تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816675956




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توافق هسته اي پديده اي بي نظير است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ مرداد ۱۳۹۴ (۱۶:۵۲ب.ظ)
خرازي: توافق هسته اي پديده اي بي نظير است موج - سيد کمال خرازي دستيابي به فناوري هسته اي در ايران و موفقيت در مذاکرات را «مدل و پديده اي بي نظير» در تاريخ خواند و از استادان حقوق و روابط بين الملل خواست در تدوين اين موضوع و ارائه راهبردها جهت ادامه مسير به مدد ديپلمات‌ها بيايند.
به گزارش خبرگزاري موج، رييس شوراي راهبردي روابط خارجي در نشست هم انديشي تيم مذاکره کننده هسته اي با استادان حقوق و روابط بين الملل که در دهمين سال فعاليت اين شورا برگزار شد، گفت: شوراي راهبردي روابط خارجي يک مجموعه مشورتي زير نظر مقام معظم رهبري است و يکي از موضوعاتي که همواره ظرف اين ده سال در دستور کار شورا بوده موضوع هسته اي بوده است. تاکنون راهبردهاي زيادي در شورا تهيه و خدمت مقام معظم رهبري ارائه شده است.
خرازي مذاکرات هسته اي و دستيابي به توافقق را «پديده اي بي نظير» توصيف کرد و افزود: اين پديده بايد به عنوان يک پديده بي نظير در دانشگاه‌ها تدريس شود. استادان هم بايد به تدوين آن کمک کنند.
وي مسيرهاي مختلفي را براي هسته اي شدن کشورها برشمرد و گفت: اصولاً کشورها براي اينکه داراي فناوري و صنعت هسته اي شوند مسيرهاي مختلفي را طي کرده‌اند. تعدادي با توجه به ارتباطاتي که با اردوگاه‌هاي قدرت داشتند از آن ها کمک گرفتند؛ نمونه‌هاي آن را به خوبي مي دانيد، پاکستان و هندوستان. اين‌ها از طريق ارتباط با يک قدرت هسته اي توانستند اين فناوري را به دست آورند.
رييس شوراي راهبردي روابط خارجي اضافه کرد: برخي از اين‌ها از ابتدا عضوان پي تي نشدند، برخي هم مثل کره شمالي از ان پي تي خارج شد، ولي به هر صورت اين يک توسعه فناوري بومي نبود بلکه با کمک يک قدرت هسته اي و با حمايت سياسيان قدرت‌ها موفق شدند به فناوري هسته اي البته با اهداف نظامي دست پيدا کنند. عده اي از کشورها هم در بين راه مجبور شدند که انصراف بدهند و حتي تمام امکاناتشان را سوار کشتي کنند براي قدرت‌ها.
خرازي گفت: نمونه توسعه صنعت هسته اي در ايران مبتني بر استقلال کشور است. عدم وابستگي به اردوگاه‌ها نمونه بديعي است که با اتکا به جوانان ايران و دانشمندان ايراني، ايران موفق شده فناوري هسته اي را توسعه بدهد. البته بسياري افراد در اين راه زحمت کشيدند تا اين که امروزه بر خوردار از اين فناوري هستيم.
رييس شوراي راهبردي روابط خارجي خاطرنشان کرد: دانشمنداني جانشان را در اين مسير گذاشتند که ازخداوند مي‌خواهيم روح پرفتوح آنها نزد خداوند از برکات بالا برخوردار باشد. هدايت داهيانه مقام معظم رهبري در اين سال‌ها از ابتداي شروع توسعه فناوري هسته اي تا بحال؛ روح استقلال طلبي ايران همه اين‌ها مؤثر بوده که توانستيم يک مدل جديد را در دنيا عرضه کنيم که مي‌توان بدون اتکاي ديگران به اين فناوري مسلط شد، آن هم براي مصارف صلح آميز و نه نظامي.
وي اظهار داشت: اين مدل جا دارد که شناسايي، نوشته و تدريس شود. مدل بي نظيري است که در دنيا سابقه ندارد. البته مراحل مختلفي طي شده تا امروز توانستيم حق خودمان را اثبات بکنيم و دنيا بپذيرد ما چنين حقي داريم. در دوره اصلاحات ما مذاکرات هسته اي راتجربه کرديم و کشور بها داد، حتي به تعليق انجاميد و در حالي که روابط ما با غرب روابط بسيار نزديکي بود و توسعه سياسي روابط ايران مثال زدني بود ولي ديديم که غربي‌ها چگونه برخورد کردند. نه تنها در قضيه هسته اي بلکه در روابط اقتصادي و توسعه صنعتي ايران هم پيش نيامدند و آنچه لازم بود که انجام بدهند را متاسفانه انجام ندادند.
خرازي گفت: در حالي که روابط سياسي کشور با غرب به خصوص اروپا در اوج خود بود و اتفاقاً شکستن تعليق در همان دوره انجام گرفت. پس از آن ديديم که ادامه تعليق ثمري ندارد و قابل توجيه هم نيست و لذا در اواخر دوره اصلاحات بود که تعليق شکست و عملاً کارخانه UF6 اصفهان شروع به کار کرد. ما يک دوره آزمايشي داشتيم، در واقع آزمايش کرديم ديگران را که چگونه ما با برخورد مي‌کنند. آن دوره منتهي شد به يک دوره مقاومت که ما عملاً اعتنايي به مذاکرات با غرب نداشتيم بلکه به توسعه توانمندي‌هاي خودمان پرداختيم. رييس شوراي راهبردي روابط خارجي خاطرنشان کرد: غرب باور نمي‌کرد ايران بتواند در حاليکه تحت تحريم است اين فناوري را به دست خود توسعه دهد.
خرازي به بحث تبادل اورانيوم غني شده بيست درصدي براي سوخت تهران اشاره کرد و گفت: يادتان هست که آن موقع قرار بود اورانيوم بيست درصدي که توليد شده بود مبادله شد و به جاي آن صفحات سوخت بگيريم. ابتدا آمريکايي‌ها موافقت کردند و بعد آقاي لولا و آقاي اردوغان جشن گرفتند. ولي ديديد که چگونه آمريکايي‌ها زير آن زدند و اين معامله را بهم زدند. همان موقع دانشمندان ما اعلام کردند که ما خودمان اين کار را خواهيم کرد. انها خنديدند ولي خوشبختانه توانستيم اين کار را بکنيم و به دست جوانان و دانشمندان خودمان نيازمان را برآورده کنيم واين يک شوک بود براي غرب.
وزير اسبق امور خارجه گفت: اين کار غرب را آگاه کرد که ايران مي‌تواند، هرگاه ايران تصميم بگيرد مي‌تواند کارهاي بزرگ‌تري هم انجام دهد. توسعه بيشتر سانتريفيوژ ها و مدل‌هاي جديد سانتريفيوژ که يکي پس از ديگري طراحي شد و توانايي‌هاي ايران را نشان داد.
وي اظهار داشت: اين دوره، دوره مقاومت بود، تا به امروز که ما با توجه به اين دستاوردهاي فني که داشتيم و با توجه به موقعيتي که جمهوري اسلامي ايران در اين منطقه به دست آورده به عنوان با ثبات‌ترين کشور و کشوري که سال‌ها تحت تحريم بوده توانسته خود را اداره کند و در عين حال نفوذ بسيار زيادي در منطقه داشته باشد. ما الان با دست پر مي‌توانيم وارد مذاکره شويم که اين دوره جديدي است. عزيزان ما در صحنه سياسي وارد مذاکره شدند و تا به امروز که اين سند مورد توافق طرفين در اختيار ماست.
رييس شوراي راهبردي روابط خارجي افزود: آنچه اتفاق افتاده به لحاظ تاريخي بسيار عظيم است که جا دارد مطالعه دقيق و نوشته و تدوين شود؛ به عنوان يک مورد تاريخي برجسته و مهم و اين کار از عهده شما اساتيد حقوق و روابط بين الملل برمي آيد اين يک وظيفه دانشگاهي و وظيفه علمي است.
خرازي اضافه کرد: البته طبيعت مذاکره داد و ستد است. شما اگر هر قدرتي هم باشيد وقتي مي‌خواهيد با ديگران مسائل را حل و فصل کنيد بايد داد و ستد کنيد. براي اينکه اهداف عالي تري داريد، پس مهم اين است که بينديشيم و بدانيم آن اهداف عالي ترمان چيست. اين مسير طبيعتاً مسير همواري نيست، پرچالش است. لازمه کار آن است که خوشبيني زايد الوصف نداشته باشيم، بدبيني افراطي هم نداشته باشيم. بلکه واقع بين باشيم، با اتکا به قدرتي که داريم، حمايت لايزال مردمي، ارزش‌هاي والاي جمهوري اسلامي، اتکا به رهبري داهيانه کشور اين ظرفيت را داريم که بتوانيم با اين چالش‌ها روبرو شويم. کمک شما در همين زمينه است. امروز اين جلسه را تشکيل داديم تا از شما استمداد کنيم و مدد بگيريم، ببينيم که آينده را چگونه مي‌بينيد و چگونه مي‌شود اين چالش‌ها را پاسخ داد و اين مسير را طي کرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن