان تنها با آثار آنان شناخت، ادامه داد: اگر همه عطوفت خویش را به کار گیریم و نتوانیم عامل انگیزشی را بیرون بیاوریم باز ممکن نیست و اگر همه عوامل باشد و عوامل محیطی میسر نشود بدیهی است که نمی توانیم بالنده شویم. مدیرکل ارشاد فارس ادامه داد: در شرایطی امروزی هنر نیازمند بازگشت به دهه های پیشین و شکل گیری دوباره حلقه های مرید و مرادی است. وی با ستایش آیین های پاسداشت بزرگان فرهنگ و هنر، گفت: تا حلقه های شاگرد و استادی شکل نگیرد امکان خلاقیت فراهم نخواهد شد. مدیر فرهنگ و ارشاد فارس همچین در این آیین از برگزاری مراسم یادمان استاد احمد علامه دهر، استاد تئاتر و هنرهای نمایشی فارس خبر داد و گفت: آذرماه امسال برای نخستین بار دوسالانه بین المللی گرافیک ایران در شیراز برگزار می شود. تاسیس موزه هنرهای معاصر در شیراز با درایت هنری ممکن می شود بهنام کامرانی هنرمند تجسمی نیز در این آیین که با حضور شاگردان و هم نسلان استاد عطروش برگزار شد، برگزاری آیین های بزرگداشت را ناشی از درایت مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و رسمی به یادماندنی خواند و خواستار تاسیس موزه هنرهای معاصر در شیراز شد. وی در اهمیت شیوه تدریس عطروش، اشاره کرد: او خود را از کلاس حذف می کرد، زیرا این گونه شاگردان می توانستند به شاگردان درس دهند و استاد در مقام کارگردانی ظاهر شود. به حدی که رقابتی میان شاگردان استاد عطروش، استاد غلامحسین صابر و استاد حسن مشکین فام پدید آمده بود، از این رو، فضای کلاس های او یگانه بود. وی ثبت موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی و روح زندگی در شیراز را از ویژگی های آثار استاد عطروش، عنوان کرد و افزود: سایه عطروش روی هیچ یک از شاگردان وی سنگینی نکرد. دیگر هنرمند تجسمی که از شاگردان عطروش بوده است نیز در این نکوداشت، ابراز کرد: دهه شصت فضایی در شیراز حاکم بود که می توان آنرا آغازی بر مطرح شدن هنرهای تجسمی در ایران دانست. آزادی تکنیک و روش های نو در کلاسهای عطروش تجربه شد کورش گلناری با بیان اینکه تا پیش از این دوره، کار نو کردن و تحرک در این شهر با مینیاتور عجین بود، ادامه داد: پس از این دوره، شرایط آزادی تکنیک و اسلوب و روش های نو در کلاسهای عطروش تجربه شد. وی بیان کرد: رفتاری که باید در آینده در دانشگاه به عنوان شیوه کار می آموختیم را در کلاسهای عطروش تجربه کردیم. در ادامه این مراسم هنرجویان ادوار مختلف، لوحی به یادبود او همراه با امضای خود تقدیم استاد عطروش کرده و با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، استادان هنرهای تجسمی و بخشی از اهالی فرهنگ از سردیس و تمبر یادبود علیرضا عطروش رونمایی شد. *در نکوداشت استاد علیرضا عطروش از نخستین مجلد(به نام این نقاش و عکاس برجسته) از مجموعه مفاخر استان فارس که به کوشش حسن دهقان تهیه شده بود نیز پرده برداری شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]