واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
یک کارشناس طراحی پارچه و لباس گفت: ایران دارای هنرهای برجسته است، اما بهطور دائم بازار را با تقلید پر میکنیم. آناهیتا جلال در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: طراحی پارچه و لباس از جنبههایی پر دردسر و زحمت است، چرا که بایستی هزینههایی برای این کار منظور شده و مدلهایی طراحی شود که باب میل مردم بوده و نیز با فروش خوبی نیز همراه باشد. وی ادامه داد: در این بین عدهای هستند که فعالیت طراحی لباس را آغاز میکنند، اما نمیتوانند با این پروسه طولانی کنار بیایند و این فعالیت را در نیمه راه رها میکنند. این کارشناس طراحی پارچه و لباس خاطرنشان کرد: همچنین افرادی در این حیطه به فعالیت میپردازند که مخفی هستند، به این معنا که در یک دوره زمانی وارد این کار میشوند و شاید طرحهایی را نیز از آنها بتوان پیدا کرد که مناسب به نظر آید، اما با کیفیت نبوده و در واقع کپی از طرحهای دیگر است. جلال تصریح کرد: راهی برای ثبت کردن طرحها وجود ندارد و هیچ حمایتی از کسی که به طراحی لباسهای متنوع میپردازد نیز وجود ندارد که از این طریق امکان کپی وجود نداشته باشد. وی عنوان کرد: بایستی همه تولیدیهای لباس و مانتو دارای طراحان لباس باشند که بتوانند بدون کپی به طراحی خوب متناسب با شرایط جامعه بپردازند، این موضوع بسیار مهمی است، اما از این مساله حمایت نمیشود و با توجه به اینکه مسئله پوشش مسئلهای بااهمیت است، یک طراح لباس میتواند بر آن اشراف کامل داشته باشد. جلال با بیان اینکه «با وجود این شرایط طراح در یک محیط کوچک و در حد توانایی خود، به کار خود مشغول میشود» اظهار کرد: شاید روزی مسئولین به یاد آورند اگر سیستم ثبت طرح و نیز وجود طراحان را در پیش بگیرند با نتیجهای بهتر همراه خواهد بود، چرا که کار کپی هیچ سنخیتی با فرهنگ و شرایط جامعه ایران ندارد. این کارشناس طراحی پارچه و لباس گفت: در حال حاضر 99 درصد از مشتریان طرحهای من، از طریق شبکههای اجتماعی با طرحهای تازه آشنا میشوند، در این بین، راههای مختلفی را برای عرضه طرحها مانند چاپ کارت دعوت امتحان نمودم، اما به جرات میتوانم بگویم حتی یک نفر از این طریق برای بازدید از طرحها نیامد. وی اضافه کرد: اما مشکلی دیگری که در ارتباط با عرضه طرحها از طریق شبکههای اجتماعی وجود دارد این است که با قرار دادن تصاویر، از طرحها کپی برداری میشود اما راهی پیدا کردم که امکان کپی طرحها وجود ندارد، چرا که پارچههایی که استفاده میکنم، پارچههای ابریشمی هستند که شاید بتوان شبیه آن را یافت اما اصل آن در ایران یافت نمیشود. جلال تصریح کرد: همچنین به عنوان مثال بر روی تعدادی از لباسها از هنر نقاشی استفاده شده که با استقبال خوبی نیز از سوی مردم همراه بود و امکان کپی آن وجود ندارد، مگر آنکه لباس را از نزدیک مشاهده نمایند و از این طریق به کپی از روی اصل آن پرداخته شود. این کارشناس طراحی پارچه و لباس اظهار کرد: دانشگاه برای یادگیری طراحی پارچه و لباس، تنها یک پیشزمینه و سکوی پرتاپ است و برای طراحی لباس کافی نیست، چرا که بایستی برای خیاطی و طراحی الگو نیز آموخت. وی ادامه داد: دورههای خیاطی و طراحی الگو را بهطور فشرده گذراندم و به خاطر تجربه بیشتر در این حیطه دورههای مربیگری را نیز فرا گرفتم و در آموزشگاههای خیاطی به تدریس پرداختم که تجربه خوبی بود و این مساله باعث شد با سلیقههای مختلف آشنا شوم. جلال افزود: در واقع میتوان گفت آموزش درآمد مطلوبی ندارد و فعالیتی که در زمینه طراحی پارچه و لباس صورت میگیرد گاهی برای امرار معاش و یا گاهی از روی علاقه است. این کارشناس طراحی پارچه و لباس عنوان کرد: لباسهایی که من به طراحی آنها میپردازم با آنچه که در بازار عرضه میشود و جز لباسهای عادی هستند چه از لحاظ کیفیت دوخت و چه در زمینه طراحی پارچه متفاوت است. وی اظهار کرد: آنچه برای من حایز اهمیت است، رسیدن به مرحلهای است که لباسهای ایرانی را طراحی کنم که همان سبک و سنت قدیمی ایران را دارا باشد. جلال خاطرنشان کرد: زمانیکه به بررسی تاریخ لباسهای دیگر کشورهای جهان پرداخته میشود، هیچ کجای دنیا به اندازه ایران دارای لباسهای اصیل نیست. این کارشناس طراحی پارچه و لباس گفت: به عنوان مثال، در خراسان، سیستان و بلوچستان و دیگر نقاط ایران، آنقدر تنوع و زیبایی در لباسها دیده میشود که اگر امکان ترکیب با لباسهای مدرن فراهم شود، میتواند مورد استفاده عموم قرار گیرد. وی اضافه کرد: سیستان و بلوچستان دارای پارچههای بسیار زیبایی است و لباسهایی که بر تن میکنند اغلب با سوزندوزی همراه است که این سوزندوزیها به طور معمول روی لباس، قسمتی برای جیب و دو سر آستین و مچپا در نظر گرفته میشود و این مدل در دیگر شهرهای ایران رایج نیست و من برای طرحهای خود این مدل را بهگونهای طراحی کردم که بتوان مورد استفاده دیگر مناطق ایران نیز قرار گیرد. جلال اظهار کرد: استفاده از هنرهای ایرانی مانند تذهیب و نقاشی بر روی لباس میتوان به گونهای استفاده شود، چرا که پوشیدن این گونه لباسها مورد توجه توریستها قرار میگیرد. این کارشناس طراحی پارچه و لباس گفت: سفر کردن به دیگر کشورها با لباسهای سنتی و زیبا میتواند به عنوان نمادی برای ایران و گویای فرهنگ و هویت ما باشد و بایستی به مرحلهای برسیم که لباسها در عین زیبایی هنر واقعی ایران را بروز دهند. وی تصریح کرد: به عنوان مثال لباسی برای مراسم خاص توسط یکی از افراد مشهور سفارش داده شده بود که آن لباس با سرمهدوزی و فیروزهدوزی همراه شده و لباسی خاص و دارای شناسنامه بود که در آن از فیروزه نیشابور و پارچه ابریشم استفاده و طراحی این نوع لباس اتفاقی بسیار خوبی بود. جلال بر این اعتقاد است کسانی که از لحاظ موقعیت شغلی و اعتباری در جایگاه خوبی هستند، در جشنوارهها و نیز دیگر مکانها، لباسهایی را بر تن میکنند که نمادی از کشور ایران نیست. این کارشناس طراحی پارچه و لباس عنوان کرد: اقشار تحصیلکرده ار راههای گوناگون با لباسهای سنتی و در عین حال مدرن آشنا هستند و در صورت وجود این گونه طرحها از آنها استقبال میکنند و در این بین اما با برگزاری نمایشگاه و توضیح جامع در خصوص لباس، همه مردم با لباس آشنایی پیدا کرده و لباسهای سنتی که مدتهاست در چمدانها خاک میخورد، دوباره احیا میشود. جلال اظهار کرد: در بین مردم بایستی جا بیندازیم که به جای بهرهگیری از لباسهای کپی دوباره به سمت لباسهایی که متعلق ایران است، روی برگردانند، چرا که هنوز عدهای هستند که علاقه دارند برای لباسهای خود هزینه کنند، در این زمینه بایستی به این افراد جهت دهیم که بتوانند به نحوی صحیح در این خصوص هزینه کنند. وی در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: به دلیل عدم وجود قانون کپی، در صورت عرضه این گونه لباسها در بازار، این لباسها از خاص بودن خارج و از ارزش کار کاسته میشود، به همین دلیل ترجیح داده میشود در مکانی غیر از بازار مشتریان جذب شوند. این کارشناس طراحی پارچه و لباس خاطرنشان کرد: ترجیح میدهم فروش اندک داشته باشم اما کسانی که لباس را خریداری میکنند، ارزش آن را بدانند و درک صحیحی از این موضوع داشته باشد که بر روی تکتک اجزای لباس وقت گذاشته شده است. جلال گفت: تصمیم دارم در برنامههای آینده به طراحی لباسهای سنتی مناطق دیگر مانند بلوچ بپردازم، این کار پر هزینه است اما شاید در حدود 20 کار به صورت نمایشگاهی عرضه شود که مردم بیشتر با این نوع سبک پوشاک آشنا شوند. وی ادامه داد: ما نمیتوانیم مردم را محدود نماییم و به دلیل علاقهمند بودن به مد کشورهای دیگر لباسی را انتخاب کنند که به عنوان مثال مطابق با رنگ سال باشد، اما بایستی به طراحی این مدلها مطابق با سلایق مشتری بپردازیم. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]