تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815756656




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مصطفی تقوی در نشست «مشروطیت، فراز و فرودها و چشم‌انداز آینده» نهضت مشروطیت برای برپایی مدرنیته غرب در جامعه نبود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مصطفی تقوی در نشست «مشروطیت، فراز و فرودها و چشم‌انداز آینده»
نهضت مشروطیت برای برپایی مدرنیته غرب در جامعه نبود
یک پژوهشگر حوزه تاریخ گفت: اگر مشروطه را مبتنی بر جامعه خود دیدیم و مطالبات جامعه ما در پاسخ با چه باید کرد تعریف شد این می‌تواند مبنای نظریه اصلاح‌طلبی در جامعه باشد.

خبرگزاری فارس: نهضت مشروطیت برای برپایی مدرنیته غرب در جامعه نبود



به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، مصطفی تقوی پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه عصر امروز در نشست «مشروطیت، فراز و فرودها و چشم‌انداز آینده» در حزب اراده ملت ایران اظهار داشت: مشروطه یکی از بزرگترین تحولات تاریخ چند ساله ما است و شناخت آن در جهت‌گیری رفتارهای اجتماعی و فردی ما تأثیرگذار است. وی افزود: دو تعبیر عام از نهضت مشروطیت در جامعه ایرانی وجود دارد که این تلقیات می‌تواند ما را به جواب صحیح هدایت کند. این کارشناس مسائل تاریخ «مشروطه مترادف با مدرنیته غرب» و مشروطه به عنوان «مشروط و محدود کردن قدرت» را دو تلقی از نهضت مشروطیت عنوان و تصریح کرد: مشروطه مترادف با مدرنیته غرب به معنای این است که جامعه ما در 100 سال قبل حرکت و اقدامی کرد تا خودش را به مدرنیته غرب برساند و آن سیستم را در نظام اجتماعی و فردی خود محقق کند. وی خاطرنشان کرد: این دو تلقی تا امروز در سرنوشت و جهت‌گیری‌های سیاسی ما تأثیرگذار بوده و ما با هر معیاری که بخواهیم این واقعیت تاریخی را محک بزنیم باز هم در اصل پیدایش این واقعیت خدشه‌ای وارد نمی‌شود. تقوی ادامه داد: آنچه در سال 1285 هجری شمسی اتفاق افتاد یک پدیده اجتماعی بود و از نگاه جامعه‌ شناختی قطعاً مقدماتی در دهه‌ها و صدهای مختلف بر شکل‌گیری آن تأثیرگذار بوده است. وی با بیان اینکه نهضت مشروطیت در بطن و متن جامعه ایرانی اتفاق افتاد، گفت: قطعاً نهضت مشروطیت مولد شرایط اجتماعی ایران بود و می‌بایست تبلور مطالبات جامعه ایرانی باشد. عضو پژوهشکده تاریخ ایران تأکید کرد: با این نسبت که نهضت مشروطیت می‌بایست تبلور جامعه ایرانی باشد نمی‌توان گفت که جامعه ایران با آن بافت فرهنگی و تاریخی مطالبه‌ای داشته باشد که متناقض با اساس خودش تلقی شود. تقوی با طرح این پرسش که آیا می‌‌توان گفت آنچه در سال 1285 به نام مشروطیت اتفاق افتاد مترادف با مدرنیته غرب بود، گفت: نمی‌توان پذیرفت که جامعه ایرانی انقلاب کرد تا مؤلفه مدرنیته غرب را در جامعه خود محقق کند. بنابراین این تقریباً بعید به نظر می‌رسد. به گفته وی، نهضت مشروطیت شاید پاسخی برای چه باید کرد (در مقابل شکست‌های ایران و سرافکندگی آن از نیمه دوم شاهنشاهی صفویه به بعد) بود. عضو پژوهشکده تاریخ ایران  ادامه داد: اگر بخواهیم مشروطه را مترادف با برپایی مدرنیته غرب تلقی کنیم آنگاه آنچه در بهمن 57 یعنی پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار ولایت فقیه رخ داد این فهم به وجود می‌آید که جامعه به بیراهه رفته است در حالی که جامعه در بهمن سال 57 درست در قالب ساختاری فرهنگ و بافت اجتماعی خود این پدیده را شکل داد. تقوی خاطرنشان کرد: تلقی مبتنی بر مدرنیته غرب از نهضت مشروطه ما را به چالشی با وضعیت فعلی می‌کشاند چرا که انسان را با رویکردهای براندازانه پرورش خواهد داد و این انسان معترض می‌شود از آنچه در جامعه اتفاق افتاده است. این پژوهشگر حوزه تاریخ تأکید کرد: اگر مشروطه را مبتنی بر جامعه خود دیدیم و مطالبات جامعه ما در پاسخ با چه باید کرد تعریف شد این می‌تواند مبنای نظریه اصلاح‌طلبی در جامعه باشد. انتهای پیام/

94/05/14 - 19:58





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن