تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوش‏گمانى، مايه آسايش قلب و سلامت دين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802723441




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عدم تصويب برجام در مجلس يک راه حل سياسي است/ کميسيون ويژه بررسي برجام تشکيل نمي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ مرداد ۱۳۹۴ (۸:۴۰ق.ظ)
در گفتگو با موج مطرح شد؛ عدم تصويب برجام در مجلس يک راه حل سياسي است/ کميسيون ويژه بررسي برجام تشکيل نمي شود موج - اگرکنگره آمريکا تحريم ها را لغو نکند و به حالت تعليق درآورد اين جا دست مجلس ممکن است بسته شود. اگر مجلس ديرتر اين متن را تصويب کند در مقابل اقدام احتمالي کنگره بهتر است؛ چرا که اگر کنگره آمريکا متن را رد کرد مجلس ايران هم پروتکل الحاقي را در مرحله بعد مي تواند ردکند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، چند روز گذشته علي اکبر صالحي درباره درخواست نمايندگان مجلس مبني بر تصويب متن برجام در پارلمان به عنوان يک موافقت نامه بين المللي گفته است: «برجام يک موافقت نامه بين المللي نيست که نياز به تصويب در مجلس داشته باشد. اين متن هنوز موافقت نامه، کنوانسيون يا معاهده بين المللي تلقي نمي شود، از اين رو است که اين متن را برنامه جامع اقدام مشترک نام گذاري کرده اند».
محمد باقر نوبخت هم گفته است: «قرار نيست که مجلس به اين توافق راي بدهد؛ طبق مصوبه مجلس توافق در شوراي عالي امنيت بررسي مي شود و مجلس مي تواند نظراتش را به شورا منتقل کند.» در همين رابطه نمايندگان مجلس برجام را يک توافقنامه بين المللي مي دانند که نياز به تصويب مجلس دارد،
برخي از نمايندگان معتقدند توافقات بين المللي همان چيزي است که تحت عنوان توافق به آن دست يافته ايم حال اسم آن را برجام، توافق و يا جمع بندي گذاريم تفاوتي نمي کند. نمايندگان معتقدند برجام توافقي ميان ايران و 6 قدرت است و تعهداتي براي ايران تعيين شده است بنابراين توافق نامه بين المللي محسوب شده و طبق قانون اساسي بايد به تصويب مجلس برسد. اين امر باعث شده است که در چند روز اخير چالش ها و بحث ها بر سر اين موضوع رسانه اي شود.
در اين رابطه با دکتر احمد بخشايش اردستاني، عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفتگويي انجام داده ايم که در ادامه خواهيد خواند:
چالش ميان دولت و مجلس بر سر تصويب برجام در مجلس از کجا ناشي مي شود؟
من در اين زمينه دو گزاره را براي شما توضيح مي دهم: اول اينکه ما علاقه داريم دولت ايران زودتر از آمريکا نتيجه بررسي برجام را اعلام کند. چون احتمال داده مي شود که کنگره اين متن را رد کند و وتوي آمريکا شکسته شود؛ بنابراين اگر کنگره اين متن را رد کند ما بهتر مي توانيم نتيجه گيري کنيم. دوم اينکه، نکته اي که صالحي و نوبخت درباره عدم نياز به تصويب برجام در مجلس مي گويند هم درست هم غلط؛ در اين راستا دو راه وجود دارد. راه اول اين است که اگر شوراي عالي امنيت ملي برجام را تاييد کند -که مي کند- و منصوب مقام معظم رهبري آن را امضا کند ديگر نياز به مصوبه مجلس نيست. خود آن ديگر قانون محسوب مي شود. مجلس هم در اين راستا فقط به بررسي اکتفا خواهد کرد.
راه حل دوم اين است که شوراي امنيت ملي با توجه به طرح الزام به حفظ دستاوردهاي هسته اي آن را مصوب مي کند و به مجلس مي دهد. اگر مجلس ايران زودتر از کنگره آمريکا متن را تاييد کند ايرادي به وجود مي آيد. از اين نظر که اگر مجلس ايران آن را تصويب کند به معني اين است که: دولت ايران اين توافق را اجبارا اجرا کن.
اشکال آنجا به وجود مي آيد که کنگره آمريکا تحريم ها را بخواهد مثلا لغو کند. ولي اگر لغو نکند و به حالت تعليق درآورد اين جا دست مجلس ممکن است بسته شود.

پس دير پرداختن مجلس نسبت به برجام يک راه حل سياسي است که براي مقابله با اقدام احتمالي کنگره در نظر گرفته شده است. با اين حال تکليف برجام و بررسي آن در مجلس چه خواهد شد؟
برجام نهايتا بايد در مجلس تصويب شود. چون پروتکل الحاقي در نهايت بايد توسط مجلس تصويب شود. ما فکر کرديم که اگر مجلس ديرتر اين متن را تصويب کند در مقابل اقدام احتمالي کنگره بهتر است.
آقاي صالحي و نوبخت گفته اند که چون برجام توافق نامه بين المللي نيست- مثل قطعنامه 598 که اقدام مشترک بود-شوراي امنيت ملي آن را تصويب و رهبري هم تاييدکند. مجلس هم آن را به تصويب کلي رساند. چرا که اگر کنگره آمريکا نظر منفي دهد و متن را رد کند مجلس هم مي تواند پروتکل الحاقي را رد يا تاييد کند؛ يعني دست در مقابل دست. دست مجلس در اينجا باز مي ماند. به عبارتي اگر کنگره آمريکا متن را رد کرد مجلس ايران هم پروتکل الحاقي را در مرحله بعد مي تواند ردکند.

اينکه گفته مي شود که برجام بايد به صورت لايحه به مجلس ارائه شود چه سازوکاري دارد؟
آقاي ظريف اصل برجام را به آقاي لاريجاني داد. با اين حال طبق قانون، دولت بايد هر موردي را در قالب لايحه به دولت ارائه دهد. اگر مجلس موضوعي را ارائه کند بايد در قالب طرح باشد. اگر به صورت گزارش باشد متفاوت است ولي هر موردي را که دولت بخواهد به مجلس بدهد بايد در قالب لايحه باشد.

در حال حاضر مجلس در مورد برجام چه فعاليتي را انجام مي دهد؟
کاري که الان در مجلس دارد صورت مي گيرد صرفا بررسي است. بررسي يعني آگاهي گيري و آگاهي بخشي.

اگر مجلس مي تواند در مورد توافقات بين المللي نظر دهد چرا در مورد برجام گفته شده که اين گونه نيست؟
مجلس در مورد توافقات بين المللي مي تواند بگويد که فلان بند را قبول ندارد. ولي فعلا طرف ما آمريکايي است. آنها مي گويند که ما مذاکره کرده ايم و به نتيجه رسيده ايم و مجلس نمي تواند نظر بدهد.

با اين حال گفته شده که هم در شوراي عالي امنيت ملي و هم در مجلس بايد برجام بررسي شود...
بله. همين طور است. مقام رهبري هم نظرشان اين است هم شوراي عالي امنيت ملي و هم مجلس، برجام را بررسي کنند؛ يعني سير قانوني خود را طي کند. به اين صورت که پس از بررسي در شوراي عالي امنيت ملي به مجلس بيايد.

تشکيل کميسيون ويژه بررسي برجام به کجا کشيد؟
وقتي موضوع مهم و ويژه اي در دستورکار باشد مجلس مي تواند کميسيون ويژه را با حضور 15 نفر تشکيل دهد که مساله را بررسي کند. با اين حال اعضاي کميسيون امنيت در مورد تشکيل کميسيون ويژه برجام اعتراض کردند و نامه اي را به آقاي لاريجاني نوشتند که نياز به تشکيل کميسيون ويژه برجام نيست. نفس تشکيل اين کميسيون باعث رنجش اعضاي کميسيون امنيت مي شود. چطور در آمريکا کميسيون ويژه ندارند حالا ما در ايران کميسيون ويژه داشته باشيم؟ در هر صورت کميسيون ويژه کارساز نيست؛ چرا که کميسيون امنيت با تجربه تر عمل مي کند. من فکر مي کنم که نيازي به تشکيل اين کميسيون نيست.

پس با اين حساب تشکيل اين کميسيون منتفي است؟
به احتمال قوي تشکيل نمي شود. چون اعضاي کميسيون امنيت اعتراض کردند؛ چرا که از ابتدا تا انتها ما کار مذاکرات و بررسي آن را دنبال کرده ايم.

علت برخي موضع گيري هاي منفي نسبت به توافق هسته اي چيست؟ نظير مباحث اخير برخي نمايندگان و نقدهايي که به آن مي شود؟
به هر حال بايد ابعاد توافق هسته اي براي مردم روشن شود. بايد نقدهاي فني و سياسي انجام شود تا روشن شود که برجام چيست که مردم نه آن را فتح الفتوح بدانند نه ترکمنچاي؛ چرا که ممکن است در آينده گروهي بيايند و بگويند چرا برجام را پذيرفتيد. نمي دانند که چه چيزي بوده است. هميشه تاريخ اينگونه است. به عنوان مثال معاهده ترکمنچاي در زمان خودش خوب بود. ولي بعد از چند سال بر روي آن نام توافق ننگين گذاشتند؛ چرا که زماني که از بام تاريخ به رويدادها نگاه مي کنيم با زماني که در جريان وقوع رويدادها هستيم متفاوت است؛ بنابراين ما بايد ضعف ها و قوت هاي توافق هسته اي را بگوييم که آيندگان اين را نگويند که مجلس هيچ واکنش و فعاليتي در اين راستا نداشت.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن