تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802186391




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۴۵ درصد ماليات ايران را ۱۵۰۰ شرکت مي‌دهند/ لايحه صندوق فروش در راه مجلس


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ مرداد ۱۳۹۴ (۱۵:۳۶ب.ظ)
رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور: ۴۵ درصد ماليات ايران را ۱۵۰۰ شرکت مي‌دهند/ لايحه صندوق فروش در راه مجلس موج - رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور با بيان اين که ۴۵ درصد ماليات ايران را ۱۵۰۰ شرکت مي‌دهند، اظهار داشت: لايحه صندوق فروش در دولت نهايي شده و به زودي به مجلس مي‌رود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، علي عسکري رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور در نشست خبري در جمع خبرنگاران با اشاره به ميزان درآمدهاي وصولي تيرماه سال جاري گفت: در تيرماه امسال حدود8500 ميليارد تومان درآمد وصولي ماليات داشتيم که تقريباً معادل وصولي همين ماه در سال گذشته بوده است.
وي افزود: در سال گذشته يک هزار شرکت 11 هزارميليارد تومان ماليات ابراز داشتند اما، امسال اين ميزان به نصف رسيده و اين شرکت‌ها حدود 5200 هزارميليارد تومان ماليات ابراز داشته‌اند.
عسگري با اشاره به دلايل کاهش ماليات ابرازي اين شرکت ها گفت: برخي از شرکت‌ها زيانده شده‌اند اما برخي از آن‌ها با وجود اينکه سودده هم بوده‌اند ماليات ابراز نکرده‌اند. اگر اين شرکت‌ها مالياتشان را درست ابراز مي‌کردند معادل 10 هزار ميليارد تومان ماليات از آن‌ها وصول مي‌شد.
رئيس سازمان امورمالياتي کشور ادامه داد: دو شرکت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي و شرکت ملي نفت حدود 200 ميليارد تومان ماليات عقب افتاده دارند که تأثير زيادي بر وصولي درآمد مالياتي تيرماه داشته است.
اين مقام مسوول با اشاره به ماليات وصولي 4 ماه ابتداي سال گفت: در 4 ماه ابتداي سال جاري 21 هزار و 300 ميليارد تومان ماليات وصول شد که حدود 86 درصد درآمد پيش بيني شده است. پيش بيني رشد درآمد مالياتي ما نسبت به سال گذشته 30 درصد بود که اين رقم در 4 ماه ابتداي سال حدود 14 درصد نسبت به پيش بيني، پايين تر است.
عسگري با بيان اينکه در تيرماه سال جاري 4 ميليون و 800 هزار مؤدي اظهارنامه ارائه داده‌اند، افزود: در مجموع در ماه تير در بخش‌هايي که انتظار مي‌رفت رشد اظهارنامه داشته باشيم، رشد داشته‌ايم مشاغل بند الف 4 درصد، مشاغل مربوط به بند ب 6 درصد، مشاغل مربوط به بند ج 3 درصد و مشاغل مربوط به املاک 9 درصد رشد تعداد اظهارنامه داشتند اما در مشاغل خودرويي تعداد اظهارنامه‌هاي مالياتي 13 درصد کاهش يافته است.
وي با بر شمردن دلايل کاهش تعداد اظهارنامه‌هاي مالياتي گفت: در سال گذشته براي هر خودرو يک اظهارنامه ابراز مي‌شد اما امسال اظهارنامه‌ها را متمرکز کرده‌ايم و براي تمام خودروهاي در اختيار يک فرد فقط يک اظهارنامه ابراز مي‌شود. همچنين سال گذشته بابت هر خودرو يک معافيت وجودداشت در حالي که بنا به ماده 131 بايد براي هر فرد يک معافيت درنظر گرفته شود.
وي ادامه داد: در سال گذشته اگر در يک شرکت مثلاً سه نفر شريک بودند هر يک از آن‌ها يک اظهارنامه ارائه مي‌کرد اما امسال يکي از شرکا اظهارنامه مي‌دهد و سهم هر شريک را مشخص مي‌کند و بر اساس ميزان سهم، افراد مشمول ماليات مي‌شوند.
عسکري با بيان اين‌که تا پايان تيرماه 3.5 ميليون مؤدي در سامانه جامع امور مالياتي پيش ثبت نام کرده‌اند، اظهار کرد: اما تنها دو ميليون و 600 هزار مؤدي در مرحله‌ي دوم ثبت نام کردند و در نهايت تنها يک ميليون مؤدي ثبت نام خود را در اين سامانه کامل کرده‌اند.
به گفته وي مودياني که در سامانه جامع مالياتي به‌طور کامل ثبت نام نکرده‌اند تنها در ضرب‌العجلي که سازمان امور مالياتي اعلام خواهد کرد فرصت ثبت نام خواهند داد و در غير اين صورت از برخي تسهيلات قانوني محروم مي‌شوند.
عسکري همچنين با اشاره به پيش‌بيني استفاده از امضاي الکترونيک در طرح جامع مالياتي تصريح کرد: امسال تنها يک درصد از موديان از امضاي الکترونيک استفاده کرده‌اند و تنها يک ميليون و 106 هزار مؤدي نيز از پرداخت الکترونيک اين سامانه بهره بردند که براين اساس 10 درصد از قبض‌هاي صادر‌شده معادل 225 ميليارد تومان ماليات از طريق سامانه پرداخت اينترنتي بوده است.

طرح جامع مالياتي تا پايان سال جاري در تمام استان‌ها اجرا مي‌شود
رييس سازمان امور مالياتي همچنين با اشاره به اين‌که طرح ماليات الکترونيکي تاکنون در 17 استان پياده شده است، گفت: برنامه داريم تا پايان امسال طرح جامع را در 10 استان ديگر و در کل کشور پياده‌سازي کنيم، اما همه پرونده‌ها را يکجا زير بار اين طرح نمي‌بريم و تنها 10 تا 20 درصد پرونده‌ها را وارد اين طرح خواهيم کرد.

شرکت‌هاي گردشگري از پرداخت ماليات معاف‌اند
وي درباره‌ي ماليات اتباع بيگانه و گردشگران عنوان کرد: اتباع بيگانه چند دسته‌اند آن دسته از اتباع خارجي که در قالب شرکت‌ها و يا فعاليت‌هاي ساخت‌وساز هستند مالياتشان به‌طور کامل دريافت مي‌شود و فرار مالياتي ندارند؛ اما اگر فعاليت متفرقه داشته باشند قابل شناسايي نيستند و ممکن است مانند اتباع ايراني از آن‌ها ماليات گرفته نشود که البته اين رقم ارزش چنداني ندارد و فرار مالياتي از سوي ما در جاي ديگري است.
به گفته عسکري آژانس‌هايي که گردشگران خارجي معاف از ماليات هستند.

امضاي تفاهمنامه با قوه قضاييه
عسگري از امضاي تفاهمنامه با قوه قضاييه خبر داد و گفت: تفاهمنامه اي براي همکاري سازمان امورمالياتي با قوه قضاييه امضا شده و کميته همکاري با جلسات مستمري تشکيل شده است.
وي همچنين با اشاره به اين‌که 90 درصد ماليات‌هايي که به عنوان ماليات بر ارزش افزوده در بخش‌هاي مختلف از مردم گرفته مي‌شود به سازمان امور مالياتي تحويل داده مي‌شود، گفت: اما در مواردي ممکن است برخي ماليات را دريافت کنند اما به سازمان کم‌اظهاري کنند که در اين مورد ما وارد مرحله‌ي رسيدگي خواهيم شد و اين ماليات‌ها را طلب خواهيم کرد.
رييس سازمان امور مالياتي با اشاره به نظارت سازمان امور مالياتي بر 20 تا 25 درصد موديان پرريسک اظهار کرد: برخي موديان نيز ماليات بر ارزش افزوده را از خريدار نمي‌گيرند و مي‌خواهند از اين طريق خود را از قانون ماليات بر ارزش افزوده خارج کنند که سازمان با شناسايي آن‌ها حتي در اين شرايط نيز ماليات بر ارزش افزوده محاسبه کرده و از اين افراد دريافت مي‌کند.

لايحه صندوق فروش در راه مجلس
رئيس سازمان مالياتي در بخش ديگري از سخنان خود در مورد لايحه صندوق فروش اظهار داشت: لايحه اين موضوع در دولت نهايي شده و به زودي به مجلس مي‌رود که در اجراي قانوني ماليات ارزش افزوده رشد وجود خواهد يافت.
وي همچنين درباره‌ي اعتراض مصالح‌فروشان به افزايش ماليات در شرايط رکود مسکن گفت: مصالح‌فروشان ساختماني دو درصد گروهي از آن‌ها خرده‌فروشانند که مشمول ماليات بر ارزش افزوده نمي‌شوند اما گروه مشکل‌آفرين بخش سنگ‌تراشان است که به صورت عمده سنگ را به ساختمان‌ساز مي‌فروشند، اما فاکتور صادر نمي‌کنند.
رييس سازمان امور مالياتي با اشاره به اختلافات اخير سازمان امور مالياتي با اين دسته از سنگ‌بر‌ها گفت: اين افراد شش هزار نفر مؤدي را تشکيل مي‌دهند که امسال تنها 2800 نفر از آن‌ها در نظام مالياتي ثبت نام کرده‌اند و براين اساس تنها 70 درصد از اين افراد ثبت‌نام کرده اظهارنامه داده‌اند بنابراين کسي که خود قانون را اجرا نمي‌کند نبايد انتظار پاداش داشته باشند.
عسکري افزود: اين افراد به توافقاتي که با سازمان امور مالياتي داشتند نيز عمل نکردند و البته اين صنعت در دست تعداد خاصي از افراد در کشور است که خانوادگي هم هستند و در مقابل نظام مالياتي مي‌ايستند و من نيز براي آن‌ها هيچ تبعيض قانوني قائل نمي‌شوم.
وي در اين باره عنوان کرد: براي مثال مشاغل بند الف طبق اظهارنامه خود در سال جاري 19 درصد رشد فروش داشته است اما اظهارنامه مالياتي آن‌ها 13 درصد کمتر از سال گذشته بود. مشاغل بند «ب» 21 درصد رشد فروش داشتند در حالي که ابراز مالياتي آن‌ها 16 درصد کمتر شده بود و مشاغل بند «ج» 18 درصد رشد فروش داشتند و ابراز مالياتي آن‌ها نيز 14 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته‌ است.

فضاسازي براي گريز از ماليات
رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور با اشاره به اينکه ماليات در نظام مالياتي به قيمت جاري اخذ مي‌شود، گفت: توليد ناخالص داخلي به قيمت جاري به همراه تورم 15 درصدي با رشد اقتصادي سه درصد اگر محاسبه شود کف رشد مالياتي 18 درصد خواهد بود و اينکه گفته مي‌شود ماليات اضافه اخذ مي‌شود فضاسازي است و ماليات بر اساس درآمد خواهد بود و مؤديان بر اساس درآمد واقعي ماليات نمي‌دهند و مراعاتشان را مي‌کنيم.

45 درصد ماليات ايران از 1500 شرکت گرفته مي‌شود
با بيان اينکه 45 درصد ماليات ايران از 1500 شرکت گرفته مي‌شود، اظهار داشت: قطعاً ميان بانک و شرکت ايران خودرو با يک مغازه تفاوت مالياتي وجود دارد و در تهران 55 درصد ماليات‌هاي ايران را مي‌گيريم و 45 درصد اين ماليات در يک اداره با 230 کارمند وصول مي‌شود.
وي ادامه داد: کل سازمان 35 هزار کارمند دارد و 70 تا 80 درصد ماليات‌هاي کشور در استان‌هاي خوزستان، فارس، خراسان رضوي و آذربايجان شرقي گرفته مي‌شود.

کف فرار مالياتي در سال 14 هزار ميليارد تومان است
رييس سازمان امور مالياتي در ادامه اين نشست با اشاره به اين‌که براساس آمارها توليد ناخالص داخلي ايران هزار ميليارد تومان است، گفت: 20 درصد از اين رقم يعني معادل 200 هزار ميليارد تومان زير چتر ماليات نيستند و اين به معناي فرار مالياتي نيست بلکه اين ميزان درآمد تحت کنترل ما براي دريافت ماليات نيستند.
عسکري با اشاره به اين‌که حدود هفت درصد از توليد ناخالص ملي شامل ماليات مي‌شود، گفت: بنابراين پيش‌بيني قانون بودجه براي ماليات امسال 76 هزار ميليارد تومان است و پيش‌بيني سازمان تحقق 70 هزار ميليارد تومان است.
به گفته وي براين اساس کف فرار مالياتي در کشور برابر با 14 هزار ميليارد تومان به صورت سالانه است.
عسکري در اين باره عنوان کرد: اقتصاد ما ظرفيت گرفتن 15 درصد ماليات واقعي از توليد ناخالص را دارد که در صورت تحقق اين امر بايد درآمد‌هاي مالياتي سالانه به 150 هزار ميليارد تومان برسد که با درنظر گرفتن اين شاخص در آن صورت سالانه کف فرار مالياتي 28 هزار ميليارد تومان مي‌شود که البته در حال حاضر ابزارها براي تحقق دريافت اين ميزان ماليات محقق نيست.
رييس سازمان امور مالياتي با تاکيد بر اين‌که در کشور‌هاي پيشرفته فرار مالياتي 10 درصدي وجود دارد، گفت: ما در حال حاضر 20 درصد فرار مالياتي داريم که بايد 10 تا 15 درصد از آن کم شود و يکي از اهداف ما شناسايي و تشخيص همين فرار‌هاي مالياتي است.

همکاري با نيروي انتظامي براي جلوگيري از فرار مالياتي
عسکري همچنين از هماهنگي‌هاي سازمان امور مالياتي و نيروي انتظامي براي مقابله با فرار مالياتي خبر داد و افزود: از نيروي انتظامي خواسته‌ايم که با استفاده از ابزارهاي خود در شناسايي کساني که فرار مالياتي مي‌کنند ما را کمک کنند. اين همکاري بيشتر در زمينه‌ي فاکتورسازي و صدور فاکتورهاي صوري است.

فشار بر مؤسسات مالي غيرمجاز با اهرم‌هاي مالياتي‌
عسکري همچنين با تاکيد بر اين‌که بيش از سه سال است که از بانک مرکزي تقاضا دارد براي ساماندهي به مؤسسات مالي غيرمجاز توافقي را با سازمان امور مالياتي انجام دهد، گفت: اين مؤسسات نظم پولي و نظم اقتصاد را برهم مي‌زند.
رييس سازمان امور مالياتي با تاکيد بر اين‌که مؤسسات مالي مجاز مشمول تسهيلات و معافيت‌هاي مالياتي خواهند شد، گفت:‌ اما مؤسسات مالي غيرمجاز اين معافيت‌ها را نخواهند داد براي مثال هزينه‌ مالي وام به عنوان هزينه قابل قبول در بانک‌هاي مجاز پذيرفته مي‌شود اما اگر موسسه غيرمجاز باشد، اين امر هزينه مجاز نيست و وارد درآمد و مشمول ماليات خواهد شد.
وي در ادامه عنوان کرد: اگر بانک مجاز سود سپرده بدهد سپرده آن معاف از ماليات است، اما اگر موسسه غيرمجاز سود بدهد آن سود مشمول ماليات خواهد شد و براي اين موسسه هزينه‌ تلقي نمي‌شود.
عسکري همچنين اظهار کرد: در مورد سپرده‌گذاراني که از مؤسسات غيرمجاز سود دريافت مي‌کنند اين سود به منزله‌ي درآمد است و از آن نيز ماليات گرفته مي‌شود.
رييس سازمان امور مالياتي همچنين تصريح کرد: سپرده بانک‌ها و مؤسسات مالي غيرمجاز نيز مشمول ماليات بر ارزش افزوده و ماليات مستقيم خواهد شد.
به گفته وي سازمان امور مالياتي در حال انجام توافقي با بانک مرکزي است تا اين ماليات‌ها را از مؤسسات غيرمجاز دريافت کند و از اين طريق اين مؤسسات را وادار به ادغام و يا دريافت مجوز کند.

رشد خروج تعداد ممنوع‌الخروجان مالياتي
عسکري همچنين درباره‌ي ميزان معوقات و ممنوع‌الخروجان مالياتي اظهار کرد: تعداد ممنو‌ع‌الخروجان در سال جاري نسبت به سال قبل کاهش پيدا کرده است و از سوي ديگر امسال خروج از ممنوع‌الخروجي نسبت به سال گذشته سه برابر شده است.
رييس سازمان امور مالياتي خاطر نشان کرد: رقم معوقات مالياتي 12 هزار و 500 ميليارد تومان است که 65 درصد آن جريمه و بقيه آن اصل ماليات است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن