تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ ات گفته شود، درباره ديگران مگوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802399706




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش بورس کالا در توسعه اقتصادي کشورها


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ مرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۱۱ق.ظ)
يک اقتصاددان: نقش بورس کالا در توسعه اقتصادي کشورها موج - يک بازار کالايي زماني عملکرد کارا و مطلوبي خواهد داشت که به سمت رقابتي شدن حرکت کند که خوشبختانه در کشور ما نيز با راه اندازي بورس کالاي ايران، شرايط رقابتي بازارها و شفافيت در حال رشد است.
به گزارش خبرگزاري موج، عضو هيات علمي دانشگاه تهران به لزوم توسعه و استفاده از ظرفيت‌هاي بورس کالا در کشور اشاره کرد و گفت: از لحاظ مباني اقتصادي، يک بازار کالايي زماني عملکرد کارا و مطلوبي خواهد داشت که به سمت رقابتي شدن حرکت کند که خوشبختانه در کشور ما نيز با راه اندازي بورس کالاي ايران، شرايط رقابتي بازارها و شفافيت در حال رشد است.
امير حسين چيذري افزود: اقتصاد ما زماني مي‌تواند از يک بازار کالايي منسجم و شفاف بهره مند باشد که مکانيسم آن بر اساس عرضه و تقاضا تعيين شود، به طوري که توليد کننده و مصرف کننده تعيين کننده قيمت‌ها باشند نه دولت.
وي اظهار داشت: در واقع عدم کارايي اقتصاد نيز به همين موضوع بستگي دارد چون زماني که دولت در روند قيمت گذاري کالاها دخالت مي‌کند در حقيقت ديگر عرضه و تقاضا تعيين کننده قيمت نيست و همين عامل موجب ايجاد رانت و عدم شفافيت فعاليت‌ها در بازار کالا مي‌شود.
عضو هيات علمي دانشگاه تهران تاکيد کرد: براين اساس دولت بايد در يک بازار رقابتي شفاف مانند بورس کالا، تنها به عنوان يک ناظر حضور پيدا کند؛ چرا که دخالت در شرايط رکود اقتصادي، موجب فاصله گرفتن از رونق بازارها، گسترش شبکه دلالي و ايجاد ابهام و التهاب در بازار خواهد شد، بنابراين توصيه مي‌شود دولت علاوه بر حمايت از توسعه بورس کالا در کشور، زمينه‌هايي ايجاد فضاي کاملاً رقابتي براي معامله گران که همان فعالان صنايع مختلف هستند را فراهم کند.
چيذري در رابطه با کارکردهاي بورس کالاي ايران اظهار داشت: اين نهاد تا کنون عملکرد مثبتي داشته و به طور مستقيم و غير مستقيم راه را براي توليد بيشتر صنايع هموار کرده است؛ در اين بين به نظر مي‌رسد با رفع موانع و مشکلات که سر راه اين بازار قرار گرفته مي‌توان راه را براي بازگشت رونق اقتصادي کشور باز کرد.
اين استاد دانشگاه با بيان اين‌که تحقيق، ترويج و توسعه مي‌تواند گره‌گشاي مشکلات اقتصاد کشور باشد، گفت: در اکثر کشور‌هاي اروپايي که بازارهاي کالايي بيش از ۱۰۰ سال سابقه دارند، بورس‌هاي کالا منابع زيادي را براي اقتصاد کشورشان به ارمغان آورده‌اند به طور مثال هند به عنوان يک کشور در حال توسعه با کشاورزي کاملاً سنتي توانسته بورس کالايي تشکيل دهد که کالاهاي متعدد و زيادي در اين نهادهاي مالي به فروش مي‌رسند، اگر آن‌ها به اين شکل توانستند بازار هدفمند فراهم کنند پس ما نيز مي‌توانيم براي رسيدن به بازار شفاف و هدفمند در زمينه محصولات صنعتي و معدني، کشاورزي و پتروشيمي از ظرفيت‌هاي بورس کالاي ايران استفاده کنيم.
وي در پايان گفت: هند توانسته از طريق توسعه فعاليت‌هاي بورس کالا در مسير يکپارچه سازي بازارهاي فيزيکي و ناکارآمد، توليدات هدفمند با قابليت رقابت در بازارهاي جهاني، ايجاد امنيت غذايي براي جمعيت در حال رشد و تقويت و تجاري سازي بخش توليدکنندگان خرد قرار گيرد که کشور ما نيز بايد باتوجه به فراهم بودن زيرساخت‌ها لازم از اين گونه فعاليت‌ها الگو بگيرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن