تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814795995




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتخابات سال 92 رفراندومی برای ادامه حرکت بود


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: انتخابات سال 92 رفراندومی برای ادامه حرکت بود
رییس جمهوری انتخاب دولت تدبیر و امید را راه منطق و درست گویی برشمرد و گفت: حضور مردم در انتخابات 92 و انتخابشان رفراندومی برای ادامه حرکت بود.
آفتاب : حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شامگاه یکشنبه در گفت و گوی زنده رادیو تلویزیونی با مردم در پاسخ به این سوال که چه قدر برجام را با آن چه که وعده داده بودید منطبق می دانید؟ افزود: من هم خوشحالم از این فرصتی که امشب پیش آمده تا مهمان مردم ایران، خانه های مردم عزیز این سرزمین، روستاییان، شهرنشینان، پیرزن ها، پیرمردها، جوانان و ایرانیان خارج از کشور و همه ملت ایران باشیم.

روحانی افزود: خدمت این ملت بزرگ سلام عرض می کنم و به این ملت بزرگ به دلیل ایستادگی، صبوری و مقاومت خسته نباشید می گویم و به آنها برای موفقیت های بزرگ در طول تاریخ بعد از انقلاب، پیروزی انقلاب و پیروزی در دفاع مقدس و امروز در موضوع مهم هسته ای تبریک می گویم.

وی ادامه داد: دلم می خواهد محضر مردم ایران از این نقطه شروع کنم که چرا ما مذاکره را انتخاب کردیم و آن را جدی دانستیم؟

رییس دولت تدبیر و امید خطاب به مجری برنامه گفت: شما اشاره کردید به ایام و دوران رقابت های انتخاباتی و شبی که من مصاحبه کردم، شما گفتید 777 روز از اون روز و شب گذشته است، آن چه من آن روز فکر می کردم این بود که ملت ایران در همه صحنه ها موفق بوده و امکان ندارد که این ملت در صحنه ای شکست بخورد یا تسلیم شود.

روحانی اضافه کرد: اما همان وقت گفتم پیروزی در سایه حمایت مردم، رهبری معظم انقلاب و تدبیر دولت امکان پذیر است.

وی یادآور شد: در مقام عمل دیدیم که مذاکره می تواند موفق باشید اما شرایط موفقیت آن مذاکره را باید یک ملت و یک رهبر و همه دست اندرکاران باید فراهم کند.

رییس جمهوری با تاکید بر این که مقاومت ملت یک سرمایه بزرگ بود، گفت: اگر مردم ایستادگی نمی کردند، حتما پیروز نبودیم، کار دانشمندان ما یک دستاورد بود. اگر در زمینه هسته ای پیشرفت نمی کردیم در همان زنجیره اول یا تولید آب سنگین ناموفق بودیم و نمی توانستیم در ساخت راکتور حرکت کنیم، معنا نداشت دنیا با ما مذاکره کند.

رییس جمهوری ادامه داد: از طرف دیگر، مردم هم سرمایه هایی را در این دو سال اخیر به صحنه آوردند، اولین سرمایه ملت، حضور 73 درصدی آن ها در حماسه سیاسی و انتخابات بود.

روحانی اضافه کرد: انتخابات دو سال پیش نوعی رفراندوم بود که چگونه باید حرکت کنیم وموفق شویم؛ بحث تعامل سازنده با دنیا و این که چگونه باید با دنیا رفتار کنیم. در همان مصاحبه 777 روز پیش گفتم درشت گویی پیروز نمی شود بلکه درست گویی پیروز می شود؛ به همین سبب ما راه منطق و درست گویی را برگزیدیم.

وی اظهار داشت: یک ماه بعد از انتخابات، برای شرکت در مجمع عمومی به نیویورک سفر کردم و به همه دولت های دنیا پیشنهاد جهان عاری از خشونت و افراطی گری دادم. این پیشنهاد در نهایت بعد از چند ماه مورد تصویب دولت ها در مجمع عمومی سازمان ملل قرار گرفت و آن ملاقات ها و گفت و گوهایی که آن ایام داشتیم، تقریبا فضای تعامل را به اوج رساند.

**دستاورد امروز بیش از تصور دیروز است

رییس جمهوری با بیان این که اولین مذاکره وزیر خارجه ایران با وزرای خارجه 1+5 در نیویورک محقق شد و این کلیدی بود که برای حرکت پرشتاب در زمینه مذاکره زده شد، افزود: اگر بخواهم در یک کلمه به سوال شما پاسخ دهم، نمی خواهم در محضر ملت ایران اغراق کنم که صاحب اختیار این کشور هستند و به بنده هم به عنوان خادمی کوچک از ناحیه ملت مسوولیت واگذار شده، "دستاورد امروز بیش از تصور دیروز است".

روحانی تصریح کرد: من دیروز هم به موفقیت و پیروزی امید داشتیم اما آن چه امروز به دست آوردیم، بیش از آن است که دو سال پیش فکر می کردم و این موفقیت، موفقیت ملت بزرگ ایران، موفقیت هدایت های رهبر معظم انقلاب و از همه مهمتر عنایات حق و توجهات حضرت ولی عصر (عج) و فداکاری، ایثار، شهامت، منطق و هنر و دانش لازم مذاکره کنندگان است که این بار مهم را در مقصد اول به خوبی به مقصد برسانند و من کاملا امیدوارم که ما این راه را تا پیروزی نهایی ادامه می دهیم.

** به تعامل سازنده در چارچوب منافع ملی معتقدم

مجری از رییس جمهوری پرسید: یکی از دغدغه هایی که همواره وجود دارد این است که غرب وفای به عهد نمی کند به طوری که در چند روز آخر شما تهدید به ترک مذاکرات کردید. چشم انداز آینده را چه قدر روشن می بینید که این ها به تعهداتی که داده اند، پایبند باشند؟

رییس جمهوری پاسخ داد: ما اگر با هر کشوری مذاکره می کنیم، بر مبنای یک چارچوب و اهدافی است؛ برای کسی که فن مذاکره را بلد است، قدم به قدم مذاکرات قابل سنجش است.

روحانی افزود: البته طرف مقابل مخصوصا برخی کشورها، کشورهایی هستند که مردم ایران به طور طبیعی به آن ها اعتماد ندارند و با ملت ایران خصومت داشتند و هنوز هم خصومت ها ادامه دارد اما در عین حال معنایش این نیست که اگر ما با یک کشوری مشکل داریم نتوانیم با آن کشور روی یک هدف مشترک گفت و گو کنیم.

وی ادامه داد: شما می دانید که ما در ماجرای افغانستان، طالبان، صدام حسین و پایان حکومت صدام گرچه به صورت مستقیم مداخله نداشتیم اما بسیاری از گروه هایی که با ما و کنار ما بودند یک نوع هدف مشترکی را با دیگران حس کردند و پیش رفتند؛ پس این منافات ندارد که یک کشوری دوست ما نباشد اما در مساله مهم بین المللی ما بتوانیم مذاکره کنیم.

رییس قوه مجریه گفت: این که چگونه ما اعتماد کنیم یا اعتماد ما صد درصد است یا نیست را هیچکسی نمی تواند بگوید. من در برابر یک کشور ولو دوست، همسایه و هم مذهب مذاکره می کنم؛ اعتماد صد درصد دارم، ما در آن توافق موقت ژنو که مربوط به اوایل آذر 92 می شود و تا امروز هم ادامه دارد ما در مقام عمل آزمایش کردیم؛ ما عمل کردیم و آن ها هم عمل کردند، آن ها قول دادند برخی از تحریم ها را بردارند و ما هم قول داده بودیم که برخی از محدودیت ها را بپذیریم که هر دو عمل کردیم، پس معلوم است که می شود.

روحانی افزود: توافقی که با 1+5 کردیم یک توافق 10 ساله است، توافق گذشته هم یک توافقی است که هنوز دو سال نشده است؛ بنابراین پنج برابر همان است، اگر یک پنجم توافق امروز را ما انجام دادیم و دیدیم عمل می شود، می تواند یک علامتی باشد برای این که ما می توانیم کار را پیش ببریم.

وی ادامه داد: این تفکر که ما در برابر دنیا دو راه بیشتر نداریم، یا تسلیم در برابر دنیا یا شکست دنیا است، خیلی منطق پشت سر آن نیست چرا که راه سومی نیز وجود دارد و آن تعامل با دنیا است؛ البته من به تعامل سازنده در چارچوب منافع ملی و توافق برد - برد به جد معتقدم و همیشه هم معتقد بودم، توافق برد - باخت اولا شدنی نیست ثانیا اگر هم بشود، پایدار نمی ماند.

روحانی اضافه کرد: توافق باید یک توافق برد - برد باشد که ما ببینیم به اهداف اصلی مان دست پیدا کردیم و طرف مقابل هم اگر یک هدف مهم دارد احساس کند به آن هدف دست پیدا کند و الا، یا توافق نمی شود یا توافق پایدار نمی ماند، در این توافق ما سه هدف مهم داشتیم و به آن دست پیدا کردیم، طرف مقابل ما نیز به اعتقاد من یک هدف مهم داشته که می گوید به آن دست پیدا کرده است.

**می توانیم مکانیزمی در نظر بگیریم که هیچ کدام ضرر نکنیم

رییس جمهوری گفت: به این صورت است که یک توافق برد - برد می شود؛ آن طرف ادعا می کند من یک هدفی داشتم و موفق شدم و ما هم ادعا می کنیم، اهدافی داشتیم و موفق شدیم. بنابراین آن چه امروز به دست آمده نمی توانیم بگوییم اعتماد صد درصد داریم.

روحانی افزود: شما در یک تجارت با یک فرد یا یک کشور صد درصد مطمئن نیستید که طرف مقابل شما عمل می کند اما شما مکانیزمی می گذارید که این وسط ضرر نکنید و اگر هم او به هم زد، شما متضرر نشوید و او هم همین مکانیزم را در نظر می گیرد که اگر شما به هم زدید او ضرر نکند؛ پس ما می توانیم یک مکانیزمی برای توافقات در نظر بگیریم که در نهایت هیچ کدام ضرر نکنند و بتوانیم توافق را ادامه دهیم.

**مردم ثمر ایستادگی خود را خواهند دید

وی ادامه داد: با تجربه ای که در مدت این دوسال و اجرای توافق ژنو داشتیم، امیدوارم این توافق به خوبی پیش رود، البته ما باید مراحلی را طی کنیم و تنها یک مرحله را گذرانده ایم و مراحل بعدی را باید طی کنیم؛ ان شاءالله این توافق اجرایی و عملیاتی می شود و مردم حاصل و ثمر این توافق که محصول کار و ایستادگی خودشان است را خواهند دید.

**ساخت بمب اتم توسط ایران خیال پردازی و توهم است

مجری در ادامه پرسید که بسیاری از تحلیل گران معتقد هستند که ایران بمب اتمی موهومی را فروخت که غربی ها مدعی بودند و ایران هیچ موقع دنبال این قضیه نبود و در عوض تلاش کرده رونق اقتصادی و بحث مربوط به امنیت را بخرد. این تحلیلی است که دیگران درباره مذاکرات انجام می دهند اما یک تحلیل دیگری نیز وجود دارد و این است که برخی از نکات مانند این که اگر زمینه برای بازرسی ها فراهم بشود می تواند به عنوان مین هایی باشد که پیش روی ملت ایران و سیستم دفاعی کشور باشد؛ جمهوری اسلامی در این زمینه چه موضوعی را دنبال می کند که در آینده دچار چالش نشود؟

رییس جمهوری پاسخ داد: در بخش اول سوالتان که طرف مقابل ما احساس می کند که ما را از بمب اتم بازداشته است، اصلا پیروزی که آنان اعلام می کنند و ادعا می کنند، این است که ما کاری کردیم که بین ایران و بمب اتم یک سال فاصله بیندازیم.

روحانی افزود: می گویند با اجرای این توافق ما کاری کردیم که اگر ایران بخواهد بمب اتم بسازد، یک سال زمان نیاز خواهد داشت؛ از نظر ما این موضوع، کاملا خیال پردازی و توهم است.

رییس جمهوری ادامه داد: اساسا مساله هسته ای که به معضل تبدیل شد، به خاطر این بود که طرف مقابل احساس کرد که ما دنبال ساخت بمب هستیم، البته اولش شاید یک دلیل و استدلالی داشت و آن این که در نمونه برداری اولیه که در سال 82 انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که در ایران آلودگی های بالای 70 درصد وجود دارد.

روحانی اضافه کرد: آلودگی به این معنا که آثاری وجود دارد که ما غنی سازی بالای 70 درصد انجام دادیم، سر و صداها در آن زمان که حتی می خواستند پرونده ما را به شورای امنیت ببرند به این دلیل بود؛ برای ما عجیب و غریب بود چون ما نمی دانستیم این آلودگی که این ها ادعا می کنند چیست.

وی اظهارداشت: بعدها روشن شد، البته خیلی طول کشید، برخی از این سانتریفیوژها دست دوم بوده و در یک کشور دیگر غنی سازی شده بود و با آن سانتریفیوژ تا 75 درصد یا بیشتر یا کمتر غنی سازی شده بود، بنابراین دلیل مختصری داشتند که روشن شد و حل شد.

رییس شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: آن کشور هم مشخص شد که رفتند بازرسی کردند و معلوم شد، اما در عین حال این مسیر توهم آمیز را ادامه دادند و گفتند ایران دنبال ساخت بمب هست و در این توافق هم می گویند که ما ساخت بمب را به تاخیر انداختیم.

**ملت ایران برای منافع ملی شرافتمندانه دفاع می کند

روحانی تاکید کرد: ملت ما به خوبی می داند که ما اساسا دنبال سلاح های کشتار جمعی نیستیم؛ اگر می خواستیم سلاح کشتار جمعی بسازیم آن وقتی که رژیم صدام با سلاح شیمیایی به ما حمله کرد، ساخت سلاح شیمیایی خیلی آسان است، ساده است، خب ما هم سلاح شیمیایی درست می کردیم، علیه مردم و ارتش عراق به کار می بردیم؛ پس این مردم مردمی نیستند که بخواهند اخلاق را کنار بگذارند، اگر روزی هم بخواهند برای منافع ملی، دفاع کنند، شرافتمندانه دفاع می کنند.

وی اضافه کرد: ما خلبانی را برای این که یک پل استراتژیک را بزند عازم عراق کردیم، کمی تاخیر کرده بود، ما خیلی نگران شده بودیم، وقتی برگشت پرسیدیم چرا طول کشید؟ گفت من رفتم پل را بزنم دیدم یک ماشین سواری معمولی در حال عبور از پل است که ممکن است زن و بچه مردم در آن باشد، رفتم دور زدم و دیدم روی پل خالی است که بمب را زدم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: خیلی کار مهمی است، یعنی جان خود را به خطر انداخته بود، خود هواپیما را به خطر انداخته بود چون این کار از لحاظ نظامی نادرست بود اما از لحاظ انسانی کاملا درست بود.

روحانی تاکید کرد : جنگ ما کاملا شرافتمندانه بود، ما دنبال سلاح کشتار جمعی نرفتیم، آن وقت که زمان جنگ بود، نرفتیم. الان که با کسی جنگ نداریم برای چه دنبال سلاح کشتار جمعی برویم؟ این مسیر، اصلا دکترین و منطق ما نیست.



**قبل از قطعنامه 2231 ما تهدیدکننده صلح شناخته می شدیم و پس از آن، کشوری که باید با آن تعامل شود

رییس جمهوری با بیان این که ما دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و نیستیم، گفت: رهبر معظم انقلاب در فتوایی تاریخی، سلاح کشتار جمعی از جمله سلاح هسته ای و ساخت و نگه داشت آن را تحریم کرده اند و این حائز اهمیت است.

روحانی ادامه داد: اگر در این توافق، طرف مقابل این موضوع را موفقیت خود قلمداد می کند، اشکالی ندارد این موفقیت او باشد؛ ما هیچ گاه دنبال بمب نبوده و نیستیم.

وی با بیان این که در این توافق دستاورد بزرگ دیگری را هم به دست آورده ایم، افزود: ما تحت فصل 7 هفت منشور ملل متحد و ماده 41 آن بودیم و بر مبنای آن کشوری که در ذیل فصل 7 می رود به معنای آن است که صلح و امنیت جهانی را تهدید می کند.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: ما تا قبل از قطعنامه اخیر 2231 از نظر سازمان ملل متحد به عنوان تهدید کننده صلح و امنیت شناخته می شدیم.

روحانی اضافه کرد: اما امروز طبق همین قطعنامه به عنوان کشوری هستیم که به دنبال فناوری صلح آمیز هسته ای هستیم و همین قطعنامه تاکید به همکاری کشورها با ایران دارد . پس دیروز از نظر آن ها کشور تهدید کننده بودیم و امروز کشوری هستیم که باید با ما تعامل شود.

رییس جمهوری یاد آور شد: هر کشوری که قطعنامه ای علیه اش تصویب شده و ذیل فصل 7 بوده اولا سال ها طول کشیده و به جنگ و سرنگونی آن نظام مواجه شده است.

روحانی به وجود عراق در گذشته در ذیل فصل 7 اشاره کرد و افزود: در عراق دیدیم آن را در فصل هفت بردند و سپس رژیم صدام سرنگون شد و 10سال بعد هم تحت فصل هفت ماند؛ ژاپن سالیان دراز تحت فصل هفت بود و نمی توانست خارج شود.

**قطعنامه 2231 دستاورد بزرگ سیاسی و حقوقی ما است

وی اضافه کرد: ما بدون جنگ، بدون خواهش و بدون تسلیم در برابر سازمان ملل متحد کاری کردیم که در مسیر حقوقی با منطق، مذاکره و دیپلماسی به موفقیت برسیم و سازمان ملل نیز خودش عنوان را عوض کرده و 6 قطعنامه قبلی را لغو کرد؛ این دستاورد بزرگ سیاسی و حقوقی ما است و برایش نظیر نمی شناسم .

رییس جمهوری در ادامه اظهار داشت: معمولا صدا و سیما درباره برجام کار می کند بهتر است در این جهت هم بگوید که اگر جایی بوده که کشوری از فصل 7 با مذاکره و منطق بدون عقب نشینی خارج شده را اعلام کند.

روحانی همچنین تصریح کرد: در همین قطعنامه 2231 حقوق هسته ای، غنی سازی، اراک، حقوق ملت ایران و برداشته شدن تحریم ها تثبیت شده است.

وی اضافه کرد: ما به هر سه هدف تثبیت حقوقمان، خروج از فصل هفت و خروج از تحریم رسیدیم که اهداف بزرگی بود؛ البته طرف هم می گوید پیروزی به دست آوردیم و ایران را برای رسیدن به بمب اتم یک سال فاصله انداختیم؛ خب این پیروزی آن ها و این هم پیروزی ما است.

خبر در حال تکمیل است




تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن