تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819807195




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آغاز رسمی مکاتبات دولتی به زبان «اردو» در پاکستان |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: آغاز رسمی مکاتبات دولتی به زبان «اردو» در پاکستان
نخستین نامه رسمی به زبان اردو در حالی از سوی نخست وزیر پاکستان به دفتر رئیس جمهور این کشور ارسال شد که مکاتبات و کارهای اداری در پاکستان از زمان استقلال در سال ۱۹۴۷ میلادی تاکنون به وسیله زبان انگلیسی انجام می‌شده است.
کد خبر: ۵۲۲۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴ - 06 August 2015




نخستین نامه رسمی به زبان اردو در حالی از سوی نخست وزیر پاکستان به دفتر رئیس جمهور این کشور ارسال شد که مکاتبات و کارهای اداری در پاکستان از زمان استقلال در سال ۱۹۴۷ میلادی تاکنون به وسیله زبان انگلیسی انجام می‌شده است.

به گزارش تسنیم به نقل از «داون نیوز»، دولت فدرال پاکستان به دستور دیوان عالی این کشور آغاز به کار رسمی در مورد اعمال زبان اردو بجای انگلیسی کرده است.

نخستین نامه‌ رسمی به زبان اردو مبنی بر اعزام «قاضی جواد اس خواجه» بعنوان رئیس دیوان عالی پاکستان از سوی «نواز شریف» به به دفتر رئیس جمهور این کشور ارسال شده است.

به گفته دیوان عالی پاکستان، این دیوان برای نخستین بار از سوی نخست وزیر این کشور نامه‌ای در زبان اردو دریافت کرده است.

دیوان عالی پاکستان برای جایگزینی اردو به جای انگلیسی در مکاتبات و مراودات اداری در ماه‌ گذشته برنامه ریزی کرده بود.

گفته می‌شود که دولت پاکستان در گام نخست، زبان ملی اردو را در نهادهای دولتی، اسناد و مدارک رسمی و قبوض صورتحساب اجرا خواهد کرد.

دفتر نخست وزیر پاکستان چندی پیش دستور العملی در این خصوص صادر کرده بود.

نهادهای دولتی و غیر دولتی تحت نظارت دولت فدرال پاکستان تمام قوانین و فرم‌های مربوطه به زبان‌های اردو و انگلیسی منتشر خواهند کرد و پس از آن، همه اطلاعات روی وب سایت‌های آنها در سه ماه آینده تبدیل به زبان اردو می‌شوند.

پس ازآن، دادگاه‌ها، کلانتری‌ها، بیمارستان‌ها، اداره‌های آموزش و پرورش، بانک‌ها، پارک‌ها و سایر اماکن عمومی نیز اطلاعات خود را علاوه بر زبان انگلیسی، به زبان اردو نیز درج خواهند کرد.

به گفته رادیو پاکستان، دولت پاکستان این اقدامات را بر اساس ماده 251 قانون اساسی این کشور عملی خواهد کرد که بر اساس آن، زبان ملی اردو را زبان رسمی پاکستان اعلام کرده است.

اردو، زبان ملی پاکستان است اما مردم این کشور در قبول این زبان به عنوان زبان رسمی دچار سردرگمی هستند.

با این حال، اردو پس از شش دهه استقلال پاکستان، بجای توسعه رو به زوال بوده است.

زبان اردو علاوه بر زبان ملی کشور پاکستان ، یکی از 22 زبان ملی در هندوستان است. از نظر تعداد گویش‌ اردو بیستمین زبان جهان است. این زبان از خانواده‌ی زبان‌های هندوآریایی است و از لحاظ تبارشناسی به فارسی نسبتاً نزدیک است.

زبان‌های هندی و اردو در واقع دو گویش از زبان هندوستانی (هندی-اردو) هستند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن