تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر اراده قوى باشد، هيچ بدنى براى انجام دادن كار، ناتوان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804018111




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هشدار های جدی درباره احتمال رخنه تندروها به تاجیکستان و تغییر خطوط مرزی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: هشدار های جدی درباره احتمال رخنه تندروها به تاجیکستان و تغییر خطوط مرزی تهران - ایرنا - تحلیلگران منطقه ای با اشاره به به تحرکات گروههای تروریستی در شمال افغانستان، از احتمال رخنه این گروهها به کشورهای جنوب آسیای مرکزی و ایجاد تغییرات در خطوط مرزی این کشورها به ویژه تاجیکستان هشدار جدی می دهند.


«امامعلی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان دو روز پیش در یک سخنرانی در جمع ساکنان استان بدخشان این کشور گفت اگر چه در حال حاضر وضع در مرز تاجیکستان و افغانستان نسبتا آرام است اما برخی نسبت به احتمال تغییر وضع در خطوط مرزی هشدار می دهند.
رحمان در این باره توضیح بیش تری نداد اما تحلیلگران منطقه ای نیز به امکان تغییر وضعیت مرزی اشاره می کنند و می گویند که دولت تاجیکستان به همین منظور امنیت مرزهای خود با افغانستان را در منطقه بدخشان تقویت کرده است.
فرمانده نیروهای مرزبانی تاجیکستان ماه گذشته در جلسه شورای فرماندهان نیروهای مرزی اتحاد دولت های مستقل اعلام کرد که بیش از یک هزار و 500 تروریست درنزدیکی مرزهای این کشور مستقر شده و در حال درگیری با نیروهای افغانستان هستند.
ژنرال «رجبعلی رحمان علی» فرمانده نیروهای مرزبانی و معاون اول رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان در این جلسه افزود: تروریست هایی که در مرز این کشور با افغانستان مستقرند از گروه های طالبان ، جنبش اسلامی ازبکستان ، القاعده و جماعت انصارالله تاجیکستان هستند و در نواحی دشت ارچی ، امام صاحب و قندوز افغانستان تجمع کرده اند.
با شدت گرفتن درگیری میان تروریست ها و نیرو های دولتی افغانستان در بهار سال جاری، درباره استقرار این گروهها در مرز تاجیکستان خبرهای زیادی منتشر و گفته شده است که نیروهای طالبان و هم پیمانانشان برخی از مناطق شمال افغانستان در مرز با تاجیکستان را به تصرف خود درآورده اند.
«قاسم شاه اسکندرف» رئیس مرکز مطالعات مناقشات منطقه و افغانستان با اشاره به سفر اخیر خود به مناطق مرزی تاجیکستان به یک رسانه تاجیک گفت: هیچگاه در مرز با این تعداد نیروی مرزبانی و امنیتی تاجیکستان مواجه نشده بودم.

* هدف تروریستها چیست؟
سئوالی که تحلیلگران مطرح می کنند این است که آن سوی مرز تاجیکستان و در مرزهای شمالی افغانستان چرا وضع نگران کننده است؟
«گیریم اسمیت» نماینده گروه بین المللی بحران ها در افغانستان، طالبان را بزرگ ترین گروه شورشی تندرو در شمال افغانستان ارزیابی می کند .
او می گوید: همین گروه چهار مرزبان تاجیک را در جنگل های رودخانه آمو بازداشت کرد و از 19 دسامبر سال گذشته تا 15 ژوئن سال جاری در گروگان نگاه داشت و آن ها تنها با یاری یکی از کشورهای عربی رها شدند .
این نیرو ها شامل طالبان، حرکت اسلامی ازبکستان (اکنون با اسم جندالله ) و انصارلله پیشتر از پاکستان از دو سمت به شمال افغانستان راه یافته اند. سمت غربی که از مناطق قبیله نشین پاکستان و زابل افغانستان به استان های بادغیس، فاریاب، جوزجان، سر پل و بلخ می آید و سمت شرقی که به استان های بدخشان، تخار، قندوز و بلخ می رسد .
این چهار استان اخیر ( بدخشان، تخار، قندوز، بلخ ) همه با تاجیکستان هم مرزند و در عین حال تندرو ها در همین استان ها بیشتر نفوذ پیدا کرده اند.
نیرو های امنیتی پاکستان در وزیرستان شمالی بیشتر از یک سال و نیم پیش علیه گروه های تندرو از جمله شورشیان آسیای میانه، چچن ها و ایغور های چین عملیات گسترده راه اندازی کردند و شمار زیادی از اعضای این گروه ها را وادار ساختند که منطقه را ترک کنند.
از آن به بعد تندرو ها به شمال افغانستان رفتند و آنجا را پناهگاه خود کردند و از آن پس به فعالیت های تبهکارانه خود در این منطقه ادامه دادند.
«محمد امینی مدقق» کار شناس امور افغانستان با اشاره به پیشینه این گروهها می گوید در دوره حکومت طالبان در کابل، گروه های تندرو متشکل از شهروندان کشور های آسیای مرکزی به کابل آمدند و در جنگ ها به همراه طالبان شرکت می کردند ولی بعد از سقوط طالبان در ماه اکتبر سال 2001 و ورود نیرو های ائتلاف بین المللی به افغانستان آن ها به مناطق قبیله ای شمال پاکستان رفتند .
در سال های 2005 - 2006 این نیرو ها با مردم محلی اختلاف پیدا کردند .حکومت و سازمان های اطلاعاتی پاکستان این اختلافات را دامن زدند و در سال 2007 بر ضد جنگجویان کشور های آسیای میانه قیامی خونین در وزیرستان شمالی به وقوع پیوست . طالبان افغانستان برای خواباندن این قیام دخالت کرد و قسمت عمده جنگجویان تندرو آسیای میانه را به استان زابل افغانستان انتقال داد.
آنها در زابل مثل وزیرستان شمالی فعالیت چندانی نداشتند . اما در سال 2014 «غازی عثمان» رهبر «حرکت اسلامی» ازبکستان اعلام کرد که معلوم نیست ملا عمر رهبر طالبان زنده است یا مرده از این رو ، این گروه بیعت خود با طالبان را پس می گیرد. این گروه بعدها اعلام کرد که با گروه داعش همکاری می کند.

* تغییر نام حرکت اسلامی ازبکستان

محمد امینی مدقق کار شناس امور افغانستان می گوید که حرکت اسلامی ازبکستان بعد از اعلام همکاری با داعش تقریباً یک سال و نیم پیش نام خود را به " جندالله " تغییر داد تا شورشیان تاجیک و قرقیز، ترکمن ها، چچنی ها و آیغور ها را نیز با خود متحد سازد. ولی هم زمان نام حرکت اسلامی ازبکستان را چون یک «برند» استفاده می کند.

به گفته کار شناسان،کسانی از تاجیکستان به گروه جندالله می پیوندند که پیشتر در زمره گروههای مسلح مخالف دولت می جنگیدند ولی بعد از امضای توافقنامه
صلح با دولت تاجیکستان شرط های این توافقنامه را قبول نکردند و دوباره در پاکستان و افغانستان به نیرو های تندرو منطقه پیوستند .
جماعت انصارالله تاجیکستان هم وابسته به «جنبش اسلامی ازبکستان» به شمار می رود که از گروههای تندرو و افراطی وابسته به سازمان تروریستی القاعده شناخته می شود. دیوان عالی تاجیکستان سه سال پیش فعالیت جماعت انصارالله را ممنوع اعلام کرد.

* جنگ و ستیز تندروها در شمال

طی یک ماه گذشته در استان های فاریاب و جوزجان و سر پل افغانستان حرکت اسلامی ازبکستان یا جندالله روستا های زیادی را به تصرف خود درآورد .در این استان ها به جز این گروه بعضی از اعضای طالبان نیز در جنگ ها شرکت می کنند .استان های هم مرز با تاجیکستان یعنی قندوز، تخار و بدخشان نیز از بهار سال جاری به صحنه درگیری ها تبدیل شده است .
شمال افغانستان در سال های ناآرامی و جنگ های شدید داخلی منطقه امن به شمار می رفت اما حالا از استان بادغیس تا بدخشان افغانستان وضع در این منطقه تغییر کرده است. پیش تر جنگجویان کشور های آسیای مرکزی می گفتند که جنگیدن آن ها علیه ارتش پاکستان در وزیرستان شمالی برای آن ها کم اهمیت است و آن ها باید برای هدف نهایی خود بجنگند و کشور های آسیای میانه را از رژیم های به قول خودشان «غیراسلامی» آزاد کنند. اکنون گروه تروریستی داعش ادعا کرده است که خلافت برقرار می کند و کشور های آسیای میانه را نیز در بر می گیرد .

* تحرکات مرزی کشورهای آسیای میانه

کشور های آسیای میانه در جواب به این ادعاهای گروه تروریستی داعش مرز های خود را تحکیم بخشیده اند.
کار شناسان بر این عقیده اند که در این میان مرز های ترکمنستان و تاجیکستان آسیب پذیر اند، ولی ازبکستان نسبت به این دو کشور از لحاظ نظامی آمادگی بیش تر دارد و نیرو هایش را هم در مرز تقویت کرده است.
ازبکستان هراس دارد که شورشیان ممکن است به مرز تاجیکستان یا ترکمنستان رخنه کنند و به قلمرو ازبکستان راه یابند.
ولی در داخل خود افغانستان نیز برای پاکسازی استان های شمالی به جز نیرو های ارتش، فرماندهان پیشین جهادی از جمله عطا محمد نور استاندار بلخ و عبدالرشید دوستم معاون رئیس جمهور نیز اختلافات پیش آمده بعد از انتخابات ریاست جمهوری را کنار گذاشته و با یکد یگر متحد شده و قول داده اند که شمال کشور را با یاری گروه های پیشین خود از وجود تندروهای خائن پاکسازی کنند.
گزارش تحلیلی از: خسرو حسینی
آساق**1663 **1446



10/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن