محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830520364
جایگاه شادی در ادبیات فارسی کجاست؟
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
جایگاه شادی در ادبیات فارسی کجاست؟
محمد بقایی (ماکان) میگوید: در ایران باستان به جشن و شادی توجه بسزایی داشتهاند و بعدها این شادی در شعر شاعرانی چون رودکی، حافظ، خیام و ... دیده میشود. او معتقد است کفه نشاط ادبیات فارسی بر موارد اندوهگین میچربد.
خبرگزاری ایسنا: محمد بقایی (ماکان) میگوید: در ایران باستان به جشن و شادی توجه بسزایی داشتهاند و بعدها این شادی در شعر شاعرانی چون رودکی، حافظ، خیام و ... دیده میشود. او معتقد است کفه نشاط ادبیات فارسی بر موارد اندوهگین میچربد.
این نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه فرهنگ هر جامعهای را باید از ریشههایش مورد بررسی قرار داد، اظهار کرد: پرداختن به مقطعی خاص از یک فرهنگ موجب نتیجهگیری درست نخواهد شد. اگر به ریشههای فرهنگ ایران توجه شود بنمایههای اصلی آن را شادی و نشاط شکل میدهد، زیرا در فرهنگ کهن ایرانی، شادی، اصل زندگی قرار گرفته و مدام بر این موضوع تأکید شده است که زندگی تنها با شادی و نشاط پویایی مییابد.
او بیان کرد: در کتیبه معروف داریوش آمده است که «بزرگ است اهورامزدا که این زمین را آفرید، آن آسمان را آفرید و شادی را آفرید» که نشان میدهد شادی و شاد زیستن تا حد آفرینش زمین و آسمان ارزش و اهمیت داشته است.
بقایی ماکان در ادامه یادآور شد: اما در مجموع میتوان نتیجه گرفت که شعر ایرانی در قیاس با شعر جهانی، کفه نشاط و شورانگیزیاش نسبت به موارد اندوهگین و حزنآور سنگینتر است، تا حدی که میشود آن را یکی از ویژگیهای بارز شعر فارسی عنوان کرد. از رودکی پدر شعر فارسی گرفته که گفت: شاد زی با سیهچشمان شاد / که جهان نیست جز فسانه و باد»؛ تا ایرج که گفت: «دل به کف غصه نباید سپرد/ اول و آخر همه خواهیم مرد».
او با اشاره به جشنهای باستانی ایران گفت: در ایران باستان زمانی که نامهای روز و ماه برابر میشود - مانند فروردینگان که نوروز از آن آغاز میشود - جشنی بزرگ در پهنه فرهنگ ایرانی شکل میگیرد. اما باید توجه داشت که نشاط و شادمانی در فرهنگ ایرانی از مفاهیمی عمیق و آسمانی برخوردار است و ویژگیهای مادی و زمینی آن چنان که امروز از این واژه برمیآید، بسیار اندک است.
این مترجم و مدرس دانشگاه افزود: برای مثال جشنهای دوازدهگانه آیین ایران باستان که نام جشن (یسن) بر آنها نهاده شده تماما معطوف به عالم بالاست. چنین شادمانیهایی روح را به عالم بالا سوق میدهد و موجب تعالی اندیشه آدمی و توجه او به امور معنوی میشود.
ماکان که به تازگی کتاب «نگرشهای ایرانی» را منتشر کرده و بخشهایی از آن به موضوع مورد بحث اختصاص دارد، با اشاره به جشنهای ایران باستان اظهار کرد: تعداد جشنها در فرهنگ ایرانی در طول سال بر 45 جشن بالغ میشده است، بنابراین چنین فرهنگی به سیر خود ادامه میدهد و به جریان خود تداوم میبخشد، بعدها نیز تأثیر خود را بر پیروانش و کسانی که تحت نفوذ این فرهنگ هستند، میگذارد.
او اضافه کرد: برای مثال چنان که اشاره شد میتوان از قدیمیترین آنها که اشعار رودکی سمرقندی است، نام برد. رودکی در اکثر اشعار خود مخاطب را به شادی و نشاط و دوری گزیدن از غم و اندوه تشویق میکند. هچنین اشعار شاعران بعد از وی مانند منوچهری و سنایی دارای همان مفاهیمی است که در فرهنگ ایرانی میبینیم؛ یعنی شادی و نشاطی که دل و ذهن را به امور معنوی معطوف میدارد.
این پژوهشگر پس از نام بردن از چهرههای برجسته شعر فارسی، گفت: بعد از رودکی تا زمان حاضر اگر یکایک دورههای شعر فارسی را از این دیدگاه مورد توجه قرار دهیم به طور خاص میتوان از بسیاری از شاعران برجسته ایرانی نام برد که آدمیان را از پرداخت به مویه، اندوه و ماتم برحذر داشتهاند زیرا بر این عقیده بودند که عناصری از این دست موجب کندی و فساد زندگی میشود و آدمی را از پویایی بازمیدارد.
این مترجم با بیان اینکه بعد از رودکی برجستهترین شاعری که از شادی میگوید، خیام است، گفت: خیام در مصرع معروف «انگار که نیستی چو هستی خوش باش» مدام متذکر میشود؛ از نوعی که پیشینیان مورد توجه قرار دادهاند؛ حتی نمادهایی مانند می، میخانه، مطرب و... که بعدها در ادب صوفیه از جمله در سرودههای حافظ نیز میبینیم و برای شادی استفاده میشود که مفاهیم اصلی آن متوجه عوامل نشاطآور است و به صورت نمادین از این اصطلاحات استفاه میشود.
بقایی ماکان درباره نمود شادی در شعرهای حافظ بیان کرد: شاعر نامدار ایرانی، حافظ به این موضوع بسیار توجه دارد؛ مثلا در غزل معروف «دمی با غم به سر بردن جهان یکسر نمیارزد/ به می بفروش دلق ما کزین بهتر نمیارزد». پیش از او سعدی نیز به همین ترتیب شعر سروده است.
او ادامه داد: بعد از سعدی، مولانا هم غم و اندوه را عاملی مخرب میداند، چنان که گفته شد بعدها میبینیم در سبکهای مختلف شعر فارسی بخصوص در غزل که از معنای آن پیداست مفاهیم نشاطانگیز گنجانده میشود، اشعاری که خواننده را به عوامل سازنده زندگی - که عشق زیربنای آن است - سوق میدهد. بنابراین شاعرانی در قالب غزل شعر میسرایند و ذهن خواننده را به آتش حوزه زندگی یعنی عشق متوجه میکنند. در واقع باید نتیجه گرفت اشاره آنان به مهمترین عاملی است که برای ایجاد هیجان و پویایی میتوان سراغ گرفت و از آن نام برد. چنان که حافظ در شرح این نکته گفته است: «ناصحم گفت که جز غم چه هنر دارد عشق/ گفتم ای ناصح عاقل! هنری بهتر از این؟»
این پژوهشگر، عشق را عامل شادی در شعر دانست و اظهار کرد: عشق مراتبی دارد. همه عشقهای صحیح و به معنی واقعی کلمه قابل قبول پیوسته موجب سازندگی جوامع و خود فرد است زیرا آن که عاشق است مدام در پی یافتن مقصود خویش است و برای رسیدن به این مقصود راهی جز پویایی وجود ندارد.
او گفت: حتی در قالب قصیده هم که معمولا در گذشته برای ستایش ممدوح به کار رفته است، در ابیات آغازینش نشاطانگیزترین تعابیر به کار گرفته شده است که در اصطلاح به آن "تشبیب" میگویند. در واقع میشود آن را تا حدی با غزل طولانی مقایسه کرد. در تمام قالبهای شعر فارسی آنچه درصد بالایی از مفاهیم قالبها را تشکیل میدهد، مفاهیمی است که چه به جد و چه به طنز حکایت از روح نشاطانگیز دارد که در فرهنگ ایرانی موج میزند.
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]
صفحات پیشنهادی
استاد ادبیات فارسی: موسیقی واژگان و انواع ایهام از ویژگی های شعر حافظ است
در نشست در محضر حافظ استاد ادبیات فارسی موسیقی واژگان و انواع ایهام از ویژگی های شعر حافظ است تهران- ایرنا- دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی تهران با تشریح برخی از شگردهای زیبایی شناختی شعر حافظ گفت موسیقی واژگان و انواع ایهام از ویژگی های برجسته شعر حافظ است بهدبیر ادبیات فارسی بندرریگ رتبه اول استان بوشهر را کسب کرد
دبیر ادبیات فارسی بندرریگ رتبه اول استان بوشهر را کسب کرد گناوه-ایرنا- مسوول روابط عمومی آموزش وپرورش منطقه بندرریگ گفت سیده راضیه موسوی دبیر ادبیات فارسی دبیرستان بنت الهدی این منطقه برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه اول جشنواره کیفیت بخشی به ادبیات و علوم انسانی استان بوشاستاد دانشگاه : ادبیات فارسی بهترین منبع نگارش تاریخ فرهنگی است
استاد دانشگاه ادبیات فارسی بهترین منبع نگارش تاریخ فرهنگی است تهران-ایرنا- مدیر گروه فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی گفت ادبیات فارسی بهترین منبع برای نگارش تاریخ فرهنگی ایران است زیرا که شعرا و ادبای ایرانی همواره تفکر خویش و عقلانیت رایج زمانه را در قالب مثل و شعر بیاگرایش از سور به سوگ در تاریخ ادبیات فارسی
دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲ ۰۴ میر جلالالدین کزازی معتقد است شاید بیشتر از هر سامانه ادبی در جهان شادی در ادبی پارسی بازتاب یافته باشد اما برخی پژوهندگان ژرفای شادمانی را به درستی درنیافتهاند ما هر چه به گذشته ایران نزدیکتر می شویم شادی در رفتار و خوی ایرانیان را بیشتر مییابدانشگاه در ترجمه ادبیات فارسی عقبماندهتر از جامعه است
در گفتگو با مهر عنوان شد دانشگاه در ترجمه ادبیات فارسی عقبماندهتر از جامعه است شناسهٔ خبر 2867144 - یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۵ فرهنگ > شعر و ادب وحید ضیایی شاعر و مترجم میگوید دانشگاه در زمینه معرفی و ترجمه ادبیات فارسی همواره کندتر و عقب ماندهتر از جامعه بوده و به شکل1100 میلیارد بودجه برای ارومیه تصویب شد/ جایگاه هامون کجاست؟!
1100 میلیارد بودجه برای ارومیه تصویب شد جایگاه هامون کجاست محمد باقر نوبخت امروز سه شنبه در نشست خبری هفتگی خود افزود به منظور اجرای 88 طرح احیای دریاچه ارومیه یک هزار و 900 میلیارد تومان درخواست شده است که 800 میلیارد تومان از محل ردیف های بودجه سال 94 تامین شده و 2 میلیااستاد ادبیات فارسی: سراسر افکار بهزاد پر از حضور والای انسانی بود
استاد ادبیات فارسی سراسر افکار بهزاد پر از حضور والای انسانی بوداستاد ادبیات فارسی گفت سراسر افکار استاد یدالله بهزادکرمانشاهی پر از حضور والای انسانی بود و نمودی از این سخن است که هنرمند هیچگاه نخواهد مرد به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه اسماعیل آذر شامگاه پنجشنبه در مراسمجایگاه نقد ادبیات کودک و نوجوان شناخته شده نیست
شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۲ دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت متأسفانه فاصله آماری تولید و نقد کتاب کودک و نوجوان خیلی زیاد شده و این مسئله باعث شده کارهایی با کاغذهای خوب اما به لحاظ ادبی ضعیف به صورت قارچگونه توسعه پیدا کند معصومه انصاریان در گفتوگو با خبرنگار ادبی ایسنشادی و غم در ادبیات از نگاه «محمد صنعتی»
یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶ ۱۸ حجم زیادی از محتوای آثار ادبی از گذشته تا امروز غم و اندوه و شادی است موضوعی که به قول محمد صنعتی مهمترین عامل آن شاعر یا نویسنده است از نظر این نویسنده زمانی که شاملو یا شمس لنگرودی از عشق خودشان میگویند احساس بهتری به مخاطب منتقل میشود بنابرابا هدف پیگیری همزمان ادبیات کردی و فارسی؛ شاعران ایلامی به سرای دهه های دور خود باز می گردند
با هدف پیگیری همزمان ادبیات کردی و فارسی شاعران ایلامی به سرای دهه های دور خود باز می گردند استانها > ایلام - بعد از گذشت دوسال از تعطیلی انجمن شعر و ادب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این انجمن با حضور هنرمندان پیشکسوتان شاعران و مسئولین مربوطه در محل کتابخانه ی پارنماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان اروپا: ارتقای جایگاه سیاسی ایران از نکات مثبت توافق هستهای است
نماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان اروپا ارتقای جایگاه سیاسی ایران از نکات مثبت توافق هستهای است نماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان اروپا با تکذیب رفتار متفاوت مقام معظم رهبری با مذاکره کنندگان هسته ای در دیدارهای خصوصی و انظار عمومی گفت هر فردی که برای توجیه خطامام جمعه میاندورود: جایگاه امام جمعه تشریفاتی نیست/قدردانی از مدیران حاضر در نماز جمعه
امام جمعه میاندورود جایگاه امام جمعه تشریفاتی نیست قدردانی از مدیران حاضر در نماز جمعهامام جمعه میاندورود با انتقاد از مدیرانی که در نماز جمعه حضور پررنگ ندارند گفت جایگاه نماز جمعه تشریفاتی نیست به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان میاندورود حجتالاسلام سیدمجتبی رسولی جویبجایگاه اردبیل در دوره معاصر به نقطه تکامل رسیده است
استاندار اردبیل جایگاه اردبیل در دوره معاصر به نقطه تکامل رسیده است خبرگزاری پانا استاندار اردبیل گفت جایگاه اردبیل در دوره معاصر به نقطه تکامل رسیده است ۱۳۹۴ دوشنبه ۵ مرداد ساعت 14 26 به گزارش خبرگزاری پانا مجید خدابخش در همایش گرامیداشت روز اردبیل در مجتمع فدک این شهر اظهارعرضه گازوئيل از جايگاههاي مرزي خراسان رضوي به بيش از ۲۸۰ ميليارد ريال رسيد
۴ مرداد ۱۳۹۴ ۷ ۲۳ق ظ عرضه گازوئيل از جايگاههاي مرزي خراسان رضوي به بيش از ۲۸۰ ميليارد ريال رسيد موج- مدير شرکت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران گفت عرضه نفت گاز از طريق جايگاههاي مرزي استان خراسان رضوي در سه ماه نخست امسال به بيش از ۲۸۰ ميليارد ريال رسيد به گزارش خبرگزاري موتناقض بین گفته های دو رسانه فارسی زبان غرب
تحولات یمن تناقض بین گفته های دو رسانه فارسی زبان غرب خبرگزاری صبا وابسته به حوثی ها گزارش داده بوده که حملات هوایی عربستان به تَعز در بامداد شنبه ۸۰ کشته به جای گذاشته است این خبرگزاری به نقل از منابع پزشکی از زخمی شدن دستکم ۱۵۰ تن نیز خبر داده بود به گزارش سرویس بین الملل جارمان دود اثر حسین سناپور در کانون ادبیات نقد می شود
رمان دود اثر حسین سناپور در کانون ادبیات نقد می شودتاریخ انتشار شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱ ۰۸ رمان «دود» نوشته حسین سناپور در کانون ادبیات ایران مورد نقد و بررسی قرار می گیرد به گزارش الفِ کتاب روابط عمومی کانون ادبیات ایران از برگزاری نشست نقد و بررسی رمان دود خبرمسلمان به دنبال جایگاهش در ترکیب برانکو (عکس)
مسلمان به دنبال جایگاهش در ترکیب برانکو عکس محسن مسلمان بعد از پشت سر گذاشتن یک نیم فصل در فولاد خوزستان در جمع پرسپولیسی ها حاضر شده است و امیدوار است این تیم سکوی پرتابش برای لژیونر شدن باشد به گزارش "ورزش سه" البته گمانه زنی ها درباره عدم حضور این بازیکن در ترکیب-
گوناگون
پربازدیدترینها