تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين شما كسى است كه براى زنان خود بهتر باشد و من بهترين شما براى زن خود هستم....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806368329




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فقر زنانه پديده اي اثبات شده است/ خط فقر در جامعه ما به درستي تعريف نشده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ مرداد ۱۳۹۴ (۱۶:۰ب.ظ)
راغفر در گفت و گو با موج؛ فقر زنانه پديده اي اثبات شده است/ خط فقر در جامعه ما به درستي تعريف نشده است موج - فقر زنانه پديده اي شناخته شده و مطالعه شده است. اين مساله هم اثبات شده است که جامعه زنان نسبت به مردان آسيب پذيرتر هستند و در مقابل فقر در عرصه پر چالش تري قرار مي گيرند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، به علت تغيير فضاي اجتماعي و اقتصادي طبقات مختلف اجتماعي درگير دگرگوني هايي در طي اين سال ها شده اند. شرايط اقتصادي و معيشتي باعث شده است که زنان از خانه به بازار کار بيايند و شرايط اجتماعي و آسيب هاي فرهنگي و پاره اي مشکلات اقتصادي باعث گسترش طلاق و معضلاتي از اين دست شده است.
شرايط اجتماعي هم تا آنجا پيش رفته است که ديگر مردان درگير معضلات اقتصادي نيستند که زنان هم در اين جريان وارد شده اند. زنان مانند مردان از آسيب هاي اجتماعي چون اعتياد و فقر به دور نيستند. افزايش تعداد زنان خود سرپرست، بي سرپرست و بد سرپرست نيز به اين مشکلات دامن زده است.
اين گونه شده است که مسوولين امر سخن از فقر زنانه مي گويند. فقر زنانه، اعتياد زنانه و... مثال هايي است براي آنکه نشان دهد که مشکلات اجتماعي و اقتصادي فقط مختص جامعه مردان نيست.
هر چند معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده گفته است: «در حال حاضر بنا به دلايل مختلف با رشد زنان سرپرست خانوار در کشور مواجه هستيم که اين زنان 12 درصد جمعيت کشور حدود 2.5 ميليون نفر را شامل مي‌شود.» وي افزوده است: «آمار و اطلاعات کمي همواره به ما نشان مي‌دهد که زنان بيشتر از مردان در معرض انواع آسيب‌هاي اجتماعي قرار دارند زيرا در جامعه‌اي قرار داريم که در دوره گذار از سنت به مدرنيته است و در چنين شرايطي شدت آسيب‌ها بيشتر شده که اين مساله فارغ از جنسيت‌هاست.»
در حال حاضر شاهد رشد و گسترش برخي از آسيب‌هاي مختص به زنان هستيم که بحث زنانه شدن آسيب‌ها را تشکيل مي‌دهند. با اين حال برخي صاحبنظران مفهوم فقر زنانه را علمي نمي دانند. در حالي که اين موضوع پديده اي عيني در فضاي اقتصادي و معيشتي است. در اين زمينه با دکتر حسين راغفر، استاد دانشگاه و اقتصاددان گفت و گويي انجام داده ايم که در ادامه خواهيد خواند:

مفهوم فقر زنانه دلالت بر چه فضا و مشکلاتي دارد؟
اين که گفته مي شود که فقر، زنانه شده است؛ يعني نقش زنان در حوزه اقتصاد پر رنگ تر شده است. تعداد زنان خود سرپرست يا بي سرپرست و سرپرست خانوار در حال افزايش است. 90 درصد خانوارهاي ما مرد سرپرست هستند و حدود 10 درصد زن سرپرست. با اين حال درصد خانوارهاي زن سرپرست در گروه فقرا خيلي بيشتر است.

يعني تعداد زنان فقير بيشتر از مردان است؟
اشکال مختلف ناتواني اجتماعي عمدتا ريشه در فقر دارند که در بخش زنان اينها هم بيشتر است. از اين جهت سهم فقر زنان بيشتر شده است. البته اين مساله بدين معني نيست که تعداد آنان بيشتر از مردان هم باشد.

عده اي معتقدند که فقر زنانه پديده غيرعلمي است. آيا اين تحليل درست است؟
مشخص نيست که منظور آنان از علمي نبودن فقر زنانه چيست؛ چرا که اين مباحث محاسبه مي شود. فقر زنانه پديده اي شناخته شده و مطالعه شده است. اين مساله هم اثبات شده است که جامعه زنان نسبت به مردان آسيب پذيرتر هستند و در مقابل فقر در عرصه پر چالش تري قرار مي گيرند. از آن گذشته نسبت زنان فقير به مردان فقير بيشتر هستند. اين ها بر اساس داده هاي موجود قابل محاسبه و اثبات است. اين گونه نيست که پديده فقر زنانه جنبه ذهني داشته باشد، بلکه واقعي و محاسبه شده است.

اين درست است که مفهوم محروميت و فقر در جامعه ما به درستي تعريف نشده است. با اين حساب لازم است مفاهيم ديگري به جاي خط فقر مثل خط کفاف را بکار برد؟
اين گفته خيلي منطقي نيست. با اين حال ممکن است که خط فقر در جامعه ما به درستي تعريف نشده باشد، اما؛ مشخص نيست که مفاهيم جايگزين آن از کجا آمده است. اين خط کفاف که شما گفتيد خوب مشخص نيست بر چه سازوکاري است و بايد مشخص شود که مکفي بودن از کجا مفهوم پيدا مي کند. به نظر مي رسد که مبناي درستي نخواهد داشت. اين که مفهوم مصوب و صحيحي براي شناسايي فقر وجود ندارد درست است، ولي؛ ضابطه علمي براي تعيين فقر قطعا وجود دارد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن