تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند! زبان را عذابى دهد كه هيچ يك از اعضاى ديگر را چنان عذابى ندهد. زبان گويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816725817




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کُشتی هسته ای در قاب تلویزیون


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کُشتی هسته ای در قاب تلویزیون تهران- ایرنا- روزنامه اعتماد در صفحه سیاسی نوشت: ٢٣ ماه زمان نیاز بود تا پیشنهاد مهرماه سال ٩٢ محمدجواد ظریف عملی شود؛ پخش تلویزیونی جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی با تیم مذاکره کننده هسته ای. اتفاقی که خروجی آن بعد از ٢٣ ماه تاخیر چیزی جز سوالات تکراری برای شنیدن پاسخ هایی که بارها ارایه شده بود؛ چه در صحن علنی مجلس و چه در برنامه های مختلف تلویزیونی.


در این گزارش که در شماره روز شنبه دهم مرداد 1394 خورشیدی انتشار یافته، می خوانیم: تکرارها آنقدر آزار دهنده شد تا عراقچی در دقایق آخر جلسه خود با اعضای کمیسیون امنیت ملی به طعنه درباره برخی سوالات بگوید: «اینها را تا الان ١٠ بار توضیح داده ایم». منتقدان اما گویا خیالی برای راضی شدن ندارند. همان منتقدانی که ٢٣ ماه پیش جدال لفظی شان در جلسه کمیسیون بین محمدجواد ظریف حاشیه هایی به درازای چند ماه را دامن زد تا نهایتا وزیر خارجه پیشنهاد دهد: «بنده آمادگی دارم که کل جلسه سه ساعته بنده با کمیسیون امنیت ملی که توسط کمیسیون ضبط شده است بدون هیچ ویراستاری و کم و کاستی از رسانه ملی پخش شود.» آن روزها هیچ چیز نه به دار بود و نه بار. حالا اما اوضاع فرق می کند. حداقل برای یک طرف بازی؛ تیم مذاکره کننده در حالی راهی بهارستان می شوند که متن توافق برجام را زیر بغل دارند. همان متنی که خیلی از منتقدان رسیدن به آن را «محال» می دانستند. آنها هنوز هم از موضع خود عقب نرفته اند.
طعنه ورزشی عراقچی به منتقدان
روزی که خبر رسید جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور عراقچی و تخت روانچی بدون هیچ خبر قبلی توسط شبکه خبر ضبط شده است، خیلی ها نگران انتشار گزارش های آن به صورت گزینش شده بودند. از جمله عباس عراقچی که خود در جلسه اول دو بار تاکید کرد که «ای کاش صدا و سیما تمام این جلسه را بدون کم و کاست پخش کند». او می خواست تا همه بدانند تیم مذاکره کننده در معرض چه نوع سوالات و انتقاداتی در داخل است. تا اینجا اما صدا و سیما دو جلسه این کمیسیون با مقامات وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی را بدون روتوش پخش کرده است؛ جلسه اول با حضور عباس عراقچی و مجید تخت روانچی و جلسه دوم با حضور علی اکبر صالحی و بهروز کمالوندی. صف منتقدان توافق در این دو جلسه با ترکیبی تقریبا تکراری حضور داشتند؛ چهره هایی همچون جواد کریمی قدوسی، اسماعیل کوثری، محمدصالح جوکار، ابراهیم آقامحمدی و محمد حسن آصفری که توسط نمایندگانی خارج از ترکیب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در بیان انتقادات شان علیه متن توافق برجام همراهی می شدند. مهم ترین این چهره ها ابراهیم کارخانه ای، عضو کمیسیون انرژی و رییس کمیته هسته ای مجلس بود. انتقادات گاه آنقدر تند می شد که علاءالدین بروجردی را به عنوان رییس جلسه مجبور می کرد تا در حمایت از تیم مذاکره کننده وارد صحنه شود. نمونه مشخص اش آن جایی بود که رییس کمیسیون امنیت ملی حکایت پرتاب خودکار توسط عباس عراقچی به سمت جان کری را روایت کرد. حکایتی برای نشان دادن جدیت مذاکره کنندگان ایرانی در دفاع از منافع ملی. این چیزها اما چندان طیف منتقدان را راضی نمی کند. خیلی زود و بعد از این روایت، احمد بخشایش اردستانی از نمایندگان منتقد دولت تریبون را در اختیار گرفت و گفت «نماینده یعنی نمایندگان سنای امریکا». همان ها که به قول او آنقدر با وزیر خارجه کشورشان جدی صحبت می کردند که رنگ را از رخسار جان کری در جلسه سنا پرانده بودند. بخشایش اردستانی می گفت: تیم مذاکره کننده باید از نمایندگان متشکر باشند که این گونه با آنها برخورد نمی شود. عراقچی اما خیلی زود سخنی گفت تا نشان دهد که اوضاع اصلا هم چنین نیست. در اوایل جلسه تیم هسته ای را با تیم ملی کشتی مقایسه کرده بودند. همان تیمی که هیچ امتیازی به امریکا نداد و قهرمان جهان شد. عراقچی اما حرف های دیگری هم درباره این دو تیم داشت؛ از جمله اینکه تیم هسته ای روی تشک همزمان با شش رقیب طرف بوده و داور و تماشاگران هم به نفع رقیب کار می کردند. اینجایش مهم نیست، جای مهم آنجاست که عراقچی با لحنی گلایه آمیز گفت حتی برخی تماشاگران خودی هم در این رقابت به نفع رقیب شعار می دادند و در وقت استراحت هم به جای تیمار تیم ملی، آنها را مورد «الطاف» دیگری قرار می دادند. خنده های عصبی و کلافگی جزیی از دو جلسه ای بود که صدا و سیما به طور کامل پخش کرد. خنده های معناداری که گاه به علاءالدین بروجردی هم سرایت می کردند.
حاشیه های دو جلسه
در جلسه اول احمد بخشایش اردستانی و جواد کریمی قدوسی ستارگان میدان تقابل با تیم هسته ای بودند؛ اولی با سوالاتی که گاه خنده را مهمان جلسه کمیسیون می کرد و دومی با مخالفت های سرسختانه ای که تا آخرین ثانیه ها ادامه داشت تا آنجا که به نظر می رسید در لحظات پایانی صحن کمیسیون را با حالتی معترض ترک می کند. سوال بخشایش اردستانی این بود: «با کاسته شدن از ١٩ هزار سانتریفیوژ در سایت نطنز، چه تعداد از بچه های اردستان و اطراف بیکار و اخراج می شوند؟» جواب عراقچی اما طوری بود که برخی حضار نتوانستند جلوی خنده خود را بگیرند: «واقعا از شما بعید است، شما گمان می کنید پای هر سانتریفیوژ یک کارمند ایستاده ؟ و آیا گستره صنعت هسته ای ما همین ١٩ هزار سانتریفیوژ است ؟» همین سوال را علی اکبر صالحی هفته گذشته دو بار به طور مفصل توضیح داده بود؛ یک بار در صحن علنی مجلس و یک بار هم در گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما. نماینده اردستان اما انگار نه در آن جلسه حضور داشت و نه آن گفت وگوی تلویزیونی را دیده بود. او البته در جلسه با مقامات سازمان انرژی اتمی هم کم نگذاشت و پیشنهاد جالبی را مطرح کرد؛ مناظره فریدون عباسی و علی اکبر صالحی برای اینکه مشخص شود مسوولان فعلی درست می گویند یا مسوولان سابق. بخشایش که در جلسه با عراقچی تاکید کرده بود که امریکایی ها سر ایران را کلاه گذاشتند، در جلسه با صالحی هم گفت که طرف مقابل ایران را به زور پای میز مذاکره برده است. کریمی قدوسی هم البته مثل همیشه بر از دست رفتن منافع ملی ایران زیر سایه این توافقنامه تاکید داشت. این تقریبا موضع همه همفکران او بود، در آن جمع اما کریمی قدوسی مانند همیشه پر شورتر و توجیه ناپذیرتر از بقیه ظاهر شد. تلویزیون بارها تصویر او را در حالت اعتراض به سخنان عراقچی نشان می داد؛ اعتراضی که به دلیل خاموش بودن میکروفن او معلوم نبود اصل آن چیست. در جلسه اول همچنین نمایندگانی چون نوذر شفیعی، محسنی ثانی، عباسعلی منصوری آرانی، احمد شوهانی و بهروز نعمتی در قامت مدافعان مذاکرات هسته ای ظاهر شدند. حاشیه جالب جلسه دوم هم سخنان قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش و از نمایندگان منتقد دولت بود؛ جایی که عدم تسلط وی به زبان انگلیسی و عبارات فنی در انتقاداتی که داشت، خنده حضار را اجتناب ناپذیر کرد تا وی این گونه پاسخ واکنش همکارانش را بدهد: «الا یا ایها الطلاب ناشی، علیکم بالمتون لا بالحواشی».
حرف های جدید عراقچی و صالحی
محور اصلی سوالات منتقدان در جلسه با عراقچی مواردی چون شرایط لغو تحریم ها، بازرسی از مراکز نظامی، اظهارات ضد و نقیض غرب درباره برجام، توافق محرمانه ایران با آژانس، شرایط تامین سوخت ٢٠ درصد برای فعالیت رآکتور تهران، نحوه بازرسی بازرسان از تاسیسات هسته ای، نحوه بازگشت تحریم ها بود. توضیحات عراقچی نیز عمدتا مسائلی بود که قبلا هم توسط خود او و هم توسط محمد جواد ظریف به تفضیل توضیح داده شده بود. البته به جز دو مورد که اطلاعاتی جدید درباره آن ارایه کرد: انتخاب ١٥٠ بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نظارت بر فعالیت های ایران. این موردی بود که منتقدان می گفتند به معنای حضور دایم ١٥٠ بازرس آژانس در کشورمان است. عراقچی اما توضیح داد که طبق توافق صورت موضوع کاملا متفاوت خواهد بود. از جمله اینکه ایران از میان تمام بازرسان آژانس تنها ١٥٠نفر را به انتخاب خود گزینش می کند و تنها این افراد حق بازرسی از مراکز هسته ای ایران را دارند. او همچنین توضیح داد که این افراد به هیچ عنوان حضور دایم در ایران ندارند و تنها در مقاطع زمانی بازرسی راهی کشورمان خواهند شد. از دیگر توضیحات جدید عراقچی پاسخ به سوالی درباره بازه زمانی بازرسی از ایران و غیراجماعی بودن تصمیم گیری در این رابطه در کمیسیون ویژه هفت کشور بود. این سوال هم از جمله انتقادات کریمی قدوسی بود که عراقچی گفت: طبق قوانین آژانس کشورها باید ٧٢ ساعت بعد از اعلام این نهاد اجازه دسترسی به بازرسان را بدهند و در توافق هسته ای این مدت برای ایران به ٢٤ روز افزایش یافته است. به همین دلیل هم چون ایران خود یکی از اعضای کمیسیون ویژه است تصمیم گرفته شد در برابر این امتیازی که گرفته شده، تصمیم گیری درباره فعالیت های ایران نه به صورت اجماع بین هفت عضو بلکه با کسب پنج رای موافق انجام شود. جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با علی اکبر صالحی هم در فضایی مشابه با همان سوالات تکراری و البته پاسخ داده شده، همراه بود؛ از دلیل ریختن بتن در قلب رآکتور اراک و آینده صنعت هسته ای کشور گرفته تا مسائلی چون آینده تولید ١٩٠ هزار سو انرژی در کشور، دلایل خروج سوخت از ایران، ضمانت اجرایی تعهدات آژانس، خسارت ناشی از کم کردن تعداد سانتریفیوژها و مباحثی از این دست. سوالات تکراری نمایندگان هم البته با توضیحات دوباره صالحی که قبلا هم آنها را به زبان آورده بود، همراه شد. او البته در جایی از صحبتش حرفی کوتاه اما جدید زد و آن اینکه درباره ابعاد فعالیت های هسته ای در این توافق هیچ تصمیمی را بدون مشورت و هماهنگی با نظام اتخاذ نکرده و این تصمیم او نبوده است. او گفت که تنها مجری سیاست های نظام بوده نه تعیین کننده آن. حالا خیلی ها منتظرند تا در روزهای بعد تصویر بدون روتوش تقابل مردان هسته ای را با منتقدان ببینند، تصویری که شاید تاثیر خود را کمی بیش از شش ماه بعد در روز هفتم اسفندماه نشان دهد.
*منبع: روزنامه اعتماد
**گروه اطلاع رسانی**9362**9131



10/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن