تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833268764
«مدیران ارشاد درباره بیتالمال احتیاط کنند»
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
محمدرضا سرشار با انتقاد از داوری جایزه جلال آلاحمد و اختصاص جایزه به رمان «ملکان عذاب» و «آه با شین» گفت: «ملکان عذاب» رمان نیست، بلکه یک داستان بلند است. به گزارش خبرنگار ادبیات ایسنا، محمدرضا سرشار در نشستی که با حضور تعدادی از منتقدان انجمن قلم به منظور نقد و بررسی کتاب «ملکان عذاب» ابوتراب خسروی - برگزیدهی جایزه جلال آل احمد سال 93 - برگزار شد، به نقد و بررسی این اثر پرداخت. در این جلسه که در حوزه هنری برگزار شد، پس از آنکه تعدادی از حاضران «ملکان عذاب» را به خاطر برخی از مولفهها به نوعی رمان "پست مدرن" دانستند، سرشار گفت: از مولفههای داستان پست مدرن درهم ریختگی ژانرهاست و اینکه پست مدرنیسم از یک سبک واحد پیروی نمیکند. در برخی مواقع از گونههای غیرداستانی استفاده میکند، شخصیتهای غیرداستانی و غیرتاریخی را وارد داستان میکند، از شگردهای تعلیق در داستانهای عامهپسند استفاده میکند و... او گفت: به طور کلی داستان پست مدرن حدود 30 مولفه دارد، اما تکه تکه بودن روایت که در کتاب «ملکان عذاب» به نوعی وجود دارد از مولفههای داستان مدرن است که میتواند در داستان پست مدرن هم وجود داشته باشد. او در ادامه درباره نوع رمان «ملکان عذاب» گفت: بهتر است این کتاب را داستان واقعگرا با رگههای رئالیسم جادویی بنامیم و کسانی که این کتاب را سورئال در نظر گرفتند؛ اشتباه میکنند. چون سورئال صرفا مربوط به ناخودآگاه آدمی است و منطق آن از واقعیت بیرونی تبعیت نمیکند، بلکه منطق آن مثل کابوس و خواب است. او در پاسخ کسانی که ملکان عذاب را داستانی سورئال درنظر گرفتهاند نیز گفت: اگر داستانی از عالم ماده بیرون رفت، به معنای سورئال بودن آن نیست، چون به هر چیزی که غیرعادی شد، سورئالیسم نمیگویند، اما متأسفانه میگویند «بوف کور» سورئالیستی است. در اینجا اگر سگ در داستان حرف بزند فکر میکنند داستان سورئالیستی شده، اما این گونه نیست. این منتقد ادبی در ادامه درباره موضوع پیرنگ در داستان اظهار کرد: در این رمان نمیتوان عنصر غالب را پیدا کرد، اما از جایی که فکر میکنیم در هر داستانی یک عنصر از بقیه پررنگتر است ناچاریم از این طریق وارد آن شویم. فکر میکنم در «ملکان عذاب» عنصر پیرنگ، پررنگتر از بقیه عناصر داستانی است. سرشار در ادامه اظهار کرد: «ملکان عذاب» یک رمان نیست، بلکه یک داستان بلند است چون خیلی انشعاب ندارد. کتاب، داستان یک خانواده است و اگر شاخههای دیگری پیدا میکرد، میشد آن را رمان نامید؛ اما در حالت فعلی نمیتوان «ملکان عذاب» را رمان خواند. او در ادامه به برخی شخصیتهای داستانی این اثر اشاره کرد و با بیان اینکه به این شخصیتها خوب پرداخته نشدهاند، اظهار کرد: تحول شخصیتهای اصلی این داستان قانعکننده نیست. او همچنین گفت: وجه اصلی داستان نو شخصیتپردازی عمیق است که در این کتاب وجود ندارد. «ملکان عذاب» ادای داستان نو را درآورده است، اما نتوانسته به ماهیت داستان نو دست پیدا کند. این نویسنده در ادامه به شباهتهای کتاب «ملکان عذاب» ابوتراب خسروی و «آه با شین» محمدکاظم مزینانی که هر دو برگزیده جایزه جلال آلاحمد شدهاند اشاره کرد و گفت: خیلی عجیب است که این دو اثر که مشترکا برگزیده جایزه جلال شدهاند. هر دو در یکسری از نکات مهم شبیه به هم هستند که این نشان از سلیقه خاص داوران جایزه جلال بوده است. هر دو اثر با روایت راویان مختلف روایت میشوند که در ادبیات داستانی ما و حتی آثار ترجمهای بیسابقه است. برای اینکه این شیوه بسیار غلط و بیخود است. کاری بیمنطق که متأسفانه با دادن جایزه احتمالا بعد از این از سوی جوانانی که تکنیک را نمیشناسند دنبال خواهد شد. سرشار ادامه داد: دوم اینکه این آسانترین روش داستاننویسی است، چون نیاز به طراحی ندارد. در این صورت شما هر چیزی را میتوانید هر جایی بیاورید و جالب اینجاست که جایزه هم میتوانید بگیرید! او اظهار کرد: داوران جایزه و هیأت علمی جلال با دادن جایزه به این دو اثر نشان دادند که نقد داستان نمیدانند و نیازمند آموزش هستند و باید سر کلاس آموزش نقد داستان بنشینند. همچنین مدیران فرهنگی که در ارشاد هستند باید مقداری درباره بیتالمال مسلمین احتیاط کنند چون این جشنوارهها سلیقه درست میکنند. او به دیگر شباهتهای این دو داستان اشاره کرد و گفت: شباهت دیگر این دو اثر این است که هر دو خرده روایت هستند که به نوعی تقلید غلط از تقطیع واحد در سینماست. همچنین در «ملکان عذاب» حتی یک مورد هم پیدا نمیکنید که پایان یک خرده روایت با آغاز خرده روایت دیگر پیوند داشته باشد. او با بیان اینکه آسانترین روش نوشتن داستان، روایی نوشتن است اظهار کرد، اساس داستان نو، صحنه است؛ یعنی عمدتا تداعیهای تصویری است نه مفهومی. هر دوی این داستانها یعنی «ملکان عذاب» و «آه با شین» روایی محض هستند و به ندرت صحنه دارند. سرشار گفت: شباهت دیگر این دو اثر این است که هر دو، داستان چند نسل هستند، در صورتی که داستان نو، داستان یکروز یا نهایتا یک هفتهی یک شخصیت است. داستان نسلها، داستان قرن نوزدهمی و مربوط به رئالیسم است. او گفت: شباهت دیگر این آثار این است که بخشی از داستان قبل از انقلاب و بخش کمی از آنها مربوط به پس از انقلاب میشود. شباهت دیگر اینکه در هر دو داستان، هیچ گونه نشانی از تغییر وقایع و رویکردهای جامعه پس از انقلاب مشاهده نمیشود. هر دو داستان وجوهی از رئالیسم جادویی دارند، چون در هر دو آنها نشانههایی از وجود جن و تناسخ وجود دارد. سرشار در ادامه به مشکلات پیرنگ در داستان «ملکان عذاب» اشاره کرد و به برخی از ایرادات این داستان پرداخت. او همچنین به مصاحبهای از ابوتراب خسروی که در آن گفته بود در این داستان میخواستم درباره خرافهگرای و فرقهگرایی بگویم، اظهار کرد: سوال ما این است که اگر شما میخواستید از فرقهگرایی بگویید چرا اینقدر به عقب رفتهاید، چون همین الان در جامعه پر از فرقههای مختلف مد روز هستیم. اگر درونمایه شما فرقهگرایی و خرافهگرایی است از فرقههایی که وجود دارند می نوشتید، چه احتیاجی بود به اینکه فرقه تخیلی خلق کنید؟ سرشار در ادامه اظهار کرد: در داستان گفته میشود که ژاندارمها تظاهر به تشرع میکردند، در حالی که چیزی که همهی ما می دانیم و به شدت واضح است این که ژاندارمها کاری که نمیکردند تظاهر به شرع بود. رشوهگیری، دزدی از کارهای عادی آنها بود، به طوریکه در روستاها به مرغدزد معروف بودند. بنابراین اینکه در این داستان نوشته شده ژاندارمها تظاهر به تشرع میکردند یک دروغ جامعهشناختی است. چون ما در تاریخمان به هیچ وجه ژاندارم متظاهر به شرع نداشتیم. همه این مسائل را وقتی کنار هم میگذاریم میبینیم که نویسنده میخواهد نشان بدهد مذهب افیون تودههاست که این همان حرف مارکسیستها بود وگرنه اگر نویسنده میخواست خرافه را نشان بدهد حداقل باید یک چهره درست مذهبی هم نشان میداد . او در بخش دیگری از این نشست گفت: به نظرم اگر «ملکان عذاب» قصه منسجم و واحدی داشت، میتوانست قصه بهتری بشود. این منتقد همچنین درباره زبان «ملکان عذاب» هم گفت، این کتاب به لحاظ زبانی نیز بسیار ضعیف است. او همچنین به چند مورد ضعف تألیف در این اثر اشاره کرد. سرشار در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخنان سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: روز گذشته سخنگوی وزارت ارشاد برای چندمین بار اعلام کرد که ما میخواهیم برگزاری جایزهها را به بخش خصوصی واگذار کنیم، در صورتی که این موضوع فقط در حد حرف است و ارشاد قصد عملی کردن آن را ندارد، وگرنه انجمن قلم طی نامهای اعلام کرده که حاضر است داوری جوایز ادبی را به عهده بگیرد. اما آنها هیچ بهایی به این درخواست ما نکردند. او در ادامه اظهار کرد: دلیل این مسئله هم این است که آنها برای بنیاد ادبیات داستانی نقشههای بلندی مثل آموزش و نقد داشتند، اما چون این کارها را بلد نیستند، آمدند و یک مُشت کار گل را از خانه کتاب گرفتند و به بنیاد ادبیات داستانی دادند که این کار معنی ندارد. چون هر دو اینها زیرمجموعه وزارت ارشاد است و تنها از یک ساختمان به ساختمان دیگر منتقل شده است. همگی هم میدانند که این کارشان غلط است اما شهامت منحل کردن آن را ندارند. او گفت: برگزاری جایزه هم چون کاری نداشت آن را به بنیاد سپردند تا بالاخره کاری برای انجام دادن داشته باشند. با این حال با توجه به حرفهای روز گذشته سخنگوی وزارت ارشاد، بار دیگر اعلام میکنم که حاضریم داوری تمام جوایز رشتههای علوم انسانی را بر عهده بگیریم و بعد هم پاسخگوی انتخابهایمان باشیم. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]
صفحات پیشنهادی
در دیدار رئیس سازمان سینمایی با مدیران کل ارشاد عنوان شد تجهیز 100 مجتمع فرهنگی به بهانه نمایش فیلم«محمد(
در دیدار رئیس سازمان سینمایی با مدیران کل ارشاد عنوان شدتجهیز 100 مجتمع فرهنگی به بهانه نمایش فیلممحمد ص در جلسه مدیران سینمایی با مدیران کل ارشاد استانها اعلام شد که 100 مجتمع فرهنگی در استان ها به بهانه نمایش فیلم محمد ص تجهیز میشود به گزارش خبرگزاری فارس دیدار رییس سازماننظر معاون مطبوعاتی ارشاد درباره نظارت بر رسانهها بعد از توافق
در یک نشست خبری مجازی مطرح شد نظر معاون مطبوعاتی ارشاد درباره نظارت بر رسانهها بعد از توافق شناسهٔ خبر 2861659 - دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۳ فرهنگ > رسانه معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت یکی از آزمونهای پیش روی ما واکنش دستگاههای نظارتی به رفتار رسانهها درباره نتیجه مذاکراتنظر ارشاد درباره اکران فیلم جنجال برانگیز
نظر ارشاد درباره اکران فیلم جنجال برانگیز سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اکران فیلم رستاخیز در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت این فیلم با افکت نور بر روی تصویر شخصیت مورد نظر مراجع و اعمال تغییراتی توسط کارگردان اکران می شود خبرگزاری ایرنا سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیموضع وزارت ارشاد درباره اکران «رستاخیز»
موضع وزارت ارشاد درباره اکران رستاخیز معاون حقوقی پارلمانی و امور استان های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت فیلم رستاخیر پس از اعمال نظر مراجع عظام تقلید و انجام اصلاحات مورد نظر آنان بر روی پرده سینماها می رود خبرگزاری ایرنا معاون حقوقی پارلمانی و امور استان های وزیر فرهنگ"جدایی" ساز جدید مدیران موسیقی ارشاد / نگاهی به استعفای مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد
تحولات اخیر ارشاد "جدایی" ساز جدید مدیران موسیقی ارشاد نگاهی به استعفای مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد این روزها همه تصمیمات جنجالی این وزارت خانه حول محور موسیقی و سینما میگذرد و انگار که همه مشکلات کشور در این دو مسئله خلاصه میشود به گزارش گروه اجتماعی فرهنگ نیوزحضور وزیر ارشاد در مجلس قطعی نیست / یک سوال درباره ممیزی
حضور وزیر ارشاد در مجلس قطعی نیست یک سوال درباره ممیزی فرهنگ > مدیریت فرهنگی - مهر نوشت به گفته سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سوال از وزیر ارشاد درباره وضعیت ممیزی کتاب در دستور کار روز سهشنبه مجلس شورای اسلامی قرار دارد اما حضور جنتی در این جلسه هنوز قسوال از وزیر ارشاد درباره کتاب
سوال از وزیر ارشاد درباره کتاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسخ به سوال یک نماینده مجلس سهشنبه هفته جاری راهی مجلس میشود به گزارش خبرنگار ایلنا مجلس شورای اسلامی در هفته جاری از سوم تا هفتم مرداد 94جلسه علنی دارد که در مهمترین بخشها قرار است علی جنتی وزیر فرهنوزیر ارشاد سهشنبه به مجلس میرود/ سوال درباره ممیزی کتاب
وزیر ارشاد سهشنبه به مجلس میرود سوال درباره ممیزی کتابعلی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسخ به سوال یک نماینده مجلس سه شنبه هفته جاری راهی مجلس می شود به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس دستور کار صحن علنی مجلس در هفته آینده از سوم تا هفتم مرداد 94 نشان می دهنظر سینماگران و مدیران فرهنگی درباره «رستاخیز» چیست؟ / از اظهارات منتقدانه ضرغامی تا دفاع میرباقری
نظر سینماگران و مدیران فرهنگی درباره رستاخیز چیست از اظهارات منتقدانه ضرغامی تا دفاع میرباقری فرهنگ > سینما - یکی از نکات قابل توجه بعد از توقیف رستاخیز ساخته احمدرضا درویش اظهارنظر طیفهای مختلف مدیران و سینماگران درباره این فیلم بود درنا حسینزاده بیش«تابو» به ارشاد رفت/ نگارش فیلمنامه ای درباره بیکاری
خسرو معصومی به مهر گفت تابو به ارشاد رفت نگارش فیلمنامه ای درباره بیکاری شناسهٔ خبر 2862144 - سهشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۰ ۰۳ هنر > سینمای ایران خسرو معصومی کارگردان فیلم تابو از ارسال این اثر سینمایی به شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی خبر داد و گفت به محض دریافت مجوز فیاحراز تخلف مدیران پدیده شاندیز/ اطلاع رسانی درباره آخرین تصمیمات در هفته آینده
احراز تخلف مدیران پدیده شاندیز اطلاع رسانی درباره آخرین تصمیمات در هفته آینده اقتصاد > مسکن - مشاور و نماینده تامالاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ بیتالمال در اراضی و منابعطبیعی اعلام کرد مجموعه مدیران در کمیته بررسی طرح پدیده شاندیز نسبت به احراز تخلف مدحاشیه نگاری فارس از نشست هنرمندان چرام با مدیرکل ارشاد کهگیلویه و بویراحمد از افتخارات هنرمند پیشکسوت چرام تا
حاشیه نگاری فارس از نشست هنرمندان چرام با مدیرکل ارشاد کهگیلویه و بویراحمداز افتخارات هنرمند پیشکسوت چرام تا گلایه رئیس انجمن خبرنگاران از مدیرانبه همت و تلاش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چرام اولین جلسه و نشست تعدادی از هنرمندان چرام با مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویهاعلام نظر کمیسیون فرهنگی مجلس درباره یک فیلم درصورت عدم رفع ایرادات وارده به فیلم «رستاخیز» وزیر ارش
اعلام نظر کمیسیون فرهنگی مجلس درباره یک فیلمدرصورت عدم رفع ایرادات وارده به فیلم رستاخیز وزیر ارشاد باید پاسخگو باشدسخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت کمیسیون فرهنگی در بررسی فیلم رستاخیز عنوان کرد که چنانچه ایرادات وارده به این فیلم در اکران جدید رفع نشود وزیر ارشاد باید به مجلس پاهشدار درباره امضاي خاص برخي مديران دولتي |اخبار ایران و جهان
هشدار درباره امضاي خاص برخي مديران دولتي کد خبر ۵۱۹۴۱۳ تاریخ انتشار ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷ ۵۶ - 25 July 2015 روزنامه خراسان نوشت بر اساس ابلاغيه جديد يک نهاد نظارتي به تعدادي از وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي اعلام شده است طبق گزارشات واصله برخي مديران و مقامات مجاز اداري که داهشدار درباره امضاي خاص برخي مديران دولتي
هشدار درباره امضاي خاص برخي مديران دولتيتاریخ انتشار شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹ ۳۶ روزنامه خراسان نوشت بر اساس ابلاغيه جديد يک نهاد نظارتي به تعدادي از وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي اعلام شده است طبق گزارشات واصله برخي مديران و مقامات مجاز اداري که داراي اختيارات انجام اموراخبار ویژه روزنامههای کشور هشدار درباره امضای خاص برخی مدیران دولتی/ پشت پرده گران کردن سکه پس از توافق
اخبار ویژه روزنامههای کشورهشدار درباره امضای خاص برخی مدیران دولتی پشت پرده گران کردن سکه پس از توافقاخبار ویژه روزنامههای کشور در روز شنبه را از نظر میگذرانید به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس اخبار ویژه روزنامههای کشور در روز شنبه 94 5 3 را در ادامه میخواحضور وزیر ارشاد در مجلس برای پاسخ به سوالی درباره ممیزی قطعی نیست
سخنگوی ارشاد به مهر اعلام کرد حضور وزیر ارشاد در مجلس برای پاسخ به سوالی درباره ممیزی قطعی نیست شناسهٔ خبر 2867108 - یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۸ فرهنگ > کتاب به گفته سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سوال از وزیر ارشاد درباره وضعیت ممیزی کتاب در دستور کار روز سهشنبه مجلس ش-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها