تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819918427




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ترکيه به دنبال بازسازي نقشي جديد در منطقه است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ مرداد ۱۳۹۴ (۱:۳۸ق.ظ)
کارشناس مسائل خاورميانه در گفتگو با موج: ترکيه به دنبال بازسازي نقشي جديد در منطقه است موج - کارشناس مسائل خاورميانه اظهار کرد: در ملاقات اردوغان با نوازشريف احتمالاً توافق هسته اي جمهوري اسلامي، مناقشات منطقه، مسائل اقتصادي دو کشور مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.
عباس پرورده، کارشناس مسائل خاورميانه در گفتگو با خبرنگار بين الملل موج درباره سفر رئيس جمهور ترکيه به پاکستان گفت: سفر اخير رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه به پاکستان، هشتمين سفر او به پاکستان است.
وي ادامه داد: البته اردوغان پس از تصدي پست رياست جمهوري در ترکيه اين اولين بار است که به پاکستان سفر کرده است.
اين کارشناس توضيح داد: با توجه به سوابق روابط ترکيه و پاکستان که اين روابط از بدو استقلال پاکستان ايجاد شده و بازديدهاي سياسي زيادي ميان مقامات دو کشور وجود داشته است، اين سفر يک سفر کاري در راستاي گسترش روابط دو کشور است.
پرورده تصريح کرد: اگر از زاويه اهميت روابط دو کشور بخواهيم سفر اردوغان به پاکستان را بررسي کنيم با موضوع اهميت مسائل اقتصادي در روابط ترکيه و پاکستان مواجه مي شويم.
اين کارشناس ادامه داد: پاکستان با توجه به کمبود منابع اقتصادي نياز دارد با کشورهايي مانند ترکيه که در حال توسعه هستند روابط نزديک اقتصادي برقرار کند.
اين کارشناس مسائل خاورميانه توضيح داد: اسلام آباد و آنکارا همواره همسويي هايي در سياست خارجي خودشان داشته اند، مثلاً؛ همراهي ترکيه با پاکستان در موضوع کشمير عليه هند و دفاع اسلام آباد از مواضع آنکارا در موضوع قبرس از جمله نمونه هاي همراهي دو کشور است.
وي ادامه داد: صرف نظر از همسويي دو کشور در سياست خارجي، آنکارا و اسلام آباد داراي نگراني هاي مشترکي نيز هستند.
پروده گفت: ترکيه و پاکستان در مورد تروريسم نگراني مشترکي دارند و مواجهه ترکيه با گروهک پ.ک.ک و پاکستان با گروهک هاي تروريستي مختلف از جمله شباهت هاي اين دو کشور است.
اين کارشناس تصريح کرد: يکي از نمونه هاي مهم دغدغه هاي مشترک دو کشور پاکستان و ترکيه موضوع مواجهه آنها با پيوستن يا نپيوستن به ائتلاف عربستان در جنگ عليه يمن بود.
پرورده تأکيد کرد: اين موضوع بازديدهاي سياسي ميان رهبران دو کشور را شکل داد که در نهايت به اين تصميم منجر شد که دو کشور از پيوستن به اين جنگ خودداري کردند.
کارشناس مسائل خاورميانه توضيح داد: دو کشور مورد بحث در منطقه پيوسته ژئوپولتيک قرار دارند و به همين دليل به برقراري روابط با يکديگر نياز دارند.
پرورده خاطرنشان کرد: در اين سفر احتمالاً عمده ترين مسئله مورد بحث ميان رهبران دو کشور موضوع بازسازي نقش جديدي از ترکيه در منطقه بوده است.
وي با بيان اين مطلب که پس از انتخابات جديد پارلمان ترکيه، مواضع اين کشور در منطقه دچار تغييراتي شده است، گفت: حزب عدالت و توسعه نيازمند است که در کنار چينش سياسي داخلي در بيرون از کشور نيز تغييراتي ايجاد کند و به ويژه ارتباط با کشورهايي مانند پاکستان که ميانه روتر هستند و روابط خوبي با ترکيه دارند مورد توجه قرار گرفته است.
اين کارشناس توضيح داد: گمان مي رود، تحولات مهم منطقه نيز از ديگر پارامترهاي مورد بحث ميان اردوغان و نوازشريف بوده باشد، به ويژه موضوع توافق هسته اي ايران نيز از جمله مسائلي است که در ديدار رهبران دو کشور مورد بحث قرار گرفته است.
پرورده گفت: مناقشاتي که در منطقه جريان دارد نيز يکي از مسائل مورد بحث رهبران دو کشور را تشکيل مي دهد.
وي تصريح کرد: در شرايط فعلي اوضاع خاورميانه به سمتي حرکت مي کند که منافع ترکيه بيش تر از قبل برآورده مي شود و در اين شرايط آنکارا بايد با ذکاوت به گونه اي در منطقه اقدام کند که آسيب ها را به حداقل و منافع را به حداکثر برساند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن