تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821101890




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزايش سطح مناسبات تجاري ايران و ترکيه به 30 تا 35 ميليارد دلار


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ مرداد ۱۳۹۴ (۹:۲۳ق.ظ)
افزايش سطح مناسبات تجاري ايران و ترکيه به 30 تا 35 ميليارد دلار موج- نماينده پارلمان ترکيه در ديدار با معاون سياسي امنيتي استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به افزايش سطح مناسبات تجاري ايران و ترکيه از يک ميليارد به 25 ميليارد دلار در 10 سال اخير افزود: بر اساس قرارداد تجارت آزاد بين دو کشور مي‌توانيم سطح مبادلات را به 30 تا 35 ميليارد دلار در مدت کوتاهي افزايش دهيم.
به گزارش خبرگزاري موج، سعيد شبستري سه شنبه شب در ديدار با خانم داشکسنلي در چارچوب سفر هيات اقتصادي و تجاري استان ارزروم ترکيه به تبريز با اشاره به اين که سياست دولت تدبير و اميد، افزايش مراودات با همه کشورها به ويژه کشورهاي همسايه است، افزود: ملاقات‌هاي متعددي که بين روساي جمهور ايران و ترکيه در مدت دو سال گذشته انجام شده، نشان دهنده عزم جدي دو کشور براي توسعه مناسبات دوجانبه است.
وي اظهارکرد: معتقديم سطح کنوني روابط دو کشور در حد قابل قبول نيست و دو کشور ظرفيت‌هايي به مراتب بيشتر از سطح کنوني دارند.
شبستري خاطرنشان کرد: به تبع سياست‌هاي دولت، استان آذربايجان شرقي هم تمايل زيادي براي افزايش روابط با کشور دوست و برادر ترکيه داشته و در همه زمينه‌ها آماده همکاري است.
معاون سياسي و امنيتي استاندار آذربايجان شرقي با بيان اين که تبريز نقطه ثقل منطقه شمال غرب کشور است، افزود: وجود دروازه تبريز در ارزروم حاکي از تاريخ کهن تبريز و پيوندهاي تاريخي اين دو شهر است و اميدواريم اين پيوندها زمينه ساز توسعه روابط باشد.
شبستري گفت: نزديکي استان آذربايجان شرقي با ترکيه زمينه مناسبي براي افزايش سطح مراودات اقتصادي و فرهنگي است و اميدواريم پيوندهاي ديني و فرهنگي دو ملت موجب توسعه روابط شود.
وي بااشاره به وجود صنايع بزرگ خودروسازي، قطعه سازي، مواد غذايي، داروسازي، پتروشيمي در آذربايجان شرقي و همچنين صنعت فرش آذربايجان، گفت: ما آماده هر گونه همکاري با کشور ترکيه به ويژه استان ارزروم در تمام زمينه‌ها هستيم.
شبستري بااشاره به حضور تعداد زيادي از سرمايه گذاران ترک در منطقه آزاد ارس و شهرک سرمايه گذاري خارجي، اظهارکرد: ازحضور فعالان اقتصادي ترکيه در تمام شهرهاي استان استقبال مي‌کنيم و آماده‌ايم امکانات لازم را در اختيار آن‌ها قرار دهيم.
وي از آمادگي دانشگاه‌هاي استان براي برقراري روابط علمي و فرهنگي با دانشگاه‌هاي ترکيه خبر داد و گفت: در زمينه گردشگري و برگزاري برنامه‌هاي فرهنگي مشترک نيز زمينه همکاري وجود دارد.
نماينده مردم ارزروم در پارلمان ترکيه هم در اين ديدار با اشاره به روابط تاريخي ايران و ترکيه، گفت: تبريز و ارزروم دو نقطه مهم در مسير تاريخي جاده ابريشم هستند و تبريز براي ما جايگاه ويژه اي دارد.
زهرا داشکسن لي اوغلو خاطرنشان کرد: ترکيه در زمان تحريم‌هاي بي معني عليه ايران، سال‌ها براي رفع اين تحريم‌ها تلاش کرد که نمونه بارز آن تفاهم سه جانبه ايران، ترکيه و برزيل بود.
وي با بيان اين که ايران در شرايط فعلي در اقتصاد جهاني تاثيرگذار است، افزود: حزب حاکم ترکيه متکي به روابط برادرانه با تمام کشورهاي منطقه است و ما اميدواريم روابط ما با ايران در اين چارچوب توسعه يابد.
داشکسن لي اوغلو با اشاره به افزايش سطح مناسبات تجاري ايران و ترکيه از يک ميليارد به 25 ميليارد دلار در 10 سال اخير، افزود: بر اساس قرارداد تجارت آزاد بين دو کشور مي‌توانيم سطح مبادلات را به 30 تا 35 ميليارد دلار در مدت کوتاهي افزايش دهيم.
وي، لغو رواديد براي اتباع ايران و ترکيه را زمينه ساز توسعه روابط تجاري دو کشور دانست و گفت: همکاري ايران و ترکيه هم براي دو کشور و هم براي منطقه و جهان اسلام نتايج خوبي در بر خواهد داشت.
نماينده پارلمان ترکيه همچنين با اشاره به وجود دروازه تبريز در ارزروم و خواهرخواندگي اين دو شهر، خواستار نامگذاري يکي از ميادين شهر تبريز به نام ارزروم شد.
گفتني است؛ هياتي 50 نفره از تجار و سرمايه گذاران استان ارزروم ترکيه با هماهنگي انجمن صادرکنندگان منطقه آناتولي شرقي براي ديدار با مسوولان و تجار و بازرگانان آذربايجان شرقي در راستاي افزايش مبادلات تجاري به تبريز سفر کرده‌اند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن