تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802810969




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«برجام»، نه سیاسی و نه ساده و اجرایی، بلکه موافقت‌نامه‌ای رسمی است |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: «برجام»، نه سیاسی و نه ساده و اجرایی، بلکه موافقت‌نامه‌ای رسمی است
ایالات متحده آمریکا توافق‌نامه هسته‌ای با ایران را معاهده سیاسی تعریف نکرده و حتی در تقسیم‌بندی حقوق داخلی آمریکا که معاهدات را به معاهدات رسمی (تصویب مشترک رئیس جمهور و دو سوم نمایندگان گنگره) و موافقتنامه‌های اجرایی که فقط با امضای رئیس جمهور بدون تصویب نمایندگان اجرایی می‌شود، توافقنامه هسته‌ای با ایران را جزو معاهدات رسمی تعریف نموده است.
کد خبر: ۵۲۲۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹ - 05 August 2015


علی احمدی در رابطه با اظهارات معاون حقوقی رئیس جمهور  که موافقت نامه هسته ای  معاهده بین المللی نیست  و نیازی به تصویب در مجلس ندارد و طرفین موافقت نامه را سیاسی می دانند، گفت: برخی توافق‌های بین المللی  از جمله موافقت نامه های نزاکتی یا اخلاقی که آنها را معاهدات سیاسی نیز می نامند، خارج از شمول حقوق بین الملل هستند و معاهده  بین المللی محسوب نمی شوند.


به گزارش «تابناک»؛ احمدی تاکید کرد: موافقت‌نامه های سیاسی معمولا به دلایل مذکور در قانون اساسی یا مشکلات سیاسی داخلی یا با در نظر گرفتن شرایط و اوضاع و احوال بین المللی مخصوصا با کشورهای طرف توافق، صورت می گیرد.


وی گفت: موافقت نامه‌های نزاکتی در عین حالی که تعهد اخلاقی و سیاسی ایجاد می کنند، فاقد آثار حقوقی لازم لاجرا هستند. سوال این است که آیا موافت نامه هسته ای با 5+1 فاقد آثار حقوقی لازم الاجرا است؟ آیا لغو قطعنامه‌های شورای امنیت و برخی مفاد لازم‌الاجرای آنها و یا تعهد مجدد به اجرای برخی مفاد آن، آثار حقوقی لازم الاجرا ندارد؟
 

احمدی تصریح نمود: ما از موافقت‌نامه و پیامدهای مثبت آن در منطقه استقبال می‌کنیم. اما همه طرف‌های موافقت‌نامه  هسته‌ای (برجام) تاکید دارند که موافقت‌نامه بر پایه  اعتماد طرفین نیست، بلکه بر اساس راستی‌آزمایی است که برای هریک از طرفین آثار و الزامات حقوقی دارد. این موافقت‌نامه تعهداتی برای طرفین با ضمانت اجرایی لازم معین کرده و آثار حقوقی مشخصی را ایجاد نموده است. چنین توافقی اسم آن هرچه باشد، در سند پیش‌بینی تصویب مجلس شده باشد یا نه، امین معاهده داشته باشد یا نه، موثر در مقام نیست.


نماینده دوره هفتم مجلس متذکر شد: بافت توافق‌نامه هسته‌ای در برگیرنده یک مقدمه (که اگر چه دارای قدرت الزام‌آور نیست ولی عنصر تفسیر معاهده است)، متن (یعنی مجموعه‌ای از عناصر که خصیصه الزام‌آور دارند) و پنج ضمیمه که جزو لاینفک توافق‌نامه بوده و دارای همان قدرت الزام‌آور است. لذا موافقت‌نامه سیاسی به حساب نمی‌آید.

احمدی گفت: ایالات متحده آمریکا توافق‌نامه هسته‌ای با ایران را معاهده سیاسی تعریف نکرده  و حتی در تقسیم‌بندی حقوق داخلی  آمریکا  که معاهدات را  به معاهدات رسمی (تصویب مشترک رئیس جمهور و دو سوم نمایندگان گنگره) و موافقتنامه‌های اجرایی که فقط با امضای رئیس جمهور بدون تصویب نمایندگان اجرایی می‌شود، توافقنامه هسته‌ای با ایران را جزو معاهدات رسمی تعریف نموده است. تعجب است که معاون حقوقی رئیس جمهور می‌گوید طرفین موافقت‌نامه را سیاسی می‌دانند.


وی بیان داشت: معاهدات تابع حقوق بین‌الملل در حقوق داخلی ایران از حیث تشریفات انعقاد، همانند ایالات متحده آمریکا، به دو دسته تقسیم شده‌اند. معاهدات رسمی که مقام صلاحیت‌دار تصویب آن مجلس شورای اسلامی است و موافقت‌نامه‌های ساده یا اجرایی که بر اساس آیین‌نامه هیات دولت با امضای رئیس جمهور است. در این که موافقت‌نامه هسته‌ای را از حیث شکلی و تشریفات انعقاد معاهده رسمی تلقی کنیم یا ساده و اجرایی، محل بحث است. هر چند از حیث ماهوی هیچ تفاوتی میان این دو دسته از معاهدات نیست و فقط تشریفات انعقاد آن‌ها متفاوت است.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفتم یادآور شد: تاریخ معاصر ایران گواه خوبی است که آنچه به صورت پنهان از مردم و نمایندگان ملت با کشورهای دیگر انجام گرفته است، خلاف مصالح ملت بوده و با توجه به پیامدهای آن تخلف و قصوری غیر قابل اغماض است.


احمدی بیان داشت: یکی از عواملی که باید در برسی این موافقت‌نامه مورد توجه قرار گیرد، حدود اختیارات نمایندگان کشور و تیم مذاکره کننده است. نمایندگان کشور هم مطابق حقوق بین‌الملل، هم حقوق داخلی ایران، و مهم‌تر از همه خطوط قرمز مشخص شده توسط رهبر انقلاب، دارای اختیاراتی بوده‌اند. تجاوز نمایندگان کشور از این اختیارات، بر اساس ماده (47) حقوق معاهدات، موجب بطلان موافقت‌نامه می گردد.


وی افزود: یکی دیگر از نکات مهم در برسی موافقت‌نامه از حیث انطباق با قواعد بنیادین حقوق داخلی کشور است. قواعد بنیادینی مانند قانون اساسی، تمامیت ارضی کشور، استقلال و حاکمیت ملی است. نقض این قواعد بنیادین نیز مطابق ماده (46) حقوق معاهدات، موجب بطلان موافقت‌نامه می‌گردد. حق استناد به این مهم تا زمانی است که کشور رسما و یا عملا اعتبار معاهده یا اجرای آن را قبول نکرده باشد.


این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: یکی دیگر از نکات مهم، رعایت قواعد آمره بین‌المللی و عدم تعارض این موافقت‌نامه با این گونه قواعد از جمله اصل حسن نیت، اصل حق ملت‌ها در تعیین سرنوشت خود، اصل احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشور است. بدون تردید تعارض این موافقت نامه با یکی از این قواعد آمره موجب بطلان آن خواهد گردید.


وی تاکید کرد: بررسی ماهوی و موشکافانه موافقت‌نامه  هسته‌ای (برجام) در  شورای عالی امنیت ملی کشور و همین‌طور مجلس شورای اسلامی از حیث رعایت خطوط قرمز نظام و رعایت حقوق داخلی کشور، عدم تعهدات فراتر از حقوق بین‌الملل و عدم تعارض با اصل حاکمیت و تمامیت ارضی کشور در تشریفات انعقاد موافقت‌نامه (برجام)  اهمیتی دو چندان دارد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن