تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشنود گر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816791894




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آینده جنبش های مقاومت در سایه تحولات اخیر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آینده جنبش های مقاومت در سایه تحولات اخیر تهران - ایرنا- روزنامه ابتکار در سرمقاله خود نوشت: آینده تحولات منطقه و چگونگی تغییرات و یا ثبات در نقشه جغرافیای سیاسی خاورمیانه در گرو چند مولفه مهم است که ما در اینجا به سه سرفصل از این مولفه های مهم و تاثیرگذار اشاره خواهیم نمود.


این یادداشت به قلم رضا جلالی در ادامه می افزاید: باید دانست که مسئله محوری برای ما که از تهران و براساس سنجش منافع ملی خود به تحولات خروشان در خاورمیانه نظر می افکنیم حفظ محور مقاومت که دقیقا مصداق عمق استراتژیک برای ج.ا.ا و همچنین عامل اصلی تغییرات مطلوب برای ما در آینده منطقه پیرامونی ایران است مهم ترین اولویت در افزایش امنیت ملی است و گروها و جنبش های مقاومت اصلی ترین بازوی همیاری ایران در پیشبرد گفتمان نظم منطقه ای خاورمیانه ای برای ساکنین این جغرافیاهستند.
سه محور اصلی که در اینجا ما به ارائه و شرح آن خواهیم پرداخت : 1.نتیجه مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی به عنوان یک برنامه سیاسی جامع،2.تشکیل محور سنی برای مهار ایران به رهبری عربستان سعودی و 3. درگیری های نظامی در منطقه بین النهرین و شمال عراق و شرق سوریه است که می تواند محور عمده نظامی برای تغییرات در چشم انداز جغرافیای سیاسی منطقه خاوورمیانه باشد.
1.مذاکرات هسته ای : مذاکرات هسته ای دارای یک چارچوب مشخص و همچنین سرفصل هایی معلوم شده از پیش برای رسیدن به یک تفاهم برد-برد برای حل یکی از بزرگترین بحران های دیپلماتیک از زمان تاسیس سازمان ملل متحد بوده،(ملل متحد را به عنوان مبدا تاریخ موردنظر قراردادیم چرا که بارزترین نشانه عملی تفاهم حفظ جهان براساس نظم یالتا/پوتسدام در پایان جنگ دوم جهانی می باشد.)این مناقشه که در زمان سردمداری نئوکان ها در کاخ سفید بروز یافت نشانه عمده تلاش یک جریان سیاسی-امنیتی در ایلات متحده و در همکاری مستقیم با برخی از کشورهای منطقه ای مانند رژیم صهیونیستی و عربستان بود که در غایتش توان فرهنگی، سیاسی، امنیتی ایران را نشانه رفته بود.
نئوکان ها می خواستند در یک حرکت سه ضرب با حمله نظامی به افغانستان و عراق و مهار ایران براساس دکترین مهار همه جانبه آنچه که سیاستگذاران نئومحافظه کار نظم خاورمیانه ای نوین می نامیدند را اجرایی نمایند،که مسائلی مانند درگیری های خونین در عراق پس از اشغال و به مناسبت این امر تلفات بالای نیروهای رزمی آمریکایی و پس از آن مقاومت ایران در برابر تنش هسته ای و همچنین نشان دادن توان بالفعل محور مقاومت و گروه های مبارز و تحول خواه در خاورمیانه نخست در جنگ 33 روزه لبنان و پس از ان در درگیری های غزه موسوم به جنگ22روزه اجرای تام و تمام این طرح ابتر ماند.
اما به هرحال مناقشه هسته ای ایران که تقریبا یک دهه به طول انجامیده بود می باید در یک زمان مشخص و براساس یک تفاهم سیاسی مورد وثوق برای تمامی طرفین به سرانجام برسد.همانگونه که آغاز مناقشه هسته ای ایران زاده دوران پسا 11سپتامبری بود،پایان این مناقشه در چندهفته گذشته(البته درصورت اجرایی شدن تمام بندهای برجام و متعهد شدن طرفین به اجرای تمامی تعهدات پذیرفته شده بخصوص توسط ایالات متحده آمریکا)نیز بخاطر تحولی تقریبا هم سطح و نه اگر برابر بود و این تحول جنگ های سوریه و عراق و همچنین ظهور پدیده تروریستی داعش به عنوان نماد تغییرات و جهش ژنتیکی مبارزه جهانی گروه های جهادی/سلفی برضد نظم مستقر منطقه ای و جهانی بوده است.
ایران در دوران کنونی درحال تلاش برای ایجاد تغییرات منظم و سیاسی از راه بالفعل کردن تمامی امکانات بالقوه ایست که منطقه ما در بطن خود می تواند آن را دارا باشد.این تفاهم می تواند نشانه ای از این حکم باشد که ایران در زمان کنونی تنها لنگرگاه مطمئن برای برقراری نظم منطقه ای است و نمی توان با مهار ج.ا.ا روی خوش صلح و ثبات را در یکی از پرتلاطم ترین مناطق تاریخی جهان که از نظر ژئوپلیتیک و دغدغه انرژی ارزان و ممتد نیز مهم است به نظاره نشست.
2.تشکیل محور سنی: عربستان از زمان تشکیل شدن این کشور و ثبات خاندان سعودی با همیاری ایلات متحده همیشه نسبت به توان سیاسی و نظامی ایران و نقش ایران به عنوان ستون ثبات سیاسی در خاورمیانه دارای اضطراب های خاص و حتی تاحدی تهوع آور بوده است. نفت شاه کلید تمام توان استراتژیک عربستان است و این کشور بدون دارا بودن این ذخیره ارزشمند هیچگاه نمی توانست چتر امنیتی ایالات متحده را که اوج آن در عملیات سپر صحرا متبلور شد به چشم ببیند.
از طرف دیگر سلاطین سعودی خودرا خادم حرمین شریفین مینامند و بدین خاطر رهبران جهان اهل سنت تاحدودی به برتری معنوی این کشور گردن گذاشته اند هرچند گروه های سلفی انقلابی مانند القاعده و در راس آن بن لادن با اعلام تلاش برای براندازی خاندان آل سعود این برتری را به چالش کشیدند اما تلاش های آنان تا کنون به نتیجه موثری دست نیافته است.
ثروت عربستان و جایگاه معنوی آن باعث شده است که این کشور بتواند حتی قراردادهای امنیتی برای تامین امنیت خود به هزینه دیگر کشورهای بزرگ سنی را به دست آورد.قرارداد امنیتی عربستان با پاکستان به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای مسلمان و هم چنین تنها کشور مسلمانی که دارای سلاح هسته ایست و علاوه برآن (براساس برآورد و گزارش مرکز بروکینز در سال2011 میلادی)تنها برقرار کننده چترهسته ای برای تامین امنیت عربستان سعودی از همین چشم انداز و براساس همین مولفه ها قابل بررسی است. عربستان درچندسال گذشته و بخصوص انقلابات موسوم به بهار عربی بابازی دوگانه انقلاب خوب/انقلاب بد(انقلاب سوریه خوب و انقلاب بحرین بد)و تلاش برای مهار و حتی نابودی محور مقاومت به تلاش های بسیاری دست زده است.
مسلح کردن گروهای سلفی در عراق و سوریه با یاری ترکیه و قطر، ایجاد محور سنی با همیاری کشورهای ترکیه،مصر و تمامی اعضای شورای همکاری خلیج فارس منهای عمان و دادن رشوه های بسیار به کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی برای پیوستن به جنبش ایران را مهار کن! (براساس اسناد تازه منتشر شده ویکی لیکس)تنها گوشه ای کوچک از اقدامات خصمانه عربستان برضد ج.ا.ا می باشد، در زمینه محور مقاومت عربستان با سه رویکرد مختلف در حال پیشروی است: نابودی، مهار، ادغام.
در باره مسئله سوریه تاکنون تلاش عربستان نابودی رژیم اسد و حکومت قانونی این کشور بوده در برابر حزب الله تلاش برای مهار سیاسی این گروه با استفاده از جریانات سیاسی همسو با محور ریاض و درباره گروه های جهادی فلسطین مانند حماس مسئله ادغام این گروه ها در محور سنی(باتوجه به این ممیزه مهم سنی بودن این گروه ها در برابر شیعه بودن حزب الله و علوی بودن اکثر مقامات حکومت سوریه)در دستور کار بوده است.در مورد مسئله حماس می توان عنوان کرد که تاکنون متاسفانه تلاش های عربستان با موفقیت هایی همراه بوده که کمک حماس و پشتیبانی معنوی و سیاسی از گروه های مسلح مخالف حکومت اسد،دفاع از محور سنی به رهبری ریاض و منتقل کردن دفاتر این گروه از دمشق به پایتخت های سنی تماما نشانه های شوم این اشتباه استراتژیک حماس میباشد و سفر چندوقت اخیر رهبران حماس به عربستان نشانه کنونی آن.
تلاش عربستان برای مهار ایران به آنجا رسیده است که حتی این کشور در حال تلاش برای ایجاد یک محور پنهانی براساس قراردادی نانوشته با رژیم صهیونستی برای مقابله با تهران است که کمک های اطلاعاتی اسرائیل به عربستان برای حمله نظامی به یمن(به عنوان سرزمینی که عربستان با چشم پوشی بر واقعیت های مهم و اساسی آن همچنان ایران را عامل قدرت گیری حوثی ها می داند)شاه بیت آن بود.
3. درگیری های نظامی در بین النهرین: تاریخ از درگیری های کنونی بین النهرین با دو عنوان یاد خواهد کرد؛ نخست منحصربه فرد بودن داعش به عنوان متحرک ترین و خلاق ترین گروه تروریستی در تاریخ جهان که حتی از بسیاری از گروه های تروریستی کمونیستی در طول سده بیستم که با کمک K.G.B اقدام به خرابکاری می کردند ماهرتر و انعطاف پذیرتر بوده است و سپس از ایران به عنوان بهترین و ماهرترین سد دربرابر داعش که اگر تلاش های ج.ا.ا نبود مسلم بود که تا امروز ما شاهد سقوط بغداد نیز بودیم.
امروز بدون درنظر گرفتن ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا که می توان گفت سقوط الانبار نماد ناکارآمدی آن بوده است این ایران و محور مقاومت با کمک گروه ها و جنبش های مقاومت مانند حزب الله در مرزهای غربی سوریه با لبنان،سپاه بدر و جنبش حشد الشعبی در عراق و هم چنین ارتش سوریه بوده که در طول دوسال گذشته بار اصلی مبارزه زمینی و همچنان تلفات آن را برعهده گرفته است و البته این مبارزه ای است برای حفظ محور مقاومت و تعیین سرنوشت آینده خاورمیانه.
مسلم است که روزی درگیری های نظامی بین النهرین به پایان خواهد رسید و از آن مسلم تر اینست که دیگر خاورمیانه بعد از این درگیری ها با خاورمیانه ای که پیش تر می شناختیم بسیار فرق می کند و تلاش تمامی طرفین درگیر برای رسیدن به این نتیجه براساس برآوردها و راهبردهای مطلوب بازیگران مختلف می باشد.
نتیجه : ایران فرای مذاکرات هسته ای و تلاش های محور سنی برای مهار آن و همچنین جنگ های بین النهرین نمی تواند جنبش های مقاومت و از آن مهمتر خط سیاسی ژئوپلتیک محور مقاومت را به کناری بنهد؛چراکه بهترین سیاست خارجی برآمده از برآوردهای ژئوپلیتیکی است حتی در دوران پساجنگ سرد و این امری است که رئالیسم به ما نشان می دهد ژئوپلتیک در بطن خود حامل ساختارهای متنوعی که ساختارگرایان به آن ها اشاره می کنند نیز هست.
ایران خواهان برقراری یک نظم منطقی براساس خواست ها و دل نگرانی های بحقی است که تا سال های بسیاری ثبات ایران را به لرزه انداختند،ایران خواهان بازیافتن جایگاه تاریخی خود البته براساس حرکتی مسالمت آمیز است؛ما می دانیم که نظم کنونی خاورمیانه دیگر نمی تواند برقرار بماند،و از درون وضعیت بالفعل کنونی امور بالقوه بسیاری در تلاش برای بالفعل شدن در حال خزیدن به سوی واقعیت ها هستند.
برای ایران تمامی جنبش های مقاومت که خواهان ایجاد یک خاورمیانه آزاد می باشند در راستای کلی سیاست های آن تعریف می شوند و هیچ مذاکره و مصالحه ای هم نمی تواند این واقعیت را تغییر دهد.چراکه این امر جزو اصول بی بدیل و بدون تغییر ما بوده و خواهد ماند.
* منبع: روزنامه ابتکار
** اول ** 1337



12/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن