تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802511371




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افشاگری وزیرنفت از رانت‌خواری‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: زنگنه: بابک زنجانی دوم واقعیت ندارد برخی به دنبال بابک زنجانی‌سازی بودند تا قبح کار بابک زنجانی اصلی را پایین آورند باید مشخص شود 88 میلیون دلار کجا رفته است، دکلی وجود ندارد و این پول مملکت باید بازگردانده شود داستان دکل بسیار مسأله دار است. در این میان دکلی اسقاطی نیز خریداری شده که دستور پیگیری دادم.

به گزارش تراز ،

رانت خواران بودجه نفت را بلعیدند

«در سال‌های تحریم با وجود نیاز شدید مالی برای توسعه میادین نفتی و گازی بویژه میدان مشترک گازی پارس جنوبی منابع محدود موجود صرف پاسخگویی به درخواست‌های رانت خواران شد. ما توان ساخت اغلب دکل‌های دریایی و همه  دکل‌های خشکی را داشتیم اما رانت خواران به جای تکیه بر تولید داخل به ثبت سفارش برای واردات دکل پرداختند که بسیاری از این سفارش‌ها به سرانجام نرسید. پول دکل را پرداختیم اما دکلی به ایران نیامد.»
علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان این مطالب به خبرنگار «ایران» گفت: در زمان وزارت رستم قاسمی در وزارت نفت ایشان به دنبال تکیه صنعت بر ساخت داخل بودند اما در عمل به گونه دیگری رفتار شد. وی با اشاره به اینکه قیمت دکل‌های دریایی بالاست و در آن شرایط تحریم منابع کافی برای واردات این نوع دکل‌ها وجود نداشت اما صنعتگران داخلی علم ساخت اغلب این دکل‌ها را داشتند، افزود: با تمام این‌ها در کارگروهی که میان بخش خصوصی و وزارت نفت در زمان آقای قاسمی تشکیل شده بود خرید 31 دستگاه دکل خشکی و دریایی تصمیم‌گیری شد. این درحالی است که درداخل این توانایی وجود داشت تا تمام دکل‌های حفاری خشکی را  بسازیم و حتی در ساخت دکل دریایی نیز ما می‌توانستیم 60 درصد تکیه بر توان داخلی کنیم و تنها 40 درصد وابسته باشیم.
شمس اردکانی با تأکید بر اینکه در دوره تحریم دلالان و خریداران دکل هایی که به کشور نیامد قصدی جز بهره‌گیری از حق کمیسیون و خیانت به کشور نداشتند، اظهار کرد: دکل در صنعت نفت یکی از تجهیزات و ماشین آلاتی است که پایه آن مواد فلزی است و تکنولوژی ساخت آن نیز در کشور وجود دارد اما اکنون می‌بینیم وزیر نفت از پرونده خرید ٣٠ دستگاه دکل دریایی و خشکی چینی خبر می‌دهد که در خرید آن تخلف رخ داده است و اکنون توسط قوه قضائیه در دست بررسی است.
این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به فساد فراگیر شرکت‌های چینی که نه خود دکل را به ایران تحویل دادند و نه پول دکل را، تصریح کرد: اکنون به جای آنکه به دنبال مقصر باشیم باید به دنبال استیفای کامل حقوق مردم و کشور و بازگرداندن پول‌های پرداخت شده باشیم. وی با انتقاد از سهم 5/14 درصدی صنعت نفت از درآمدهای نفتی ادامه داد: به هرحال در صنعت نفت ما سازوکار غلطی را پیاده کردیم. پول نفت را که پول سرمایه‌ای است به جای آنکه به توسعه صنعت نفت بویژه در میادین مشترک اختصاص بدهیم صرف دلالان کردیم. در کجای دنیا چنین امری ممکن است!  شمس اردکانی تأکید کرد: امسال صنعت نفت نیازمند سرمایه گذاری 55میلیارد دلاری است.


چین دکل‌ها را دلالی می‌کرد

30 دستگاه دکل دریایی و خشکی که توسط شرکت‌های داخلی از چین خریداری شده همگی تولید کشور چین نبود. شرکت‌های چینی در اصل فروشنده دوم و واسطه بسیاری از این دکل‌ها به ایران بودند.  یک مقام مسئول در وزارت نفت با بیان مطالب فوق در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد: دکل‌هایی که دلال‌های شرکت‌های خصوصی فعال در صنعت حفاری از چین خریدند اغلب چینی نبودند و تنها مبدأ فروش این دکل‌های دست دوم چین بوده است.
وی با اشاره به اینکه جزئیات قراردادی این دکل‌ها همگی مانند دکل 88 میلیون دلاری نیست، تصریح کرد: دکل‌های دست دوم خریداری شده از شرکت‌های چینی دکل هایی هستند که پیش از این در شرکت‌های معروفی نظیر شل و توتال فعالیت می‌کردند اما این شرکت‌ها برای دکل استانداردهای خاص خود را دارند به عنوان مثال اگر عمر مفید دکلی 20سال است آنها بیش از 5 سال از آن استفاده نمی‌کنند و بعد از 5 سال آن را به شرکت‌های دلال و یا مستقیماً به خریداران می‌فروشند.
به گفته این مقام مسئول شرکت‌های برتر نفتی از دکل هایی استفاده می‌کنند که نرخ بازیافت بالاتری نسبت به مابقی دکل‌ها دارند و در عمق‌های بیشتری فعالیت می‌کنند. این دکل‌ها برای فروش مجدد نیز به سبب برخورداری از یکی از مهمترین مؤلفه‌ها یعنی نرخ بازیافت بالا مورد استقبال قرار می‌گیرند. از این رو گرچه ایران توان تولید دکل‌های حفاری بویژه برای خشکی را دارد اما باز هم از خرید این نوع دکل‌های دست دوم استقبال می‌کند. بالا بودن نرخ بازیافت به تولید بیشتر نفت و گاز کمک می‌کند.  وی افزود: البته اگر دکل اسقاطی باشد خرید آن یک تخلف محسوب می‌شود.
این مقام آگاه با بیان اینکه احتمالاً هر 30 دستگاه دکل مورد پیگیری دکل هایی هستند که شرکت تأسیسات دریایی در دوره‌های قبلی ریاست جمهوری خریداری کرده است، گفت: شرکت تأسیسات دریایی شرکتی خصوصی است که بخشی از سهام آن به صندوق بازنشستگی نفت، بخشی به تعاونی ناجا و بخش دیگر به کارکنان این شرکت تعلق دارد. این شرکت هیچ ارتباط مستقیمی با وزارت نفت ندارد و از نظر تصمیم‌گیری مستقل از وزارتخانه است. رابطه میان وزارت نفت با شرکت تأسیسات دریایی پیمانکاری است و این شرکت با پول پیش پرداخت توسعه فازهای پارس جنوبی که از وزارت نفت دریافت کرده بود اقدام به خرید دکل کرد.
وی در آخر گفت: تحقیق و تفحص در خصوص پرونده قرارداد ۳۰ دستگاه دکل حفاری خشکی و دریایی در قوه قضائیه ادامه دارد  و قطعاً بعد از بررسی نهایی اطلاعات دقیق تری در این باره ارائه خواهد شد.


گروه اقتصادی چندی پیش خبری مبنی بر گم شدن پول یک دکل نفتی به مبلغ 88 میلیون دلار به دست دلالان و وارد نشدن این دکل به کشور منتشر شد که شنبه شب بیژن زنگنه وزیر نفت کشور با حضور در برنامه تلویزیونی <نگاه‌یک> به توضیح در خصوص زوایای پنهان این دکل که توسط شرکت تأسیسات دریایی خریداری شده بود پرداخت. علاوه بر آن زنگنه در این برنامه به خرید 30دستگاه دکل دریایی و خشکی توسط شرکت‌های داخلی از چین نیز اشاره کرد که باب جدیدی را در زمینه دکل‌های مذکور گشود. به گفته وی پرونده تخلف مربوط به این 30 دستگاه دکل دریایی و خشکی خریداری شده از چین اکنون در قوه قضائیه در حال
تحقیق و تفحص است.
وزیر نفت درباره پرونده دکل 88میلیون دلاری اظهار کرد: شرکت تأسیسات دریایی یک شرکت متعلق به صندوق بازنشستگی نفت و تعاونی بازنشستگان ناجا است و بخشی از سهم این شرکت نیز به پرسنل تعلق دارد، اما ما به دنبال استیفای کامل حقوق
کشور هستیم.
وی با بیان این که دکل توسط تأسیسات دریایی از شرکتی خریداری شده که در آن زمان 20 روز از ثبت آن شرکت می‌گذشت،‌توضیح داد: به عبارت دیگر این شرکت 20 روز یک دکل حفاری به ارزش 66 میلیون دلار را از یک شرکت آرژانتینی خریداری می‌کند و در مدت چند روز این دکل را به قیمت 88 میلیون دلار به شرکت تأسیسات دریایی می‌فروشد.
زنگنه عنوان کرد: همان روز طبق اسناد، مدیریت شرکت تأسیسات دریایی، سند تحویل دکل را امضا می‌کند اما دکلی تحویل گرفته نمی‌شود. 20 درصد پیش پرداخت داده می‌شود و پس از مدتی شرکت صاحب دکل، قرارداد را فسخ می‌کند، زیرا هزینه از سوی شرکت طرف قرارداد با شرکت تأسیسات دریایی، پرداخت نشده بود اما هزینه 88 میلیون دلار همچنان پرداخت می‌شود و این پول به حساب هایی ریخته می‌شود و کل هزینه دکل به شرکت طرف قرارداد با شرکت تأسیسات دریایی (دلال) پرداخت می‌شود. وی اضافه کرد: مالک اصلی دکل نیز به دلیل دریافت نکردن اصل هزینه، دکل خود را می‌برد و به عبارتی کل مبلغ دکل پرداخت شده اما دکلی تحویل داده نمی‌شود.
وزیر نفت یادآور شد: دکل از شرکتی خریداری شده که مالکش نبوده و با مبلغ بالاتری این دکل به نسبت شرکت اصلی فروشنده خریداری می‌شود و تحویل گرفته نمی‌شود. بحث اصلی در مورد دکل، بازگرداندن پول دکل بوده و این پول از محل بودجه پارس‌جنوبی پرداخت شده است.
زنگنه تصریح کرد: در قوه قضائیه در این باره شکایت شده و باید مشخص شود این پول کجا رفته است. دکلی که وجود ندارد و این وسط اتفاقات شبهه‌داری رخ داده است. 88 میلیون دلار پول مملکت باید بازگردانده شود و حتی اصل هزینه زمانی پرداخت شده که شرکت فروشنده اصلی دکل، قرارداد خود را فسخ کرده بوده است.
وی با طرح این پرسش که چرا دکلی را که تحویل نگرفته‌اند امضا کردند که دریافت شده است، گفت: رسید را چرا امضا کردند و بقیه پرداخت‌ها چرا انجام شده است؟ این اتفاق سؤال برانگیز است و بسیاری از این اتفاقات بدون موافقت هیأت مدیره شرکت و طی نکردن مراحل قانونی و روال طبیعی انجام شده است. وزیر نفت توضیح داد: دنبال کیفر کسی نیستیم و برای بازگرداندن این هزینه تلاش می‌کنیم.داستان دکل بسیار مسأله دار است. در این میان دکلی اسقاطی نیز خریداری شده که دستور پیگیری دادم، آن هم باید پیگیری شود.
 جزئیات پول‌های بلوکه شده نفت
وزیر نفت درباره پول‌های بلوکه شده گفت: این پول‌ها چند دسته هستند که بخشی از آنها در حساب‌های مربوط به بانک مرکزی است که از فروش نفت حاصل شده است و در ژاپن و کره جنوبی و هند از این حساب‌ها داریم.
وی افزود: بخش دیگری از این پول‌ها به حساب‌های بانک مرکزی واریز نشده است؛ مانند  شش میلیارد دلاری که به صورت یورو در حساب‌های هند است و با رفع تحریم به خزانه واریز می‌شود. وی ادامه داد: بخشی از این پول‌ها، مربوط به شرکت ملی نفت در کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، یونان و انگلستان است که رقم آن بالغ بر 5/2میلیارد دلار است.
 بابک زنجانی دوم واقعیت ندارد
زنگنه در ادامه تصریح کرد: موضوع بدهی 3/5 میلیارد دلاری که برخی با بیان حرف‌های بی‌ربط، ماجرا را بابک زنجانی دوم عنوان کردند کاملاً بی‌اساس بود چنان‌که در هفته‌های اخیر برخی به دنبال بابک زنجانی‌سازی بودند تا قبح کار بابک زنجانی اصلی را پایین آورند.
وی ادامه داد: این رقم 3/5 میلیارد دلاری در حساب یک شرکت اماراتی است و مشخص است که این پول متعلق به ما است و با رفع تحریم‌ها این پول به تصرف بانک مرکزی در می‌آید، همان‌طور که در هند نیز پول‌های ما در حساب یک شرکت پالایشگاهی است، حساب یاد شده نیز نزد یک شرکت پالایشگاهی در امارات است. وی تأکید کرد: پیش از حضور من در وزارت نفت به این شرکت میعانات گازی فروخته شده بود که از ابتدای سال 93 مشکل رفع شده و پول خود را وصول کردیم.
 دلیل تفاوت بدهی 3/5 میلیارد دلاری با بابک زنجانی
زنگنه با تأکید بر اینکه موضوع بدهی 3/5 میلیارد دلار با مسأله بابک زنجانی تفاوت دارد، ادامه داد: پولی که در اختیار زنجانی بوده مشخص نیست کجاست؛ چنانکه ما حتی راضی بودیم بابک زنجانی اعلام کند این پول در فلان حساب بلوکه شده تا بدانیم روزی این پول برمی‌گردد اما الان مشخص نیست این پول گمشده یا اصطلاحاً خورده شده است.  وی تصریح کرد: برخی برای فروریختن قبح اتهام بابک زنجانی، چنین مباحثی را مطرح می‌کنند در حالی که در دوره مسئولیت ما مورد این چنینی نداشتیم و اگر کسی اطلاعاتی دارد به قوه قضائیه اعلام کند، همان‌طور که ما رسماً در این باره به قوه قضائیه شکایت بردیم و گزارش این مسأله در جلسه‌ای با حضور معاون قوه قضائیه مطرح شد. معتقدم برخی می‌خواهند با تشویش افکار عمومی، در فعالیت قوه قضائیه درباره زنجانی اختلال ایجاد کنند.
وزیر نفت با بیان اینکه بخشی از مطالبات ما به کشور بازگشته و البته پولی که در چین و ترکیه بوده بلوکه نبوده است، گفت:  بخشی از پول‌ها متعلق به بانک مرکزی است اما پول‌ بلوکه شده در هند که بالغ بر شش میلیارد دلار می‌شود متعلق به دولت است.
 حداقل 500 هزار بشکه به تولید نفت اضافه می‌کنیم
وزیر نفت تأکید کرد: از همین امروز برای بازاریابی نفت خام در تلاش هستیم و حداقل 500 هزار بشکه به تولید روزانه خود اضافه می‌کنیم.
وی توضیح داد: مسأله قیمت نفت بسیار پیچیده است چنان‌که برخی آن را توطئه علیه ایران دانسته و عده‌ای آن را ناشی از اختلاف روسیه با غرب و مشکل کشورهای همسایه با ایران و مذاکرات هسته‌ای فرض کرده‌اند، اما به هر صورت یک اراده قوی سیاسی وجود دارد که نمی‌خواهد قیمت نفت بالا برود.
 صادرات گاز به اروپا صرفه ندارد
وی با بیان اینکه در حال حاضر صرف نمی‌کند که گاز را به اروپا صادر کنیم، گفت: هدف ما صادرات به هر قیمتی نیست، بلکه به دنبال افزایش درآمد هستیم؛ اما مسیر بعضاً طولانی است و هرچه ما به همسایه‌های نزدیک گاز بفروشیم، شرایط بهتر است.زنگنه درباره حضور شرکت‌های بزرگ دنیا در صنعت نفت ایران اظهار داشت: مدیران شرکت‌های بزرگ خارجی برای همکاری با ایران در زمینه نفت صحبت می‌کنند و ما نیز در مقابل به این کشورها اعلام می‌کنیم شرایط فرق کرده و باید سرمایه‌گذاری کنید.
وزیر نفت با بیان اینکه برای هیچ کشور و شرکتی محدودیت قائل نیستیم، گفت: امریکایی‌ها از سوی دولت‌شان در زمینه همکاری اقتصادی با ایران منع شده‌اند اما ایجاد رقابت به سود ملت ما خواهد بود و ما منعی برای حضور شرکت‌های امریکایی قائل نیستیم.


منبع: ایران



زمانبندی انتشار: 12 مرد 1394 - 10:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن